Buurman is een smeerkees

10-12-2013 20:52 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een leuk wijkje aan de rand van een stad. De bewoners komen niet bij elkaar over de vloer maar het is er gezellig en knus. In de straat waar ik woon staan vooral rijtjeswoningen met vooral jonge gezinnen en alleenstaande moeders. Iedereen doet z'n best om de wijk leuk te houden; we verzorgen ons huis en tuin en er is een geringe sociale controle.



Vanuit mijn voorkamer kijk ik uit op de overburen. In een van de huizen woont een alleenstaande man. Prima vent, heel vriendelijk. Ik erger me echter aan de rotzooi waar ik tegenaan kijk; dozen met troep, opgestapeld tegen de gevel, kozijnen die 15 jaar geleden al een lik verf nodig hadden, een carport met glazen bovenkant die groen is van de algen. Onkruid woekert over de oprit en een enorme boom die niet wordt gesnoeid ontsiert de straat. Zijn kliko staat de hele week aan, kapotte jaloezietjes die half voor de ramen bungelen. Het geheel valt uit de toon vergeleken met de rest.



Verder staat in zijn woonkamer een enorm aquarium met een zee van licht dat, na zonsondergang, een groot deel van de straat groen-geel verlicht.



Ik erger me eraan. Elke dag als ik m'n gordijnen opentrek denk ik 'man ruim je rotzooi op'. De wijk praat over hem maar IK kijk ertegenaan.



Mijn overbuuf, zijn directe buurvrouw' heeft hem erop aangesproken. Hij lacht het weg onder het mom van 'ach jullie vrouwtjes toch'. Aan de ene kant snap ik het wel; een man alleen die van 7 tot 7 aan het werk is.



Ik wil er geen halszaak van maken maar vraag me gewoon af of wij burgers niet gewoon verplicht zijn om de boel netjes te houden? En wie controleer dat? Hoe ver kan iemand gaan?
Alle reacties Link kopieren
Bel de afdeling handhaving van je gemeente en zeg dat je je ergert aan de troep. Dan hoor je snel genoeg de buurman van 43 in overtreding is en wat ze er aan kunnen doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 10 december 2013 @ 21:37:

[...]



Zo werkt dat niet.Oh,en wat werkt wel dan .
Dat-ie stopt met drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Ook hier een rijtjeshuis en als ik in de achtertuin van de buren (gezin, 3 kinderen, hond) kijk, zie ik iets dat lijkt op een soort autosloperij met daartussen kapotte speeltoestellen. In de zomer staat daar nog een gigantische trampoline tussen, die in de winter tegen onze gezamenlijke schutting wordt gezet, zodat ik er maanden tegenaan kijk. Op zich vind ik dat niet zo vervelend, want hiervoor keek ik tegen een rubberboot aan.

Tussen de voortuintjes zat nog geen hekje toen ik kwam wonen, daar heb ik wel iets aan gedaan toen alle skelters en fietsen (zonder wielen of zadels) steeds meer in mijn tuin kwamen te staan. Het hekje dat ik nu heb geplaatst is net hoog genoeg om de puinhoop bij de buren niet te hoeven zien en om het op hun eigen terrein te houden. De hond wordt de hele dag in de tuin gehouden en blaft bij alles dat voorbij loopt. De kinderen krijsen de hele dag en rennen met klompen over de plavuizen vloer, loopauto's rijden lekker binnen rond, etc. Zo kan ik nog wel even door gaan.



Maar wat ik me altijd bedenk is dat ik nu eenmaal een in een rijtjeshuis woon en dat ik daarmee ook een bepaalde ruimte deel met mijn buren. En dat zij hun eigen ruimte mogen indelen zoals zij dat prettig vinden. Als ik daar last van heb, is dat mijn probleem. Dat ik ook regelmatig last heb van het geluid dat zij produceren vind ik wat lastiger. Ik woon alleen, dus het is hier vaak stil in huis. Dan zijn de gewone leefgeluiden ook al snel storend als je naast een jong gezin woont. Als het hiernaast weer even " feest" is, spreek ik mezelf toe-waarom zou ik van mijn buren verlangen dat ze zich aan mijn normen en waarden houden? En ze doen het echt niet om mij te pesten.

Misschien kun je daar aan denken als je naar de overkant kijkt? De buurman doet het niet om jou te treiteren, maar vindt het waarschijnlijk veel minder belangrijk hoe zijn leefomgeving eruit ziet.

Als hij namelijk geen echte overlast veroorzaakt, is er voor hem geen enkele reden om zijn zooi op te ruimen. Dan blijf jij over met je ergernis en ben jij dus eigenlijk het probleem omdat je de situatie niet kunt accepteren.
Typisch iemand met tijd over die zich ergert aan de rommel bij de buren. Zo lang je geen last hebt van ongedierte en hij geen rotzooi in jouw voortuin gooit, waar maak je je dan druk om?! Jeetje, ik ben blij dat ik jouw overbuurvrouw niet ben. Mijn onkruid staat ook wel eens hoger dan ik zou willen, en ik heb ook slaapkamergordijnen die al een tijdje wachten tot ze aan een roetje komen te hangen (tot die tijd een laken voor het raam). De eerste die daarover komt zeuren krijgt van mij een snoeischaar in zijn handen gedrukt.
Alle reacties Link kopieren
Ga sparen, kun je naar een duurdere wijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 10 december 2013 @ 21:48:

Dat-ie stopt met drinken.Ik zal het hem eens voorstellen,maar ik denk dat hij het een slecht idee vindt .Dat is namelijk slecht voor de omzet van onze supermarkt als hij niet meer dagelijks langskomt om zijn kratje bier te halen.
Alle reacties Link kopieren
Bekijk het gewoon positief. Hoe meer pruttel er bij jou aan de overkant te zien is, hoe netter de mensen jou huis en tuin vinden.
Alle reacties Link kopieren
wow, wat een staaltje Hollandsche kleinburgerlijkheid dit zeg!



Laat die man zijn huis en leven zo inrichten als hij wil.



Hier zijn gordijnen boven en jaloezieën beneden altijd dicht. Tenminste, wij kunnen wel naar buiten kijken maar men kan niet naar binnen kijken. En dan het commentaar... pfff lekker belangrijk



Misschien moet je een hobby zoeken in plaats van de hele dag op je zuignap te zitten en naar de buren te koekeloeren.
Ik snap het wel, als mijn moeder uit het raam kijkt dan ziet ze aan de overkant niet-doorzichtige ramen, een balkon vol vuilniszakken en nog meer rotzooi. Dan praten we over huurwoningen maar zelfs de woningvereniging kan niet veel doen.



Anderen (waaronder ook een man alleen) hebben ook een enorme puinzooi in huis, maar dat is aan de buitenkant niet zichtbaar, dus dat stoort dan ook niet.



Maar de beschrijving van TO, ik zou daar ook niet blij van worden hoor. Mijn idee van spullen hebben is; als je het wilt hebben moet je het ook verzorgen/onderhouden. Als je je oprit, tuin, carport niet af en toe een beetje wilt onderhouden, waarom koop je dan een huis? Ga dan in een flatje wonen, dan heb je die ruimtes helemaal niet.



En je buurvrouw heeft hem eens aangesproken. Maar dat is één persoon. Er zouden meer mensen zich moeten melden.
Bij mij heeft er ook eentje een Opel in de straat. Een Astra nog wel. Gatver. Nu zakt mijn huis nog meer in waarde.
quote:kadanz schreef op 10 december 2013 @ 22:07:

Bij mij heeft er ook eentje een Opel in de straat. Een Astra nog wel. Gatver. Nu zakt mijn huis nog meer in waarde. herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat je weinig kan doen.

Pas als er gevaar dreigt kan er ingegrepen worden zonder toestemming van de meneer.



Het zal niet leuk zijn, de rommel. Maar je hebt het er maar mee te doen, andere opties zijn er niet.



Het verschil met op straat? Op straat is een openbare ruimte. In en om je woning mag je redelijk je gang gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons krijg je een rode kaart als je de kliko niet van straat haalt. Is dat bij jullie niet zo?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook balen trouwens...
Alle reacties Link kopieren
Behalve de rotzooi waarop jij uitkijkt, waar precies heb jij verder last van? Staat zijn zooi op straat, zodanig dat jij er niet meer langs kunt? Kun je niet meer parkeren?



Zoals ik je OP lees, gaat het jou om het (uit)zicht, meer niet toch?

Of heb je daadwerkelijk echt overlast van hem zoals zijn troep in jouw tuin, mensen die bij jou komen klagen over zijn staat van (als in buitenkant)?



Wil jij je huis verkopen en ben je bang dat, door deze buurman, je er (nog) minder voor krijgt vanwege de 'staat van de straat' door deze buur?

Ik snap het niet zo nl, waar je je precies druk om maakt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:iceteapeach schreef op 10 december 2013 @ 22:15:

ik snap het niet zo nl, waar je je precies druk om maakt.



Ik snap het wel. Het is een karaktertrekje. Ik kan me ook ergeren aan de troep bij mijn ouders rond het huis. Mijn vader is een echte verzamelaar en alle afgedankte troep wordt 'netjes' rond het huis gestapeld. Als ik daar alleen al aan komt rijden schiet er gelijk door mijn hoofd hoe leuk het eruit zou zijn als ze eens even het aanhangertje zouden volgooien en naar de vuilstort rijden.



Ik wordt gewoon onrustig van rommel. Of het nou van mij is of een ander. Ondertussen kan ik me erover heen zetten maar dat heeft wel tijd gekost.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op dinsdag 10 december 2013 22:07 Bij mij heeft er ook eentje een Opel in de straat. Een Astra nog wel. Gatver. Nu zakt mijn huis nog meer in waarde.Sowieso, (sl)Opel.
Alle reacties Link kopieren
Biedt je hulp aan!
Alle reacties Link kopieren
"Iedereen doet zijn best".



Waarmee doet iedereen zijn best? Met "netjes" houden van de buitenboel? Besef je dat "netjes" subjectief is?

Misschien is "netjes" voor die man wel dat er in ieder geval raambekleding hangt, ook al is die kapot. Of dat de maden niet vast zelf de kliko naar de straat rijden. Dat de carport wel vies is maar in ieder geval nog heel.



En misschien ergert hij zich er ook aan maar lukt 't 'm niet om het anders te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 10 december 2013 @ 21:30:

[...]



Dat sowieso. De lege kratten staat ook buiten.Vind ik het nog knap dat hij kan werken van 7 tot 7.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzy75 schreef op 10 december 2013 @ 21:38:

Bah, niet leuk om tegenover zo'n zooi te wonen. Ik snap je wel. Geen tips helaas.



+1



natuurlijk is dat niet leuk!

iedere keer als je thuiskomt, als je vertrekt, als je uit het raam kijkt, kijk je op die rotzooi!



hier in het appartementsgebouw is het verboden om rommel op de terrassen te zetten, alleen tuinmeubels en planten zijn toegelaten.

godzijdank want ik moet er niet aan denken op wat een verzameling rommel ik anders zou kijken iedere dag (ander gebouw staat haaks op het mijne, dus ik kijk er recht op.



dus ik vind het niet abnormaal om manieren te zoeken om buurman tot opruimen aan te manen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nomennescio schreef op 10 december 2013 @ 22:05:

wow, wat een staaltje Hollandsche kleinburgerlijkheid dit zeg!Verbaast het je? Een heleboel mensen hangen aan elkaar van het uiterlijk vertoon. En als ze dan klaar zijn met hun eigen bedoening kijken ze om zich heen wie het lef heeft niet net zo te zijn.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
quote:Chartreuse schreef op 10 december 2013 @ 22:48:

Of dat de maden niet vast zelf de kliko naar de straat rijden.





Zou wel handig zijn. Scheelt alweer zelf doen.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:shahla schreef op 10 december 2013 @ 22:55:

[...]



Verbaast het je? Een heleboel mensen hangen aan elkaar van het uiterlijk vertoon. En als ze dan klaar zijn met hun eigen bedoening kijken ze om zich heen wie het lef heeft niet net zo te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven