Bod koophuis, wat is wijsheid?

15-05-2016 00:30 250 berichten
Haai



Vriend en ik zitten in gesprek, maar we komen er niet uit wat wijsheid is.



We hebben een huis gezien en we zijn de eerste gegadigden Er waren meer kijkers, maar de makelaar zei dat de woningbouw (huis was eerst huur en nu in de verkoop) met ons eerst gaan kijken of we tot een prijs komen. Ook omdat we al 'zo lang zoeken'. Op een gegeven moment kennen de makelaars ons wel haha.



Het huis ziet er wel oké uit, maar moet wel gemoderniseerd worden. Cv, elektriciteit moeten sowieso. Verder is huis gestript, dus ligt helemaal niks. Nu hebben we 5500 onder de vraagprijs geboden, de woninbouw (of is het de makelaar???) komt met een tegenbod die 2000 onder vraagprijs zit.'Definitief bod'.



Nu ben ik dus bang dat als we met dat bod in zee gaan, we teveel betalen. Het zit hem denk ik omdat we wellicht al een te hoog bod gedaan hebben. Nu het serieus is, zijn we beter en kritisch gaan nadenken over het huis. Los van de nodige cv en elektra, 'moet' er een nieuwe keuken in, badkamer, voor-en achtertuin. Het is best veel oude meuk.

Ook denk ik dat we een zwakke positie hebben, omdat we niet een aankoopmakelaar hebben. Dus de woningbouw/verkoopmakelaar kunnen slim inspelen op ons. Ik ben bang dat we makkelijke slachtoffers zijn



Daarnaast denk ik dat we er goed aan hadden gedaan om een aankoopmakelaar te nemen. We hebben hier niet aan gedacht, omdat we al veel huizen bekeken hebben en er nooit echt tussen zat.



Nu denken we: dinsdag gelijk een aankoopmakelaar in de arm nemen?? Eerst even vragen of het zinvol als die de onderhandeling doet in deze situatie.



We kunnen op internet/Google/Funda niet zo 1-2-3 vinden voor welk bedrag vergelijkbare huizen zijn verkocht. Dus vraag mij af of het opvragen van kadastergegevens zinvol zijn. Wel dezelfde huis (2 deuren verder), 3 jaar geleden voor meer dan 30.000 minder verkocht (vergelijkbare staat, gezien de foto's). Het is 3 jaar geleden, woningmarkt is veranderd, maar toch.



Hoe graag willen we het huis? Graag, maar niet zoooooo graag dat we teveel willen betalen (wie niet? ) Als we deze verstek laten gaan, vinden we het jammer, meer niet. Ik wil best meer betalen dan het waard is, maar niet meer dan een paar duizend.



We weten niet waar we goed aan doen en dinsdag moeten we laten weten of we op hun bod ingaan. Wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een pb terug
quote:Nijevelt schreef op 17 mei 2016 @ 14:05:

[...]



Nee. Het voorbehoud bouwkundige keuring werkt als volgt. Je spreekt in het voorlopig koopcontract af dat jullie er keuring laten uitvoeren en als daar kosten uitkomen hoger dan x (dat bedrag leg je vast), gaat de koop niet door.

Heeft geen invloed meer op de prijs die jullie zijn overeengekomen.



Oh dat klopt inderdaad. Dat weet ik, maar raar neer gezet Snap wel dat jullie denken dat ik een dommie ben. Ze gaan de koopprijs niet veranderen, maar als er sprake is van een schending een ontbindende voorwaarde kom je neem ik aan terug in de onderhandeling fase.



En op laten nemen dat met een bepaald bedrag, de kosten gedeeld worden bv oid.
Wij hadden ook onder voorbehoud van bouwkundige keuring. Toen daar wat dingen uit kwamen, hebben we het tekenen van contract wat uitgesteld. Eerst met verkoper onderhandeld. Toen afspraak gemaakt dat hij wat herstelwerkzaamheden voor rekening zou nemen. Dit hebben we nog in koopcontract laten zetten en toen getekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 17 mei 2016 @ 14:16:

[...]



Maar jij staat toch ook onder water? Er is bij onderwater staan geen verschil met of de bank het betaald of jij uit je eigen zak.... En een taxatie heeft betrekking op de waarde van het onderpand, niet perse op de hypotheek.



Persoonlijk heb ik het nog nooit gehoord, zeker hier niet in Amsterdam e/o. Nu is de taxatie hier vaak ook niet zo heel relevant, aangezien er heel vaak behoorlijk wat eigen geld wordt ingebracht.

Maar ik vind het nogal een verschil of ik 2.000 euro of 10.000 euro onder water sta. De bank zal er ook niet blij mee zijn als taxateurs at random gewoon meegaan in de aankoopprijs bij hun taxaties.



In grote delen van Nederland is de taxatie wel relevant. Als de markt niet zo hard gaat is het wel fijn als je niet teveel betaald voor een huis. Het is niet dat je dat waardeverschil zoals in oa Amsterdam met een jaar wel weer inloopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 17 mei 2016 @ 14:59:

[...]





Oh dat klopt inderdaad. Dat weet ik, maar raar neer gezet Snap wel dat jullie denken dat ik een dommie ben. Ze gaan de koopprijs niet veranderen, maar als er sprake is van een schending een ontbindende voorwaarde kom je neem ik aan terug in de onderhandeling fase.



En op laten nemen dat met een bepaald bedrag, de kosten gedeeld worden bv oid.



Nee, je komt niet terug in de onderhandelingsfase, je kunt de koop eventueel ontbinden, dat is alles (en let op: dat gaat niet vanzelf, als de keuring tegenvalt, moet je nog actief melden dat je gebruik wilt maken van de ontbindende voorwaarden, en dus bij deze het contract ontbindt. Hoe dat precies moet staat in het contract).



Wat gebruikelijk is, is een ontbindende voorwaarde van X duizend euro. Dus als de direct noodzakelijke kosten meer dan X duizend zijn, mág je de koop ontbinden. Het delen van kosten is niet gebruikelijk, omdat dat enorme onzekerheid oplevert voor beide partijen. Stel dat er uitkomt dat er voor 60.000 euro aan werk is. Dan moet je allebei ineens 30.000 neerleggen zonder dat je er onderuit kunt. Dat risico nemen de meeste mensen niet. Dus wat er gebeurt, is dat je een bepaald bedrag opneemt. Blijkt uit de keuring dat de kosten hoger zijn dan dat, dan ontbind je de koop. En dan kan je proberen opnieuw te onderhandelen, bv door de kosten te splitten. Maar omdat het een nieuwe onderhandeling is, zit je beiden nergens aan vast. Ze kunnen en mogen dus ook gewoon met iemand anders gaan onderhandelen.
Oh, duidelijke uitleg Nausica. Ik ging er automatisch vanuit dat de koop niet doorgaat en dat je dus een stap terug doet of volledig ervan af ziet. Maar je verhaal zal ik onthouden, mocht het (hopelijk niet) nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 17 mei 2016 @ 15:44:

Oh, duidelijke uitleg Nausica. Ik ging er automatisch vanuit dat de koop niet doorgaat en dat je dus een stap terug doet of volledig ervan af ziet. Maar je verhaal zal ik onthouden, mocht het (hopelijk niet) nodig zijn.Dat denken veel mensen ja. Maar de koop gaat altijd gewoon door, ténzij je actief een beroep doet op de ontbindende voorwaarden (dat geldt dus ook voor financiering). Hoe je dat precies moet doen (schriftelijk, of mag het ook per mail enz) en aan welke voorwaarden je moet voldoen (voor financiering bv hoeveel afwijzingen je moet hebben) moeten in het koopcontract staan. En ga nooit uit van 'dat is nogal logisch', het moet er echt instaan.
Alle reacties Link kopieren
Uitgelegd door TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:Swinta schreef op 17 mei 2016 @ 16:41:

[...]





Huh? Het huis in de link die je mij gestuurd hebt, had een veel lagere vraagprijs.Over het algemeen laat een woningbouw vereniging het ook taxeren, vaak 2 of 3x en nemen ze het gemiddelde. TO zou die taxaties ook kunnen opvragen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 17 mei 2016 @ 14:02:

[...]

Dat bedrag gaan we zoveel mogelijk in het huis stoppen, maar om de financiering rond te krijgen, moeten er bepaalde schulden eerst afgelost worden.



O lieverd, jij weet echt van niets he.



Je krijgt pas de overwaarde van het verkochte huis als het gepasseerd is bij de notaris. Dus, stel dat jullie morgen het huis verkopen. Dan wordt er een afspraak bij de notaris gemaakt, bijv op 1 juni. Dan staat de overwaarde van jullie verkochte huis ongeveer op 3 juni op jullie rekening. Pas dan heb je er de beschikking over.



Jij zegt dat jullie nog schulden hebben, bijvoorbeeld 10.000 euro. Dat moet eerst betaald worden voordat je de aanvraag doet voor je hypotheek. Als je besluit dit huis te kopen, dan krijg zo'n vier à zes weken de tijd om de financiën rond te krijgen.



Dus:

1. eerst de schulden wegwerken

2. zorgen voor eigen geld. Ongeveer 7.000 euro heb je nodig om de kosten koper te betalen

3. huis verkopen

4. dan pas een huis gaan kopen
Huh, wat?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig Lovestar. Pfff, ik schrok me wild!
quote:Swinta schreef op 17 mei 2016 @ 16:57:

[...]





O lieverd, jij weet echt van niets he.



Je krijgt pas de overwaarde van het verkochte huis als het gepasseerd is bij de notaris. Dus, stel dat jullie morgen het huis verkopen. Dan wordt er een afspraak bij de notaris gemaakt, bijv op 1 juni. Dan staat de overwaarde van jullie verkochte huis ongeveer op 3 juni op jullie rekening. Pas dan heb je er de beschikking over.



Jij zegt dat jullie nog schulden hebben, bijvoorbeeld 10.000 euro. Dat moet eerst betaald worden voordat je de aanvraag doet voor je hypotheek. Als je besluit dit huis te kopen, dan krijg zo'n vier à zes weken de tijd om de financiën rond te krijgen.



Dus:

1. eerst de schulden wegwerken

2. zorgen voor eigen geld. Ongeveer 7.000 euro heb je nodig om de kosten koper te betalen

3. huis verkopen

4. dan pas een huis gaan kopenOh shit, serieus? We dachten het zo te kunnen doen. Dan moeten we de plannen even omgooien. Nou ja, komt alsnog wel goed denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een overbruggingshypotheek nemen.



En eventueel kun je in de ontbindende voorwaarden ook nog de taxatie als ontbindende voorwaarde meenemen.



Bv 'onder voorbehoud van een reëel taxatie rapport'.
Alle reacties Link kopieren
Lovestar, wij dachten eerst ook dat wij de overwaarde konden gebruiken bij aankoop nieuw huis. En daar bedoel ik mee om de kosten koper te bekostigen. Helaas pindakaas, dat ging dus even niet door. Dus toen maar aan het sparen gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, dat is inderdaad ook nog zo'n leuke contructie. Ik heb mijn huis verkocht, en pas vier maanden later een nieuwe gekocht. Ik had dus geen gedoe met twee hypotheken tegelijk (alleen even een tijdelijke dakloosheid, maar dat was op te lossen :-)). Ik had een spaarhypotheek, en in de spaarpot zat precies het bedrag dat ik nodig had om de hypotheek af te lossen (samen met de verkoopwaarde). Mooi dus, zou je zeggen, kom je precies quitte uit het huis, geen winst, maar ook geen restschuld.



Dat bleek dus niet zo eenvoudig te zijn. Je moet namelijk eerst het huis overdragen en de hypotheek aflossen. Daarnà komt pas de spaarpot vrij en dat duurt een week of 6-8. Bij mij zat er bijna 20000 euro in. Maar dat geld was dus wel al nodig om de hypotheek af te lossen. Dan moet je dus gedurende die week of 6-8 een lening nemen van 20.000 zodat je de hypotheek af kunt lossen. Waarna je kunt vragen om vrijgave van de spaarpot, en je die 20.000 weer af kunt lossen. En ondertussen betaal je dus wel rente over die tijdelijke lening, en moet de bank die lening goedkeuren.



Uiteindelijk heb ik met veel gedoe kunnen regelen dat het geld toch direct voor de aflossing van de hypotheek gebruikt kon worden (dus bij de overdracht al en zonder die moeilijke leen-constructie). Maar dat kon alleen omdat ik géén andere hypotheek aanging op dat moment, en ik heel erg op tijd begonnen ben met regelen (echt maanden van tevoren).

Dus zelfs al je al bedrag X hebt afgelost, moet je even checken of het echt afgelost is, of in een spaarhypotheek gegaan. In dat laatste geval moet je daar dus ook nog iets voor regelen.
Alle reacties Link kopieren
In het geval van TO gaat het bij het te verkopen huis ook nog eens om een MGE-constructie.

Ik zou jullie willen aanraden eerst dat huis te verkopen. Pas als dat geregeld is en je vriends deel van de overwaarde weet verder gaan met jullie huizenjacht.
Ik heb het even besproken met vriend (en die had weer de organisatie gesproken van zijn huis) Volgens hem is het wel mogelijk om eerst zijn huis te verkopen (en dan krijg je op papier wat het waard is, overhoudt etc), dan schulden aflossen, hypotheek aanvraag te doen en dan kan de koop doorgaan.
quote:Swinta schreef op 17 mei 2016 @ 17:16:

Lovestar, wij dachten eerst ook dat wij de overwaarde konden gebruiken bij aankoop nieuw huis. En daar bedoel ik mee om de kosten koper te bekostigen. Helaas pindakaas, dat ging dus even niet door. Dus toen maar aan het sparen gegaan.Weet je ook nog waarom? Wellicht dat we in een andere situatie zitten.
quote:nausicaa schreef op 17 mei 2016 @ 18:10:

Oh ja, dat is inderdaad ook nog zo'n leuke contructie. Ik heb mijn huis verkocht, en pas vier maanden later een nieuwe gekocht. Ik had dus geen gedoe met twee hypotheken tegelijk (alleen even een tijdelijke dakloosheid, maar dat was op te lossen :-)). Ik had een spaarhypotheek, en in de spaarpot zat precies het bedrag dat ik nodig had om de hypotheek af te lossen (samen met de verkoopwaarde). Mooi dus, zou je zeggen, kom je precies quitte uit het huis, geen winst, maar ook geen restschuld.



Dat bleek dus niet zo eenvoudig te zijn. Je moet namelijk eerst het huis overdragen en de hypotheek aflossen. Daarnà komt pas de spaarpot vrij en dat duurt een week of 6-8. Bij mij zat er bijna 20000 euro in. Maar dat geld was dus wel al nodig om de hypotheek af te lossen. Dan moet je dus gedurende die week of 6-8 een lening nemen van 20.000 zodat je de hypotheek af kunt lossen. Waarna je kunt vragen om vrijgave van de spaarpot, en je die 20.000 weer af kunt lossen. En ondertussen betaal je dus wel rente over die tijdelijke lening, en moet de bank die lening goedkeuren.



Uiteindelijk heb ik met veel gedoe kunnen regelen dat het geld toch direct voor de aflossing van de hypotheek gebruikt kon worden (dus bij de overdracht al en zonder die moeilijke leen-constructie). Maar dat kon alleen omdat ik géén andere hypotheek aanging op dat moment, en ik heel erg op tijd begonnen ben met regelen (echt maanden van tevoren).

Dus zelfs al je al bedrag X hebt afgelost, moet je even checken of het echt afgelost is, of in een spaarhypotheek gegaan. In dat laatste geval moet je daar dus ook nog iets voor regelen.



Oef, wat een verhaal. Fijn voor je dat het wel goed gekomen is, maar kan mij voorstellen dat het even gedoe/regelen was en dat het even duurde.



Ik besprak dit ook met vriend of het allemaal wel kon, hij zei van wel (wat anderen zeiden, zelf weet ie het natuurlijk niet). Huis verkocht is zo gedaan, taxeren en papierwerk. Het staat op papier wat hij krijgt, hypotheekaanvraag doen (en dan die schuld nog) en vervolgens kan de koop doorgaan. Volgens hem is het goed zolang alles zwart op wit staat zodat geen partijen risico lopen.



Net gecheckt, ook spaarhypotheek. Goed om te horen dit van jou, zodat we weten dat we hiermee rekening moeten houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 17 mei 2016 @ 18:19:

Ik heb het even besproken met vriend (en die had weer de organisatie gesproken van zijn huis) Volgens hem is het wel mogelijk om eerst zijn huis te verkopen (en dan krijg je op papier wat het waard is, overhoudt etc), dan schulden aflossen, hypotheek aanvraag te doen en dan kan de koop doorgaan.Natuurlijk kan dat. Maar wonen jullie dan in de tussenliggende periode?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 17 mei 2016 @ 18:19:

Ik heb het even besproken met vriend (en die had weer de organisatie gesproken van zijn huis) Volgens hem is het wel mogelijk om eerst zijn huis te verkopen (en dan krijg je op papier wat het waard is, overhoudt etc), dan schulden aflossen, hypotheek aanvraag te doen en dan kan de koop doorgaan.



Euh, je moet je schuld aflossen met klinkende munt hoor. Niet via een bewijs dat je overwaarde hebt en het verkoopcontract.



Dus huis verkopen, laten passeren bij de notaris (wat betekent dat je dus uit het huis moet want de koper gaat erin), dan wachten totdat het geld vrijkomt, dan schuld aflossen en pas dan een hypotheek aanvragen. Daar gaat veel meer tijd overheen dan wat jij en je vriend denken.
Alle reacties Link kopieren
Maar voor boven genoemde situaties is toch een overbruggingshypotheek in het leven geroepen? Je betaalt hierbij zo tussen de 2 en 4 % van je te overbruggen bedrag, wat in jullie geval op zo'n €167 euro per maand komt. Daar kun je nog geen kamer voor huren.



Daarbij wordt er hier heel erg gesproken over eerst huis verkopen en dan pas huis kopen. Dit is een goed advies als to geen zekerheid zou hebben dat hun huis verkoopt, maar als er op papier een voorlopig koopcontract is getekend, dan gaan banken er echt wel van uit dat het huis verkoopt. Sterker nog, je krijgt al een overbruggingshypotheek op basis van wat je denkt dat je overwaarde zal zijn.



Ik verwacht op dat gebied dus echt geen rare dingen.



Ook het meefinancieren van de kosten-koper en notaris zijn helemaal niet raar. Net als een bouwdepot. Het moet alleen binnen die 102% van je taxatiewaarde zijn.



Vooralsnog heeft to een goed uitgangspunt: zekerheid dat hun huis snel verkocht is en de aankoop van een huis dat zij kunnen financieren.



De enige 'struggle' lijkt mij of het huis ook echt getaxeerd wordt op de waarde waarvoor zij het kopen of niet. Maar dat kun je als ontbindende voorwaarde in je voorlopig koopcontract zetten.
Alle reacties Link kopieren
Jules, TO heeft ook nog een schuld die eerst afbetaald moet worden eer zij een nieuwe hypotheek aan kunnen vragen. Volgens vriend van TO kan die schuld betaald worden uit die overwaarde. Echter krijg je die overwaarde pas na overdracht van het huis en niet eerder. Ook de meeste kosten koper kun je niet meefinancieren. Op welke manier komen zij dan aan het geld om èn hun schuld af te betalen èn voor de notaris enzo als dat niet betaald kan worden door die overwaarde?



En een overbruggingshypotheek kunnen ze ook niet aanvragen, want geen eigen geld plus een schuld. Vandaar dat ik zei dat zij eerst hun schuld af moeten gaan betalen, dan sparen voor k.k. en pas daarna een huis gaan kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Swinta schreef op 17 mei 2016 @ 19:50:

Jules, TO heeft ook nog een schuld die eerst afbetaald moet worden eer zij een nieuwe hypotheek aan kunnen vragen. Volgens vriend van TO kan die schuld betaald worden uit die overwaarde. Echter krijg je die overwaarde pas na overdracht van het huis en niet eerder. Ook de meeste kosten koper kun je niet meefinancieren. Op welke manier komen zij dan aan het geld om èn hun schuld af te betalen èn voor de notaris enzo als dat niet betaald kan worden door die overwaarde?



En een overbruggingshypotheek kunnen ze ook niet aanvragen, want geen eigen geld plus een schuld. Vandaar dat ik zei dat zij eerst hun schuld af moeten gaan betalen, dan sparen voor k.k. en pas daarna een huis gaan kopen.



Maar is een schuld van €10.000 dan serieus een probleem bij het aangaan van een hypotheek?



Wij zitten nu midden in hetzelfde proces en wij financieren alles mee.



Bij een overbruggingshypotheek heb je ook geen eigen geld nodig. Juist niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven