Colporteurs/Jehova getuigen...

28-10-2014 14:27 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik vraag me af hoe jullie er mee omgaan als er colporteurs en/of jehova's getuigen aan de deur staan.

Er komen hier in de wijk namelijk aardig wat langs en ik ben waarschijnlijk te beleefd, laat mensen vaak hun verhaal doen. Soms laat ik me dan weer wat "aansmeren". (zoals loten voor een loterij die ik later weer af moet zeggen...)

Ik wil weten hoe ik mensen op een vriendelijke manier zo snel mogelijk kan laten weten dat ik niet geïnteresseerd ben.

Dus; hoe reageer jij op colporteurs en/of Jehova's aan je deur? Misschien kan ik er nog wat van opsteken...
Ik heb ook de ja/nee sticker besteld, ben benieuwd of dat werkt.
quote:liara schreef op 28 oktober 2014 @ 15:33:

Ik heb ook de ja/nee sticker besteld, ben benieuwd of dat werkt.Zeker werkt het. Bij mij wel. Geen gebel meer. Heb hem al jaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 28 oktober 2014 @ 14:52:



Aangegeven dat ik at dus niet nodig had, doe de deur dicht, schiuft ie een briefje in de bus dat ik een nummer moet bellen als ik NIET een abo wilde en niet wilde dat ze langskomen om te spuiten op die en die datum.





De brutaliteit is toch ongelofelijk?!



Dat vind ik ook zo stom met het 'belmenietregister'. Dan moet ik mijzelf ergens aanmelden om mijzelf af te kunnen melden. Is toch de omgekeerde wereld?



Ik weet dat het gemakkelijk is om gewoon toe te geven en mij daar aan te melden, maar echt ik pieker er niet over.



De laatste tijd wordt ik heel vaak op mijn mobiel gebeld. De eerste periode liet ik ze uitpraten en gaf dan aan geen interesse te hebben. Dan krijg je zo'n heel verhaal dat ze verplicht zijn te vermelden dat ik mij kan aanmelden bij het register om mij weer af te melden.



Tegenwoordig zeg ik direct nadat ze zeggen wie ze zijn:" Nog steeds geen interesse, fijne avond!" klik.
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwTomatensoep schreef op 28 oktober 2014 @ 15:09:

[...]



Ja ik snap dat ook niet. Net als dat je zou moeten vloeken tegen jehova's getuigen. Ik zeg gewoon 'nee bedankt' en als ze doorgaan zeg ik 'nee, echt niet. Fijne avond' en dan doe ik de deur dicht.



Ik heb laatst gecollecteerd voor mijn vrijwilligerswerk en vrijwel alle mensen waren gewoon heel vriendelijk, of ze nou iets gaven of niet. Een vriendelijk 'nee sorry' is ook prima. Een lompe/vervelende reactie is behoorlijk onnodig vind ik eigenlijk. Die mensen hebben ook werk nodig of iets te doen..



Ligt er aan vind ik. Zoals ik al zei respecteren de collecteurs hier wel de sticker en toen ik die nog niet had was een vriendelijk 'Nee, bedankt' inderdaad voldoende.



Maar bij verkopers en geloofovertuigers is dat vaak hier niet het geval. Na mijn eerste vriendelijk afwijzing, gaan ze geregeld door. Dan ben ik behoorlijk bot en lomp. Of het nu hun werk is of niet, moeten ze maar simpelweg respecteren als iemand vriendelijk afslaat.
Alle reacties Link kopieren
Als ze vragen of ik dan geen geld wil besparen, en dat ze zo'n geweldige aanbieding hebben, vraag ik altijd of zij dan vrijwilligerswerk staan te doen.



Dan staan ze met hun mond vol tanden.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
quote:chinchilla schreef op 28 oktober 2014 @ 14:57:

ik ga rustig met jehova`s in discussie. nou ja ligt aan mijn humeur. in het begin zeiden ze nog: ik kom licht brengen. ik zei: goh volgens mij heb ik dat al, drukte op lichtknop en zei verdomd, je hebt gelijk, en toen was er licht en nu tot ziens. af ten toe meteen beginnen met vloeken( heb geen geloof), dan schrikken ze ook.Heel chic
Alle reacties Link kopieren
quote:cocobanana schreef op 28 oktober 2014 @ 15:57:

[...]





Heel chic Nee, maar wel grappig
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Ik wil ook een sticker, maar vind die stickers zo agressief overkomen en het staat nogal armoedig.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 28 oktober 2014 @ 15:11:

Jehova's getuigen komen niet meer aan de deur, die hebben nu een andere manier gevonden om het geloof te verspreiden, Dat had ik ook gelezen, maar toch stond er laatst eentje voor mijn deur. Gelukkig was het een heel vriendelijk mannetje die alleen een foldertje gaf en vervolgens me een fijne dag wenste. Klaar.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:cocobanana schreef op dinsdag 28 oktober 2014 16:00 Ik wil ook een sticker, maar vind die stickers zo agressief overkomen en het staat nogal armoedig.Wat maakt ze precies agressief of armoedig?
Alle reacties Link kopieren
quote:nak schreef op 28 oktober 2014 @ 15:18:

Ik heb ook zo'n sticker besteld bij nietaandedeur.nl

Ik heb een ja/nee sticker:

Ja voor collectesOh, super! Daar ga ik zo even kijken. Lijkt me wel handig, zo'n sticker...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!

Ik ga zo'n sticker bestellen en als ze dan alsnog aanbellen, kan ik ze daar mooi op wijzen...

En verder; ga vooral door met het delen van ervaringen!
Collectanten vind ik anders, ik geef graag wat kleingeld hoor.
quote:sandt2.0 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 14:34 Ik onderbreek het verhaal en zeg dat verder vertellen geen zin heeft omdat ik toch niks ga kopen/afspreken/betalen.



Vaak komt dan de vraag: 'Mag ik vragen waarom niet?' En dan zeg ik: 'Ja hoor dat mag u vragen, maar ik ga er niet op antwoorden, want ik ga nu verder met waar ik mee bezig was.'



*gaat nogmaals proberen zo'n stikker te bestellen waar op staat dat colporteurs en geloofsovertuigingen niet hoeven aan te bellen* Die hou ik erin!
Wij hebben een sticker op de deur gehad; geen colportage.

En dan kom je tot de conclusie dat er veel, heel veel, mensen zijn die niet weten wat dat betekent

Nu niks meer op de deur, het valt gelukkig mee met verkoop en geloofspraatjes. Komen ze toch geef ik heel snel aan geen interesse te hebben.

Wel een keer een klacht ingediend toen we niks aan de collectant van de maag-lever-darm stichting wilden geven, die stond ineens in de hal ; en waarom niet dan? Wilde meneer weten....

Euh nou omdat ik zelf bepaal waar ik mijn geld laat.
Ik doe altijd open. Ik laat nooit iemand voor een dichte deur staan want dat vind ik erg onbeleefd.

Verder "breek" ik netjes in als ze een heel lang verhaal dreigen te houden. Zeg dat ik geen belangstelling heb, en wens ze veel succes en een fijne avond toe.
Alle reacties Link kopieren
quote:barrelroll schreef op 28 oktober 2014 @ 15:10:

Ik ben dol op Jehova's! Maar meestal zijn ze zo snel weg, volgens mij houden ze er niet van als ik over Satan begin en vertel dat de gehele mensheid toch al verdoemd is. 😁



De laatste keer sloegen ze me zelfs over (altijd dezelfden hier) , ben nog even naar buiten gelopen om ze te vertellen dat ik dat wel heel flauw vond. 😜



Bij verkopers pas ik deze aangepast toe:

www.freekschrijft.wordpre ... ter-agent-gek-te-trollen/
Ik zeg al direct geen interesse. Als ze dan doorvragen geef ik aan dat ik niet weet wat ik met al mijn geld wil doen en heel blij ben dat ik bij een dure energieleverancier/telefoonprovider of glazenwasser zit. Dan kijken ze me verbaasd aan.



Heb zelfs een keer gehad dat iemand zei dat die geen eens maar zaken met me wilde doen en weg liep. Vond ik wel leuk, was trots op mezelf.



Collectanten geef ik altijd wat, hebben we een apart bakje voor.



Jehova getuigen zijn soms wat hardnekkig maar meestal zeg ik gewoon nee en geef ook direct aan dat ik niet wil dat ze alsnog de vuurtoren door mijn brievenbus doe. Ook dan wat verbazing en ze druipen af.
Bedenk me ineens dat ik ooit eens aangesproken ben door een jehova toen ik bezig was in de tuin. Dat het belangrijk was dat ik dat soort dingen deed en dat dit voorkwam dat de wereld verging.

Toen maar aangegeven dat ik het gewoon een rotgezicht vind al dat onkruid maar dat ik verder er geen problemen mee had als de wereld in 1 keer verging, dan had ik geen last meer van al dat onkruid.



De keren erna hebben ze ook niet meer aangebeld, raar toch?
quote:hgjb266 schreef op 28 oktober 2014 @ 15:37:

[...]





Zeker werkt het. Bij mij wel. Geen gebel meer. Heb hem al jaren.Dat is goed om te horen, ik word gek van de vele zeurende verkopers hier aan de deur.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon onderbreken als ze met de deur in huis vallen. Ik zeg dat ik niet geinteresseerd ben. En als ze vragen waarom niet, het antwoord: geen interesse, niet mijn ding, geen belangstelling, geen geld of ik ben al (ergens anders) lid. Luisteren ze niet? Fijne avond en deur gewoon dicht doen.



Leven kan heel simpel zijn. Kortom, niet zo beleefd willen zijn, want daar wordt misbruik van gemaakt. Daar hopen ze op, dus voel je vooral niet schuldig.
Alle reacties Link kopieren
Als er verkopers aan de deur komen zeg ik 'sorry, maar m'n ouders zijn niet thuis'

( ik ben 32 maar men schat mij vaak rond de 18 )
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd "Sorry, ik heb geen interesse. Fijne avond."

Met name de vriendelijkheid van die laatste twee woorden verrast hen vaak naar mijn idee, waardoor ze stamelend "ehh ja, hetzelfde" zeggen. Een enkeling zegt nog "Maar mag ik u dan nog wel vragen naar.." en mijn antwoord daarop is altijd "nee, bedankt", omdat ze anders weer van die mooie vervolgvragen hebben.

Tijdens dit alles doe ik al langzaam aan de deur dicht.

Vriendelijk. Maar toch duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
De deur opendoen in een ietwat bloot sporttanktopje met keiharde technomuziek op de achtergrond blijkt heel effectief te zijn. De dames Jehova's duwden snel een foldertje in mijn hand en dropen hoofdschuddend af.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak de deur niet eens open. Ben ik er helemaal snel van af.

Ook bij collectanten, daar gebaar ik vriendelijk doch duidelijk naar dat ik niks geef.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven