Buurman met pitbulls

23-05-2015 10:41 321 berichten
Ik heb het al eerder aangehaald in een ander topic maar sinds een maand heb ik een buurman met meerdere pitbulls. Ik heb een oud hondje van bijna 16 maar...over een maand arriveren mijn nieuwe hondjes vanuit een buitenlands asiel. Eentje is een middenslag, de ander klein en getraumatiseerd. Onze voortuinen en paden liggen dicht bij elkaar waar hij ze dan weleens los heeft. Hij heeft me al verteld dat het zijn erf is, zijn gedeelte, en dat ze daar van hem lekker mogen loslopen. Dat betekent voor mij dat als ik mijn honden uit wil laten eerst moet kijken waar zijn honden zijn en dan ook nog hopen dat ze niet ergens onverwacht tevoorschijn komen. Hij zegt uiteraard dat zijn honden niets doen en dat ze goed naar hem luisteren. Jullie snappen dat ik het hier Spaans benauwd van krijg en hoop op goede tips. De huizen zijn van een woningbouwvereniging.
quote:liefbeest schreef op 25 mei 2015 @ 10:23:

[...]





Prima hoor maar waarom legt ze het hele topic lang dan zo sterk de nadruk op het feit dat het om Pitbulls gaat?

Ze had ook gewoon kunnen zeggen mijn buurman laat zijn honden loslopen blabla.



Volgens mij is in dit topic naar voren gekomen dat dit wel degelijk uitmaakt.

Zowel in kans dat het fout gaat (meer hond-hond agressie) als in schade van een aanval (vasthouden en schudden tov een beet). Als hij een roedeltje teckels had lopen, zou het waarschijnlijk minder om het ras zijn gegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:liefbeest schreef op 25 mei 2015 @ 10:23:

[...]





Prima hoor maar waarom legt ze het hele topic lang dan zo sterk de nadruk op het feit dat het om Pitbulls gaat?

Ze had ook gewoon kunnen zeggen mijn buurman laat zijn honden loslopen blabla.





Omdat deze honden, helaas soms terecht, een slechte naam hebben.

Omdat ze helaas, als statussymbool, leven bij mensen die niet geschikt zijn als hondeneigenaar.

En ik snap dat wel.

Ik ben niet bang voor 't ras, ik ben wel soms bang voor sommige eigenaren van deze rassen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:haedor schreef op 25 mei 2015 @ 10:23:

Bedankt Gladoortje en Joker voor jullie uitleg waarom jullie kiezen voor een dergelijk ras.

Helaas denk ik niet dat jullie erg representatief zijn voor het grootste deel van de eigenaren, maar ik begrijp dat het slechte imago wat zo om zich heen grijpt, jullie veel verdriet doet.



En wat betreft volle asielen. Deze zitten inderdaad vol genoeg. Met staffords en aanverwanten. Die inderdaad niet bij andere honden en andere huisdieren kunnen.

Als je een redelijk probleemloos hondje zoekt, van een wat 'makkelijkere' rasgroep, dan zitten die asiels opeens helemaal niet meer zo vol.

Toen ik mijn laatste hond ophaalde, heb ik het halve land door moeten rijden hem op te halen, dichterbij zat niets wat paste bij mij en mijn situatie. En volgens het asiel waar ik hem ophaalde, waren dit soort type hondjes ook zo weg. Dit itt de moeilijkere stafford/herder/pitbull types. Maar zoals al eerder in dit topic is genoemd: hier moet de gemiddelde eigenaar helemaal niet aan beginnen...

En ook ik houd mijn hondjes weg bij dogachtigen en molossers, omdat ik niet kan inschatten wat voor eigenaar er aan de lijn zit. Liever een wat angstig baasje, dan een dode hond. Je kan ook gewoon deze honden vermijden, dan wordt je hond hier ook niet angstig van. Er blijven gelukkig genoeg honden over, waar ze wel mee mogen spelen.



Je hebt gelijk hoor. Ik ben ook meer op mijn hoede voor wat de lijn vasthoud dan het beest zelf. :-)



En de reden dat de asiels vol zitten met kruisingen is verklaarbaar; mensen ontkennen het karakter bij aanschaf. Want Bully moet gewoon gezellig los kunnen met andere honden en dan "oeps" blijkt dat helemaal niet zo eenvoudig te zijn en dan dumpen we hem toch maar in het asiel waar hij met zijn rastypische eigenschappen fijn de sigaar is omdat ze daar wel de moeite nemen om de eigenaar te screenen.



En dat doen de "fukkers" die alleen maar eurotekentjes zien namelijk niet.
@Heador

Waarom angstig voor Molosser-achtigen? Over het algemeen worden honden juist rustiger en gemoedelijker naarmate ze groter worden. De mijne blaft niet, dringt zich niet op, speelt niet wild, bijt niet, enz. Hij heeft 1x naar een andere hond "gehapt" (en dus uitdrukkelijk niet gebeten). Maar dat was nadat die hond al zeker een kwartier bij hem zelf zat te klieren met springen en happen (waar hij rustig onder bleef), maar toen de hond datzelfde ook nog eens bij mij probeerde was de maat vol. En ondanks dat, heeft die hond er nog geen schrammetje of zelfs maar een blauwe plek aan overgehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 25 mei 2015 @ 10:26:

[...]





Omdat deze honden, helaas soms terecht, een slechte naam hebben.

Omdat ze helaas, als statussymbool, leven bij mensen die niet geschikt zijn als hondeneigenaar.

En ik snap dat wel.

Ik ben niet bang voor 't ras, ik ben wel soms bang voor sommige eigenaren van deze rassen.



En dat is precies waar ik op doelde

Overigens ben ik zelf geen hondeneigenaar.
quote:Gatti schreef op 25 mei 2015 @ 10:26:

[...]



En vaak zat ook onterecht. Zomaar even wat voorbeelden:



Http://www.nu.nl/opmerkel ... etje-van-zwerm-bijen.html



http://m.hln.be/hln/m/nl/ ... ve-jongen-uit-brand.dhtml



http://nos.nl/op3/artikel ... aanstormende-trein.htmhte
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in 't asiel meehielp kwamen er bijna dagelijks telefoontjes, bezoeken voor staffordachtigen. Helaas vrijwel altijd van de verkeerde personen.

Helaas voor hun, en gelukkig voor de hond, was de selectieprocedure voor deze honden extra streng. Helaas voor de honden is hun plaatsingskans daardoor ook heel klein.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Nummer zoveel, ik zeg ook, helaas soms terecht.

Ik denk inderdaad dat de terechte gevallen klein zijn.



Het grote nadeel is dat een incident met zo'n grotere gevolgen omdat ze gewoon beter, harder, vaster bijten dan veel andere honden. Dat is een feit, dat is hun raskenmerk.



En hoe erg ook, dat stigma hebben deze honden.

Ik begrijp dat mensen, vaak uit onwetendheid, angst hebben voor deze rassen. En dat wijt ik inderdaad aan de hype die er was waardoor teveel slechte eigenaren deze honden hebben.

Ik praat die angst niet goed, maar ik begrijp deze wel.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat juist een goede eigenaar van een hond van zo'n ras graag laat zien dat deze hond een gewone, lieve, rustige hond is.

En juist daarom zorgt dat andere mensen er geen last van hebben.

Loslopen in een niet afgesloten voortuin en een gezamenlijk pad hoort daar voor mij niet bij.

.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
@liefbeest ik heb het al eerder aangegeven in het topic als hij daar drie rottweilers los had lopen was mijn reactie hetzelfde, ik kan ook schrijven drie bouviers of vul maar in. Alles wat groot en sterk is.Dat heeft te maken met dat mijn hond vaak wordt aangevallen en nu oud is en vol gezwellen zit. Drie honden is een roedel en als mijn hond een verkeerd signaal afgeeft en een wil corrigeren de kans niet ondenkbeeldig is dat ze er allemaal bovenop duiken. Sowieso kan een zeer zwakke hond een trigger zijn voor een roedel.

Pitbulls echter kunnen aanvallen zonder signalen af te geven van te voren, ik kan dat dus al helemaal niet inschatten. Wat denk je dat er gebeurd als ze op ons afkomen en mijn hond doet snibbig? De kans is groot dat er een correctie volgt.
quote:NummerZoveel schreef op 25 mei 2015 @ 10:31:

@Heador

Waarom angstig voor Molosser-achtigen? Over het algemeen worden honden juist rustiger en gemoedelijker naarmate ze groter worden. De mijne blaft niet, dringt zich niet op, speelt niet wild, bijt niet, enz. Hij heeft 1x naar een andere hond "gehapt" (en dus uitdrukkelijk niet gebeten). Maar dat was nadat die hond al zeker een kwartier bij hem zelf zat te klieren met springen en happen (waar hij rustig onder bleef), maar toen de hond datzelfde ook nog eens bij mij probeerde was de maat vol. En ondanks dat, heeft die hond er nog geen schrammetje of zelfs maar een blauwe plek aan overgehouden.



Hoi Nummerzoveel. Ik heb me er wel in proberen te verdiepen toen ik ze steeds meer ging zien, ook omdat ik geen onterechte vooroordelen wil hebben. Er lopen hier in de buurt helaas 2 bull-mastiffs rond die de eigenaar zo ongeveer de armen uit de kom trekken als je in het zicht komt. Ook een man met een Tosa Inu die van verre al roept dat je niet in de buurt moet komen.

Ik heb net even de complete lijst van molossers bekeken, en besef dat ik iets te kort door de bocht was. Een hond als een Newfoundlander, Boxer of Mopshond ga ik niet uit de weg. De achterburen hebben een rottweiler-kruising, daarmee gaat het ook prima, deze kennen mijn honden al van pup af aan. Dus het is misschien dat ik ook meer kijk naar het uiterlijk (en breedte van de kaken) in combinatie met een twijfel over de eigenaar. Als ik mijn honden niet bij mij heb, heb ik overigens niets tegen deze honden hoor, het zijn vaak echte knuffels. Maar zeker als ze wat ouder worden, wil ik het risico met die van mij gewoon niet lopen.

Ik woon helaas in een 'kansenwijk' en heb niet zo'n hoge pet op van de hondenkennis en opvoedmethodes die ik zie. Deze eigenaren en potentieel gevaarlijke honden is gewoon een rotcombinatie.

Maar ik vind het fijn in dit topic ook geluiden te horen van eigenaren die wel goed geïnformeerd bezig zijn.
@Haedor

Die van mij (Bullmastiff) trekt alleen heel soms aan de lijn. Dat ziet er misschien gevaarlijk uit, maar hij moet dan wel. Dan heeft hij grote nood en moet hij dringend op zoek naar een geschikt bosje! En laat ik eerlijk zijn, als ik halverwege de wandeling hoge nood krijg, dan wil het andersom ook nog wel eens gebeuren
quote:haedor schreef op 25 mei 2015 @ 10:59:

[...]

Ik woon helaas in een 'kansenwijk' en heb niet zo'n hoge pet op van de hondenkennis en opvoedmethodes die ik zie. Deze eigenaren en potentieel gevaarlijke honden is gewoon een rotcombinatie.Ik denk overigens dat je in alle lagen van de bevolking mensen treft die een hond kiezen om de verkeerde redenen (uiterlijk, kleur, enz) terwijl zo'n hond dan helemaal niet bij hun (karakter, woning, bewegingsbehoefte, gezinsleden) past. Dat vind ik in alle gevallen vooral heel sneu voor de dieren.
quote:Gatti schreef op 25 mei 2015 @ 10:47:



Het grote nadeel is dat een incident met zo'n grotere gevolgen omdat ze gewoon beter, harder, vaster bijten dan veel andere honden. Dat is een feit, dat is hun raskenmerk.

Hier is onderzoek naar gedaan (door national goegraphic geloof ik) en daar kwam uit dat het met die bijtkracht wel mee viel. Een Herder of een Rodesian Ridgebek heeft bijvoorbeeld veel meer bijtkracht, om over de (gewone) Mastiff maar te zwijgen (vermoedelijk de meeste bijtkracht van alle hondenrassen). Er is een verband tussen het formaat van de kop en bijtkracht. De Pitbull heeft vaak een grotere kop dan hondjes van vergelijkbaar formaat, maar toch ook weer stukken kleiner dat de meeste grotere honden.
quote:NummerZoveel schreef op 25 mei 2015 @ 11:14:

[...]





Ik denk overigens dat je in alle lagen van de bevolking mensen treft die een hond kiezen om de verkeerde redenen (uiterlijk, kleur, enz) terwijl zo'n hond dan helemaal niet bij hun (karakter, woning, bewegingsbehoefte, gezinsleden) past. Dat vind ik in alle gevallen vooral heel sneu voor de dieren.Helemaal eens. Maar die grote sterke honden vormen ook een gevaar voor hun (honden)omgeving. Dat maakt het extra vervelend. Een border collie of beagle die gekozen wordt met de verkeerde redenen en waarbij niet voldaan wordt aan de behoeftes die ze van nature hebben, is ook sneu. Maar deze zullen minder snel een hond doodbijten.
Alle reacties Link kopieren
Klopt volgens dat onderzoek van Brandy Barr stonden ze volgens mij op de vierde plek.

Het nadeel is wel dat pitbulls daarbij gaan schudden en daardoor veel schade kunnen veroorzaken.



Maar meevallen is wel heel relatief natuurlijk. Ik de top 5 van honden met de meeste bijtkracht is natuurlijk gewoon hoog.



Wij hebben vroeger bij mijn ouders een herder gehad. Schat van een beest maar ik zou nooit voor hem ingestaan hebben als er een inbreker binnen kwam.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Gatti schreef op 25 mei 2015 @ 11:31:

Klopt volgens dat onderzoek van Brandy Barr stonden ze volgens mij op de vierde plek.

Het nadeel is wel dat pitbulls daarbij gaan schudden en daardoor veel schade kunnen veroorzaken.



Maar meevallen is wel heel relatief natuurlijk. Ik de top 5 van honden met de meeste bijtkracht is natuurlijk gewoon hoog.



Wij hebben vroeger bij mijn ouders een herder gehad. Schat van een beest maar ik zou nooit voor hem ingestaan hebben als er een inbreker binnen kwam.



Ze (Pittbulls) staan soms in de top 4, maar in veel lijstjes ook niet.



De BM is een superwaakhond en staat in veel lijstjes zelfs op 1 als beste waker. Maar inbrekers bijten doen ze niet. Ze zijn er van oorsprong juist op gefokt om fout volk heel te laten. Dat stamt nog uit vroegere tijden, toen ze stropers hielpen oppakken, en die stropers wilden ze graag heel laten totdat ze aan de galg konden op het dorpsplein (vanwege de afschrikwekkende werking). Een dode stroper had gewoon minder impact, meende men. En dus doodt de BM niet, maar springt hij je omver en houdt je vervolgens tegen de grond tot er hulp (voor de BM) gearriveerd is.
Alle reacties Link kopieren
Zelf kijk ik ook meer naar de combinatie baas-hond als ik 'moet' bepalen om met mijn hond om te keren of toch maar even over te steken. Zonder eigen hond kijk ik niet echt naar wat iemand aan de lijn heeft hangen. Alleen loslopende honden zonder baas in zicht bekijk ik wat beter.



Sommige baasjes kun je het verstand er niet inslaan, die reageren zo hysterisch die zien overal een 'aanval' in. Naar hun hond (slachtoffer van verkeerde beeldvorming en het is toch zo'n lieverd) of naar zichzelf (Ik heb al mijn hele leven honden ik weet echt wel hoe ik een hond moet africhten en opvoeden). Dan kies ik voor het charmeoffensief als ik die mensen vaker tegenkom bij het uitlaten. Liever dat ze denken "Ach laat ik Fido terugroepen want daar is zij weer" omdat ze mij wel 'aardig' vinden omdat ik hun hond een aai en soms een brokje geef. Mogen ze ook denken dat ik mijn hond totaal verkeerd aanpak.

Soms zeg ik gewoon dat mijn hond niet helemaal te vertrouwen is en dat zou zonde zijn van hun hond en 'helaas' kan 'tuttebel' daardoor niet van de lijn op straat of in het park. Whatever it takes.



En met zoon naast mij is 'tuttebel' ook niet te vertrouwen met andere honden die groter zijn dan hem (ongeveer 90% van de honden). Als zo'n grote hond door mij wordt aangehaald dan is deze 'goedgekeurd'. Komt een grote hond blij even kijken of groeten en gaat langs mij en hond heen richting zoon dan komt de leeuw in hem naar boven. Dus regelmatig loslopende honden op 'mijn' ronde lok ik met brokjes en koekjes. Ik zie het niet zitten om mijn hond als 'oorbel' van een grote hond te moeten loswrikken of iedere keer dezelfde discussie te moeten aangaan over loslopende honden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik probeer me altijd zoveel mogelijk aan de "etiquette" te houden. Mijn hond loopt los in het bos, maar wordt aangelijnd zodra er paarden / mountainbikers / wandelaars zonder hond of wandelaars met een aangelijnde hond aankomen. Als er mensen komen met een loslopende hond, dan mag de mijne ook los. Als je zelf een hond los hebt en geen andere honden in de buurt wil, dan zul je zelf ook moeten aanlijnen.
@Nummer Zoveel zo doe ik het ook voor wat betreft etiquette. Wel zo prettig voor iedereen en ik bemerk dan ook vaak wederzijdse waardering.



Ik weet niet of de discussie hiermee ten einde is maar mijn huis moet nu toch echt schoongemaakt en morgen moet ik weer aan het werk alvast erg bedankt voor het meedenken tot nog toe en dat ik mijn ei kwijt kon. In dit soort gevallen verander ik in een stresskip namelijk.



@Gladoortje jij gaf een hele mooie beschrijving over jouw band met jouw "Mike Tyson". Wat is het heerlijk he zo'n band te hebben met een hond. Ik heb er ook wat van geleerd, bedankt voor het delen van je verhaal.



@Gatti bedankt voor je steun en jouw inside information.

@ Haedor jij schrijft heel mooi en verfijnt, eigenlijk wat ik bedoelde maar dan veel beter uitgedrukt.

@The Joker ik ben zeer onder de indruk van jouw achtergrond als fokker in positieve zin, ik had geen idee. Ik dacht dat iedereen maar wat in het rond aan het kruizen was en eigenlijk zou hier veel meer aandacht voor moeten zijn zodat toekomstige eigenaren betere keuzes kunnen gaan maken. Veel succes met je mooie werk!

@ Compliment voor Nimbus die zich niet van de wijs laat brengen en mocht ik nog mensen vergeten zijn...in het begin werden ook zeker goede argumenten aangedragen.



Vooralsnog kies ik voor vermijden en ga ik met de buurman in gesprek op een rustig moment met gebruikmaking van de tips die ik voorbij heb zien komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 24 mei 2015 @ 10:26:

[...]





Als in de APV staat dat zij aangelijnd moeten zijn en de buurman doet dit niet, dan zou ik dit inderdaad melden op het politiebureau. Nee, je oude hondje heb je neem ik aan niet via een rescuer, maar een rescuer moet wel op de hoogte zijn van dit soort dingen, je hebt een homecheck gehad, als buurman daar toen al woonde, hadden ze het kunnen zien of had je het kunnen vertellen.



Ik zou dit toch eerst bespreken met de buurman, voordat je naar de politie stapt.



Verder mag je best wel hekken zetten bij de voortuin, als ze maar niet hoger dan 1.10 meter zijn (oid) Een heg mag hoger.



Maar ik begrijp het nog steeds niet zo goed met die verdeling van de voortuin, geloof ik.
Later is nu
@ Dreamer



Nee ga ook niet naar de politie verder hangt het af van de ontwikkelingen.



Ze zijn niet in mijn voortuin maar in de zijne. Ik kan geen hek zetten op wat niet mijn grondgebied is, vandaar.
Succes Mieke! Ik hoop dat je tot een goede oplossing komt met je buurman. Bedankt voor je lieve compliment.
Alle reacties Link kopieren
Succes miekemv, ik hoop ook dat jij en buurman tot een goed passende oplossing voor beide komen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 23 mei 2015 @ 10:56:

Dat oudje van mij die ik aan de lijn heb doet snibbig tegen vreemde honden, hij is dus al vaak gepakt door andere honden. Hij zit nu ook vol gezwellen en ik houd hem weg nu van andere honden om hem te beschermen. Dus jouw hond begint met problemen maken en dan mag de buurman zijn honden niet op zijn erf loslaten omdat jij met jouw probleem hond daar wil lopen?

Begrijp ik dat nou goed?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven