Buren hebben altijd alles potdicht

15-02-2017 10:48 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een rijtjeshuis in een middenklasse, kinderrijke buurt. Een aantal maanden geleden hebben wij nieuwe buren gekregen. Op het eerste gezicht lijken het 'normale mensen' (ik weet hoe dit klinkt, want wie bepaalt dat?), hoewel ze zich nooit hebben voorgesteld en op straat een beetje schuchter lijken. Maar dat kan. Niet iedereen is extravert.

Nu is me wel opgevallen dat ze altijd alle gordijnen/luiken naar beneden hebben. De keukens zitten aan de voorkant en eigenlijk heeft iedereen overdag de lamellen wel open. Behalve zij.

Ik had er niet zo veel acht op geslagen, maar mijn man vindt het echt enorm vreemd. Hij had gezien dat ook aan de achterkant van het huis (tuinkant) boven alles altijd potdicht zit.

Ik vind het wel een beetje typisch, maar het lijkt me ook geen stel dat een wietplantage in huis heeft. Het gaat om een (redelijk prijzig) koophuis.

Mijn man zegt dat hij het een onprettig idee vindt dat hij helemaal niet weet wie er naast ons wonen.



Ben ik naïef dat ik er niet zo veel van denk? (behalve misschien dat het me niet gezellig lijkt zonder daglicht in de keuken en dat ze me lichtelijk paranoïde lijken)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een rijtje van vier huizen en mijn huis is het enige huis van de vier waar je naar binnen kan kijken. Persoonlijk voel ik me juist onveilig als alles dicht zit (in plaats van 'lekker veilig, niemand kan naar binnen kijken'). Ik weet precies wie er wonen in de andere drie huizen en ik kom er ook wel eens binnen. Altijd valt het me op hoe donker het dan is...Dus tja, ik vind het ontzettend onvriendelijk over komen en bij mij geeft het overigens des te meer een 'niet thuis' signaal af dan huizen waar je naar binnen kunt kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er vaak niet aan om alles open te doen, in ieder geval niet als ik ' s ochtends op tijd de deur uit moet en de hele dag weg ben. Of ik heb gewoon geen zin. Ook liet ik in ons vorige huis in het weekend vaak het rolgordijn aan de voorkant (ook de keuken) dicht, omdat ik dan geen zin had in mensen of kinderen aan de deur. Dan konden we doen alsof we er niet waren
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook zulke mensen in de straat. Ik zie ze eens per half jaar ofzo.

Ze zijn heel vriendelijk maar "ziek" en leven allebei van een uitkering. Ze vinden het onprettig om onder de mensen te zijn want dat is te druk voor ze. Eens per week gaat een van de twee heeeel vroeg naar de supermarkt bv.



Vroeger was dat anders maar zo - met weinig prikkels - gaat het. Ze doen geen vlieg kwaad maar hebben dus ook altijd alles potdicht zitten. Met kerstmis geef ik ze altijd doosje bonbons en maak een kort praatje. Ze hebben geen hekel aan mensen, zijn dus ook oprecht aardig, maar kunnen gewoon niet veel hebben. En zijn daar ook tevreden mee, al lijkt het mij vreselijk de hele dag met dichte gordijnen in huis met alleen het wekelijkse uitje naar de supermarkt :(
quote:Satchel schreef op 15 februari 2017 @ 11:06:

[...]



Maar daar heb je dan toch vitrages voor? Die laten het licht binnen en houden blikken van pottenkijkers buiten.Niet iedereen wil tegenwoordig nog vitrages/gordijnen. Ons nieuwe huis krijgt straks vouwgordijnen. Deze zitten dan gerust ook de hele dag dicht als we naar ons werk zijn.
quote:Bollie08 schreef op 15 februari 2017 @ 10:53:

Wij zijn ook net nieuw in buurt verhuisd.. zou bijna denken dat je ons bedoeld.. ik ben veel thuis en heb geen zin dat iedereen die langs loopt zo naar binnen kijkt. Als ik op de bank zit. Slaapkamer lamellen laten wij ook bijna altijd dicht. gewoon gemak overdag kom ik er niet en savonds moeten ze toch weer dicht.



wat is dat toch dat in nieuwbouw/gezins wijken iedereen maar uber sociaal moet doen. Ik leef mijn eigen leven in eigen huis. En als ik niet sociaal wil doen ook prima toch.

Maar ben je wel even langs gegaan bij je naaste buren om je even voor te stellen?

Vind dat altijd heel raar als dat niet eens gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Aphia_ schreef op 15 februari 2017 @ 11:14:

Wij hebben ook zulke mensen in de straat. Ik zie ze eens per half jaar ofzo.

Ze zijn heel vriendelijk maar "ziek" en leven allebei van een uitkering. Ze vinden het onprettig om onder de mensen te zijn want dat is te druk voor ze. Eens per week gaat een van de twee heeeel vroeg naar de supermarkt bv.

(Waarom staat ziek tussen " ?
Life is short. Eat dessert first.
Voor de dames die alles potdicht hebben overdag.



Luchten jullie nooit jullie huis dan? Slaapkamers vooral.



Ik trek alles open in de ochtend en doe de ramen op een kier, voordat ik naar mijn werk vertrek.
Alle reacties Link kopieren
quote:mali30 schreef op 15 februari 2017 @ 11:13:

Dat mensen daar op letten. Ik heb niet altijd maar wel regelmatig mijn gordijnen dicht, ik hou er niet zo van als iedereen naar binnen gluurt, ben geen kermis attractie!Deze reactie verwachtte ik. Het is geen kwestie van 'erop letten'. Het is afwijkend, dus het valt op. Zoals iemand anders ook zei, zo trek je juist de aandacht.
Waar ik woon is het heel normaal dat je je buren niet kent of zelfs nooit gezien hebt. Dus ik zou er niet op of om van kijken als alles altijd dicht zat en de mensen geen gedag zeggen. Dat doen wel meer mensen.



Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er een hennepkwekerij bleek te zitten in huizen waar alles potdicht zit. Ik denk dat oudere mensen bv wel vaker alles dicht houden, bv uit angst. Hennepkwekerijen zitten hier meestal op industrieterreinen.
Je hebt sowieso geen flauw idee wat er zich achter gesloten deuren afspeelt, gordijnen open of niet. Ik ken meerdere mensen die alles altijd potdicht hebben, ik zelf vind het niks, maar dat zijn geen mensen waarvoor je als buren voor hoeft te vrezen hoor. En ik ken ook iemand wiens verhuurde huis als wietplantage werd gebruikt (zonder haar medeweten uiteraard). Op één of twee kamers na was het een heel degelijk huis waar niks aan af te zien was ook van binnen niet.
quote:Kumiko schreef op 15 februari 2017 @ 11:23:

Voor de dames die alles potdicht hebben overdag.



Luchten jullie nooit jullie huis dan? Slaapkamers vooral.



Ik trek alles open in de ochtend en doe de ramen op een kier, voordat ik naar mijn werk vertrek.Ik heb de ramen altijd op een kier. Ontlucht word het dan wel zelfs door de gordijnen heen.
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveMona schreef op 15 februari 2017 @ 11:24:

[...]





Deze reactie verwachtte ik. Het is geen kwestie van 'erop letten'. Het is afwijkend, dus het valt op. Zoals iemand anders ook zei, zo trek je juist de aandacht.Ja en jij gaat daar allerlei scenario's op bedenken. Why?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:Kumiko schreef op 15 februari 2017 @ 11:23:

Voor de dames die alles potdicht hebben overdag.



Luchten jullie nooit jullie huis dan? Slaapkamers vooral.



Ik trek alles open in de ochtend en doe de ramen op een kier, voordat ik naar mijn werk vertrek.Je kunt het raam toch openzetten en de gordijnen/jaloezien/... dichthouden?
quote:Taralina schreef op 15 februari 2017 @ 11:14:

[...]



Maar ben je wel even langs gegaan bij je naaste buren om je even voor te stellen?

Vind dat altijd heel raar als dat niet eens gebeurt.



Die buren waar ik het over had hadden wij in 1,5 jaar tijd nooit gesproken, zelfs een goedemorgen kon er niet vanaf.

Maar ze kwamen wel na die 1,5 jaar even doodleuk van over de schutting melden dat ze een aanbouw van 3 meter in de aangrenzende achtertuin gingen plempen.

Volslagen idioot.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alles altijd dicht in de winter. Het is donker als ik in de ochtend vertrek en als ik terug kom ook. Waarom zou ik dan de gordijnen openen? Hier is dat trouwens helemaal niet afwijkend, we wonen in een straat met veel werkende mensen, bij de meesten gaat het zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kumiko schreef op 15 februari 2017 @ 11:23:

Voor de dames die alles potdicht hebben overdag.



Luchten jullie nooit jullie huis dan? Slaapkamers vooral.



Ik trek alles open in de ochtend en doe de ramen op een kier, voordat ik naar mijn werk vertrek.Hier wordt 24 uur per dag geventileerd, dat werkt beter dan een uur per dag luchten.
Alle reacties Link kopieren
Doet mij denken aan mijn ex-schoonouders, die hadden als enige in de straat een hoge heg voor het huis.



Commentaar van een buurvrouw een blok verder: "zo kan ik nooit eens kijken of alles wel goed gaat".



Ex-schoonvader: "ja, dat is de bedoeling ook".
quote:Kumiko schreef op 15 februari 2017 @ 11:23:

Voor de dames die alles potdicht hebben overdag.



Luchten jullie nooit jullie huis dan? Slaapkamers vooral.



Ik trek alles open in de ochtend en doe de ramen op een kier, voordat ik naar mijn werk vertrek.Ventilatieroosters. Ik ga geen ramen op een kier zetten als ik er niet ben, dat is vragen om inbraak.
Alle reacties Link kopieren
quote:mali30 schreef op 15 februari 2017 @ 11:30:

[...]



Ja en jij gaat daar allerlei scenario's op bedenken. Why?Als je goed hebt gelezen, zag je dat ik juist geen scenario's had bedacht en dat ik me daarom afvroeg of ik naïef was. Gezien de reactie van mijn man.
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 15 februari 2017 @ 11:00:

.....en je kan in de problemen komen als de elektriciteit illegaal wordt afgetapt.Hoezo?
Alle reacties Link kopieren
Heb ook altijd de overgordijnen dicht, hou er niet van dat iedereen die voorbij loopt bij me naar binnen kan kijken. Vooral de oudere mensen hier in de straat staan regelmatig met de armen over elkaar bij anderen naar binnen te gluren.



Als alles meezit verhuis ik ergens in de zomer naar een flat, dan zal ik de gordijnen wel open doen overdag omdat ik dan niet meer op de begane grond woon.



Maar zolang ik nog in laagbouw woon mooi de gordijnen dicht, in elk geval aan de voorkant. Achter heb ik vaak wel de gordijnen open, heb een schutting van 2 meter hoog achter het huis dus de achterburen kunnen niet gluren.
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:07
0.00% gewijzigd
quote:Caledoniaxx schreef op 15 februari 2017 @ 11:53:

Sommige mensen vinden het gewoon niet fijn dat mensen te pas en te onpas naar binnen loeren en hebben misschien daarom juist de boel dicht.

Ik heb enkel vitrage in de woonkamer hangen, en krijg zelf daar commentaar op van m'n buren die in de flat tegenover mij wonen. 'Oh daar woon jij, in dat appartement waar de boel altijd potdicht zit zodat we niet naar binnen kunnen kijken!'

Uh, moet je naar binnen kunnen kijken dan?



Ik heb dat nooit begrepen.



Wat is er zo interessant aan om bij een ander naar binnen te koekeloeren. Ik dacht dat alleen vieze mannetjes dat deden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Caledoniaxx schreef op 15 februari 2017 @ 11:53:

Sommige mensen vinden het gewoon niet fijn dat mensen te pas en te onpas naar binnen loeren en hebben misschien daarom juist de boel dicht.

Ik heb enkel vitrage in de woonkamer hangen, en krijg zelf daar commentaar op van m'n buren die in de flat tegenover mij wonen. 'Oh daar woon jij, in dat appartement waar de boel altijd potdicht zit zodat we niet naar binnen kunnen kijken!'

Uh, moet je naar binnen kunnen kijken dan?Beneden is dat één ding, maar waarom zou je op de bovenverdieping dan ook alles altijd dicht houden aan beide kanten? Daar kan geen hond naar binnen kijken.
Ook goed voor je energierekening als je altijd de lampen aan moet hebben....



Ik heb wel eens aan iemand gevraagd of die ergens echt woonde (heeft een bedrijf, dus kon ook zijn kantoor zijn) omdat altijd alle rolluiken dicht waren. Vond hij een gekke vraag, geloof ik. Maar ik vind het echt deprimerend, zo in het donker. Word je wakker, schijnt de zon, en ook al is het maar voor 10 minuten dat je in die kamer bent, dan doe je toch lekker het gordijn/rolluik open? Het kost ook echt geen tijd om dat 's avonds weer dicht te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven