De konijnen komen

26-10-2014 13:54 97 berichten
Al heel lang willen mijn dochters een konijn, ik heb er eerst even heel goed over nagedacht en me goed ingelezen. Ik ben over het algemeen erg tegen huisdieren omdat ik het heel vaak gewoon hartstikke zielig vind zo'n beestje in gevangenschap. Maar goed, morgen is het zo ver, er wordt een groot konijnenhok bezorgd met een ren van 3 bij 2 meter er aan vast, dus volgens mij is dat niet meer zielig. We gaan morgen 2 konijnen uitzoeken bij een gepensioneerde boer die allerlei dieren als hobby houdt. We mogen kiezen, hij heeft er heel veel en ze lopen allemaal buiten samen met de geiten in een wei. Dat is dus van belang omdat wij ze ook buiten gaan houden en het nu al koud is buiten. Deze meneer vertelde dat hij veel jong spul rond heeft lopen en ook 2 zusjes van 2 maanden die volgens hem prima samen kunnen. Ik denk dat we die dan maar mee gaan nemen morgen.

Het wordt een spannende dag morgen, mijn dochters zijn helemaal opgewonden. Maar goed, ik maak me toch wel zorgen over de winter, als het heel koud is heb ik geen andere plek voor ze en dan zouden ze moeten gaan overwinteren bij vrienden in een stal omdat we maar een heel klein schuurtje hebben en er met moeite de fietsen nog inpassen. Ik zou het voor de kinderen jammer vinden als de konijnen tijdelijk weg moeten. Naast goede isolatie van het nachthok en heel veel hooi in het hok zag ik dit op internet, is dat wat? http://essentialelements. ... voor-uw-huisdier-120.html Ik zit er dus dan aan te denken om dit in het nachthok te leggen voor als het heel erg koud mocht zijn in de winter. Iemand nog andere tips voor de koude winter?
Alle reacties Link kopieren
Niet doen dat ding! Konijnen knagen met alle liefde aan kabeltjes. Eigenlijk aan alles maar kabeltjes hebben een aantrekkingskracht op konijnentandjes. Google maar eens op snuggle safe. Dat is speciaal gemaakt voor konijnen. Maar konijnen kunnen heel goed tegen kou. Mijn konijnen hebben met -15 ook gewoon buiten gezeten. Ik had toen heel veel stro (geen hooi, dat is om op te eten) in hun hok gedaan en ben regelmatig bij ze gaan kijken.



Ik geef je wel nog een paar tips mee voor morgen en daarna. Let er allereerst echt heel goed op dat je het goede geslacht konijn mee krijgt. Het is best moeilijk om het geslacht van een konijn te bepalen, zeker bij jonge diertjes. Zelfs dierenartsen zitten soms mis. Daarnaast gaan twee vrouwtjes vaak niet goed samen. Zeker niet als ze in de pubertijd komen. Dan krijgen ze last van hormonen en kunnen ze gaan vechten, net als twee mannetjes. De beste combi is een vrouwtje en een gecastreerd rammetje. Mijn koppeltjes leven samen als een getrouwd stel, duo klef en kleffer. Wel echt super dat je het konijn niet alleen laat zitten. Samen zitten is echt veel en veel beter voor het konijn. In de winter houden ze elkaar ook warm door heerlijk tegen elkaar aan te kruipen.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed een oude handdoek over het hok zodat de koude wind er niet door kon. Dan vooral bij het slaapgedeelte, onderkant liet ik vrij. Of anders plexiglas voor de open stukken? Daar kunnen ze wel aan gaan knagen. Als ze met zijn tweeën zijn hebben ze al veel aan elkaars warmte. Mijn konijnen zijn altijd met alle temperaturen buiten gebleven en hadden geloof ik meer last van warmte dan van kou, dus komt wel goed denk ik. Toch zou ik nadenken over twee vrouwtjes. Op latere leeftijd kan dat erg botsen. Zou eerder kiezen voor man vrouw en dan t mannetje castreren. Zo heel verhaal. In ieder geval veel plezier ermee
Alle reacties Link kopieren
Een konijn heeft van zichzelf een fantastische bontjas.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 zusjes, waren ook een maand of 2 toen we ze kregen. Nu zijn we 5 jaar verder, en het gaat super. Staan ook altijd buiten trouwens.
Twee voedsters is niet de ideale combinatie. Beter haal je een voedster en een ram die je apart huisvest (maar wel dat ze elkaar kunnen zien) en laat je de ram castreren als hij daar oud genoeg voor is.



De winter is geen probleem, vorst kunnen heel goed hebben. Echt problematisch is de zomer als het boven de 25 graden wordt.
Verwarmingsdingen zijn totaal niet nodig. Ook niet als het 25 graden vriest.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al gezegd, neem alsjeblieft een voedster en een ram (en laat deze castreren).

Als het in de winter echt heel koud is, of erg winderig heb ik plexiglas voorzetraampjes. Maar mijn ervaring is dat ze dan het liefst alsnog in de buitenren zitten.

Een andere tip: extra drinkfles aanschaffen. De tuitjes bevriezen snel en dan kun je deze regelmatig vervangen. Of een waterbak neerzetten natuurlijk.
Het kan goed gaan alleen weet je dat niet van tevoren. Ik zou het risico niet nemen.

Mijn collega heeft ook twee zusjes en die konden al snel niet meer bij elkaar. Dus die heeft nu twee buitenhokken en twee rennen.

Mijn konijntjes (mannetje en vrouwtje, beide gecastreerd ) twee liggen lekker tegen elkaar aan en elke dag soppen ze elkaar oogjes en oortjes af .
ik heb ook geen positieve ervaringen met twee voedsters en al helemaal niet met twee rammen. voedsters kunnen elkaar tolereren maar het is geen relatie zoals een ram en een voedster kunnen hebben.
quote:sabbaticalmeds schreef op 26 oktober 2014 @ 14:23:

ik heb ook geen positieve ervaringen met twee voedsters en al helemaal niet met twee rammen. voedsters kunnen elkaar tolereren maar het is geen relatie zoals een ram en een voedster kunnen hebben.Klopt! Mijn neefje heeft twee zusjes. Ze tolereren elkaar maar daar is ook alles mee gezegd.
als mensen niet weten hoe leuk een stelletje kan zijn dan denken ze dat dat prima is. maar dat is het niet
Netniet, je kan ook bij de konijnenopvang een stelletje uitzoeken. Dan is het mannetje ook al gecastreerd.
Volgens die meneer zijn die 2 zusjes samen helemaal geen probleem. Maar goed, de konijnen bij hem hebben wel heel erg veel ruimte. Hij heeft een hele weide met ingegraven gaas. Ik vertelde hem dat ik het toch wel naar vind om die konijnen bij hem weg te halen als ze daar zo'n goed leven hadden in zoveel vrijheid. Moest ik niet zielig vinden zei hij, anders gingen ze met kerst in de pan Als ik morgen 2 konijnen uit kies ben ik dus degene die kiest welke niet worden geslacht...... Mijn dochers willen allebei heel graag een vrouwtje (omdat ze zelf ook een meisje zijn?) Ik ga nu met ze bespreken dat een mannetje en een vrouwtje beter is. Hopelijk kan dit in goed overleg over wie dan een mannetje en wie een vrouwtje krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Check ook even castratiekosten. Je slaat stijl achterover.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:yajes schreef op 26 oktober 2014 @ 14:27:

Netniet, je kan ook bij de konijnenopvang een stelletje uitzoeken. Dan is het mannetje ook al gecastreerd.Ik heb zaterdag het asiel gebeld, ze hadden alleen konijnen die in een gastgezin zijn opgevangen en die zitten binnen. Die kunnen niet meer bij ons in de tuin vanwege geen wintervacht. Ik heb op internet nog gezocht naar andere konijnenopvang hier in de buurt, niet gevonden, omgeving Arnhem. Wel een vrouw die ik heb gebeld en volgens haar was ze een konijnenopvang, maar ik vond het nogal wazig omdat al haar konijnen niet waren ingeënt.
quote:Fame schreef op 26 oktober 2014 @ 14:30:

Check ook even castratiekosten. Je slaat stijl achterover.Dank je, maar dat is maar eenmalig en zal toch niet meer dan 500 euro zijn of zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 26 oktober 2014 @ 14:30:

Check ook even castratiekosten. Je slaat stijl achterover.Ik vond het meevallen, 60 euro
Alle reacties Link kopieren
Niet naast de deur, wel erg leuk:

http://www.konijnenopvangjoy.nl/opvangdieren/koppels
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een rare reden om alleen een vrouwtje te willen omdat je dochters dat willen.

En dat de boer vindt dat de twee zusjes prima gaat komt natuurlijk omdat ze en nog jong zijn en niet samen alleen zijn.

En de boer weet precies hoe hij zijn konijntjes kan verkopen.. (anders met de kerst in de pan)
Alle reacties Link kopieren
Castratiekosten vallen mee hoor, mijn fransman is laatst gecastreerd voor 65 euro, 5 kg konijn.



Ik zou niet blind afgaan op wat "de meneer" te vertellen heeft, ik denk niet dat hij zich echt heeft verdiept in "konijnenrelaties". Ik heb zelf ook een voedster en ex-ram. God, wat zijn ze gek met elkaar.
...
quote:gympie26 schreef op 26 oktober 2014 @ 14:35:

[...]





Ik vond het meevallen, 60 euroBij mijn vrouwtje kostte dat 160 euro! Het mannetje was al in de konijnenopvang gecastreerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je Oldenzaal te ver vind? Hier zit het asiel nl vol.

Persoonlijk zou ik nooit voor 2 voedsters gaan. Dit gaat echt te vaak mis. En dan heb je dus twee konijnen die alsnog langs elkaar moeten leven of er moet er eentje weg en een mannetje voor in de plaats komen. Kun je beter direct een leuk stelletje nemen.



Ik snap dat je deze konijnen wil redden van de kerstoven. Dat is wel heel lief van je.

Maar ik zou ook goed kijken of ze niet ziek zijn. Of zwanger ofzo.



Hier ook een heel lief stelletje. Komen bij Asiel goofy weg. Wat een schatjes. Onafscheidelijk. Lekker bij elkaar liggen, elkaar poetsen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:yajes schreef op 26 oktober 2014 @ 14:41:

[...]





Bij mijn vrouwtje kostte dat 160 euro! Het mannetje was al in de konijnenopvang gecastreerd.Klopt, castratie rammetje is goedkoper. In mijn geval dus 60 euro voor het castreren van mijn ram
quote:gympie26 schreef op 26 oktober 2014 @ 14:37:

Niet naast de deur, wel erg leuk:

http://www.konijnenopvangjoy.nl/opvangd ... sAaaaaahhh wat een leukerds!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven