Crochet Along - 2015

02-01-2015 16:41 271 berichten
Wie doet dit jaar ook (weer) mee?



Voor links naar dit haakproject:

Terrays blog

Jolanda's blog
Ik maak ook veel in opdracht, ik vraag materiaalkosten plus een beetje. Nu een poncho en een amigurumi in opdracht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aztec schreef op 21 januari 2015 @ 08:57:

Er blijven mensen om patronen vragen. Echt zo bizar! Ik beschouwde mezelf tot voor 3 weken geleden een beginnende haker, maar als ik sommige vragen lees, dan ben ik behoorlijk gevorderd. En bij de helft van de vragen denk ik wel eens: Doet je google het niet ofzo?



Er was vrijdag of zaterdag ook iemand die al de volgende toeren had gehaakt. Dat vond ik dan wel een beetje flauw.

Veel mensen op die groep vragen om patronen die gewoon op google staan. Heel raar dat ze dan niet gewoon googlen.

Vanochtend stond er alweer een bericht op over zoveel uur weer een toer. Vraag me af waar die dames de tijd vandaan halen op een toer na een uur al gedaan te hebben. Zullen wel heel ervaren dames zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vooral geen tijd om gelijk te beginnen. Ik doe mee aan een knit along en ik moet echt mijn best doen om bij te blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:coravanmora schreef op 22 januari 2015 @ 20:09:

Ik heb vooral geen tijd om gelijk te beginnen. Ik doe mee aan een knit along en ik moet echt mijn best doen om bij te blijven.

Ik ben nu, nog steeds bij de kruisjes. Heb er te veel op een kant, de andere heb ik nog maar niet gemaakt. Morgen verder vechten, misschien ook de puffsteek.

Ach, het hoeft niet in een dag klaar te zijn.
Dat denk ik ook, Steph, dat er veel ervaren haaksters bij zitten. Ik ben ook niet zo'n snelle haker hoor. Ik heb wel vanochtend week 3 en 4 gemaakt. Het wordt al een aardig dekentje nu. Ik vind hem wel mooi! Ik zit nu op 44x44cm.



Ik wil dit weekend bootcuffs en mittens in dezelfde kleur/patroon haken. Ik zag trouwens ook een prachtige poncho (ibiza) op de groep. Ik denk dat ik die ook wil maken. Prachtig!
Alle reacties Link kopieren
quote:Aztec schreef op 24 januari 2015 @ 12:30:

Dat denk ik ook, Steph, dat er veel ervaren haaksters bij zitten. Ik ben ook niet zo'n snelle haker hoor. Ik heb wel vanochtend week 3 en 4 gemaakt. Het wordt al een aardig dekentje nu. Ik vind hem wel mooi! Ik zit nu op 44x44cm.



Ik wil dit weekend bootcuffs en mittens in dezelfde kleur/patroon haken. Ik zag trouwens ook een prachtige poncho (ibiza) op de groep. Ik denk dat ik die ook wil maken. Prachtig!

Welke granny had jij gemaakt in week 1?

Morgen ga ik met de puffsteek beginnen. (ik heb granny van Tertia gemaakt).



Die poncho is mooi gemaakt. Dat zou ik niet kunnen.
Ik heb ook die van Tertia gemaakt. Ik merk ook bji het zien van de dekens op de fb-site dat ik een grote voorkeur heb voor die granny. Die poncho is gemaakt van 6x CAL2015 t/m week 3. Dus ik denk dat jij (en ik) dat ook wel kunnen. Ik had het alleen niet zelf bedaht
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend goed doorgehaakt. Puffsteek klaar (die was leuk om te doen) en nu aan de tweede toer van de grannystripes bezig. Leg het even weg zodat ik dinsdagmiddag, op een brei/haakclub, ook nog iets te doen heb.
Ik wil ook een haak- en breiclub in mijn buurt :( In mijn stad is er 1x in de maand op dinsdagochtend een breiclub. Dan moet ik werken.



Ik heb vanmiddag Catania gehaald voor een stel bootcuffs. Vanavond beginnen
Alle reacties Link kopieren
Heb even gegoogled wat bootcuffs zijn.. Leuk.



Jammer dat je niet naar de brei/haakclub kunt gaan. En ook maar één keer in de maand.



Ik heb de drie laatste toeren helemaal gehaakt. Morgenmiddag maar aan de kussens verder gaan die ik ook aan het haken was maar even bleven liggen.
Ik maak deze in een iets helderder groene kleur:



Hoi,



Mag ik misschien even binnenvallen.

Ik ben sinds vorige week aan het haken, ik kwam op een oud haak topic terecht en ik was verkocht haha.

Ik heb tot nu toe wat geoefend met de steken. Dit heeft geresulteerd in saaie lapjes en een inktvis.

Nu zag ik alleen een heel mooi patroon van Heidi Bear ( Nijlpaard) deze heb ik gekocht. Ik dacht dat moet niet zo moeilijk zijn. Steeds een zelfde soort patroon en dat aan elkaar maken. Maaaar ik raak er helemaal gefrustreerd van ik snap niets van het patroon. Is er misschien iemand die al een patroon van haar gemaakt heeft en mij een beetje op weg kan helpen?



Is er misschien een filmpje op youtube dat de zelfde hexagon uitlegt als die in het patroon van heidi bear? Filmpjes werken bij mij het beste merk ik om de steken te begrijpen



Je moet beginnen met 5 losse en die maak je vast met met een halve losse

Kan je hier ook een magische ring voor gebruiken? Ik krijg namelijk zo groot gaatje in het midden.
Magische ring is prima! Beter zelfs vind ik. Waar loop je precies vast?

Als je het eenmaal doorhebt is de rest peanuts.

Misschien is het makkelijkst om eerst alle hexa's te maken en daarna aan elkaar te naaien, ipv 'on-the-go' joinen.
quote:SpringDing schreef op 27 januari 2015 @ 16:56:

Magische ring is prima! Beter zelfs vind ik. Waar loop je precies vast?

Als je het eenmaal doorhebt is de rest peanuts.

Misschien is het makkelijkst om eerst alle hexa's te maken en daarna aan elkaar te naaien, ipv 'on-the-go' joinen.



Oke, dan ga ik het proberen met een magische ring.

Ik loop tot nu toe op nog heel veel punten vast.

Als ik de magische ring gemaakt heb, maak je hierin 12 stokjes.

Je begint dan met 3 losse voordat je begint met je stokje. Het stokje wat je zo maakt telt dat dan als 1 of als twee stokjes? Ik reken hem telkens als 1, maar hij ziet er zo dikker uit als de rest.



Als je ht rondje met stokjes af hebt, dan hou je een soort gaatje over steeds ( bij elk rondje dat er weer op komt) hoe kan je deze het beste met elkaar verbinden. Ik doe nu steeds een halve vaste maken in de bovenste losse die ik gemaakt heb bij mijn eerste stokje. Maar volgens mij moet je daarna nog wat doen?



En over on-the-go-joinen.

Dit doe je op het eind om ze aan elkaar vast te maken, de ene heeft dan wel een randje en de ander nog niet ( als ik het goed begrijp) en die dege zonderr andje maak je dan vast aan degene met een randje, maar kan het ook door overal al een randje stokjes aan te haken of krijg je ze dan niet meer goed aan elkaar?



Ik geloof best dat het makkelijker wordt, maar het begin pfffff

Het begint in elk geval al wel op een hexagram te lijken er zitten alleen nog heel veel foute steken in.
quote:Als ik de magische ring gemaakt heb, maak je hierin 12 stokjes.

Je begint dan met 3 losse voordat je begint met je stokje. Het stokje wat je zo maakt telt dat dan als 1 of als twee stokjes? Ik reken hem telkens als 1, maar hij ziet er zo dikker uit als de rest.



Die telt gewoon als 1.



quote:Als je ht rondje met stokjes af hebt, dan hou je een soort gaatje over steeds ( bij elk rondje dat er weer op komt) hoe kan je deze het beste met elkaar verbinden. Ik doe nu steeds een halve vaste maken in de bovenste losse die ik gemaakt heb bij mijn eerste stokje. Maar volgens mij moet je daarna nog wat doen?



Dat is goed. Je begint dan met de volgende ronde, als dat ook stokjes zijn doe je weer 3 lossen (tellen als 1e stokje), als het een half stokje wordt 2 lossen, en bij vasten 1 losse.



Voor wat betreft het joinen, maak ze eerst gewoon allemaal af, en dan met naald en draad aan elkaar zetten.
Dus ik doe het best wel goed :D



Nou dan gewoon nog even dooroefenen.

Is het aan elkaar joinen niet mooier dan achteraf met naald en draad?



Bedankt voor je hulp
Nog 1 vraagje. Als ik kijk naar het getekende patroontje zie je bijv 11 stokjes op de tekening en 1 keer de afbeelding van 3 losse. Staat die drie losse dan ook voor een stokje of niet. Ik mag het patroon hier niet laten zien, maar in de volgende afbeelding zie je iets soortgelijks:



http://weblog.nennedesign ... /12/Kerstster-patroon.jpg



na de magische ring. Moet je hier nou 14 stokjes lezen of 15 ( als je de drie losse meetelt als Stokje)
Meestal wel, maar dat hangt soms wel van het patroon af, vaak staat het er wel expliciet bij.

In dit geval wel, de ster heeft 5 punten verdeeld over 15 stokjes, dat is ook logischer dan over 14 natuurlijk.
quote:SpringDing schreef op 27 januari 2015 @ 22:50:

Meestal wel, maar dat hangt soms wel van het patroon af, vaak staat het er wel expliciet bij.

In dit geval wel, de ster heeft 5 punten verdeeld over 15 stokjes, dat is ook logischer dan over 14 natuurlijk.



Lol dat maakt het er niet makkelijker op.

Ik ga het patroon nog maar eens overlezen.
Bij dingen die je rond haakt, telt het eigenlijk altijd wel. Bij platte dingen waarbij je van kant wisselt niet altijd.
Oh een Beidi Bear



Verder niks toe te voegen
Nog 1 vraagje.



2. Haak 3 lossen (=1e stokje), 1 stokje in de ring, (1 losse, 2 stokjes in ring) 5x, 1 losse, eindig met een halve vaste boven in het 1e stokje. Je hebt dan 6 x 2 stokjes met lossen er tussen. Hecht af



Betekend dit nu dat de drie losse als stokje gezien wordt?



Ik begin het patroontje redelijk te begrijpen, maar toch klopt er iets niet, misschien omdat ik een stokje teveel maak, omdat ik de drie losse niet als stokje tel ofzo.



Wat ik nu doe.

Drie losse, dan maak ik een stokje en vervolgens maak ik nog een stokje en daarna een losse en weer drie stokjes enz.



Maar het ziet er niet zo mooi uit als alle plaatjes van het patroon.
Op YouTube staan verschillende filmpjes over de african flower. Misschien dat je daar wat aan hebt?



African flower op YouTube
Je doet inderdaad steeds een stokje te veel. De eerste 3 lossen tellen als het eerste stokje, dan een gewoon stokje, dan *een losse en 2 gewone stokjes* en het stukje tussen de sterretjes herhalen tot je rond bent!

Komt goed!
quote:SpringDing schreef op 29 januari 2015 @ 17:41:

Je doet inderdaad steeds een stokje te veel. De eerste 3 lossen tellen als het eerste stokje, dan een gewoon stokje, dan *een losse en 2 gewone stokjes* en het stukje tussen de sterretjes herhalen tot je rond bent!

Komt goed!



Ik snap hem



Als die klaar is maak ik een foto

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven