De tips en trucs bij kopen keuken

13-04-2016 20:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor ons nieuwbouwhuis gaan we dit weekend beginnen met het kijken naar keukens.

Nog nooit eerder een keuken gekocht maar wel begrepen dat het flink onderhandelen is omdat ze altijd veel te veel vragen.



Maar hoe doe je dat nu? Hoe weet ik wat wel een goede prijs is?

En als ze naar je budget vragen, vertel je dan niks?



We willen graag een keuken met goede kastjes , massief werkblad ( bij voorkeur geen hout of kunststof )apothekers kast, lades , kookplaat , afzuigkap, vaatwasser, combi oven. Waarschijnlijk losse Amerikaanse koelkast ( die hoeft niet perse binnen het budget )hoge kasten waar oa oven in moet.



Indien budget toelaat een quooker.

Keuken zo'n 3.00 x 2,70.

Hoek of parallel zijn we nog niet uit.



Tips wat we zeker wel en wat beslist niet moeten nemen zijn ook welkom.

Hebben nu een onhandige keuken die er al in zat toen wij kwamen wonen dus alles lijkt mij al vooruit gang
Oh jee, keukenverkopers. Nog erger dan autoverkopers. Exact de reden waarom ik nooit meer een keuken zou kopen bij een keukenboer. De eerstvolgende keuken die ik koop scharrel ik zelf online bij elkaar. De montage regel ik wel via werkspot of anders van zulks. Of ik zoek mijn heil bij Ikea.



Maar goed, dure keukenlessen uit mijn verleden:



stel je nog arroganter op dan de verkoper ('dit is zeker het klassieke moment dat je zogenaamd naar je baas moet voor overleg?)laat je nooit onder druk zetten om wat dan ook te tekenen. 'Deze megakorting geldt alleen als je vandaag tekent' is ALTIJD bullshit. Geldt ook voor loze kreten als nu gratis montage of apparatuur cadeau. Gratis en cadeau bestaan niet in keukenland. Als ze daarmee komen is de prijs te hoog.Loop weg als het gesprek je niet bevalt.Verzoek de verkoper alle bullshitverkooppraat achterwege te laten. Uiteindelijk is een keuken niks meer dan een paar kastjes, een blad en wat apparatuur. Scheelt je een hoop tijd.Korting bestaat ook niet. Van de genoemde prijs kan minimaal 50% af. Daarna begint het onderhandelen pas.Jouw budget doet er niets toe. Je zegt gewoon: ik wil een keuken die bij me past en wat mijn budget is gaat jou niks aan (zie punt 1)Besef dat vele ketens bij hetzelfde pact horen en dat ze dus precies kunnen zien waar jij al geshopt hebt. En dat ze overal dezelfde keukens verkopen.Loop ook eens binnen bij een niet-keten. Dikke kans dat je stukken prettiger bejegend wordt (ook al zijn dat ook boeven).Succes .
Alle reacties Link kopieren
Vaatwasser op hoogte. Ik wil noooooooit meer anders.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de opstelling kiezen waarbij je het meeste kwijt kan aan kasten en werkblad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een paar jaar terug ook een topic over geopend. Wellicht heb je er wat aan.



Aankoop nieuwe keuken: drama
Alle reacties Link kopieren
quote:louise1 schreef op 13 april 2016 @ 21:09:

Vaatwasser op hoogte. Ik wil noooooooit meer anders.



+1, ik heb het sinds 2 maanden en ben helemaal weg van het gemak.



En kijk op Qasa.nl naar een keukenzaak met een hoog cijfer in de buurt. Er zijn ook praktijken die ietsje eerlijker zijn (maar ook daar is altijd wat onderhandelruimte).
Alle reacties Link kopieren
quote:louise1 schreef op 13 april 2016 @ 21:09:

Vaatwasser op hoogte. Ik wil noooooooit meer anders.Die tip had ik twee jaar geleden willen hebben
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Damselindistress schreef op 13 april 2016 @ 20:52:

En zorg ervoor dat de kasten helemaal tot andere het plafond komen. Niets is zo moeilijk schoonmaken als de bovenkant van de keuken. Ik heb zo'n 10 cm nutteloze ruimte tussen plafond en keuken en dat wordt zo vet.



Verder zou ik persoonlijk kiezen voor een oven ipv combi.een echte oven is groter en heeft meer kracht.



En vandaag tekenen morgen aanbod weg klopt niet. Ze willen over een week ook nog verkopen hoor.ff andijvie tussendoor. Ik had ook van die bovenkasten. Een keer goed schoonmaken en er dan een stevig stuk papier opplakken (kan ook een stevige reclamefolder zijn) Dan hoef je alleen maar af en toe een nieuw stuk papier op te plakken. Dat zie je toch niet.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Pas op met inbouwtoestellen. Wij hadden een ingebouwde koelkast met apart stukje voor het vriesvak. Toen deze kapot was, was er geen meer van dezelfde maat te koop. Vriesvlakje gaat dus nu steeds mee open en hadden qua maat maar 1 keuze!



Zelfde met microgolfoven...
Alle reacties Link kopieren
Zelf bij een goede keukenzaak gewerkt en 50% korting is op een keuken in het midden segment absoluut haalbaar. Hoe meer tijd je hebt besteed aan het uitzoeken van de keuken hoe meer korting er te halen valt. De verkoper heeft immers al veel tijd in je geïnvesteerd en wil dat graag terug zien. Weglopen als je de 50% niet voor elkaar krijgt. Ze bellen je geheid op voor een nieuwe afspraak.

Geen praatjes accepteren over dure apparatuur waar je geen korting op krijgt enzo. Ook daarop krijgen ze gewoon korting.

Werkblad van beton kost een drol om te maken terwijl ze je juist vertellen dat dat heeeeeeel duur is ivm speciale behandeling ( jawel een beetje extra hardingsmiddel er doorheen mixen)

Is overigens een vloek zo'n betonnen werkblad.

Le mans kast is super handig en efficiënt.

Hoek opgestelde keuken is minder efficiënt als een rechte keuken ivm hoekjes die je slecht benutten kan.

Rechte keuken kan als lastiger ervaren worden omdat je niet je koelkast/kookplaat/spoelbak in de "driehoek" hebt staan.
Man en ik hebben onze keuken als een soort militaire operatie benaderd. Mijn conclusie: ik houd niet van de grote spelers. Ik kan slecht tegen kortingen die je krijgt als je te lang naar een kastje kijkt, naar moeilijkdoenerij, naar dwingende vragen of populaire naardemondpraterij. Ik heb telkens geweigerd iets te tekenen, maar dat maakte het allemaal best vervelend. Ikea is echt een optie, maar wat ik vervelend vond, is dat het bespreken van je keuken in een filiaal moet gebeuren, waar, terwijl jij met een met moeite bemachtigde medewerker je indeling aan het doorspreken bent (vrij belangrijk), Truus uit Buitenpost die een dagje in de stad is, de jongen in het Ikeabloesje steeds lastigvalt om te vragen waar de schemerlampjes staan. Uiteindelijk ben ik bij de plaatselijke keukenboer uitgekomen. Alhoewel op hem ook voldoende aan te merken viel, waren zijn prijzen en voorwaarden heel erg transparant. Dat was voor ons uiteindelijk doorslaggevend.

En een keuken is ook gewoon een gebruiksvoorwerp. Wat kastjes en een aanrecht, zoals hier gezegd werd.
bij kvik en ikea hanteren ze vaste prijzen.



kvik heeft beperkt aantal designs, maar wij vonden er precies wat we wilden. En ze hebben een apothekerskast in het assortiment!



XL of XXL kasten als jullie lang van stuk zijn/de ruimte hebben. Scheelt veel bergruimte, en in een open keuken wil je het aanrecht denk ik vrij kunnen houden
quote:made@kate schreef op 13 april 2016 @ 21:09:

Oh jee, keukenverkopers. Nog erger dan autoverkopers. Exact de reden waarom ik nooit meer een keuken zou kopen bij een keukenboer. De eerstvolgende keuken die ik koop scharrel ik zelf online bij elkaar. De montage regel ik wel via werkspot of anders van zulks. Of ik zoek mijn heil bij Ikea.



Maar goed, dure keukenlessen uit mijn verleden:



stel je nog arroganter op dan de verkoper ('dit is zeker het klassieke moment dat je zogenaamd naar je baas moet voor overleg?)laat je nooit onder druk zetten om wat dan ook te tekenen. 'Deze megakorting geldt alleen als je vandaag tekent' is ALTIJD bullshit. Geldt ook voor loze kreten als nu gratis montage of apparatuur cadeau. Gratis en cadeau bestaan niet in keukenland. Als ze daarmee komen is de prijs te hoog.Loop weg als het gesprek je niet bevalt.Verzoek de verkoper alle bullshitverkooppraat achterwege te laten. Uiteindelijk is een keuken niks meer dan een paar kastjes, een blad en wat apparatuur. Scheelt je een hoop tijd.Korting bestaat ook niet. Van de genoemde prijs kan minimaal 50% af. Daarna begint het onderhandelen pas.Jouw budget doet er niets toe. Je zegt gewoon: ik wil een keuken die bij me past en wat mijn budget is gaat jou niks aan (zie punt 1)Besef dat vele ketens bij hetzelfde pact horen en dat ze dus precies kunnen zien waar jij al geshopt hebt. En dat ze overal dezelfde keukens verkopen.Loop ook eens binnen bij een niet-keten. Dikke kans dat je stukken prettiger bejegend wordt (ook al zijn dat ook boeven).Succes .Ik voorzie een nieuwe carrière voor jou: keukenaankoopbegeleider!!
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon naar een keukenzaken waar ze niet die idiote spelletjes spelen waarbij je na F,ink onderhandelen eigenlijk alleen maar kan concluderen dat ze je flink een oor aan hadden willen naaien.



Ikea

What you see is what you get.



Superkeukens of Kvik

Eerlijke scherpe prijzen.



Al deze zaken hebben goede service is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer wilde zijn budget ook niet prijsgeven. Na lang steggelen is de verkoper hem zelfs achterna gekomen op het parkeerterrein om hem daar 65% korting te geven op de keuken. Kan je nagaan hoeveel marge daar dan op zit en hoe graag ze willen verkopen. Echt je poot stijfhouden en niet je budget prijsgeven. Vinden ze bloedirritant.
quote:yoshe schreef op 14 april 2016 @ 08:13:

Mijn broer wilde zijn budget ook niet prijsgeven. Na lang steggelen is de verkoper hem zelfs achterna gekomen op het parkeerterrein om hem daar 65% korting te geven op de keuken. Kan je nagaan hoeveel marge daar dan op zit en hoe graag ze willen verkopen. Echt je poot stijfhouden en niet je budget prijsgeven. Vinden ze bloedirritant.Wat zijn het toch ook ratten hè?
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 13 april 2016 @ 21:28:

[...]





Die tip had ik twee jaar geleden willen hebben Ik roep het op elk keukentopic wat ik tegenkom hier
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 14 april 2016 @ 08:13:

Na lang steggelen is de verkoper hem zelfs achterna gekomen op het parkeerterrein om hem daar 65% korting te geven op de keuken. Bij ons kon er zelfs 70% af (daar heb ik ook al eerder over geschreven). Wel met de nodige toneelstukjes, dat de chef ervoor moest tekenen en zo, maar je maakt mij niet wijs dat ze er ook maar één cent op zouden moeten toeleggen als we ermee akkoord waren gegaan. Schoften zijn het.
Alle reacties Link kopieren
In mijn huidige keuken ben ik heel blij met mijn Quooker en mijn keramische werkblad. Vooral dat laatste is ideaal; hittebestendig, krasvast en kan tegen alle (zure, bijtende en agressieve) stoffen.
quote:made@kate schreef op 13 april 2016 @ 21:09:

Oh jee, keukenverkopers. Nog erger dan autoverkopers. Exact de reden waarom ik nooit meer een keuken zou kopen bij een keukenboer. De eerstvolgende keuken die ik koop scharrel ik zelf online bij elkaar. De montage regel ik wel via werkspot of anders van zulks. Of ik zoek mijn heil bij Ikea.



Maar goed, dure keukenlessen uit mijn verleden:



stel je nog arroganter op dan de verkoper ('dit is zeker het klassieke moment dat je zogenaamd naar je baas moet voor overleg?)laat je nooit onder druk zetten om wat dan ook te tekenen. 'Deze megakorting geldt alleen als je vandaag tekent' is ALTIJD bullshit. Geldt ook voor loze kreten als nu gratis montage of apparatuur cadeau. Gratis en cadeau bestaan niet in keukenland. Als ze daarmee komen is de prijs te hoog.Loop weg als het gesprek je niet bevalt.Verzoek de verkoper alle bullshitverkooppraat achterwege te laten. Uiteindelijk is een keuken niks meer dan een paar kastjes, een blad en wat apparatuur. Scheelt je een hoop tijd.Korting bestaat ook niet. Van de genoemde prijs kan minimaal 50% af. Daarna begint het onderhandelen pas.Jouw budget doet er niets toe. Je zegt gewoon: ik wil een keuken die bij me past en wat mijn budget is gaat jou niks aan (zie punt 1)Besef dat vele ketens bij hetzelfde pact horen en dat ze dus precies kunnen zien waar jij al geshopt hebt. En dat ze overal dezelfde keukens verkopen.Loop ook eens binnen bij een niet-keten. Dikke kans dat je stukken prettiger bejegend wordt (ook al zijn dat ook boeven).Succes .

Als jij je zo opstelt als in punt 1, 3 en 6 zodra jij een voet over de drempel zet, snap ik dat je niet fijn bejegend wordt. Het zijn ook gewoon mensen he, ook vriendelijk kun je zeggen dat je niet je budget wilt zeggen en vandaag nog niet gaat tekenen.



Wat is er overigens mis mee om een budget te noemen dat 75% is van wat je werkelijk maximaal wilt uitgeven? Het praat alleen maar makkelijker als zij niet direct alle dure opties noemen terwijl je daar het geld niet voor hebt.
Mijn tips: ik wil nooit meer zonder Quooker, ik zou zeker geen beton of graniet nemen als werkblad (te vlekgevoelig), lades zijn veel praktischer dan onderkastjes, plaats de afzuiging tegen een buitenmuur (scheelt geld), liever een vrieskast met drie lades dan alleen een koelkast met een vriesvak.
Oh en opmerkingen als 'ik kreeg er 50-70% af' zeggen niet alles. De ketens zetten hoog in, daar is veel ruimte, maar er zijn ook keukenzaken met reëlere prijzen. Het gaat erom wat je uiteindelijk betaald en wat de service is die ze daarvoor bieden, ipv hoeveel korting je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen om onder veel lades te doen. Ik heb kastjes en als ik iets moet hebben wat achterin de kast staat dan moet ik de halve kast leegpakken. Met lades kun je het gewoon achteruit de lade pakken, zonder dat je de rest eruit moet halen. Idd kastjes tot aan het plafond (of dichtmaken boven de kastjes als het anders echt te hoog wordt). Mijn ouders hebben dus een keuken met alleen lades en een granieten aanrechtblad en sinds ze dat granieten blad heeft slijten haar t-shirts heel snel in de buikstreek (de beroemde kleine gaatjes). Het aanrechtblad heeft een schuin afwerkrandje waardoor dat waarschijnlijk komt. De keuken zat al in het huis en bevalt verder prima, ze gebruikt nu meer een schort, maar als je toch nieuw koopt is dit wel iets om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
In Duitsland krijg je in je offerte al een hele redelijke prijs, daar is dus niet zoveel onderhandelingsruimte meer.

Voorbeeld:

De keuken die wij in Duitsland hadden laten tekenen zou had daar offerteprijs €7500. In NL naar keukenzaken geweest met dezelfde tekening. Hier moest die keuken bij alle verschillende zaken tussen de €15000-20000 gaan kosten (offerteprijs).



Uiteindelijk zijn wij dan ook met het Duitse bedrijf in zee gegaan voor €6000.

Het hele onderhandelingsspel ging daar prettiger:

- Je wordt daar nog behandeld volgens het principe 'klant is koning'.

- De prijs kon nog wat zakken, maar dat was het dan ook. Geen geleur met elke keer nog iets van de prijs af, of wat dan ook.

- Niet vriendelijk doch dringend verzocht gelijk te tekenen, maar aan het begin van het gesprek werd gelijk al gezegd dat het een advies gesprek was, en dat indien we bij hen een keuken wilden komen, daar nog een keer een afspraak voor zouden moeten maken.



Wij hebben onze keuken gekocht bij een zaak in Rees (rechts van Arnhem over de A12 Dld in). Mocht je interesse hebben kun je me pb-en, stuur ik je de naam.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 14 april 2016 @ 09:12:

Het hele onderhandelingsspel ging daar prettiger:

- Je wordt daar nog behandeld volgens het principe 'klant is koning'.

- De prijs kon nog wat zakken, maar dat was het dan ook. Geen geleur met elke keer nog iets van de prijs af, of wat dan ook.

- Niet vriendelijk doch dringend verzocht gelijk te tekenen, maar aan het begin van het gesprek werd gelijk al gezegd dat het een advies gesprek was, en dat indien we bij hen een keuken wilden komen, daar nog een keer een afspraak voor zouden moeten maken.Er zijn ook genoeg Nederlandse keukenzaken die gewoon netjes werken, niet met belachelijke prijzen beginnen en zich gewoon aan hun afspraken houden hoor. Je moet je alleen verre van grote ketens als de Mandemakersgroep e.d. houden als je geen zin hebt in dat gezeur.
quote:prik schreef op 14 april 2016 @ 09:17:

[...]



Er zijn ook genoeg Nederlandse keukenzaken die gewoon netjes werken, niet met belachelijke prijzen beginnen en zich gewoon aan hun afspraken houden hoor. Je moet je alleen verre van grote ketens als de Mandemakersgroep e.d. houden als je geen zin hebt in dat gezeur.Dit dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven