De tips en trucs bij kopen keuken

13-04-2016 20:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor ons nieuwbouwhuis gaan we dit weekend beginnen met het kijken naar keukens.

Nog nooit eerder een keuken gekocht maar wel begrepen dat het flink onderhandelen is omdat ze altijd veel te veel vragen.



Maar hoe doe je dat nu? Hoe weet ik wat wel een goede prijs is?

En als ze naar je budget vragen, vertel je dan niks?



We willen graag een keuken met goede kastjes , massief werkblad ( bij voorkeur geen hout of kunststof )apothekers kast, lades , kookplaat , afzuigkap, vaatwasser, combi oven. Waarschijnlijk losse Amerikaanse koelkast ( die hoeft niet perse binnen het budget )hoge kasten waar oa oven in moet.



Indien budget toelaat een quooker.

Keuken zo'n 3.00 x 2,70.

Hoek of parallel zijn we nog niet uit.



Tips wat we zeker wel en wat beslist niet moeten nemen zijn ook welkom.

Hebben nu een onhandige keuken die er al in zat toen wij kwamen wonen dus alles lijkt mij al vooruit gang
Wij hebben een oven en een losse magnetron. Wij gebruiken de oven veel en de magnetron bijna nooit. Ik zou een gewone oven dus wel heel erg missen. Het ligt dus aan wat je vaak gebruikt.
wij hebben een combi, maar de magnetronfunctie doet het niet zo goed. Ben dus niet zo tevreden en zou in mijn volgende keuken voor een losse oplossing gaan.



wat betreft bovenkastjes: die vind ik niet mooi, dus die hebben we niet
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 14 april 2016 @ 11:51:

[...]



Dat heb ik nu dus ook, combi op ooghoogte. Heb gezocht naar 1 met een deur naar de zijkant, maar dat was bijna niet te vinden of dan was de ruimte binnenin heel klein. Maar ik vind het ook niet handig nee. Gelukkig ben ik groot, dat scheelt al wel.'Leuk' dat ik hierin niet de enige ben. Ik ben niet zo groot en voor mij is het echt niets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 14 april 2016 @ 10:59:

[...]



Ik denk eigenlijk dat het plan van je vriend prima is. Eerst eens bij de keukenboer van de bouwer langs gaan, kijken welke mogelijkheden zij hebben en vervolgens naar een vestiging van die kleine keten bij jou in de buurt voor vergelijkingsmateriaal.

Echt, al dat shoppen gaat je niks opleveren. Het feit dat jij bij 5 zaken bent geweest, zorgt er niet voor dat het bij de 6e goedkoper wordt. Lees mijn bijdrage hierboven nog eens door. Ik heb het niet verzonnen.



nee naar zo veel zaken lijkt mij ook geen optie hoor.

bedoelde dat hij dacht t wel af te kunnen bij t project en dan 1 keer naar een andere.
quote:Toverspiegel schreef op 14 april 2016 @ 11:52:

wij hebben een combi, maar de magnetronfunctie doet het niet zo goed. Ben dus niet zo tevreden en zou in mijn volgende keuken voor een losse oplossing gaan.



wat betreft bovenkastjes: die vind ik niet mooi, dus die hebben we niet Kom je dan geen opbergruimte te kort? Wij hebben nu gekozen voor meer bovenkastjes ivm meer opbergruimte.
quote:jua schreef op 14 april 2016 @ 11:56:

[...]





nee naar zo veel zaken lijkt mij ook geen optie hoor.

bedoelde dat hij dacht t wel af te kunnen bij t project en dan 1 keer naar een andere.Oh, zo! Nee, naar allebei 1 keer om te kijken waar je een beter gevoel bij hebt en vervolgens besluiten waar je de keuken gaat kopen. Maar dan nooit in 1 keer van plannetje -offerte - aankoop in 1 afspraak. Da's niet gunstig voor je onderhandelingspositie. Altijd onthouden dat zij meer belang hebben bij de verkoop dan jij bij de aankoop.
quote:elfje12 schreef op 14 april 2016 @ 11:56:

[...]



Kom je dan geen opbergruimte te kort? Wij hebben nu gekozen voor meer bovenkastjes ivm meer opbergruimte.Hoe meer ruimte, hoe meer rommel. Ken je die?
quote:Katherina schreef op 14 april 2016 @ 12:12:

[...]



Hoe meer ruimte, hoe meer rommel. Ken je die? Haha, ja die ken ik ook
Alle reacties Link kopieren
quote:jua schreef op 14 april 2016 @ 10:48:

Duidelijk.......nu al geen zin om bij bepaalde zaken langs te gaan haha

Hebben ook een kleine keten hier in de buurt op het oog, heb ik zelf al even gesnuffeld en zag er goed uit. Wellicht hier ook minder spelletjes gespeeld.



Nog maar even goed nadenken over de opstelling, de tip van de vaatwasser naast de spoelbak heeft mij ook aan het nadenken gebracht. Hebben we nu ook en is inderdaad erg handig!

Maar een vaatwasser iets hoger geplaatst lijkt mij ook wel prettig. Die combi gaat waarschijnlijk niet lukken ( of we gaan voor hoekopstelling en dan komt wasbak onder het raam en kan vaatwasser dus alleen laag ernaast) of we gaan voor parallel opstelling en dan krijgen we aan 1 kant hoge kasten en komt de vaatwasser waarschijnlijk daar.



Is zon parallel opstellen niet heel benauwend bv aangezien onze keuken maar 2,70 breed is?

We denken aan een Amerikaanse koelkast omdat we nu echt voldoende plek willen hebben. Zon grote dubbele koelkast inbouw is denk ik een stuk duurder?!



Je moet echt overal over nadenken dus. Mijn man dacht wel ff een keer bij de keuken zaak van het nieuwjaar project en nog 1 keer bij een andere te gaan. Ik heb hem wel al duidelijk gemaakt dat dat geen optie gaat zijn maar of ik hem zo ver krijg om echt zo te gaan shoppen en onderhandelen....Onze Duitse keukenboer gaf wel aan dat je boven een vaatwasser geen electrische apparatuur mag plaatsen ivm vocht (stoom).
Poep, wie heeft jou gescheten?
Losse oven en losse magnetron doen, zeker als je veel bakt en een echte goede oven wil.



Ik heb een best grote oven op armhoogte. Kunnen de kindjes er niet aanzitten en hoef ik niet door de knieeen. Gebruik hem dagelijks.
Onze combi heeft een ruit die niet heet wordt, dat is wel handig met kinderen.
Ik begrijp dat je twijfelt over een oven + een combimagnetronoven, of een oven + een magnetron? Ik zie dat het verschillend wordt geïnterpreteerd.

Ik zie het voordeel van alleen een magnetron niet, buiten de prijs, en die prijs ben je binnen 3 jaar vergeten. Een combi kun je net zo goed gebruiken als magnetron, maar als het zo uitkomt heb je er ook een 2e oven mee en dat is echt handig. Meer taarten of pizza's tegelijk bakken, of een ovenschotel en een afbakbrood, etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in Duitsland gaan kijken als ik jou was.

Daar heb je dezelfde keukens maar dan ook de onzichtbare delen van A-merken, dikkere kwaliteit kwastjes en aanrechtblad.

Scheelt best veel. Onze keuken komt ook uit Duitsland.

Wij hebben wel meteen budget aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe keuken, welliswaar van de wbv ( en bijbetaald) maar heb gelet op ruimte en praktisch



Veel werkblad, dus niet losse onderbroken delen. Onder lades ipv kastjes. Brede lades ogen wellicht mooi maar kan minder praktisch zijn omdat je er minder makkelijk bij kan als je vaak met meerdere in de keuken staat ( hier het geval), dan staat er steeds iemand voor. Een brede la is voor pannen wel praktischer ( dat mis ik dus).



Ik heb een gasfornuis met goede oven, oven gebruik ik veel. Ook is er een combimagnetron, de ovenfunctie gebruik ik weinig. Een gewone magnetron is echter nauwelijks kleiner en soms is een 2de oven toch wel handig.

Mijn supergrote apothekerskast is mijn trots , zo fijn!

Geen hoge bovenkasten, dan kan ik niet bij de bovenste plank. Een handige ingeruimde keuken maakt het ook fijn, dat is soms ff uitproberen.
Je bent zelf een theepot
Wat ik in onze keuken zelf heel prettig vind en bij een nieuwe keuken weer zou doen: een vrij hoog anarechtblad waar je aan kunt snijden en brood smeren, en een lagere hoogte voor het gasfornuis waar ik ook heel lekker deeg op kan kneden enzo.



Volgens mij kan dit trouwens niet bij IKEA, dat is dan wel weer jammer.
quote:Marana_ schreef op 14 april 2016 @ 13:46:

Ik begrijp dat je twijfelt over een oven + een combimagnetronoven, of een oven + een magnetron? Ik zie dat het verschillend wordt geïnterpreteerd.

Ik zie het voordeel van alleen een magnetron niet, buiten de prijs, en die prijs ben je binnen 3 jaar vergeten. Een combi kun je net zo goed gebruiken als magnetron, maar als het zo uitkomt heb je er ook een 2e oven mee en dat is echt handig. Meer taarten of pizza's tegelijk bakken, of een ovenschotel en een afbakbrood, etc.Dit was voor ons een reden om het niet aan te schaffen, aangezien we een losse magnetron hebben die weinig gekost heeft en we echt niet vaak gebruiken.
quote:Marana_ schreef op 14 april 2016 @ 08:52:

[...]



Als jij je zo opstelt als in punt 1, 3 en 6 zodra jij een voet over de drempel zet, snap ik dat je niet fijn bejegend wordt. Het zijn ook gewoon mensen he, ook vriendelijk kun je zeggen dat je niet je budget wilt zeggen en vandaag nog niet gaat tekenen.



Wat is er overigens mis mee om een budget te noemen dat 75% is van wat je werkelijk maximaal wilt uitgeven? Het praat alleen maar makkelijker als zij niet direct alle dure opties noemen terwijl je daar het geld niet voor hebt.



In een keukenzaak is het doel jou belazeren, dus bij voorbaat word je als klant slecht bejegend. Daar is niks vriendelijks aan. Dan stel ik me inderdaad op als iemand die zich niet laat belazeren. Dat je koffie krijgt en dat ze een standaard verhaaltje ophangen maakt het natuurlijk niet vriendelijk. Keukenverkopers zijn buiten het werk vast hele vriendelijke mensen maar ik heb met ze te maken als verkoper.



En die verkoper vraagt niet naar je budget omdat hij het beste met je voor heeft, maar om zijn verkoopstrategie daarop af te stemmen. Het gaat jou geen betere of goedkopere keuken opleveren, integendeel. Normaalgesproken wil je weten wat iets kost, en als je het te duur vindt dan kijk je wat je kunt schrappen of naar alternatieven. Maar wat het kost vertellen zij jou niet, want dan doen ze pas na het korting-baasbellen-nogmeerkorting-uitersteprijs-hiertekenengraag-hadunogvragen-riedeltje. En dan is het te laat want dan heb je alsnog veel te veel betaald.



Google eens op keukenverkoper.
quote:nerdopviva schreef op 13 april 2016 @ 20:29:

[...]





Ik heb dat wel en ik vind het juist heel handig. Alles onder handbereik.



Wat ik ook handig vind is dat de vaatwasser rechts naast de spoelbak zit. Afspoelen en in de vaatwasser zetten gaat in één moeite door.Zit hier ook, ware het dat man en ik allebei links zijn, wij vinden het dus onhandig!
quote:made@kate schreef op 14 april 2016 @ 19:12:

[...]





In een keukenzaak is het doel jou belazeren, dus bij voorbaat word je als klant slecht bejegend. Daar is niks vriendelijks aan. Dan stel ik me inderdaad op als iemand die zich niet laat belazeren. Dat je koffie krijgt en dat ze een standaard verhaaltje ophangen maakt het natuurlijk niet vriendelijk. Keukenverkopers zijn buiten het werk vast hele vriendelijke mensen maar ik heb met ze te maken als verkoper.



En die verkoper vraagt niet naar je budget omdat hij het beste met je voor heeft, maar om zijn verkoopstrategie daarop af te stemmen. Het gaat jou geen betere of goedkopere keuken opleveren, integendeel. Normaalgesproken wil je weten wat iets kost, en als je het te duur vindt dan kijk je wat je kunt schrappen of naar alternatieven. Maar wat het kost vertellen zij jou niet, want dan doen ze pas na het korting-baasbellen-nogmeerkorting-uitersteprijs-hiertekenengraag-hadunogvragen-riedeltje. En dan is het te laat want dan heb je alsnog veel te veel betaald.



Google eens op keukenverkoper.Nee dank je. Ik heb ook al 2x een keuken gekocht, 1x naar tevredenheid en 1x minder. Ik blijf erbij dat ik met mijn vriendelijkheid uiteindelijk geen slechtere koop doe dan jij met je argwaan.
Oh vast niet. Het gaat mij erom dat hun agressieve verkooptechnieken juist met zevenmijlslaarzen over mijn grenzen van fatsoen gaan. Ik loop weg als ik vooraf duidelijk zeg sowieso niks te gaan tekenen en toch een koopcontract onder mijn neus geduwd krijg. Als de verkoper zo respectloos met mij omgaat dan hoef ik van mezelf niet per se vriendelijk te blijven. Waar gebeurd.



Overigens sindsdien allemaal hypothetisch, want aan mij zullen ze nooit meer een klant hebben. Voorgoed verpest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 14 april 2016 @ 19:35:

[...]



Nee dank je. Ik heb ook al 2x een keuken gekocht, 1x naar tevredenheid en 1x minder. Ik blijf erbij dat ik met mijn vriendelijkheid uiteindelijk geen slechtere koop doe dan jij met je argwaan.+1
Ik denk wel dat het belangrijk is een soort van vriendelijke onverzettelijkheid uit te stralen. Nee, dank u, ik teken niets. Ja, dat is een mooie keuken, maar we willen daar even rustig over nadenken. Bedankt voor al uw moeite. En dat werkte. Maar de trucjes erom heen vond ik storend, ook omdat ik niet het type ben dat daar iets mee kan. Ik kan er ook niet doorheen prikken, ik vind dat echt stom. Dus mijn nukkige eenmanskeukenboer was echt een verademing.
Alle reacties Link kopieren
In mijn nieuwe keuken heb ik trouwens geen bovenkastjes meer. Echt een tip om mee te geven want hierdoor oogt het veel ruimer!



Ik heb 6 laden van 110 cm breed, 4 diepere laden van 60 cm breed en nog 2 grote kasten voor servies. Ik heb echt veel ruimte! Die bovenkastjes kun je dus prima missen als je een redelijke ruimte voor een keuken hebt.
quote:Shenandoah schreef op 14 april 2016 @ 19:23:

[...]





Zit hier ook, ware het dat man en ik allebei links zijn, wij vinden het dus onhandig!Als TO linkshandig is, lijkt het me logisch dat ze het andersom laat installeren
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 14 april 2016 @ 19:23:

[...]





Zit hier ook, ware het dat man en ik allebei links zijn, wij vinden het dus onhandig!Wij zijn beiden rechtshandig, de vaatwasser staat links van de spoelbak. Wij hebben dit nog nooit als onhandig ervaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven