Buren hebben altijd alles potdicht

15-02-2017 10:48 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een rijtjeshuis in een middenklasse, kinderrijke buurt. Een aantal maanden geleden hebben wij nieuwe buren gekregen. Op het eerste gezicht lijken het 'normale mensen' (ik weet hoe dit klinkt, want wie bepaalt dat?), hoewel ze zich nooit hebben voorgesteld en op straat een beetje schuchter lijken. Maar dat kan. Niet iedereen is extravert.

Nu is me wel opgevallen dat ze altijd alle gordijnen/luiken naar beneden hebben. De keukens zitten aan de voorkant en eigenlijk heeft iedereen overdag de lamellen wel open. Behalve zij.

Ik had er niet zo veel acht op geslagen, maar mijn man vindt het echt enorm vreemd. Hij had gezien dat ook aan de achterkant van het huis (tuinkant) boven alles altijd potdicht zit.

Ik vind het wel een beetje typisch, maar het lijkt me ook geen stel dat een wietplantage in huis heeft. Het gaat om een (redelijk prijzig) koophuis.

Mijn man zegt dat hij het een onprettig idee vindt dat hij helemaal niet weet wie er naast ons wonen.



Ben ik naïef dat ik er niet zo veel van denk? (behalve misschien dat het me niet gezellig lijkt zonder daglicht in de keuken en dat ze me lichtelijk paranoïde lijken)
Wij hebben vaak ook alles dicht overdag.

Wij werken beide 40 uur per week en ik heb zo het idee/gevoel dat er minder snel zichtbaar is dat er niemand thuis is. In het weekend doe ik de ene keer wel, de andere keer niet rolgordijn omhoog.



Als jullie willen weten wie er naast jullie wonen: bel aan en vraag ze op de koffie?
Alle reacties Link kopieren
Ach bij mij zit ook meestal alles dicht. Vind het fijn dat niet iedereen de hele dag naar binnen kijkt. Ben nogal gesteld op mijn privacy.. En nee, geen wietplantage of iets illegaals..

Lekker laten.
Misschien vergeten ze gewoon om 's ochtends de boel open te doen omdat ze in het donker naar hun werk vertrekken en in het donker terugkomen (zoals wij, wij zijn ook de risee van de buurt, denk ik). Ik zou gewoon eens aanbellen om je voor te stellen, da's altijd gezellig
Ik zou zeggen, wees buurvriendelijk en nodig ze uit voor de koffie of een borrel. Dan krijg je vast een veel betere indruk van ze dan wanneer je ze alleen af en toe op straat tegenkomt.
Ik vind je niet naïef. Iedereen is anders, misschien stellen ze erg veel prijs op hun privacy.

Maar als je man het onprettig vindt hen niet te kennen, waarom nodigt hij hen niet uit voor een kop koffie?
Alle reacties Link kopieren
Als je man graag wil weten wie er naast hem wonen, nodigt hij ze toch een keertje uit voor een borrel bij jullie thuis? Verder leven en laten leven.
Onze buren komen ook bijna niet buiten en hebben alles potdicht. Het interesseert mij eigenlijk niet zo. Lekker laten.



Wij hebben ons voorgesteld en ik vermoed dat we in de zomer elkaar vaker zullen zien en oars mar net.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook net nieuw in buurt verhuisd.. zou bijna denken dat je ons bedoeld.. ik ben veel thuis en heb geen zin dat iedereen die langs loopt zo naar binnen kijkt. Als ik op de bank zit. Slaapkamer lamellen laten wij ook bijna altijd dicht. gewoon gemak overdag kom ik er niet en savonds moeten ze toch weer dicht.



wat is dat toch dat in nieuwbouw/gezins wijken iedereen maar uber sociaal moet doen. Ik leef mijn eigen leven in eigen huis. En als ik niet sociaal wil doen ook prima toch.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn ze gewoon erg op zichzelf. Misschien wel allergisch voor zonlicht. (ja het komt echt voor) Als je man het een probleem vindt kan hij toch zelf ook aanbellen en zich voorstellen of ze uitnodigen voor een kop koffie. Als de gordijnen dicht het enige rare aan ze is dan zou ik me verder niet druk maken.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik snap de behoefte aan privacy wel, hoor, ben zelf ook niet 'übersociaal' met de andere wijkbewoners. Het is gewoon een beetje a-typisch dat alles altijd helemaal dicht is. En ja, mijn man wilde ze uitnodigen, maar daar had ik weer niet zo veel behoefte aan omdat ik dus ook niet übersociaal ben
Alle reacties Link kopieren
Zeker in de winter heb ik ook altijd alles dicht. Het is donker als ik van huis ga en donker als ik thuis kom, dus ach.



Als je man zich er druk om maakt, moet ie gewoon eens aanbellen om kennis te maken. Of ophouden met zeiken erover.
Alle reacties Link kopieren
Wietplantages kunnen overal zitten, ook in dure gezinswoningen. Ik ken genoeg voorbeelden van dure koophuizen waarin een wietplantage bleek te huizen, zonder dat de buren het in de gaten hadden. Al zeiden die buren achteraf vaak dezelfde dingen die jij nu zegt: beetje rare mensen, geen contact, altijd alles dicht.



De afgelopen dagen waren overigens ideaal om vast te kunnen stellen of er een wietplantage zit, door te kijken of de sneeuw op het dak blijft liggen. Als het bij die buren veel sneller wegdooit dan bij andere huizen in de straat, is het waarschijnlijk raak. Ook is het moeilijk (maar niet onmogelijk) om de geur van een wietplantage te neutraliseren, dus daar zou je ook op kunnen letten.



Naast een wietplantage wonen is gevaarlijk vanwege het grote brandgevaar en je kan in de problemen komen als de elektriciteit illegaal wordt afgetapt.
Spreuken 18:2
Wij hadden ook buren die alles pot en pot dicht hadden. 365 dagen per jaar.

Ik kreeg het al spaans benauwd als ik naar dat huis keek. Hier gaan in de ochtend echt alle gordijnen en ramen even open, even de koude ochtendlucht door het huis.

Gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde, denk ik dan maar.
quote:Bollie08 schreef op 15 februari 2017 @ 10:53:

Wij zijn ook net nieuw in buurt verhuisd.. zou bijna denken dat je ons bedoeld.. ik ben veel thuis en heb geen zin dat iedereen die langs loopt zo naar binnen kijkt. Als ik op de bank zit. Slaapkamer lamellen laten wij ook bijna altijd dicht. gewoon gemak overdag kom ik er niet en savonds moeten ze toch weer dicht.



wat is dat toch dat in nieuwbouw/gezins wijken iedereen maar uber sociaal moet doen. Ik leef mijn eigen leven in eigen huis. En als ik niet sociaal wil doen ook prima toch.Er zit nog iets tussen uber sociaal en überhaupt weten wie er in godsnaam naast je woont he
Alle reacties Link kopieren
quote:Bollie08 schreef op 15 februari 2017 @ 10:53:

Wij zijn ook net nieuw in buurt verhuisd.. zou bijna denken dat je ons bedoeld.. ik ben veel thuis en heb geen zin dat iedereen die langs loopt zo naar binnen kijkt. Als ik op de bank zit. Slaapkamer lamellen laten wij ook bijna altijd dicht. gewoon gemak overdag kom ik er niet en savonds moeten ze toch weer dicht.



wat is dat toch dat in nieuwbouw/gezins wijken iedereen maar uber sociaal moet doen. Ik leef mijn eigen leven in eigen huis. En als ik niet sociaal wil doen ook prima toch.Denk niet dat ik jullie bedoel, je kunt hier bij het langslopen namelijk niet gemakkelijk de woonkamer in kijken. Zijn niet van die 'etalagehuizen', zeg maar. En ik ben zelf ook niet met de hele buurt vrienden, dus prima hoor. Maar op die manier lees ik dus dat ook niet-criminelen er soms voor kiezen alles dicht te hebben, haha. Is weer geruststellend.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd de boel open, rolgordijnen niet altijd helemaal omhoog, maar toch zover dat we naar buiten kunnen kijken en daglicht binnen hebben.



Er zitten hier zat in de buurt die altijd alles dicht hebben zitten, rolgordijnen of rolluiken en ook nooit eens een raam open hebben.

Doen je buren dat wel? Al zegt dat ook niet altijd wat, ik zou ze lekker laten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bollie08 schreef op 15 februari 2017 @ 10:53:

Wij zijn ook net nieuw in buurt verhuisd.. zou bijna denken dat je ons bedoeld.. ik ben veel thuis en heb geen zin dat iedereen die langs loopt zo naar binnen kijkt. Als ik op de bank zit. Slaapkamer lamellen laten wij ook bijna altijd dicht. gewoon gemak overdag kom ik er niet en savonds moeten ze toch weer dicht.



wat is dat toch dat in nieuwbouw/gezins wijken iedereen maar uber sociaal moet doen. Ik leef mijn eigen leven in eigen huis. En als ik niet sociaal wil doen ook prima toch.Maar daar heb je dan toch vitrages voor? Die laten het licht binnen en houden blikken van pottenkijkers buiten.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij kil en inderdaad erg isolerend. Soms heb je je buren wel gewoon nodig. Als er ooit iets is (hartproblemen oid) duurt het lang voordat het wordt opgemerkt. Bovendien: Mensen zijn sociale wezens, groepsdieren. Je trekt als contactmijdende buur juist wel de aandacht van de omgeving door altijd alles potdicht te houden.
All truly great thoughts are conceived by walking.
Friedrich Nietzsche
Bij ons zit ook altijd alles dicht aangezien wij beide 40 uur in de week werken. Vind het ook niet prettig als ze de hele inboedel van buitenaf kunnen bekijken als ik niet thuis ben. In het weekend gaan de rolluiken wel omhoog en als het in de avond nog licht is ook.



Bel inderdaad eens aan en nodig ze uit voor een bakje koffie of een borrel!
Als jullie zo graag willen weten wie er naast jullie wonen, dan kun je altijd even zelf aanbellen om je voor te stellen. Beter dan tegen elkaar blijven mopperen dat je niet weet wie de buren zijn.
Toen ik nog in een rijtjeshuis woonde had ik swinters ook alles potdicht vind het maar deprimerend om tegen het grauwe weer aan te moeten gluren, binnenshuis heb ik hele leuke sfeerverlichting en lampjes. Vind ik veel gezelliger. Zomers gooide ik de boel wel elke dag open. Ha! Buurmeid je leeft nog, werd ik dan ook regelmatig mee om de oren geslagen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd alles dicht beneden. Wij hebben wel grote ramen en wonen aan een speelpleintje. Boven gaan de gordijnen wel open in de ochtend. Geen wietplantage ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken (vaag) een paar mensen die ook altijd alles dicht hebben zitten. Bij het eerste setje is een keer ingebroken (of overvallen, waren juwelier), dus alles zit ALTIJD potdicht, zowel boven als beneden. Een ander stel heeft alleen beneden luiken, maar ook in het kader van angst voor inbraak, zijn deze eigenlijk altijd dicht. En een ander stel, heeft het altijd dicht omdat ze er eigenlijk overdag nooit zijn en daarom niet nuttig is om de boel omhoog te doen.

Dus nee, heel raar vind ik het niet. Het lijkt mij enkel ongemakkelijk, want ik heb wel graag licht binnen. Wat ik mij nu bedenk, bijvoorbeeld die laatste doen ze overdag als ze thuis zijn wel eens zo open, dat er tussen die kieren in het rolgeval open staan, dan komt er alsnog licht en lucht binnen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dat mensen daar op letten. Ik heb niet altijd maar wel regelmatig mijn gordijnen dicht, ik hou er niet zo van als iedereen naar binnen gluurt, ben geen kermis attractie!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven