Bod huis?

18-11-2016 09:58 91 berichten
Hallo,



Even een vraagje wij hebben vandaag een bod gedaan op een huis. De vraagprijs is 149.000 wij hebben 137.500 geboden.

Nu ga ik rustig wachten op hopelijk een tegenbod of goedkeuring.

Maar ik heb ergens gelezen dat het normaal is als ik nu een tegenbod krijg dat ik dan 3 dagen moet wachten met terug reageren omdat ze anders door hebben dat wij het te graag willen.

ik vind dit erg vreemd want zou juist zo snel mogelijk willen onderhandelen.

Wij kunnen ook maar maximaal 142.000 bieden.



Wat is jullie kijk hier op?
Alle reacties Link kopieren
Wat ook kan helpen een goede schatting maken, is opzoeken voor hoeveel zij het gekocht hebben.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Je zit qua vraagprijs en bod nog wel redelijk uit elkaar, maar voor de een is zoiets overbrugbaar, voor de ander niet.

Dat kan te maken hebben met de aankoopprijs/hypotheek. Staat vd woning, hoelang staat het te koop, wat doet de markt, hoeveel haast heeft de koper om weg te komen? Welke buurt? Hoeveel interesse wekt het huis op bij andere..? Hebben de verkopers hoog ingezet qua vp om ergens in het midden uit te komen of doet de verkoper al concessies?



Duizend factoren..
En dan wacht je drie dagen, en dan biedt iemand anders tussendoor en krijg je dus niet eens de kans om hoger te bieden.

Niet doen dus, gewoon lekker bieden als je daar zin in hebt. En ik vind je bod niet heel gek als het in een regio is waar huizen nog niet boven de vraagprijs weggaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzinreacties hier zeg, je bod is helemaal niet te laag! Ik vind het zelfs nog een hoog bod voor een eerste bod. Tenzij het huis te koop staat in een echte gewilde regio.

Wij hebben nog niet zo heel lang een huis gekocht in dezelfde prijscategorie voor 11.000 minder dan de vraagprijs. Huis stond net te koop en er was best wat interesse. 142.000 lijkt me prima realistisch, al zal dat dus vooral afhangen van de plaats/regio. In amsterdam wordt er niks onder de vraagprijs verkocht, in noord-groningen kan je er rustig duizenden afbietsen.
Alle reacties Link kopieren
Oja en inderdaad niet drie dagen afwachten hoor, gewoon even rustig overleggen en dan weer een bod doen.
Alle reacties Link kopieren
Wacht gewoon eerst eens rustig een reactie af. Soms heb je mazzel en soms dikke pech. Of je er wel/niet uit gaat komen hangt van verwchillende factoren af.



Onze woning stond ooit voor 279000 te koop; is toen gezakt naar 219000 (over een behoorlijk lange periode). Wij hebben er uiteindelijk 200 000 voor betaald. Hebben na ons openingsbod het definitieve bod op tafel gelegd en ze gingen akkoord.
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook geen drie dagen gewacht met het doen van osn definitieve bod.
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Het hangt van veel factoren af. Ik heb net een huis gekocht voor 230 dat geprijsd stond aan 249. Maar het huis stond al wel dik een jaar te koop en was al serieus gezakt in prijs. En we wisten dat ze er vanaf wilden stilaan. Maar het onderhandelen heeft ongeveer een halve dag geduurd. 225, tegenbod 230 en klaar.

Het bod konden we trouwens wel verklaren door dringend uit te voeren basiswerken zoals water/elektriciteit/ramen...
Alle reacties Link kopieren
Of het een reeel bod is, kunnen wij niet zeggen, dat hangt totaal af van de werkelijke waarde. Weten mensen zelf ook wel dat 149 behoorlijk aan de hoge kant is, dan gaan ze met 137 wel in onderhandeling. Vinden ze zelf de vraagprijs eigenlijk al te laag, en hebben ze geen haast, dan waarschijnlijk niet.



Extra tijd inbouwen bij het bieden vind ik onzin. Net als proberen een huis af te kraken bij een bezichtiging. Een huis is zo iets groots en het gaat om zo veel geld, als je een bod doet, wil je het dús hebben. Niet per se tegen elke prijs, maar je bent in elk geval heel serieus geinteresseerd. Dan verandert daar niks aan als je drie dagen wacht met bieden.



Mijn eerste huis heb in in 1 dag gekocht, het tweede in 1,5 en dat was nog weekend ook en de verkopers zaten in het buitenland.

Mijn eigen huis verkopen duurde wel lang, de koper had blijkbaar ook het idee dat dit soort dingen moeten of zo. Dus die liet na mijn eindbod twee weken helemaal niks meer horen. Dat vond ik hooguit wat onbeleefd, maar toen hij twee weken later toch nog 5000 lager bood, ben ik daar niet op ingegaan. Eindbod was eindbod, ook twee weken later. Ik hoefde niet weg, geen financiele problemen oid. Als hij niet wilde, wachtte ik wel op een ander. Hij is er dus niks mee opgeschoten.
Alle reacties Link kopieren
quote:canvas schreef op 18 november 2016 @ 10:09:

Het is niet handig om huizen te kijken die je echt niet kan betalen. Je maakt je lekker en uiteindelijk gaat het dan toch mis in de financieringsfase. Er zijn echt nog andere huizen die aan je criteria voldoen... Rozebrileffect en zo.Maar €142 op een vraagprijs van €149 is toch best reeeel? Wij keken ook naar huizen boven ons budget. Met onderhandelen hoop je er toch iets af te krijgen?
Het huis staat trouwens helemaal boven in Noord Holland in een klein dorpje aan een doorgaande weg. is niet heel groot maar wel heel strak en goed onderhouden
Alle reacties Link kopieren
Stomme reacties!



Ik heb twee maanden een huis gekocht in de Randstad. Stond te koop voor 199.000. We hebben een eerste bod gedaan van 179.000. Hier na een 5 dagen gereageerd met een tegenbod van 195.000. Wij hebben toen een tegenbod gedaan op dezelfde dag van 184.000. De verkoper kwam terug met de mededeling dat ze een ander bod hadden ontvangen en wij de kans kregen om een laatste bod uit te brengen. Wij hebben binnen 1 uur gereageerd met 190.000 en dat ze 8 uur bedenktijd hadden. Dan zouden wij er mee stoppen. En het bod is geaccepteerd en inmiddels woon ik er.



Ik heb niet het idee dat het erg is om aan een ander te laten merken dat je het graag wilt. Je max is gewoon je max. Wie niet waagt wie niet wint!



Heb je iemand die voor je onderhandelt?
Alle reacties Link kopieren
Dan maak je wel kans denk ik. Het is geen Amsterdam, Utrecht of Leiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon proberen hoor. Het is aan de verkopers of ze wel of niet met je in zee gaan.
Ik trek me niks meer aan van wat zgn respectloos zou zijn!



Ergste wat me kan overkomen is dat iemand niet met je in onderhandeling gaat.



Ik vond dat ook onwijs lastig hoor. En ben een paar x afgewezen.

Maakt me nu niks meer uit.

Of ik doe een nieuw openingsbod of ik zoek verder.



Uiteindelijk een huis gekocht (nog steeds onder voorbehoud van verkoop eigen woning omdat mensen die óns huis onder bod hebben die voorwaarde ook hebben gesteld) en wel voor een hele brutale 40.000 ónder hun vraagprijs!



Een en ander is wél heel erg afhankelijk van het segment (meestal is er bij duurdere huizen procentueel gezien meer speling) en de plek en onderhoud én hoe lang hij bijv al te koop staat en of de verkopers haast hebben (probeer dat uit te vogelen) (bijv vragen naar reden van verkoop, mag altijd )



Succes!



Ps ik vind je bod helemaal niet heel raar maar goed ik ken het huis verder niet.



En bieden op huizen die nét boven je budget gaan vind ik ook niet gek (hebben wij ook gedaan)
Alle reacties Link kopieren
Wow yggdasil, ik persoonlijk zou knettergek worden van zo een situatie ...maar als je het kan handlen en mensen er toe bereid zijn en je bespaart uiteindelijk wat..tja waarom niet. Voor mij en mijn partner is het duidelijk dat we voortaan met bij voorkeur gelijkgezinden zaken doen(auto, huis etc)...en alleen omdat we het te stresserend vinden om de boel te rekken. We vonden beiden dat dit heel.prettig verlopen was, gewoon no nonsense pats boem verkocht, gekocht, klaar.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bod helemaal niet raar, het is een eerste bod en 142 op 149 is echt zo gek niet. Een vraagprijs is een uitnodiging tot onderhandeling en tenzij je in Amsterdam of bepaalde delen van Utrecht zit is het echt heel normaal om onder de vraagprijs te bieden om zo ook onder de vraagprijs uit te komen. Daar hebben de verkopers heus wel rekening mee gehouden met hun vraagprijs! Er wordt hier door sommigen net gedaan alsof to dan ook maar 149 moet betalen. En gewoon een eventueel tegenbod rustig bespreken en bedenken wat je nieuw wil bieden, wij hadden binnen een uur teruggebeld. Daarna wel een weekend ertussen maar maandagochtend gelijk door makelaar gebeld met akkoord.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Hard to get spelen heeft weinig zin vind ik. Wij hebben deze zomer een nieuw huis gekocht en heb mijn enthousiasme gewoon laten merken, tijdens de onderhandelingen merkt de verkoper vanzelf wel dat ik toch niet hoger ga dan ik wil. Ik kan echt verkikkerd zijn op een huis, en toch onder mijn maximum blijven. Dat betekent dis het risico dat ik het misloop, maar dat zogenaamd onverschillig blijven vind ik zo irritant
Wat een reacties, respectloos, asociaal, het zal wat. Het gaat wel om duizenden euro's en om mensen die je naderhand niet meer in je vriendengroep hoeft te hebben, dus in dit geval moet je proberen om er zoveel mogelijk uit te halen. Jij hebt een eindbod in gedachten, die verkopers een uiterste prijs en wie weet wordt het iets, wie weet ook niks, maar om maar niet te gaan bieden uit respect... schei uit zeg. Ik vind het bod ook helemaal niet slecht om mee te beginnen. Ik zou zelf verder niet extra lang gaan wachten, wie weet belt de makelaar wel meteen met een eindbod van hun kant, dan is het aan jullie of je dat kunt of wilt, en wie weet hoor je wel dat ze het bedrag te laag vinden, dan doe je weer een hoger bod en hoor je het wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Joni, ik bedoelde met respectloos iig dat je ook niet moet vergeten dat het voor de ander ook om duizenden euros gaat, een bod stress/hoop geefte etc. En idd de ander kan die grens voor zichzelf bepalen...maar toch eens tukje heldere communicatie is wel zo fijn voor iedereen. Iedereen zei er ook telkens bij 'indien de vraagprijs realistisch was' het bod te laag was...dit even ter verdediging van de stomme reacties
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
To laat je niet leiden door de reacties hier om een hoger bod te gaan doen. Wacht gewoon tot ze reageren en dan kan je altijd nog omhoog.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
We hebben het hier over een eerste bod hè. Ook al is de vraagprijs realistisch dan is het nog steeds een normaal openingsbod dan wel in ieder geval niet asociaal. Als de verkopers daar anders over denken hoort to het vanzelf wel.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het helemaal geen laag bod hoor!

Ik bood 100.000€ bij een vraagprijs van 120.000€... na hun tegenbod van 115.000€ heb ik een laatste definitief bod gedaan van 110.000€ en is aanvaard.

Toen ik mijn vorige huis verkocht bij een vraagprijs van 289.000€ kregen we een bod van 250.00€.

Omdat ons huis nog maar 1 dag te koop stond en er al 3 gegadigden waren zijn we hier niet op in gegaan, uiteindelijk hebben deze zelfde mensen 280.000€ betaald voor ons huis.

Dus laag bod zie ik niet als respectloos, het is puur zakelijk!

Maar ik ben dan ook niet emotioneel rond onderhandelingen...
My way or the highway!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aangeven dat je geen zin hebt in heen-en-weer bieden. Dit is de prijs die ik er voor wil betalen, punt. Dan is het aan de verkoper of hij het daar voor wil verkopen.
quote:aankleefsjaan schreef op 18 november 2016 @ 11:42:

Ik zou aangeven dat je geen zin hebt in heen-en-weer bieden. Dit is de prijs die ik er voor wil betalen, punt. Dan is het aan de verkoper of hij het daar voor wil verkopen.Maar dan besluit je dus je hoogste bod al te betalen, terwijl als je op en neer bied je misschien nog 2500 euro in je zak kunt stoppen? Zo snel kan ik ze met werken niet bij elkaar verdienen, en voor 2500 euro kun je toch weer heel wat vloeren leggen. Dan maak ik wel zin om heen en weer te bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven