Bod koophuis, wat is wijsheid?

15-05-2016 00:30 250 berichten
Haai



Vriend en ik zitten in gesprek, maar we komen er niet uit wat wijsheid is.



We hebben een huis gezien en we zijn de eerste gegadigden Er waren meer kijkers, maar de makelaar zei dat de woningbouw (huis was eerst huur en nu in de verkoop) met ons eerst gaan kijken of we tot een prijs komen. Ook omdat we al 'zo lang zoeken'. Op een gegeven moment kennen de makelaars ons wel haha.



Het huis ziet er wel oké uit, maar moet wel gemoderniseerd worden. Cv, elektriciteit moeten sowieso. Verder is huis gestript, dus ligt helemaal niks. Nu hebben we 5500 onder de vraagprijs geboden, de woninbouw (of is het de makelaar???) komt met een tegenbod die 2000 onder vraagprijs zit.'Definitief bod'.



Nu ben ik dus bang dat als we met dat bod in zee gaan, we teveel betalen. Het zit hem denk ik omdat we wellicht al een te hoog bod gedaan hebben. Nu het serieus is, zijn we beter en kritisch gaan nadenken over het huis. Los van de nodige cv en elektra, 'moet' er een nieuwe keuken in, badkamer, voor-en achtertuin. Het is best veel oude meuk.

Ook denk ik dat we een zwakke positie hebben, omdat we niet een aankoopmakelaar hebben. Dus de woningbouw/verkoopmakelaar kunnen slim inspelen op ons. Ik ben bang dat we makkelijke slachtoffers zijn



Daarnaast denk ik dat we er goed aan hadden gedaan om een aankoopmakelaar te nemen. We hebben hier niet aan gedacht, omdat we al veel huizen bekeken hebben en er nooit echt tussen zat.



Nu denken we: dinsdag gelijk een aankoopmakelaar in de arm nemen?? Eerst even vragen of het zinvol als die de onderhandeling doet in deze situatie.



We kunnen op internet/Google/Funda niet zo 1-2-3 vinden voor welk bedrag vergelijkbare huizen zijn verkocht. Dus vraag mij af of het opvragen van kadastergegevens zinvol zijn. Wel dezelfde huis (2 deuren verder), 3 jaar geleden voor meer dan 30.000 minder verkocht (vergelijkbare staat, gezien de foto's). Het is 3 jaar geleden, woningmarkt is veranderd, maar toch.



Hoe graag willen we het huis? Graag, maar niet zoooooo graag dat we teveel willen betalen (wie niet? ) Als we deze verstek laten gaan, vinden we het jammer, meer niet. Ik wil best meer betalen dan het waard is, maar niet meer dan een paar duizend.



We weten niet waar we goed aan doen en dinsdag moeten we laten weten of we op hun bod ingaan. Wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3000 euro nou niet echt een bedrag om over te miepen als je een huis gaat kopen waar je toch 30.000 in gaat steken. En volgend huis dus beter voorbereiden.

En 'woningbouw zou met jullie wel tot een prijs komen omdat jullie al zo lang zoeken'? Zij willen gewoon de hoogste prijs hoor.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Jij wilt op 3000 euro jullie droomhuis afketsen ondanks dat jullie al zolang zoeken omdat je bang bent teveel te betalen?? Die 3000 euro ben je ook al kwijt aan een aankoopmakelaar hoor.



En tja, 3 jaar geleden was de markt heel anders hé. Het is onwijs weer aan het opkrabbelen (in de randstad meer als in kutkrabbeveen maar toch).
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Het gaat om 3500 euro. Dat voel je niet zo hard in die hypotheek. In elk geval geen prijsverschil om je huis voor te laten schieten, als je al zo lang op zoek bent..

En het geld dat je aan die aankoopmakelaar betaalt, ga je er in dit geval niet uithalen. Ik zou accepteren en in het ergste geval 3500 teveel betalen ten opzichte van de werkelijke waarde.
Alle reacties Link kopieren
Dan is jullie eerste bod waarschijnlijk te hoog geweest naar jullie zin. Voor zover ik het hoor.



Maar om nou op dit bedrag te laten gaan??



Simpel of 3000 meer en huis of niet.

Wat zou je er van vinden als je er naast grijpt?? Als het morgen weg is??
Het zal niet om de 3500 gaan hangen. Tis meer dat ik vrees dat we al te hoog ingezet hadden, dus veeeeeeeeel lager hadden moeten bieden.



Hetzelfde huis, in dezelfde straat, 3 jaar geleden voor 30.000 minder. De woningmarkt is beter geworden, maar zoveel beter?



Vriend en ik hebben het bedrag bepaald adhv wat we anders voor een vergelijkbaar huis kwijt waren. Ik vermoed (maar ja, wie ben ik ) dat de woningbouw/makelaar het bedrag bepaald heeft adhv wat ze denken te krijgen voor zo'n huis. Het is 'wat de gek ervoor geeft '



Stel, we nemen een aankoopmakelaar, die doet het of voor een vast bedrag en anders komen we met een courtage op 2000-3000 uit. Al zouden we 6000 minder gaan betalen, hebben we 'winst' van 3000.
quote:Monatala schreef op 15 mei 2016 @ 00:38:

Ik vind 3000 euro nou niet echt een bedrag om over te miepen als je een huis gaat kopen waar je toch 30.000 in gaat steken. En volgend huis dus beter voorbereiden.

En 'woningbouw zou met jullie wel tot een prijs komen omdat jullie al zo lang zoeken'? Zij willen gewoon de hoogste prijs hoor.



Huis van 100.000 en daar 30.000 in steken of een huis van 75.000 en daar 30.00 insteken is wel wat anders. En inderdaad, we hebben, als er sprake is van een volgend huis wel weer wat van geleerd.



En gelijk heeft de woningbouw, en de makelaar: hoogste prijs. Ik neem aan dat die of voor een vast bedrag werkt of een commissie oid krijgt per huis. Ik had al een paar topics hier gelezen, en daar zeiden meerdere forummers dit: als het huis 200.000 waard is, maar ik zet hem te koop voor 250.000 en iemand biedt 230.000, dan alsnog 30.000 winst. Voor zulke bedragen vrees ik.
quote:Marover2801 schreef op 15 mei 2016 @ 00:39:

Jij wilt op 3000 euro jullie droomhuis afketsen ondanks dat jullie al zolang zoeken omdat je bang bent teveel te betalen?? Die 3000 euro ben je ook al kwijt aan een aankoopmakelaar hoor.



En tja, 3 jaar geleden was de markt heel anders hé. Het is onwijs weer aan het opkrabbelen (in de randstad meer als in kutkrabbeveen maar toch).



Droomhuis niet echt. Maar we zien ons zelf wel erin wonen Als we deze verstek laten gaan, dan is dat niet erg. Maar liever dat we dat doen om de 'goede redenen'.



Opkrabbelen zeker, maar 30.000 in 3 jaar?
quote:mabelle schreef op 15 mei 2016 @ 00:47:

Dan is jullie eerste bod waarschijnlijk te hoog geweest naar jullie zin. Voor zover ik het hoor.



Maar om nou op dit bedrag te laten gaan??



Simpel of 3000 meer en huis of niet.

Wat zou je er van vinden als je er naast grijpt?? Als het morgen weg is??



Dat vrezen we dus.

Als de woningbouw denkt: dan maar aan een andere gegadigde die wél het bod accepteert, terwijl het minder waard is, dan hebben wij hiermee vrede.



Als het om 3000 gaat, dan zouden we balen.

Inmiddels hebben we al een paar teleurstellingen gehad (leuke huizen gezien, bellen voor afspraak en is al weg. Of toch niet zo leuk wanneer je gaat bezichtigen etc) Als dit hem niet wordt, dan is dat oke/jammer.
Alle reacties Link kopieren
Maar zou je met een aankoopmakelaar dan onder je initiele bod willen gaan zitten? Dat is op zijn zachtst gezegd ongebruikelijk. Als ik de woningbouwvereniging was zou ik dan lekker naar de volgende gegadigde gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt trouwens niet erg enthousiast over het huis. Ik zou nooit iets kopen waar je zoveel geld en energie in moet steken, terwijl je hart er niet ligt.
ik begrijp je verhaal niet zo goed, waar ben je nu precies bang voor?



De woningbouw heeft een vraagprijs. Daar heb je op gereageerd met een tegenbod. En nu vind je ineens dat tegenbod te hoog? En je denkt dat wanneer je 30.000 onder de vraagprijs zou hebben geboden de woningbouw ook zou zeggen: is goed, 2000 erbij en we hebben een deal? En dan zou je het wel goed gedaan hebben?



Je huis wordt trouwens altijd getaxeerd voor de hypotheek, dus wanneer je jezelf heel raar uit de markt prijst merk je het daar wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 15 mei 2016 @ 00:53:

[...]





Droomhuis niet echt. Maar we zien ons zelf wel erin wonen Als we deze verstek laten gaan, dan is dat niet erg. Maar liever dat we dat doen om de 'goede redenen'.



Opkrabbelen zeker, maar 30.000 in 3 jaar?



Mijn huis is in de laatste 3 jaar 51500 euro in waarde gestegen (als ik naar de WOZ-waarde kijk), dus ja, ik vind 30 000 euro niet zoveel. Maar dat ligt voornamelijk aan de locatie.



Waar zijn jullie opzoek, in de provincie of in de randstad? En waarom is dit huis wel zo 'geweldig' dat jullie er een bod op hebben gedaan en alle andere welke jullie hebben bezichtigd niet? Wat is er mis met de electra? Moet alle bedrading vervangen worden, of wil je gewoon van opbouw naar inbouw en een aarde draadje trekken? Want als het alleen van opbouw naar inbouw is en een aarde draadje trekken dat kost echt geen hol. Dan ben je voor (ligt eraan hoe groot je huis is) maar met een gemiddelde eengezinswoning voor max 750 euro klaar.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Alle reacties Link kopieren
En ik neem aan jullie willen graag een nieuwe badkamer/keuken. Dat kan best ook nog wel 2 jaar wachten hoor (neem aan dat er nu ook wel een paar tegels op een muur zitten en een douchekop hangt als dat betekent dat jullie het huis dan wel kunnen betalen.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
quote:suuz393 schreef op 15 mei 2016 @ 00:56:

Maar zou je met een aankoopmakelaar dan onder je initiele bod willen gaan zitten? Dat is op zijn zachtst gezegd ongebruikelijk. Als ik de woningbouwvereniging was zou ik dan lekker naar de volgende gegadigde gaan.



Ja. Heel ongebruikelijk, zover was ik ook wel . Maar we hadden ons te slecht voorbereid. Het werk wat we nu doen, hadden we hiervoor moeten doen. Maar eerlijk gezegd dachten we niet eens dat ze op ons bod zouden ingaan. Toen kwam ik dat 30.000 verhaal tegen en de twijfel sloeg toe.



Zoals ik het zie, zijn er een paar scenario's



1) We gaan in op het bod.

2) We onderzoeken of een aankoopmakelaar zin heeft en dan zitten we (heel ver?) onder het bod

2.1) Woningbouw gaat dan naar een andere gegadigde, die wel ingaat op het bod. (kans lijkt mij klein, wanneer ook

een aankoopmakelaar hebben. En volgens mij hebben veel mensen die wel)

2.2) Woningbouw neemt ons serieus en we gaan 'echt' onderhandelen. Dan komen we er vast wel uit. Resultaat: realistische

prijs

3) We laten het huis verstek gaan en nemen ons opgedane wijsheid mee naar de volgende huis

3)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 15 mei 2016 @ 01:06:

[...]





Ja. Heel ongebruikelijk, zover was ik ook wel . Maar we hadden ons te slecht voorbereid. Het werk wat we nu doen, hadden we hiervoor moeten doen. Maar eerlijk gezegd dachten we niet eens dat ze op ons bod zouden ingaan. Toen kwam ik dat 30.000 verhaal tegen en de twijfel sloeg toe.



Zoals ik het zie, zijn er een paar scenario's



1) We gaan in op het bod.

2) We onderzoeken of een aankoopmakelaar zin heeft en dan zitten we (heel ver?) onder het bod

2.1) Woningbouw gaat dan naar een andere gegadigde, die wel ingaat op het bod. (kans lijkt mij klein, wanneer ook

een aankoopmakelaar hebben. En volgens mij hebben veel mensen die wel)

2.2) Woningbouw neemt ons serieus en we gaan 'echt' onderhandelen. Dan komen we er vast wel uit. Resultaat: realistische

prijs

3) We laten het huis verstek gaan en nemen ons opgedane wijsheid mee naar de volgende huis

3)



Ik denk dat je met dit plan een onwijze flater gaat slaan en dat de desbetreffende aankoopmakelaar het op een gegeven moment ook voor gezien houd. (of je moet flink gaan dokken als je gaat mierenneuken om zoiets).



Ik heb een goed idee. Laat een taxatie uitvoeren dan weet je wat de marktwaarde is (en of het tegenbod reeël is. Kost ongeveer 300 euro, en 2 vliegen in 1 klap want je hebt m toch nodig voor de hypotheek. (En het is veel goedkoper als een aankoopmakelaar zoals eerder vermeld).
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 15 mei 2016 @ 01:00:

ik begrijp je verhaal niet zo goed, waar ben je nu precies bang voor?



De woningbouw heeft een vraagprijs. Daar heb je op gereageerd met een tegenbod. En nu vind je ineens dat tegenbod te hoog? En je denkt dat wanneer je 30.000 onder de vraagprijs zou hebben geboden de woningbouw ook zou zeggen: is goed, 2000 erbij en we hebben een deal? En dan zou je het wel goed gedaan hebben?



Je huis wordt trouwens altijd getaxeerd voor de hypotheek, dus wanneer je jezelf heel raar uit de markt prijst merk je het daar wel.



Ik ben bang dat de vraagprijs te hoog is voor de waarde van het huis en dat we misschien onszelf in de vingers gesneden hebben door een bod te doen in die richting. Dus dat we veels te veel betalen. Tot 5000 is het nog wel acceptabel vinden we.



Pfff, 30.000 onder de vraagprijs....dat hadden we gedaan als we wisten dat het reëel was, maar ja.Die aankoopmakelaar dus Waren we zelf niet op gekomen in ieder geval.



Je laatste zin begrijp ik niet. Wil je dat uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Ben je uberhaupt al bij een hypotheekadviseur geweest? Ik denk namelijk van niet anders had je wel geweten dat je een taxatie rapport nodig hebt van wat je gaat kopen voor de hypotheek. Je krijgt met de huidige regels 102% van de aankoopwaarde van het huis gefinancierd (en als het minder waard is dus 102% van de waarde van het huis). Een bod doen de meeste mensen onder voorbehoud van financiering (Ik hoop voor je dat je dat wel gedaan hebt). Als dan het taxatie rapport negatief uitpakt kan je door middel van beroep te doen van je voorbehoud van financiering van de koop afzien. Let op, dat kan alleen binnen de termijn dat je afspreekt, meestal is dat ongeveer 6 weken.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
quote:Marover2801 schreef op 15 mei 2016 @ 01:01:

[...]

Mijn huis is in de laatste 3 jaar 51500 euro in waarde gestegen (als ik naar de WOZ-waarde kijk), dus ja, ik vind 30 000 euro niet zoveel. Maar dat ligt voornamelijk aan de locatie.



Waar zijn jullie opzoek, in de provincie of in de randstad? En waarom is dit huis wel zo 'geweldig' dat jullie er een bod op hebben gedaan en alle andere welke jullie hebben bezichtigd niet? Wat is er mis met de electra? Moet alle bedrading vervangen worden, of wil je gewoon van opbouw naar inbouw en een aarde draadje trekken? Want als het alleen van opbouw naar inbouw is en een aarde draadje trekken dat kost echt geen hol. Dan ben je voor (ligt eraan hoe groot je huis is) maar met een gemiddelde eengezinswoning voor max 750 euro klaar.



Randstad, iets daarbuiten is het.



'Geweldig' omdat het voldoet aan onze 'eisen'. Ligging, ruimte en prijsklasse etc etc. Wekelijks komen er wel huizen die voldoen aan onze eisen, maar vaak bij bezichtiging hebben we niet het gevoel of valt het toch ergens op af. Anderen vielen af vanwege dingen zoals ligging, buurt, stadsverwarming (ik wil niet electrisch koken ) of al weg.

Het gaat niet zozeer op wat er aan 'moet' gebeuren, maar om een paar 10k teveel te betalen terwijl het veel minder waard is willen we ook niet.



Elektra moet aangepast worden aan de tegenwoordige, moderne eisen. Vaatwasser, wasmachine, droger etc. We hebben meer groepen nodig. Is niet veel geld, maar het feit dat het nog niet gebeurd is zeg wel wat.
quote:Marover2801 schreef op 15 mei 2016 @ 01:15:

Ben je uberhaupt al bij een hypotheekadviseur geweest? Ik denk namelijk van niet anders had je wel geweten dat je een taxatie rapport nodig hebt van wat je gaat kopen voor de hypotheek. Je krijgt met de huidige regels 102% van de aankoopwaarde van het huis gefinancierd (en als het minder waard is dus 102% van de waarde van het huis). Een bod doen de meeste mensen onder voorbehoud van financiering (Ik hoop voor je dat je dat wel gedaan hebt). Als dan het taxatie rapport negatief uitpakt kan je door middel van beroep te doen van je voorbehoud van financiering van de koop afzien. Let op, dat kan alleen binnen de termijn dat je afspreekt, meestal is dat ongeveer 6 weken.Vriend heeft al een koophuis en daar een taxatierapport. Maar dat bedoel je vast niet We weten wat we kunnen lenen en dat zit goed.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt handig onvoorbereid een bod doen. Kadastergegevens opvragen is sowieso altijd slim, ook om andere verassingen (bijv over perceeloppeevlakte etc) te voorkomen.



30.000 gestegen tov 3 jaar geleden kan. Ons huis is in dezelfde periode zo'n 40.000 gestegen in waarde.



Nu met een lager bod komen is denk ik heel ongebruikelijk en maakt je ook wat onbetrouwbaar. Je komt over alsof je niet goed weet wat je doet of zelfs niet serieus bent. Vertrouwen dat je elkaar tegemoet komt en je aan je woord houdt is erg belangrijk in een onderhandelingsproces.



Persoonlijk zou ik of je verlies nemen of het huis laten schieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 15 mei 2016 @ 01:20:

[...]





Vriend heeft al een koophuis en daar een taxatierapport. Maar dat bedoel je vast niet We weten wat we kunnen lenen en dat zit goed.



Maar heb je je bod dus wel onder voorbehoud van financiering gedaan??

Anders kun je bij aankoop van het huis en een negatief taxatierapport van de nieuwe woning echt problemen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 15 mei 2016 @ 01:20:

[...]





Vriend heeft al een koophuis en daar een taxatierapport. Maar dat bedoel je vast niet We weten wat we kunnen lenen en dat zit goed.Voor je nieuwe huis wat je financiert met een hypotheek (ga ik even voor het gemak van uit) heb je een nieuwe taxatie nodig. Namelijk een taxatie van het pand wat je koopt. Dit is een waardebepaling door een onafhankelijk persoon. Daaruit lijd de financieringsinstantie de waarde af. Dus als je nu al de taxatie laat doen, weet je de waarde. En of je een goede deal sluit of beter kan laten lopen. En dan loop je max een verlies van +-300 euro.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
quote:soundofsunshine schreef op 15 mei 2016 @ 01:20:

Niet echt handig onvoorbereid een bod doen. Kadastergegevens opvragen is sowieso altijd slim, ook om andere verassingen (bijv over perceeloppeevlakte etc) te voorkomen.



30.000 gestegen tov 3 jaar geleden kan. Ons huis is in dezelfde periode zo'n 40.000 gestegen in waarde.



Nu met een lager bod komen is denk ik heel ongebruikelijk en maakt je ook wat onbetrouwbaar. Je komt over alsof je niet goed weet wat je doet of zelfs niet serieus bent. Vertrouwen dat je elkaar tegemoet komt en je aan je woord houdt is erg belangrijk in een onderhandelingsproces.



Persoonlijk zou ik of je verlies nemen of het huis laten schieten.Het nadeel van geen aankoopmakelaar hebben Dat weten we nu in ieder geval. We zijn serieus, alleen niet goed weten wat we doen.....Als de woningbouw dan met een ander in zee gaat, dan snappen we dat wel. Alleen balen als die vervolgens samen wel met een laag bod uitkomen of dat dit bod een goed bod is en zij dus dat wel doen.
quote:soundofsunshine schreef op 15 mei 2016 @ 01:24:

[...]





Maar heb je je bod dus wel onder voorbehoud van financiering gedaan??

Anders kun je bij aankoop van het huis en een negatief taxatierapport van de nieuwe woning echt problemen krijgen.Ja, en ovb van bouwkundig rapport.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven