Buren hebben last van ons

08-01-2017 15:23 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een vraag want ik weet zo niet wat ik hier nou mee moet.



De situatie is als volgt ;



We wonen in een eengezinswoning en hebben sinds kort nieuwe buren ( jong stel dat schijnbaar studeert ) dat van dat studeren weet ik sinds vanochtend toen ze aan de deur stonden.

De woningen zijn erg gehorig dus traplopen en een deur die dicht gaat hoor je al.



Ze wonen hier nu ongeveer 2 weken en hebben zelf de eerste periode best veel lopen klussen ( 1 maal tot 1 uur in de nacht , en een keer daarop ben ik om 11 in de avond even gaan vragen of het boren en dergelijke nog lang duurde aangezien mijn zoontje van 2 er wakker door lag en ik zelf ook wilde slapen ).

De andere dagen begonnen ze niet eerder als 20.30 en dat duurde ook altijd minimaal tot 10 uur.



Nu ging vanmorgen om 11 uur de bel en stonden ze samen aan de deur.

Ze vertelden dat ze hebben gemerkt dat de huizen erg gehorig zijn en dat ze hier last van hebben omdat ze in de ochtend rond half 8 of kwart voor 8 gerommel horen van ons.

Volgens hen duurt dit een kwartiertje maar aangezien zij in hun tentamens zitten en volgens hen zij ook een ander ritme dan ons hebben, hebben zij hier hinder van.



Nou is het bij ons zo.

Ons zoontje is meestal tussen 6 en 7 wakker en blijft dan tot half 8 bij ons in bed liggen.

Om half 8 begint voor ons gewoon de dag.

We doen geen rare dingen maar we gaan ons dan douchen, aankleden en klaarmaken.



Voor deze nieuwe buren woonden er naast ons een gezin met 2 kinderen in de basisschool leeftijd.

En daar hoorden we inderdaad ook tussen half 8 en 8 vanalles.

Niet heel storend maar je hoorde het wel.



Nu weet ik zelf eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet doen.

ik heb gezegd er rekening mee proberen te houden, maar eigenlijk zou ik niet weten hoe?

Wij zijn in de ochtend echt geen wervelstormen die het hele huis door rennen, stampen en springen.

Maar ik weet wel dat je het traplopen en het lopen op de slaapkamers hoort als je zelf nog in bed ligt.



Maar goed dit is bij ons een kwartiertje en dan zijn wij beneden en dan hebben de buren er schijnbaar geen last meer van aangezien zij zelf dan nog boven liggen.



Ik vind het wel erg lullig dat zij hier schijnbaar last van hebben, maar is het wel redelijk om hierover te klagen bij ons ?



Ik zou graag jullie meningen horen en misschien oplossingen of ideeën want ik heb geen zin om elkaar tot last te zijn, maar eerlijk gezegd ook niet om elke ochtend bijna niet boven te durven lopen of de trap te gebruiken..



Alvast bedankt en sorry voor het toch best lange verhaal.
Ik zou er niet teveel aandacht aanbesteden als het gewone leefgeluiden zijn. Jullie hebben blijkbaar een ander ritme als de buren, kwestie van geven en nemen lijkt mij. Je kunt er natuurlijk wel op letten, dat als de kinderen echt veel lawaai maken zo vroeg, dat ze wat moeten dimmen. Maar bij normale aankleed en ontbijtgeluiden, gewoon doen wat je moet doen.
quote:welcomehome schreef op 08 januari 2017 @ 15:42:

[...]





Maar dit ben ik pas wezen doen nadat het de nacht ervoor tot 1 uur in de nacht door gegaan was en heb dit ook op een hele normale manier gevraagd.

Ik ben er heen gegaan en heb mijzelf voorgesteld en gevraagd of het nog erg lang ging duren vanwege zoontje.

Ze waren toen ook erg vriendelijk en de jongen gaf ook direct excuses en zei dat het direct zou stoppen..

We hebben nog even gewoon staan praten en daarna was het ook inderdaad stil.



Ja en?



Niemand zegt hier dat dat raar was. Ze zijn gewoon geirriteerd en komen terug klagen.

Lekker aanhoren en aangeven dat jij normale leefgeluiden maakt met je gezin en je daar verder niets aan kan doen. Vriendelijk maar duidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 08 januari 2017 @ 15:32:

[...]



Ik vermoed dat ze het signaal willen hebben afgeven dat als je zeurt een beurt krijgt. TO staat in de klusweken van de nieuwe buren al aan de deur om te vragen of het zachter kan. Nu is zij zelf dus aan de beurt.

Ik heb echt dat idee.



En dan kunnen er reacties komen : Maar dat is toch heel anders, vanwege de tijd (23.00 uur) , het klussen en legio andere redenen waarom TO meer grond had om wel naar de nieuwe buren te gaan, maar ik denk echt dat dit een directe aanleiding is.



@TO : Je bent zelf dus ook niet echt lekker om naast de wonen. Altijd een goed besef. Niet omdat je er wat aan kan veranderen wel om langer na te denken over wanneer, hoe en waarom jij belsuit om hen te benaderen.Ik denk dat ook. De lat om te komen klagen ligt nu niet meer zo hoog doordat TO zelf al is komen klagen en sommige mensen steken echt zo in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Nodig ze uit voor koffie. En vraag hen met jou mee te denken.
En langs je af laten glijden en tegen jezelf zeggen, dit is niet mijn probleem. Als jij om 7 uur op moet, is heel normaal. Hebben zij hier last van, dan zeg je, ja, laten we dit bij overlast gaan bespreken, dat jullie het storend vinden dat wij om 7 uur opstaan. Kijken wat zij ervan zeggen, overlast deskundigen, van deze klacht. Direct ' serieus' nemen en aangeven dat dit bij meldpunt overlast besproken gaat worden, omdat de studenten hun uitgangspunten van klussen tot een uur in de nacht normaal zijn maar om zeven uur opstaan niet. En dat je meekt dat de verschillen erg groot zijn in wat normaal is. Laat overlast ze maar eens goed aanpakken. Smoor je direct alle gezeur in de kiem.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn denk ik neefjes van mijn buren. Sommige jonge mensen weten denk ik niet zo goed wat normale en abnormale leefgeluiden zijn en de tijden waarop je die normaliter hoort. Blijkbaar krijg je tegenwoordig niet meer van huis uit mee wat burengerucht inhoud en ga je dan maar over normale zaken zeuren terwijl jezelf degene bent die zich abnormaal gedraagt. Dit soort studenten kunnen beter in een studentenhuis gaan wonen ipv dit soort keuzes maken en dan verwachten dat de rest van de wereld zich aan hen aanpast. Het is een gebrek aan opvoeding.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophles schreef op 08 januari 2017 @ 15:54:

Klinkt inderdaad een beetje als zeuren om het zeuren. Misschien ze eens uitnodigen voor een kennismakingsborrel? Als je een beetje een band hebt dan kun je vaak ook wat meer van elkaar hebben.





Ja misschien ga ik dit idd wel doen.

Al vind ik eigelijk dat je als nieuwe bewoners jezelf ook best even kunt voorstellen.

Maar misschien idd eens aan de deur en vragen of ze eens wat willen komen drinken bij ons als zoontje slaapt.



Wij zijn zelf ook nog niet zo oud ( 24 en 25 ) dus misschien dat dat een idee is.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 08 januari 2017 @ 15:58:

Nodig ze uit voor koffie.

Of iedereen ontmoet iedereen,maak het gezellig en heb contact.



Dan denkt TO wellicht de volgende keer: 'Ach, Arie moest zeker nog effe wat doen, wat een lawaai maar het gaat zo over'.

En Arie (de nieuwe buurman dus) denkt dan wellicht : ' Ach dat zal die kleinste dondersteen wel weer zijn, je zal er zo een hebben later! Ik hoop het echt' .



Zoiets.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Denk dat uitnodigen niet helpt, want klagen over jullie opsta tijd, is gewoon raar. En dat haal je met een praatje er niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind klagen over klussen tot s avonds laat terecht maar klagen over leefgeluiden niet. Als ze een studentenritme aanhouden is dat prima, maar dat kun je niet verwachten van buren in een eensgezinswoning. Ik hoor mijn buurkinderen ook wel traplopen op dagen dat ik en mijn kind nog uitslapen. Kinderen rennen en maken geluid dat hoort er nou eenmaal bij. Misschien dat ze na een kennismaking wat meer begrip op kunnen brengen?
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 08 januari 2017 @ 16:02:

Denk dat uitnodigen niet helpt, want klagen over jullie opsta tijd, is gewoon raar. En dat haal je met een praatje er niet uit.

Jawel hoor, het kan echt geloof me.



(Ik ben net verhuisd)
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind half 8 al behoorlijk laat. Je buren mogen zich dus gelukkig prijzen. Ik denk dat de meeste mensen veel vroeger moeten opstaan.
Alle reacties Link kopieren
Beetje tolerantie mag ook wel he.. als onze buren gaan boren om 21 uur baal ik daarvan, want onze kinderen worden er wakker van en vinden dat geluid eng. Maar het mág wel, dus hebben we daar gewoon mee te dealen. Leefgeluiden zondagochtend 8 uur zijn vervelend, maar zolang er niet gegild of gerend wordt moet dat toch ook kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Als je geen geluiden van de buren wilt horen moet je in een vrijstaande woning gaan wonen.

Anders moet je gewoon redelijke leefgeluiden dulden van elkaar en niet onnodig veel geluid maken op tijden dat je er mensen mee lastigvalt.



Daar hoort uiteraard bij dat je na 22.00 uur 's avonds niet meer klust of boort. Maar een kwartier geluid maken vanaf half 8 's ochtends lijkt mij alleszins redelijk.
quote:Enn schreef op 08 januari 2017 @ 16:04:

[...]



Jawel hoor, het kan echt geloof me.



(Ik ben net verhuisd)Jij had buren die klaagden over jouw tijd van opstaan? En met koffie drinken stopten ze met klagen? Echt?
quote:Aapie87 schreef op 08 januari 2017 @ 15:38:

Ik vind dat je nieuwe buren wel lef hebben... klagen over normale leefgeluiden in de ochtend terwijl ze zelf blijkbaar tot midden in de nacht klussen Ik best begrip voor hebben als er bij een verhuizing ook klusgeluiden komen kijken (al zou ik dat na een uur of 23.00 toch wel echt vervelend gaan vinden). Maar dat begrip zou snel slinken als de nieuwe buren vervolgens niet tegen normale leefgeluiden kunnen in de ochtend.

Dit.

Wat een kinderachtig gedrag van je buren. Asociaal ook. Ik vind dat TO niet onredelijk is om te vragen op bepaalde tijden niet te klussen. Waarom is dat voor sommige mensen zo moeilijk te begrijpen? Zelf zou ik niet buiten 9-21 uur klussen. Beetje rekening met elkaar houden is niet zo moeilijk. Onlangs had ik zelf een buurvrouw die na een kwartier al gestrest kwam vragen of de muziek zachter kon, om 17 uur s middags. Ik ben verder altijd stil maar hoor hun wel op gekke tijden stampen en schreeuwen. En dan andersom niks van anderen kunnen hebben? Egoïstisch gedrag.



Zo klinken de buren van TO ook. Ik denk dat zulke mensen altijd blijven zeuren, alles draait om hen. Het enige dat je kunt doen is proberen ze beter te leren kennen, koffie/drankje doen. Als je elkaar enigszins vriendschappelijk kent kun je meer van elkaar hebben.
Maak het de komende weken eens concreet voor jezelf. Op welke tijden maken jullie leefgeluiden en op welke tijden doen zij dat? Wie heeft (of zou )de meeste last (kunnen) hebben van de ander? Hopelijk komt het een beetje gelijk uit en kun je het tegen elkaar wegstrepen. Dat kun je dan bij een volgende klacht, onder het genot van een kop koffie, met elkaar bespreken. Als de balans ongeveer gelijk uitvalt kun je waarschijnlijk meer van elkaar hebben.



Bij ons (gezin met drie pubers) en onze buren (2x 70+) is het erg ongelijk. Buren produceren meer geluid op vroegere tijdstippen en ook op latere tijdstippen. Helaas heeft klagen hierover geleid tot expres extra overlast. En gelijk klachten als het bij ons een keer gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
[quote]swifty schreef op 08 januari 2017 @ 16:10:

[...]





Jij had buren die klaagden over jouw tijd van opstaan? En met koffie drinken stopten ze met klagen? Echt?[y/quote]

Ik had een overlast veroorzakende buurman. Klagen hielp niet. Hij vond me zeuren. Toen eens echt aan de praat geraakt. Sindsdien geen last meer. Als je buren onbekenden zijn, gun je ze minder, heb je eerder last en ervaar je gedrag als irritant.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch wel blij met alle reacties die ik hier krijg.

Vandaar ook dat ik dit topic heb geopend.

En de reacties van dat ik als eerste ben wezen klagen, die snap ik op zich ook wel maar het is niet zo dat ik ben wezen klagen het is alleen zo geweest dat ik heb gevraagd hoe lang hebt geklus nog doorging.

En om 1:00 's nachts nog boren en zagen vind ik niet echt redelijk.

Maar ik heb de buren hier nooit op een aanvallende manier mee benaderd.

Ik heb alleen na een paar avonden lang door klussen gevraagd of het die avond nog lang duurde een op een normale manier een praatje staan maken met de nieuwe buurjongen.



Maar misschien dat ik ze inderdaad eens zelf moet uitnodigen voor een kopje koffie of een drankje om elkaar daarna wat meer te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 08 januari 2017 @ 16:10:

[...]





Er is koffie gedronken en zaken werden daarna milder benaderd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:welcomehome schreef op 08 januari 2017 @ 16:16:

Ik ben toch wel blij met alle reacties die ik hier krijg.

Maar misschien dat ik ze inderdaad eens zelf moet uitnodigen voor een kopje koffie of een drankje om elkaar daarna wat meer te begrijpen.Goed idee.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Kunt ook info inwinben over geluidsisolatie. Wat de kosten zijn. Of de vloeren goed gelegd zijn e.d. Soms is er nl. technisch iets mis wat aangepakt kan worden.



Mijn bovenburen noem ik ietwat liefkozend de Stampertjes. Steevast in de ochtend wat gestamp op de vloer (precies boven mijn bed), wat deuren die je hoort en kinderen op de trap. Kan er van balen soms maar het zijn doodnormale geluiden en ga er niet om klagen. Ze zijn er even niet en ik mis de geluiden zowaar...



Heb echt weleens geklaagd toen ze constant vd bank op de vloer sprongen. Een kleed op die plek leggen heeft geholpen. En de keer dat ze binnen aan het ballen waren met een logé maakte dat ik ook even aanbelde.



Verder hoor ik ze niet. Ja tafels en stielen rond etenstijd. Stofzuigen op normale uren. Maar verder is het Stil in de avond. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zeikerds jouw buren. En boren tot een uur in de nacht? Ik zou het laten gaan omdat ik dan zoiets zou hebben van, die zijn druk bezig iets van het huis te maken.

Maar deze actie van hun is echt onredelijk. Dit zijn leefgeluiden die jullie maken. Ik heb buren die elke nacht pas rond twee uur naar bed gaan. Dan wordt er nog hard een pui dichtgegooid (vraag me niet waarom), ik hoor ze druk de trap op en af gaan en ik hoor elk plasje die ze nog even doen

Jouw buren zijn degenen die niet echt netjes zijn. Ik heb er alle begrip voor dat zodra je ergens komt wonen extra herrie maakt. Maar je hebt je wel te houden aan de tijden die hiervoor staan. Ik heb heel af en toe ook wel op zondagavond dat de buurman gaat boren (rond half 10) maar dan denk ik, ok en dat duurt dan niet heel lang. Inmiddels denk ik ook dat die hele muur wel vol zit met gaten en er dus niet veel meer geboord kan worden

Het is een beetje leven en laten leven en ik vind het aso dat jullie nu zo worden aangesproken. Als ik thuis zit overdag hoor ik soms hele gesprekken hiernaast. Maar ja, dat heb je in een rijtjeshuis. Ik hou er wel rekening mee dat als ik zelf 's nachts een plas moet doen dat heel stil doe, omdat ik hun ook hoor piesen

Dus als ze weer een keer komen zeiken, vertel dit verhaal maar. Het zijn puur leefgeluiden en jammer de bammer voor ze!
Ze kwamen gewoon eventjes hun gram halen nadat jij eens ben hen aan de deur bent geweest (en terecht dat jíj dat deed op dat tijdstip!!)



Ik vind dat je echt heel netjes gereageerd hebt door te zeggen dat je er rekening mee gaat houden. En dan is de kous af. Stelletje zeurpieten moeten in een hutje op de hei gaan wonen..



Ik hoor de hond van mijn ene buur ook dagelijks en traplopen of vooral bezoek (hard praten/ lachen) van mijn andere ook. De televisie van de dove onderbuur.. Hoort erbij! Normale leefgeluiden idd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 08 januari 2017 @ 15:32:

[...]



Ik vermoed dat ze het signaal willen hebben afgeven dat als je zeurt een beurt krijgt. TO staat in de klusweken van de nieuwe buren al aan de deur om te vragen of het zachter kan. Nu is zij zelf dus aan de beurt.

Ik heb echt dat idee.



En dan kunnen er reacties komen : Maar dat is toch heel anders, vanwege de tijd (23.00 uur) , het klussen en legio andere redenen waarom TO meer grond had om wel naar de nieuwe buren te gaan, maar ik denk echt dat dit een directe aanleiding is.



@TO : Je bent zelf dus ook niet echt lekker om naast de wonen. Altijd een goed besef. Niet omdat je er wat aan kan veranderen wel om langer na te denken over wanneer, hoe en waarom jij belsuit om hen te benaderen.Dit denk ik ook.
Silence is golden. Duct tape is silver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven