Buurman is een smeerkees

10-12-2013 20:52 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een leuk wijkje aan de rand van een stad. De bewoners komen niet bij elkaar over de vloer maar het is er gezellig en knus. In de straat waar ik woon staan vooral rijtjeswoningen met vooral jonge gezinnen en alleenstaande moeders. Iedereen doet z'n best om de wijk leuk te houden; we verzorgen ons huis en tuin en er is een geringe sociale controle.



Vanuit mijn voorkamer kijk ik uit op de overburen. In een van de huizen woont een alleenstaande man. Prima vent, heel vriendelijk. Ik erger me echter aan de rotzooi waar ik tegenaan kijk; dozen met troep, opgestapeld tegen de gevel, kozijnen die 15 jaar geleden al een lik verf nodig hadden, een carport met glazen bovenkant die groen is van de algen. Onkruid woekert over de oprit en een enorme boom die niet wordt gesnoeid ontsiert de straat. Zijn kliko staat de hele week aan, kapotte jaloezietjes die half voor de ramen bungelen. Het geheel valt uit de toon vergeleken met de rest.



Verder staat in zijn woonkamer een enorm aquarium met een zee van licht dat, na zonsondergang, een groot deel van de straat groen-geel verlicht.



Ik erger me eraan. Elke dag als ik m'n gordijnen opentrek denk ik 'man ruim je rotzooi op'. De wijk praat over hem maar IK kijk ertegenaan.



Mijn overbuuf, zijn directe buurvrouw' heeft hem erop aangesproken. Hij lacht het weg onder het mom van 'ach jullie vrouwtjes toch'. Aan de ene kant snap ik het wel; een man alleen die van 7 tot 7 aan het werk is.



Ik wil er geen halszaak van maken maar vraag me gewoon af of wij burgers niet gewoon verplicht zijn om de boel netjes te houden? En wie controleer dat? Hoe ver kan iemand gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:shahla schreef op 10 december 2013 @ 22:55:

[...]



Verbaast het je? Een heleboel mensen hangen aan elkaar van het uiterlijk vertoon. En als ze dan klaar zijn met hun eigen bedoening kijken ze om zich heen wie het lef heeft niet net zo te zijn.komaan zeg... je huis, je buurt niet laten verslonzen maar een beetje netjes houden is 'uiterlijk vertoon'?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg hier een behoorlijk desperate housewives-gevoel bij. En een beetje de rillingen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 10 december 2013 @ 23:07:

Ik krijg hier een behoorlijk desperate housewives-gevoel bij. En een beetje de rillingen.Anders ik wel.
Kun je niet een keer zeggen: bumi, je bent een vieze vuilpoes. Pak eens een sopje en laat de handjes even wapperen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aliva schreef op 10 december 2013 @ 23:00:

[...]





komaan zeg... je huis, je buurt niet laten verslonzen maar een beetje netjes houden is 'uiterlijk vertoon'?

Natuurlijk is dat uiterlijk vertoon. Laven in de tuin, wilgentakken mandjes, eendjes en andere prullaria. Bloemen en planten in potten. Want dat staat zo netjes en gezellig. Kan ook wel zo zijn, maar nodig heb je het echt niet. Newsflash, sommige mensen interesseert dat geen hol. Of het interesseert ze wel maar ze hebben daar het geld niet voor.

En mensen zijn vaak wél materialistisch ingesteld. (Aan elkaar hangen van uiterlijk vertoon.) Ga nou niet doen alsof dat iets heel geks is wat ik zeg.

Wie weet is deze vent wel een hoarder, weet ik veel, maar wat opgenoemd is vind ik gewoon gezeur.

Nou en dat hij kratten heeft staan of dat zijn vuilnisbak een week op zijn oprit staat. Lekker belangrijk.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren zijn wel eens komen vragen of wij het onkruid in onze voortuin weg wilden halen omdat het het aanzicht van het pand verpestte. Aangezien wij alletwee fulltime werken doen we dat als het ons uitkomt. En niet als de buurvrouw het onkruid te hoog vind. Dus dat hebben ze na een paar keer wel afgeleerd om te vragen. Ze zijn over gestapt op complimenten geven als we het gedaan hebben. Alsof we kleine kinderen zijn. Daar erger ik me pas aan. Waar bemoei je je eigenlijk mee?



En het is hartstikke subjectief. 3 lange grassprieten vind mijn buurvrouw hoog onkruid. Ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik word juist altijd helemaal kriegel van die keurige wijken, met allemaal dezelfde keurige huizen en allemaal dezelfde keurige voortuintjes, brrr.

Ik weet niet precies wat dat is. Allemaal die schone schijn ofzo, het voelt zo nep. Alsof er niemand is die nou eens echt zelf nadenkt of doet wat hij echt wil.
Ik zie die scène uit Flodder voor me, de buurtvergadering in de kantine van de tennisclub. "De buurt verpaupert!"



En ik herken mijn eigen buren amper, laat staan dat ik weet hoe zijn aquarium eruit ziet haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel eens af wat tegenwoordig onder 'de boel netjes houden' wordt verstaan. Je hele tuin vol gooien met stenen, een bankje en een paar plantjes in pot?



Mijn ouders hebben een echte tuin, inclusief bomen. Keurig bijgehouden, mijn moeder is er altijd druk mee. Je wil niet weten hoeveel buren zijn komen zeiken over al het groen. Terwijl het toch echt de tuin van mijn ouders is en niemand daar last van heeft. Misschien vindt jouw buurman dit mooi of in ieder geval prima zo? Zolang je niet écht last hebt van 'de troep': laat die man toch lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:shahla schreef op 10 december 2013 @ 23:20:

[...]



Natuurlijk is dat uiterlijk vertoon. Laven in de tuin, wilgentakken mandjes, eendjes en andere prullaria. Bloemen en planten in potten. Want dat staat zo netjes en gezellig. Kan ook wel zo zijn, maar nodig heb je het echt niet. Newsflash, sommige mensen interesseert dat geen hol. Of het interesseert ze wel maar ze hebben daar het geld niet voor.

En mensen zijn vaak wél materialistisch ingesteld. (Aan elkaar hangen van uiterlijk vertoon.) Ga nou niet doen alsof dat iets heel geks is wat ik zeg.

Wie weet is deze vent wel een hoarder, weet ik veel, maar wat opgenoemd is vind ik gewoon gezeur.

Nou en dat hij kratten heeft staan of dat zijn vuilnisbak een week op zijn oprit staat. Lekker belangrijk.



je WIL me niet begrijpen...



als de ene kabouters in zijn tuin staan heeft, en de andere strakke bloembakken, dan is dat kwestie van smaak.



als je dozen met troep opstapelt tegen de gevel, de ramen laat afbladderen en de tuin maar laat woekeren... dan is dat verslonzen.



in het eerste geval onderhoudt en verzorg je je huis (ook al kan er gediscussieerd worden over de smaak), in het andere geval gaat het over verwaarlozen & verslonzen.



ik vind het verschil niet zo moeilijk...

als mijn overbuur zijn terras volstapelt met vuilniszakken, een oude matras en dozen oude troep, dan is dat veel meer storend en deprimerend dan wanneer hij er 3 tuinkabouters en een lelijk vogelbad in zet.
Alle reacties Link kopieren
quote:SillySill schreef op 10 december 2013 @ 23:55:

Ik word juist altijd helemaal kriegel van die keurige wijken, met allemaal dezelfde keurige huizen en allemaal dezelfde keurige voortuintjes, brrr.

Ik weet niet precies wat dat is. Allemaal die schone schijn ofzo, het voelt zo nep. Alsof er niemand is die nou eens echt zelf nadenkt of doet wat hij echt wil.



gooi een stapel dozen ouwe troep tegen je gevel en een autowrak in je voortuin!

dan kan je echt laten zien hoe écht je bent en hoe je helemaal zelf nadenkt!
quote:lizzy75 schreef op 10 december 2013 @ 21:38:

Bah, niet leuk om tegenover zo'n zooi te wonen. Ik snap je wel. Geen tips helaas.+1



Je zou kunnen informeren bij de gemeente. Ik heb wel eens gelezen dat sommige grote steden beleid hebben om verpaupering van buurten tegen te gaan en huiseigenaren (veelal huisjesmelkers) aanschrijven om onderhoud aan hun panden te plegen met als dwang dat anders de gemeente het onderhoud laat doen en de kosten verhaalt op de huiseigenaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn dit huis. Geen nieuwe likjes verf en er ligt soms wat in de voortuin en hele tijd voor het weggaat. Kilo blijft ook wel eens staan, die moet vrijdag aan de weg en vrijdag ga ik meestal naar mn vriend dus ben zondag pas terug om hem binnen te halen. Naast alle tuintjes die superstrak zijn vallen wij nogal uit de toon met onze varentuin. Ik heb er geen last van dus snap nooit waarom andere dat dan wel hebben
Alle reacties Link kopieren
Hier moet ook nodig worden geschilderd, heel nodig. Maar ja na de complete verbouwing van de keuken (10.000 euro), geheel nieuwe badkamer (15.000 euro) en geheel nieuwe toilet beneden (3000 euro) in 7 jaar tijd zijn eerst de trappen aan de beurt als we weer voldoende hebben gespaard. Pas daarna de buitenboel, duurt nog ff, sorry buurman/-vrouw



De jaloezieën zijn altijd dicht en er piept onkruid tussen de kiezeltjes in de voortuin door.



De winter komt eraan, ik vind het wel best zo, in het voorjaar trek ik het onkruid wat dan nog leeft er wel weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat iemand in zijn tuin gooit moet hij zelf weten. Tenzij er 10 zakken afval liggen waar ongedierte de etensresten uit gaat vreten. Verder werk ik fulltime dus sowieso geen tijd om continu naar de tuin van de buurman te kijken. O ja en gordijnen en aquarium? Al heeft hij het hele jaar z'n huis met kerstverlichting en licht gevende rendieren op z'n terrein dan mag dat.
.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een gruwel om in een straat te wonen waar je buren zo op je lip zitten. Ik zou het zeker niet waarderen als mijn buren hulp aan zouden komen bieden om mijn tuin te onderhouden, waar bemoei je je mee?

Hetzelfde geldt voor iemand die hierboven vertelde de kliko van de buren IN HUN TUIN te zetten. De eerste buurman die hier in de achtertuin staat met mijn kliko krijgt toch echt het dringende verzoek direct te vertrekken!
The time is now
Hier ook 2 van die huizen (of misschien nog wel extremer)

Dakgoten die los hangen, door en doorverrotte kozijnen, bomen en stuiken die uit de schoorsteen en de dakgoot groeien, ramen waar al jaren niet meer door heen gekeken kan worden, met gaten die gerepareerd worden door er plaatjes glas tegen aan te plakken, achtertuinen vol auto wrakken, gewoon rotzooi en gras / onkruid tot aan de oksels.

Voortuinen die nog slechts met een kapmes doorkoombaar zijn.



In een van die huizen woont een man van een jaar of 80, huis is van zijn zoon (wiens huis ook die kant op gaat qua onderhoud) en hij doet er gewoon niets aan, want pa gaat toch binnenkort wel dood. Heel erg sneu, zal ook wel flink koud zijn in dat huis.

Van het andere huis heb ik het idee dat het ze niets kan schelen, en welstandscommissie heeft geen zin, aangezien de bewoner zelf in de gemeenteraad zit.



Wij ergeren ons er niet aan, wij verbazen ons slechts.
Jeetje wat een woede Banba. De meeste gemeentes hebben niet voor niets regels mbt de kliko. Hier worden kliko's die te lang staan omgetrapt door langs fietsende scholieren, belanden op de weg of in de sloot, houden parkeerplaatsen bezet, en ik vind het eerlijk gezegd ook geen fraai uitzicht.

Haal dat ding gewoon aan het einde van de dag op, of spreek wat af met de buren
Alle reacties Link kopieren
quote:Lucky_Birdie schreef op 11 december 2013 @ 07:17:

Jeetje wat een woede Banba. De meeste gemeentes hebben niet voor niets regels mbt de kliko. Hier worden kliko's die te lang staan omgetrapt door langs fietsende scholieren, belanden op de weg of in de sloot, houden parkeerplaatsen bezet, en ik vind het eerlijk gezegd ook geen fraai uitzicht.

Haal dat ding gewoon aan het einde van de dag op, of spreek wat af met de burenAllemaal prima, maar als je je daaraan ergert dan spreek je m.i. de buurman erop aan. Je gaat in ieder geval niet ongevraagd iemands achtertuin binnen. Ik ben gesteld op mijn privacy en zou echt boos worden als iemand ineens in mijn tuin staat.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik lees dat ie man van 7 tot 7 werkt, met een beetje mazzel eet hij om 20.00 en dan wellicht een uurtje rust.

Het weekend doet hij vast het huishouden een beetje en wil hij iets leuks doen of rusten.

Dus niet zijn tuin opruimen omdat zijn buurvrouwen dat vinden.

Ik vind het nogal wat om iemand anders zijn leven te willen bepalen, wat hij vooral wel en niet moet willen doen.



Ja, als ik mij eraan zou ergeren, dan zou ik opperen om het te doen, aangezien ik zoveel tijd over heb, dat ik mij zelf daaraan erger.
Dat over de achtertuin heb ik trouwens zo snel nergens terug gevonden, wel over de bak in de voortuin zetten. Sja. Daar komen wel meer mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aliva schreef op 11 december 2013 @ 00:31:

[...]





je WIL me niet begrijpen...



Tuurlijk begrijp ik je wel.

Ik vind jouw kijk er op overtrokken.

Ik zou zeggen, lees het bericht van Lucky_Birdie even door.

Daar is sprake van verslonzen, verwaarlozen. De voorbeelden van TO vallen daarbij volkomen in het niet.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Je beseft toch hopelijk wel dat je een 'gezegend' leven hebt als je je om zo'n futiliteit al druk kan maken?



Ik zou jouw buurman kunnen zijn. Goddank woon ik ergens waar niemand zich daar verder druk om maakt.
quote:zoembaya schreef op 11 december 2013 @ 15:40:

Je beseft toch hopelijk wel dat je een 'gezegend' leven hebt als je je om zo'n futiliteit al druk kan maken?



Ik zou jouw buurman kunnen zijn. Goddank woon ik ergens waar niemand zich daar verder druk om maakt.



Voor zover je weet .



In ons dorpje is het zaak om de straat te vegen (ik woon niet in NL, hier betalen we wat minder gemeentebelastingen maar de straat is daarom dan ook onze eigen verantwoordelijkheid).



In onze straat valt het wel mee, we gooien gewoon niet teveel op straat, als er wat uit de vuilnisbak op straat terecht komt rapen we dat even op maar voor de rest doet de wind heel veel. Maar 2 straten verderop is een wedstrijdje aan de gang, wie is er het eerst buiten? Daar wonen veel 60+ die het heul belangrijk vinden dat hun stukje straat brandschoon is. En die zich dus groen en grijs ergeren als de buurman wat later veegt, want dan liggen zijn blaadjes op hun stukkie en dan moet je dus nog een keer vegen.



Maar dat vertel je dan dus NIET aan je buurman, maar aan je dochter, 2 straten verderop. En die vertelt het aan haar vriendin, nog weer een straat verder. En die vriendin vertelt het haar buurvrouw. Tegen die tijd zijn die blaadjes verworden tot zes vuilniszakken, een oude aanhanger en een doorgelegen matras.



En de buurman veegt intussen pas laat in de middag zijn blaadjes weg en meent dat dat helemaal prima is.
Alle reacties Link kopieren
T zou mij werkelijk aan mijn derriere oxideren.... maar ik heb ook een te leuk leven en geen tijd om mij aan mijn buren te ergeren... (tenzij geluids-stank of ongedierteoverlast)
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven