Caviakenners: advies gevraagd

21-08-2015 17:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist een van onze twee cavia's laten inslapen, heel verdrietig. Hij bleek een darmtumor te hebben, hij is bijna 7 jaar geworden. Nu zit ik in mijn maag met zijn vriendje, dat twee jaar jonger is, ook een beertje. Ik wil graag weer een maatje voor hem, maar wanneer? Zo snel mogelijk of zal ik nog even wachten? Ik zou het liefst een weekje wachten, maar volgend weekend zijn we er niet, dus het kan pas weer het weekend erop. En dan vind ik dat ie zo lang alleen zit. Ik heb een goede fokster op het oog, volgens mij kunnen we snel via haar weer een caviaatje krijgen. De introductie wordt trouwens een heel gedoe, dat weet ik. De nu dode cavia had nl een broertje dat jong gestorven is. Toen hebben we voor hem een vriendje gezocht, al wisten we dat twee mannetjes die geen broertjes zijn kunnen gaan vechten. Maar dat gebeurde gelukkig niet, we hebben ze laten kennismaken op neutraal terrein en ingespoten met neutraliserende spray. Sindsdien waren ze dikke vriendjes. Daarom vind ik het ook zo zielig voor het caviaatje dat nu alleen zit. Wat zeggen jullie: zo snel mogelijk een vriendje erbij?
't Is al met al een heel gedoe
Zo snel mogelijk. En dan liefst een beertje die meteen uit het nest komt. Maximaal 4 tot 6 weken oud. Dan komt het helemaal goed.
En even de kooi goed schoonmaken voor de komst van het nieuwe beertje.

Sommigen zweren bij koppelen op neutraal terrein. Dat heb ik nooit gedaan en het is hier helemaal goed gekomen. Gewoon 'hop' in de kooi, dan zoeken ze het wel uit.



Mijn huidige koppel was een drama om ze te koppelen. Maar ze zijn nu beste maatjes. Laat ze gewoon met rust en even knokken mag best wel. Maar er mag geen bloed vloeien.
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik ga morgen even naar drie vrouw toe. Ik wil graag een goedzakje, want dat was de nu dode caavia ook. De overgeblevene is heel pittig en druk.
't Is al met al een heel gedoe
Ik heb hier ook een super dominant beertje en daar heb ik toen een sukkel cavia bij uitgezocht. De rangorde was hier dan ook vrij snel bepaald. Toen de sukkel in de pubertijd kwam probeerde hij wel even de 'baas' te worden. Maar de andere liet dat niet gebeuren en dat was toen ook snel afgelopen.



Ze liggen hier nu lekker samen in een huisje te tukken.



Zorg wel voor 2 huisjes of wilgenbruggen. Dan hebben ze beide een veilig plekje zonder dat ze ruzie gaan maken om het plekje.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ma een sukkel wil ik ook! Ze hadden inderdaad allebei een kartonnen doosje. Maar ze lagen ook graag samen in 1 doos of in een theemuts van deze geweldige webshop: http://www.slaaplekkerzacht.nl
't Is al met al een heel gedoe




Slaaplekkerzacht theemutsen zijn hier ook erg populair.
Verkeerde topic!
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk zijn ze he. Ze vinden ze echt heerlijk. Wat een leuke print heb jij! Ik heb er laatst nog eentje besteld in camouflagekleuren
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Zijn dat mannetjes of vrouwtjes Sherlotte?
't Is al met al een heel gedoe
Twee beertjes zijn het. Ik vind zeugjes niet zo leuk. beertjes zijn vaak aanhankelijker en dat vind ik juist zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een schatjes. Beertjes zijn ook fijner omdat zeugjes, als ze geen nestje krijgen, bijna altijd eierstok-of baarmoederkanker krijgen. Dus doe mij ook maar beertjes!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vier zeugjes. Zijn totaal tam, zitten altijd buiten ook in de winter. Nu in een megaren op het gras. Allemaal bont gekleurd en superlief.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Louise. Cavia's zijn toch zo leuk en gezellig, echt heerlijke beestjes.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:SherlotteHolmes schreef op 21 augustus 2015 @ 17:54:

[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq ... hqTPyE.jpg[/img]



Slaaplekkerzacht theemutsen zijn hier ook erg populair. Puberella haar dwerghamstertje heeft er ook eentje,zo schattig😍
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gecastreerd beertje met 3 vrouwtjes - geweldig! Bij mij is het een aantal keren echt niet gelukt 2 beertjes te koppelen, ondanks neutraal terrein. Vechten tot bloedens toe. Heb ze toen echt apart moeten houden.
Alle reacties Link kopieren
O wat jammer Mystery! Ik denk dat ik ga vragen of, als het koppelen niet lukt, het beertje dan terug mag.
't Is al met al een heel gedoe
Realiseer je wel dat je, als je er een jonge cavia bij zet, je over twee/drie jaar met hetzelfde probleem zit. Dan gaat degene die nu 5 is dood en is de nieuwe twee of drie jaar oud.



Ik zou overwegen om deze te laten castreren en dan te kijken voor een wat ouder vrouwtje. Via marktplaats of een konijnenopvang (die hebben ook regelmatig cavia´s).
Alle reacties Link kopieren
Klopt Casalinga, het is een perpetuum mobile. Dat hoort erbij. Maar we hebben er een beertje bij hoor! Van de fokster mag ik hem terugbrengen als het niet goed gaat, maar voorlopig ziet het er goed uit. We hebben ze laten kennismaken op neutraal terrein, nadat we ze hadden ingesmeerd met elkaars geur. Allebei in het schoongemaakte hok gezet en ze zitten nu saampjes aan de verse paardenbloembladeren. De fokster heeft het rustigste beertje voor ons uitgekozen. Het is een schatje, een Teddy. Duimen dat het goed blijft gaan!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Okee, ik wil nog even iets in de groep gooien. Het ging heel goed tussen de twee, waren heel lief samen. Maar de oudste is nogal een hitsig mannetje en hij nam de vorige weleens te grazen (als in: op hem rijden). Nu was de vorige cavia een grote die zichzelf kon verdedigen. Maar nu nam de oudere beer het kleintje vanavond telkens op dezelfde manier te grazen. Steeds hem proberen te rijden, het kleintje gillen en hij is nog maar zo klein...Dus ik heb ze nu uit elkaar gehaald, ik kon het niet aanzien met die kleine. Ze staan nu naast elkaar in verschillende hokken. Heb ik hier goed aan gedaan? Ik denk erover om ze voorlopig in die hokken te laten, als ik iig naar mijn werk ben, ze ' s avonds samen op schoot te nemen en als ik wel thuis ben, ze wel samen neer te zetten, zodat ik ze in de gaten kan houden. Als de kleine wat groter is en zichzelf kan verdedigen, kunnen ze dan hopelijk weer samen. Is dit een goede keuze?
't Is al met al een heel gedoe
Oh, als je ze uit elkaar haalt kunnen ze vaak niet meer bij elkaar. Dus dat was eigenlijk geen slimme zet.

Koppelen kan soms echt heel hard gaat met tandenklapperen en haren trekken. Maar daar moet je dan absoluut niet mee bemoeien. Zolang er geen bloed vloeit dan kunnen ze gewoon bij elkaar blijven.

Je moet ze nooit maar dan nooit zo nu en dan bij elkaar zetten. Dat werkt juist averechts.

Je zou het nog 1 keer kunnen proberen. Smeer op beide een beetje tea tree olie of lavendelolie. Een paar drupjes, maar dan ruiken ze het zelfde. Zet ze dan samen in de kooi en geef ze dan een flinke tijd geen aandacht, niet mee bemoeien, helemaal niks. Ze moeten het zelf uitzoeken en vaak gaan ze eerst beide op de strepen staan. Voor ons lijkt dit heel heftig, maar voor cavia's valt dat best mee.



Maar hok ze niet steeds apart. Dan maak je het alleen maar moeilijker dat ze ooit wel samen kunnen. Bij elkaar houden en even op je tanden bijten, ik weet het. Het ziet er soms naar uit.



Dat rijden is trouwens laten tonen dat hij de 'baas' is, dat is gewoon dominantie aantonen. Dat is helemaal normaal hoor.
Alle reacties Link kopieren
Sherlotte, heb je net geantwoord op het mannetjestopic! Was er al achter dat het geen slimme zet was. Ze zitten weer samen en het gaat goed! Het kleintje is echt een bangerikje, heel anders dan de grote toen hij klein was, dus ik denk niet dat het een dominant beestje is. Dus dat zou mooi zijn!
't Is al met al een heel gedoe
Ik had het gelezen! Oh wat fijn dat het toch goed gekomen is. Ziet er soms echt gruwelijk uit. Hier had de nieuwe ook de vacht vol met dekproppen. Heel vies, dat moest ik er ook echt uitknippen.



Geniet van jouw koppel! Ik zit hier ook voor 'caaf tv'.
Alle reacties Link kopieren
Vies he Sherlotte! De vorige caaf had weleens zo'n 'there's something about Mary'-kuifje.
't Is al met al een heel gedoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven