Buurman is een smeerkees

10-12-2013 20:52 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een leuk wijkje aan de rand van een stad. De bewoners komen niet bij elkaar over de vloer maar het is er gezellig en knus. In de straat waar ik woon staan vooral rijtjeswoningen met vooral jonge gezinnen en alleenstaande moeders. Iedereen doet z'n best om de wijk leuk te houden; we verzorgen ons huis en tuin en er is een geringe sociale controle.



Vanuit mijn voorkamer kijk ik uit op de overburen. In een van de huizen woont een alleenstaande man. Prima vent, heel vriendelijk. Ik erger me echter aan de rotzooi waar ik tegenaan kijk; dozen met troep, opgestapeld tegen de gevel, kozijnen die 15 jaar geleden al een lik verf nodig hadden, een carport met glazen bovenkant die groen is van de algen. Onkruid woekert over de oprit en een enorme boom die niet wordt gesnoeid ontsiert de straat. Zijn kliko staat de hele week aan, kapotte jaloezietjes die half voor de ramen bungelen. Het geheel valt uit de toon vergeleken met de rest.



Verder staat in zijn woonkamer een enorm aquarium met een zee van licht dat, na zonsondergang, een groot deel van de straat groen-geel verlicht.



Ik erger me eraan. Elke dag als ik m'n gordijnen opentrek denk ik 'man ruim je rotzooi op'. De wijk praat over hem maar IK kijk ertegenaan.



Mijn overbuuf, zijn directe buurvrouw' heeft hem erop aangesproken. Hij lacht het weg onder het mom van 'ach jullie vrouwtjes toch'. Aan de ene kant snap ik het wel; een man alleen die van 7 tot 7 aan het werk is.



Ik wil er geen halszaak van maken maar vraag me gewoon af of wij burgers niet gewoon verplicht zijn om de boel netjes te houden? En wie controleer dat? Hoe ver kan iemand gaan?
Je bent een roddelkont.



Leven en laten leven en als je geen leven hebt, kom dan wat vaker hier posten.
Pfoe.. Ik zou er geen last van hebben. Het is geen ergernis waard.

Leven en laten leven.
Alle reacties Link kopieren
Leef en laat leven..
Je vitrage dichtdoen.
Alle reacties Link kopieren
Doe je, je gordijnen toch dicht. Het is nu toch vroeg donker.
lol drie op een rij ;)
Wij hebben hier ook zo'n tiep. Vriendelijke kerel hoor, maar zijn huis ziet er niet uit.



Maar we hebben geen stankoverlast, geen geluidsoverlast, geen ongedierte, geen schade door zijn toedoen, dus hoe hij zijn huis onderhoudt is verder zijn zaak.



Misschien kun je eens aanbieden om met een paar man te helpen met opruimen, wie weet wordt dat heel erg gewaardeerd en ziet hij zelf ook niet meer een manier om de boel aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 10 december 2013 @ 20:52:

Zijn kliko staat de hele week aan, kapotte jaloezietjes die half voor de ramen bungelen.



En dan hoor je de hele dag 'papier hier... dank u wel!'?

Daar zou ik ook gek van worden hoor!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:eva-30 schreef op 10 december 2013 @ 20:58:

lol drie op een rij ;)
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, als het het uitzicht is vanuit je woonkamer word je daar niet vrolijk van, ik zou een rijtje struiken planten.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op dinsdag 10 december 2013 20:58 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Buurman is een smeerkees"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 10 december 2013 @ 20:52</a>:</b>

<b>Zijn kliko staat de hele week aan, </b>kapotte jaloezietjes die half voor de ramen bungelen.</div></blockquote>



En dan hoor je de hele dag 'papier hier... dank u wel!'?

Daar zou ik ook gek van worden hoor! Kijk, daar moet ik om lachen..... Ik wilde dus schrijven: de kliko staat de hele week aan straat.
Vaak is er in een wijk een welstandscommissie die erop toeziet dat de buurt niet verpaupert. Misschien een idee om daar contact mee te zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, alle gekheid op een stokje... Dit zijn geen antwoorden op m'n vragen. We leven in een land waar we ons met z'n allen aan regeltjes moeten houden en waar verwacht wordt dat we alert zijn op elkaar.



In dit geval moet je dus maar doen of je neus bloedt.
Tenzij je last hebt van ongedierte en dat lijkt me niet bij overburen zou het me werkelijk niks kunnen schelen.
quote:Naara schreef op 10 december 2013 @ 21:00:

Vaak is er in een wijk een welstandscommissie die erop toeziet dat de buurt niet verpaupert. Misschien een idee om daar contact mee te zoeken?



Je kan ook heel zen een keer niet een commissie op iemand afsturen, maar gewoon een praatje met de beste man maken en je niet zo ergeren.

Hoe belangrijk is dit nou?
quote:Bergje65 schreef op 10 december 2013 @ 21:02:

Maar goed, alle gekheid op een stokje... Dit zijn geen antwoorden op m'n vragen. We leven in een land waar we ons met z'n allen aan regeltjes moeten houden en waar verwacht wordt dat we alert zijn op elkaar.



In dit geval moet je dus maar doen of je neus bloedt.Leven en laten leven heet dat. Waar heb je nou echt last van?
quote:Penelope_ schreef op 10 december 2013 @ 21:04:

[...]





Je kan ook heel zen een keer niet een commissie op iemand afsturen, maar gewoon een praatje met de beste man maken en je niet zo ergeren.

Hoe belangrijk is dit nou?Ik heb welstand ooit op mijn nek gehad omdat ik niet een heel keurig net onderhouden achtertuin had. Dus blijkbaar is het voor iemand dan toch belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op dinsdag 10 december 2013 21:05 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Buurman is een smeerkees"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 10 december 2013 @ 21:02</a>:</b>

Maar goed, alle gekheid op een stokje... Dit zijn geen antwoorden op m'n vragen. We leven in een land waar we ons met z'n allen aan regeltjes moeten houden en waar verwacht wordt dat we alert zijn op elkaar.



In dit geval moet je dus maar doen of je neus bloedt.</div></blockquote>Leven en laten leven heet dat. Waar heb je nou echt last van? Van het feit dat ik de godsgenadige dag tegen een puinzooi aankijk. Ik had net zo goed m'n tuin niet hoeven opknappen.
quote:Bergje65 schreef op 10 december 2013 @ 21:02:

In dit geval moet je dus maar doen of je neus bloedt.

Ja, want wat heb jij er mee te maken dat zijn huis er zo uitziet?

Je hebt geen overlast van hem, je zegt dat het een prima vent is en vriendelijk. Alleen zijn huis is niet jouw smaak, hij heeft er misschien zelf totaal geen last van.

Ieder mens is anders. Als je nou overlast hebt (geluid/stank wat dan ook) is het een ander verhaal. Nu vind jij dat er achterstallig onderhoudt is, wat uit je verhaal in mijn ogen ook zo zou zijn. Maar je overbuurman heeft misschien hele andere normen.



Hij lacht het weg, zeg je. Maar is dat ook zo? Vindt hij het niet gewoon best. Kan toch.. Daar heb jij dan helaas niks over te zeggen en is je ergernis zonde van je tijd.
Mijn eerste gedachte: wat een vent!



En dan letterlijk. Is het je nooit opgevallen dat mannen zelden tot nooit zien dat het huis een troep is, dat de afwas gedaan moet worden, het bed verschoont en de ramen gelapt moeten worden?



Twee mogelijkheden: of je wacht tot hij een vriendin/relatie krijgt (vaak lost dat het probleem op, want vriendin heeft doorgaans een andere mening over 'gezellige woning' dan dit) of je biedt hem aan een handje te helpen. Boen de carport, snoei de boom en geef meneer de buurman een stel gordijnen/doeken (ofwel om voor de ramen te hangen ofwel om de dozen mee te bedekken).
quote:Bergje65 schreef op 10 december 2013 @ 21:07:

[...]





Van het feit dat ik de godsgenadige dag tegen een puinzooi aankijk. Ik had net zo goed m'n tuin niet hoeven opknappen.



Dan je tuin zo afdichten dat je er niet tegenaan kijkt?



Maar serieus, ik zou hier mijn energie niet aan verspillen.
Alle reacties Link kopieren
Maar leg me even uit: leven en laten leven roepen jullie.... Geldt dat ook voor mensen die afval op straat, in de stad, neergooien?

Waar zit m het verschil?
quote:Naara schreef op 10 december 2013 @ 21:06:

[...]



Ik heb welstand ooit op mijn nek gehad omdat ik niet een heel keurig net onderhouden achtertuin had. Dus blijkbaar is het voor iemand dan toch belangrijk?Hm, niet de plek waar ik zou willen wonen dan. Wist niet eens dat het nog bestond.
quote:Bergje65 schreef op 10 december 2013 @ 21:09:

Maar leg me even uit: leven en laten leven roepen jullie.... Geldt dat ook voor mensen die afval op straat, in de stad, neergooien?

Waar zit m het verschil?Dat is publieke ruimte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven