Docenten: kopen of (sociale) huur?

31-01-2016 17:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 8 jaar ingeschreven bij Woningnet , regio groot-Amsterdam (dacht ik), maar nog steeds weinig kans om in aanmerking voor een sociale huurwoning te komen. Ik ben in de zomer (hopelijk) afgestudeerd en heb dan hopelijk snel een baan als docent (ik krijg nu al allemaal aanbiedingen via LinkedIn dus ik denk niet dat het extreem lastig wordt). Rond die tijd moet ik ook mijn kamer uit, want ik studeer dan niet meer. Ik kan gelukkig terug naar mijn ouders in de tijd dat ik op zoek ben naar een huis, maar de mensen die ik spreek zeggen dat het extreem lastig is om iets te vinden.



Mijn wensen:

Een eigen slaapkamer+ woonkamer, en het liefst eigen keuken+ eigen badkamer (maar gedeeld kan ook) in de buurt van Amsterdam (ik maak me geen illusies dat ik in de stad zelf terecht kan). Diemen, Weesp, Zaandam, etc. Ik ben starter, dus een groot huis met tuin gaat voorlopig niet gebeuren.



Nu heb ik meerdere opties.

1. Ik kan straks op alles gaan reageren van WoningNet in de hoop dat ik ergens kans maak

2. Ik kan via via zoeken, en op sociale media aangeven dat ik woningzoekende ben, in de hoop dat iemand iets voor me heeft. Het nadeel daarvan vind ik dat ik die mensen niet ken, en dus kans maak opgelicht te worden.

3. Ik kan een jaartje wachten en particulier gaan huren (in dat jaar mijn salaris opsparen en heel zuinig leven, ouders verwachten gelukkig geen bijdrage aan de huur)

4. Nog langer bij mijn ouders gaan zitten en wachten tot ik iets kan kopen (wat lastig is, want ik moet dan eerst een vast contract hebben en het is toch iets waar je aan vast zit)



Hoe doen jullie het?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou rustig afwachten tot je ergens werkt, een vast contract hebt en denkt: hier wil ik me vestigen. Staar je niet blind op Amsterdam. Overal in het land zit men te springen om goede docenten. Ook in gebieden waar je als starter wel een huis met tuin kunt kopen. Ik zou me in jouw situatie niet vast willen leggen. Wie weet krijg je ooit een prachtige kans in Zuid-Limburg, op Aruba of in Oost-Drenthe en dan kun je niet weg omdat je een koophuis hebt...



Gewoon even afwachten dus.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar ik heb hier wel al mijn vrienden, mijn vriend woont hier, mijn ouders wonen in een stad in de buurt. Ik zie mezelf niet in Limburg gaan wonen, zo avontuurlijk ben ik niet. Ja, Noord-Holland of Flevoland, Utrecht, ok, dat kan nog wel. Maar ik ben iemand die heel gericht is op haar sociale contacten. Je hebt wel een punt mbt kopen en kansen, maar dat zal toch voorlopig niet gebeuren nog.
Het kan tegenwoordig wel vijf jaar duren voor je eindelijk ergens een vast contract krijgt. Wil je zo lang bij je ouders blijven wonen? Zou ik niet doen, dus in ieder geval kiezen voor actief zoeken naar een huurwoning. Een baan zoeken buiten Amsterdam is ook verstandig, grote kans dat je daar eerder een (sociale) huurwoning krijgt.

Overigens, is het niet zo dat het aanvangssalaris voor een docent al boven het maximum salaris voor een sociale huurwoning ligt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee. Misschien fulltime wel, maar ik weet niet of ik vijf dagen per week kan gaan werken, of dat ze iemand zoeken voor minder uur. Kan iemand mij dit verhelderen?



Een sociale huurwoning in de stad van mijn ouders is wel goedkoper, maar ik had toentertijd mijn aanmelding voor die stad niet verlengd. Dus ik mis nu een jaar en moet me van voren af aan weer inschrijven bij Woningnet voor die stad.



Wat de baan betreft, ik ga actief zoeken in de omgeving Noord-Holland-Utrecht, Zuid Holland (het topje ervan) en Flevoland. Dat hoeft niet perse in de grote stad te zijn, maar de reistijd moet wel te doen zijn vanaf mijn ouders nu. Zonder salaris kan ik namelijk niet huren, en ik wil wel eerst een buffer opdoen.
Tja als je graag in Amsterdam wilt wonen, zit je dan wel te springen om een professionele kans in Zuid-Limburg? Er is meer in het leven dan werk.



In Amsterdam ken ik niemand onder de 30 die zelfstandig woont, tenzij ze heel kapitaalkrachtige ouders hebben. Je zult dus je eisen bij moeten stellen of het buiten de stad moeten zoeken. De meeste starters delen hier een huis met huisgenoten tot ze genoeg verdienen om iets te kunnen kopen of dat met een partner kunnen en willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met jou Zeeuwsmeisje, ik ben geen go-getter die steeds verlangt naar een betere carrierekans. Ik ben een huismus en ik hou wel van mijn werk, maar ik leef niet om te werken.



Huisgenoten vind ik niet erg, maar ik ben een beetje huiverig als ik op Facebook mensen oproepjes zie plaatsen. Kamernet zit ook altijd voor louche figuren, dus hoe weet ik of iemand te vertrouwen is? Ik heb geen vrienden met wie ik samen zou willen wonen, de meesten wonen al samen met een partner.
Voor de meeste sociale huurwoningen moet je binding hebben met de regio. Zonder baan wordt dat al snel lastig.



Ook in de omgeving van Utrecht is je wachttijd nog te kort om echt in aanmerking te komen voor een woning. 8 jaar is echt minimaal, en dan maak je net aan kans op een woning van 28m2 leefoppervlak, met vochtproblemen, in een slechte buurt, iniminie-keukentje en dito badkamer.



Zoek de regels eens uit wat betreft het verhuizen van je wachttijd naar een andere regio, want dat schijnt niet zomaar een op een te kunnen.



Ik zou eerst uitzoeken of je met het salaris van een docent wel in zo'n woning mag wonen (er zit een bovengrens aan inkomen). Daarna hoe het zit met je wachttijd in een andere regio, en dan kun je een gefundeerde beslissing nemen.
quote:[message=21581127,noline]

Huisgenoten vind ik niet erg, maar ik ben een beetje huiverig als ik op Facebook mensen oproepjes zie plaatsen. Kamernet zit ook altijd voor louche figuren, dus hoe weet ik of iemand te vertrouwen is? Ik heb geen vrienden met wie ik samen zou willen wonen, de meesten wonen al samen met een partner.Ik zou me daar niet al te druk om maken en gewoon eens gaan rondkijken. Meestal is er een bestaande constructie waarbij de huisgenoten verantwoordelijk zijn voor het aandragen van een nieuwe huurder. De snelste ingang in het via-via circuit is tegenwoordig Facebook. Er zijn van die groepen waarin regelmatig woningen te huur worden aangeboden. De louche types filter je er snel genoeg uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 31 januari 2016 @ 18:00:

Voor de meeste sociale huurwoningen moet je binding hebben met de regio. Zonder baan wordt dat al snel lastig.



Ook in de omgeving van Utrecht is je wachttijd nog te kort om echt in aanmerking te komen voor een woning. 8 jaar is echt minimaal, en dan maak je net aan kans op een woning van 28m2 leefoppervlak, met vochtproblemen, in een slechte buurt, iniminie-keukentje en dito badkamer.



Zoek de regels eens uit wat betreft het verhuizen van je wachttijd naar een andere regio, want dat schijnt niet zomaar een op een te kunnen.



Ik zou eerst uitzoeken of je met het salaris van een docent wel in zo'n woning mag wonen (er zit een bovengrens aan inkomen). Daarna hoe het zit met je wachttijd in een andere regio, en dan kun je een gefundeerde beslissing nemen.Wacht, je kan je wachttijd verhuizen? Dus ik kan mijn 8 jaar wachttijd verhuizen naar bijvoorbeeld Flevoland? Heb daar nooit iets over gehoord, volgens mij kan dat niet hoor...
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 31 januari 2016 @ 18:04:

[...]





Ik zou me daar niet al te druk om maken en gewoon eens gaan rondkijken. Meestal is er een bestaande constructie waarbij de huisgenoten verantwoordelijk zijn voor het aandragen van een nieuwe huurder. De snelste ingang in het via-via circuit is tegenwoordig Facebook. Er zijn van die groepen waarin regelmatig woningen te huur worden aangeboden. De louche types filter je er snel genoeg uit.Ja, daar ben ik al lid van. Ongelooflijk hoe vaak ik nog wanhopige mannen zie posten die perse een vrouwelijke huisgenoot zoeken...
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 31 januari 2016 @ 18:07:

[...]



Wacht, je kan je wachttijd verhuizen? Dus ik kan mijn 8 jaar wachttijd verhuizen naar bijvoorbeeld Flevoland? Heb daar nooit iets over gehoord, volgens mij kan dat niet hoor...Kan dat echt? Net even gegoogeld maar ik kom er zo niet uit.. Voor regio A'dam kan het niet maar andere regio's is onduidelijk. Dat zou super zijn, ik heb zeven jaar in een regio waar ik niets aan heb..
Je wordt gek als je weer bij je ouders gaat wonen

Ga gewoon op zoek naar een andere kamer, waar je met andere werkende huisgenoten samenwoont

Het zijn niet allemaal gestoorden hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:Elisabeth1988 schreef op 31 januari 2016 @ 18:19:

Je wordt gek als je weer bij je ouders gaat wonen

Ga gewoon op zoek naar een andere kamer, waar je met andere werkende huisgenoten samenwoont

Het zijn niet allemaal gestoorden hoorJa, ik denk dat dat wel de beste optie is. Een leuk huis met meiden van eind twintig lijkt me wel gezellig.
Ik zou zeker wachten met kopen tot je zeker weet in welke regio je ongeveer werkt.



Is het een reële optie om terug bij je ouders te gaan wonen? Of zou het gelijk uitdraaien op veel ruzie omdat jij nu éénmaal je "vrije leven" gewend bent? Want dan zou ik toch gewoon een andere kamer zoeken.

Als het echt een reële optie is en je ouders zien het ook volledig zitten, zou ik het wel overwegen. Het bespaart uiteindelijk ontzettend veel geld dat je kan sparen. Zelfs al moet je bijvoorbeeld je boodschappen betalen en een minieme vergoeding, het zal altijd goedkoper zijn dan als je op jezelf woont. Niet dat je tot je 30ste bij hen moet zitten natuurlijk.



En eerst moet je natuurlijk nog effectief een job zien te vinden.

Want zonder job kan je sowieso geen huur en kosten betalen en dus zal je waarschijnlijk in de zomer sowieso bij je ouders zitten.

Kan je gelijk testen of dat nog werkt.
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden in het journaal en een paar dagen later in de krant : tiny houses.

Idee is overgewaaid uit de VS.Mini huisjes van rond de 30 m2.In Almere gaan ze een heel grasveld neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Plein18 schreef op 31 januari 2016 @ 18:36:

Een paar weken geleden in het journaal en een paar dagen later in de krant : tiny houses.

Idee is overgewaaid uit de VS.Mini huisjes van rond de 30 m2.In Almere gaan ze een heel grasveld neerzetten.

Ohh, dat klinkt zeker wel interessant!





Met mijn ouders heb ik een goede band. Toen het uitging met mijn ex heb ik er ook een tijdje gewoond voor ik een kamer had. Ze bemoeien zich totaal niet met mij, ik doe gewoon waar ik zin in heb. Ik moet wel meehelpen met huishouden maar dat is vanzelfsprekend. Dus het lijkt me niet heel vreselijk. Ik voel me alleen wel een beetje een mislukkeling als ik eind twintig weer thuis woon, maar misschien moet ik dat idee loslaten. Ik ben nu 26 en heb 6 jaar op mezelf gewoond met een kleine tussenpoos, dus ik zou dan 27 zijn. Maar het is wel wat anders dan de uitvreter die in de kelder van zijn ouders op een uitkering leeft en weigert te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn in Almere bezig om een heel veld met die huisjes neer te zetten.Er was ook een vrouw en die was bezig met een terrrein in Bergen (NH).Het is echt voor starters die weinig geld hebben en/of mensen die niet zo veel spullen hebben.Je hebt het ook zo afbetaald omdat het veel goedkoper is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Plein18 schreef op 31 januari 2016 @ 18:36:

Een paar weken geleden in het journaal en een paar dagen later in de krant : tiny houses.

Idee is overgewaaid uit de VS.Mini huisjes van rond de 30 m2.In Almere gaan ze een heel grasveld neerzetten.



Oh wat leuk! Ik ben helemaal fan van tiny houses! Sommige zijn echt schattig en heel praktisch ingericht. (Maar eerst verboden als vaste woonruimte in NL vanwege minimale oppervlakte voor woonruimte oid?) Die ik ken zijn trouwens soms maar 8m2 (maar ok 35m2 inderdaad), ze worden gewoonlijk gebouwd op het onderstel van een caravan of trailer.



Maar je hebt toch geen vast contract nodig om te kunnen kopen? Over mijn tijdelijke contract bij mijn werkgever waar ik net 4 maanden werkte, en intentieverklaring deden ze helemaal niet moeilijk. Maar iets kopen op één salaris, dat lijkt me moeilijker?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de enige manier om in Amsterdam snel een huis te vinden de manier van woningruil met iemand die uit Amsterdam wilt. Heb je alleen niets aan zonder huurwoning.
Alle reacties Link kopieren
Hoelang duurt het nog voordat je vriend klaar is? is samenwonen dan een optie?



ik zou lekker een jaartje sparen thuis, en rustig gaan kijken naar koop appartement. Als startend docent verdien je rond de 2500 per maand, en daar kan je zo rond de 170.000 euro voor lenen, genoeg voor een appartementje in amsterdam. (maandlasten voor kopen en huren scheelt niet veel)
Alle reacties Link kopieren
2500 als startend docent? Hoe kom je erbij?
Alle reacties Link kopieren
Oeps sorry. Klopt idd. Bruto.
quote:sosofie schreef op 01 februari 2016 @ 12:03:

2500 als startend docent? Hoe kom je erbij?Bijna 2500, had ik ook gegoogeld. Dat is de begintrede van de LB schaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nataschadegraaf schreef op 01 februari 2016 @ 11:32:

Hoelang duurt het nog voordat je vriend klaar is? is samenwonen dan een optie?



ik zou lekker een jaartje sparen thuis, en rustig gaan kijken naar koop appartement. Als startend docent verdien je rond de 2500 per maand, en daar kan je zo rond de 170.000 euro voor lenen, genoeg voor een appartementje in amsterdam. (maandlasten voor kopen en huren scheelt niet veel)

Dank je wel voor deze informatie!



Mijn vriend en ik gaan voorlopig niet samenwonen. Latten werkt bij ons beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven