dierenmishandeling?

12-06-2015 00:02 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met iets in mijn maag en het laat me niet los. Wij hebben sinds kort nieuwe buren. Deze mensen hebben 3 mechelse herders en een beagle achtige hond. Nou heeft de buurman een kennel gemaakt voor de mechelse herders. Elke hond zijn eigen kennel. Die kennels zijn missschien een meter breed en 4 a 5 meter lang. Die honden zitten daar de hele dag. Ze worden misschien twee keer per dag uitgelaten. Dit uitlaten is even het laantje op en neer lopen zodat ze hun behoefte kunnen doen en vervolgens weer die kennel in kunnen. Nou zijn onze tuinen echt niet groot en die kennels staan op het zuiden. Vol op zon dus. De buurman doet niks anders dan schreeuwen tegen die beesten en vandaag hoorde ik hem dus ook schoppen. Wat moet ik doen? Ik vind het zielig. Iemand tips/adviezen?
Alle reacties Link kopieren
Argh, wat zielig zeg!

Absoluut bellen en inderdaad liefst met bewijs, een dier heeft geen stem dus moeten wij het voor ze doen..





Klopt zomerelfje heb ik ook gezien, als ik het zie gooi ik gewoon het raam in, maar die hond komt eruit! Dat weet ik zeker.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Misschien vallen ze elkaar anders aan. Mensen nemen soms extreme, soms zelfs dure maatregelen om problemen te vermijden.



Uiteraard verdienen dieren een nieuwe kans bij een andere baas en geen eenzaam bestaan in een kooi.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mechelse herders zijn typische werkhonden, die hebben echt wel wat meer nodig dan een rondje.
Alle reacties Link kopieren
Wat zielig, ik zou de dierenbescherming informeren, honden horen niet in een kooi...
Alle reacties Link kopieren
Bellen, meteen! 144. Heb ik laatst ook gedaan. Ze komen snel en koppelen ook terug! Doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 12 juni 2015 @ 08:01:

En jij weet zeker dat de buurman ze maar twee keer per dag uitlaat? Hoe is dat voor jouw te controleren of ben je 24hr per dag thuis om de achtertuin van de buren in de gaten te houden. Heeft de buurman ze toevallig niet voor de africhting en is hij niet 3/4 of meer keer per week met zijn honden de hort op om met ze te werken.

Heb je er wel eens met de buurman over gesproken? Heb je hem weleens uit interesse gevraagd wat hij met de honden doet? Of zijn het alleen suggesties van jezelf.

Ik vind het altijd zo knap als mensen alles van hun buren weten. Zeker als het diermishandeling betreft. Ik ben zo'n onnozel figuur die er gewoon van uitgaat als ze de buurman maar een keer per dag met de honden ziet wandelen hij de andere 3 of 4 keer loopt als ik iets anders aan het doen ben en toevallig niet thuis ben en in de gaten houd wat buurman aan het doen is.





dit.



zit je de hele dag op te letten?



mensen zien mij nooit met mijn hond lopen. letterlijk nooit.



dat ik hem om 5 uur 's ochtends in de auto gooi om heerlijk 1.5/2 uur te gaan lopen zonder mensen tegen te komen weten ze niet.



het kan mis zijn hoor. maar het is vaker niet zo dan wel
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga straks bellen.



Ik zit inderdaad thuis omdat ik geen werk heb. Maar dat betekend echt niet dat ik de buurman 24u per dag in de gaten hou. Ik ben wel alerter dan anders als ik vermoed dat er iets niet klopt.

Deze man is niet een lieverdje. En nee hij neemt de honden ook niet mee op training.



Helaas zitten er twee huizen tussen. Dus ik kan niet alles zien. Ik heb wel veel contact met de buurvrouw die naast hem woont en zodra ze iets hoort of ziet wat dierenmishandeling is, zou ze het proberen te filmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gebeld met 144. Ze doen nu niks. Volgens de wet is het baasje van de honden niet in overtreding. Mocht ik vanmiddag het vermoden hebben dat de honden moeite hebben met de warmte moet ik terug bellen.

Daar komt bij dat ik de man de honden HOORDE schoppen. Hij zei letterlijk tegen de hond: " als je nu niet stil bent schop ik nog harder" Ik moet het gezien hebben.



Lastig hoor. Toch vind ik het zielig.
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 12 juni 2015 @ 10:21:

[...]





dit.



zit je de hele dag op te letten?



mensen zien mij nooit met mijn hond lopen. letterlijk nooit.



dat ik hem om 5 uur 's ochtends in de auto gooi om heerlijk 1.5/2 uur te gaan lopen zonder mensen tegen te komen weten ze niet.



het kan mis zijn hoor. maar het is vaker niet zo dan wel

Mij zagen ze vroeger ook nooit de hond uitlaten. Deed ik na mijn werk en liep dus om 4 uur snachts en niet als iedereen het kon zien.

Dus mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen met Mechelaars, meerdere, en leven in een kennel is voor hen geen dierenmishandeling. Dat zijn namelijk werkhonden. Alleen de honden schoppen, is dierenmishandeling.



Ik geloof niet dat hij niks met die honden doet. Echt niet. Een Mechelaar waar je niks mee doet, blaft de hele wijk bij elkaar. Zijn het wilde, agressieve, onhandelbare dieren? Want Mechelaars die niet worden gewandeld, worden monsters. Een Mechelaar durft mensen te bijten, ook zijn baas. Dus ik geloof ook niet dat hij ze schopt. Ik roep ook wel eens: als je nu niet ophoudt, zet ik je op marktplaats! Meen ik niks van. Ik roep ook wel eens: moet je een schop? Terwijl ik dat nooit zou doen. Fysieke mishandeling werkt niet bij dit soort honden en als je niet uitkijkt, gaat hij je dan gewoon bijten. Mechelaars kunnen dat doen, zeker als ze instabiel zijn. Zeggen is een, doen is twee. Je kunt niet weten of en wanneer hij ze uitlaat. Al bedacht dat hij dat s nachts kan doen? Dat doen bazen van pittige honden wel vaker namelijk.



Als je meer wilt weten over werkhonden, Mechelaars en kennels, meld je aan op het hondenforum en stel daar je vraag nog eens. Naar 114 bellen, is waarschijnlijk licht overdreven. Die man heeft onwijs grote kennels, het zou mij niks verbazen als er een airco in zit. Echt, je laat je leiden door vooroordelen. Ik vertrouw niet veel bazen en honden blind maar herders en zeker Mechelaars dus wel. Bel gewoon aan en toon interesse, dan geeft hij je waarschijnlijk een rondleiding. Mensen met zulke grote kennels voor drie Mechelaars, dat zijn waarschijnlijk mensen die de behoefte van hun honden goed kennen.



Ik denk dat je je vergist in deze man. En hij is niet in overtreding. Mechelaars zijn trouwens keiharde honden, die moet je kunnen leiden en dat gaat met een harde stem zonder twijfel en een dominante houding, anders word je ze nooit de baas. Iemand die poeslief doet tegen zijn Mechelaar, daar kijk ik pas van op. Er bestaan rustige, onderdanige Mechelaars, absoluut. Maar je hebt het nodig om het gezag stevig in handen te houden en bij de meeste Mechelaars lukt dat niet met joehoe en een snoepje. Dat klinkt voor mensen die er niks van weten hard, streng en misschien gemeen maar zo train je een herder. Je moet het gezag in handen krijgen en houden. Niet voor iedereen. Vaak zijn herderbazen goed in heel rechtlijnig en consequent leiding geven.



Ik heb twee honden, vuilnisbakken met allebei veel herder in de genen. Als ik lieflijk roep, kom dan schatjes, kijken ze niet eens om. Als ik mijn strenge stem gebruik, komen ze meteen. Daarom zijn herders ook geweldige honden, ze zijn heel gehoorzaam maar dan moet je hun taal wel spreken. Ik ben dan ook strenger dan de gemiddelde hondenbaas. We trainen ook continue op gehoorzaamheid. Niet terugkomen als ik roep, gebeurt bijna nooit, maar dat levert een donderpreek op. Ik word nooit fysiek met corrigeren, dat is niet nodig.



Naast die strenge begeleiding en training, leg ik ze ontzettend in de watten. Ik ben ontzettend dol op ze. Het huis ligt vol speelgoed, ze krijgen vers vlees en barf, er is een vaste structuur en we bezoeken regelmatig de dierenarts. Ik hou ze binnen en ze slapen bij me in bed. Maar met een werkmechelaar, vergeet het maar, dat zijn geen sufferdjes zoals de mijne. Maar ik eis volledige gehoorzaamheid. Anders kan ik mijn honden niet veilig in de openbare ruimte laten vertoeven. Ze kunnen als ze instabiel zijn, heel wat schade aanrichten. Je wil echt geen schattige baas met drie Mechelaars, dat wordt een bloedbad namelijk.



Ik kan je via de mail de naam geven van iemand van het hondenforum die alles weet wat er te weten is over Mechelaars. Tof mens is dat. Maar geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Waarom denk je dat de politie Mechelaars gebruikt? Omdat Mechelaars het best en hardst kunnen bijten, topatleten zijn, tot volledige gehoorzaamheid te trainen zijn en daarmee de gevaarlijkste honden in potentie, van alle soorten honden zijn. Top dog. Vechthonden bijten alleen andere honden. Als er een vreemde Mechelaar op je af komt rennen, dan heb je pas een probleem.



En er is veel voor nodig om ze gehoorzaam en stabiel te krijgen. Vraag maar aan je buurman. Als hij ze alleen had om te waken, had hij er 1 en die zou dan op het erf lopen de hele dag en aanslaan bij elke scheet. Herders niet wandelen, dat hou je niet lang vol hoor. Dan word je echt horendol van het geblaf. Misschien dat 114 zijn kennels wil zien maar het zou mij verbazen als hij niet goed voor ze zorgt. Het klinkt als een standaard werk-Mechelaarbaas, het goeie soort, en misschien werkt hij zelfs wel met ze.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zei wel dat honden onderdeel van de familie willen zijn, maar gladoortje heeft een punt. Als die honden echt werkhonden zijn is het een heel ander verhaal en is een kennel vrij normaal. Die van mij zouden nooit afzonderlijk in kennels kunnen, zijn te hecht dus samen in een kennel (anders slopen ze de boel tot ze samen zijn). Maar ik heb een heel ander ras (husky en Shiba inu) en die zijn opgevoed als gezinshonden. Een husky die een sledehond is zit ook gewoon in een kennel. Dan moet de werkhond (van welk ras dan ook) alleen wel ook werken. Hoe gedragen de honden zich? Dat vertelt veel over hoe ze zich voelen, behandeld worden en of ze hun energie kwijt kunnen.



Wij lopen ook veel met de honden, maar zien ook niet iedereen iedere keer. De buren van een 2 huizen verder hebben een hond en die gaat genoeg naar buiten alleen komt op andere plekken dan wij. Het is een uitzondering dat ik die buiten tegenkom, dus dat hoeft niks te betekenen.



Ik ging er van uit dat je het horen schoppen had over het horen van een dof geluid (de schop) en daarna een piepende hond die pijn heeft, maar schreeuwen zegt niks. Niet over of die echt geschopt heeft en is al helemaal geen bewijs.



Maar hoe ziet de kennel er uit? Hebben ze een dakje, water en krijgen ze voldoende eten? Dat zijn echt de meest belangrijke dingen voor dierenmishandeling (naast fysiek pijn doen natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Gladoortje heeft zeker een punt. Ik weet alleen wel zeker dat hij niks met die honden doet. De honden blaffen niet omdat ze een blafband om hebben. (Kwam ik net achter door de andere buurvrouw)

Ze hebben inderdaad een kennel met een hokje, dus ze kunnen naar binnen.



Ik ga een deze dage eens dingen vragen aan de buurman uit interesse en op een normale manier.
Alle reacties Link kopieren
@my-little-appletree, dat geluid wat jij omschrijft heb ik ook gehoord. Een dof geluid en gepiep. Dus ik weet ook zeker dat hij de hond schopte.



Ik laat het eerst wel zo, blijf natuurlijk wel alert. Ik ga genieten van het mooie weer.
Alle reacties Link kopieren
Alles mag en alles kan met dieren. Er is geen enkele regel waarop de politie zich kan beroepen. Schoppen kun je nooit aantonen want die laffe zak zal ontkennen, en de honden kunnen niet praten. Dan zul je moeten zorgen dat je het op film hebt. Die vent zou eigenlijk zelf onder zijn ballen getrapt moeten worden.



Daarom ben ik dus tegen het houden van honden in een ren. Het zou verboden moeten worden. Slechts een enkeling laat zijn hond er voldoende uit.
De Mechelse herders die we vroeger thuis hadden als erf-waak- en werkhond waren juist altijd erg gevoelig. Die konden helemaal niet tegen een harde aanpak. Vooral de laatste in de rij niet, als je daar op mopperde deed ze altijd haar ogen dicht en schoof ze op haar kont jouw richting op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 12 juni 2015 @ 07:22:

[...]



Dat zou ik niet doen

Als de honden nat in de volle zon liggen krijgen ze het alleen maar warmer

Dat gaat hartstikke broeien.



WEL bellen, zonder twijfel



Niet goed omschreven, ik zou de straal uiteraard richten op het hok in de kennel of het dak van de kennel (afkoelen van die plastic platen en ijzerwerk). Denk dat zo'n dier ook compleet in paniek raakt als je het op hen richt.



Mijn moeder heeft ook twee honden in een kennel, die is 25 meter lang, eerste vijf meter overkapt. Het 'hok' is een geïsoleerde garage waar ze via een soort hondenluik zelf in en uit kunnen wandelen. Daar staat het eten, drinken en slaapmanden. Maar ze zitten niet apart. Als er geen kleinkinderen rondscharrelen lopen ze los over het erf en kunnen ze vrij wandelen op erf, siertuin, moestuin en huisweide. Gaan twee keer per dag wandelen. Het zijn werkhonden, afkomstig van een sloperij. Die moet je dus wel hun ding laten doen qua 'patrouilleren'. Voldoende speeltjes, speeltjes verstoppen en laten zoeken.



@gladoortje: in mijn ervaring kweek je juist onzekere en angstige Herders als je er tegen loopt te schreeuwen. Daar krijg je geen sociale honden van, op die manier. Heb ook zo'n Filippo gekend die zijn herder onderuit schoffelde (poten onder hond vandaan 'haken' en met twee handen de kop naar beneden duwen). Want 'hij moest voelen wie de baas was'. Uiteindelijk heeft hij dat ook kunnen voelen toen de pup een volwassen hond was van vijf jaar en eens 'hap' zei. Ik heb geen ervaring met Mechelaars, wel Duitse Herders. Juist kalm, rustig en consequent zijn. ik vind het heel makkelijk te trainen honden, juist omdat ze zo graag willen werken en een 'beloning' krijgen. Ze lopen zo dicht bij je om maar geen 'opdracht' of signaal te missen dat je je bijna de nek breekt over de eigen honden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 12 juni 2015 @ 18:30:

De Mechelse herders die we vroeger thuis hadden als erf-waak- en werkhond waren juist altijd erg gevoelig. Die konden helemaal niet tegen een harde aanpak. Vooral de laatste in de rij niet, als je daar op mopperde deed ze altijd haar ogen dicht en schoof ze op haar kont jouw richting op.Herkenbaar. Of met afgewende blik naar je toe 'teigeren' met de staart tussen de poten. Dan stond ik te gillen naar een vriendin dat ik er aan zou komen. Moest je altijd de hond gelijk geruststellen dat het schreeuwen niet op haar bedoeld was. Pas na een 'Nee, brave hond, is goed' gingen de oren weer fier omhoog.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Even een update: ik heb de buurvrouw gesproken. Haar dochter stond gister voor het raam met tranen in haar ogen. Ze zag hoe hij de honden sloeg met de riem en ze schopte. De buurvrouw zelf heeft zijn vrouw met een dweilstok door de tralies zien porren omdat ze aan het blaffen waren. Morgen bel ik weer met 144.
quote:duncha schreef op 12 juni 2015 @ 23:04:

Even een update: ik heb de buurvrouw gesproken. Haar dochter stond gister voor het raam met tranen in haar ogen. Ze zag hoe hij de honden sloeg met de riem en ze schopte. De buurvrouw zelf heeft zijn vrouw met een dweilstok door de tralies zien porren omdat ze aan het blaffen waren. Morgen bel ik weer met 144.Zou de buurvrouw/dochter ook een verklaring durven afleggen?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat durft ze. Ze gaat morgen zelf ook bellen. We zijn alleen wel bang voor gedonder. Die man is echt geen lieverdje.
Alle reacties Link kopieren
Goedzo TO!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 12 juni 2015 @ 18:22:

Alles mag en alles kan met dieren. Er is geen enkele regel waarop de politie zich kan beroepen. Schoppen kun je nooit aantonen want die laffe zak zal ontkennen, en de honden kunnen niet praten. Dan zul je moeten zorgen dat je het op film hebt. Die vent zou eigenlijk zelf onder zijn ballen getrapt moeten worden.



Daarom ben ik dus tegen het houden van honden in een ren. Het zou verboden moeten worden. Slechts een enkeling laat zijn hond er voldoende uit.Dierenmishandeling is bij wet verboden.
Alle reacties Link kopieren
quote:duncha schreef op 12 juni 2015 @ 23:48:

Ja dat durft ze. Ze gaat morgen zelf ook bellen. We zijn alleen wel bang voor gedonder. Die man is echt geen lieverdje.Wel fijn dat je dit samen kunt oppakken met die andere buurvrouw. Zijn dan toch al twee meldingen over 1 adres.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:duncha schreef op 12 juni 2015 @ 23:48:

Ja dat durft ze. Ze gaat morgen zelf ook bellen. We zijn alleen wel bang voor gedonder. Die man is echt geen lieverdje.Goed zo, zeker nog een keer bellen. Vooral de buurvrouw ook, want zij is degene die de mishandeling daadwerkelijk zag gebeuren. Als zij belt moeten ze sowieso een inspecteur langssturen.
Alle reacties Link kopieren
Gatver wat naar...

Dit soort mensen verdienen een verbod op huisdieren. Hoe staat het er nu voor?
Another Tale of Infinite Dreams

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven