Doe jij de deur open voor 3 koningen?

06-01-2012 20:07 60 berichten
Zo juist kwamen hier wat mensen aan de deur om te zingen. Het bleek dat wij zo'n beetje de enige waren die open deden van heel de straat. We kopen er niet speciaal snoep voor maar we houden er min of meer wel rekening mee dat er kinderen aan de deur kunnen komen om te zingen. Vaak komen er dan geen kinderen, hooguit iemand voor een goed doel.



Vroeger toen ik zelf nog aan 3 koningen deed werd er in de eerste buurt waar ik woonde altijd wel open gedaan en kreeg je altijd wel iets maar dat was een buurt met heel veel kinderen. Bij de 2de buurt deden heel veel mensen niet open terwijl je gewoon zag dat ze thuis waren of werd gewoon de deur voor je neus weer dicht gegooid of was het "ja erg mooi maar ik heb niks voor jullie".

Dat vond ik altijd zo jammer omdat ik het zo leuk vond om te doen, niet zozeer om het snoep trouwens maar gewoon het hele idee met mooie lampion, kroontje en tafellaken als cape langs de deuren.



Nu vraag ik me dus af: Doen jullie open? En zo ja, geef je dan iets?

En als je kinderen hebt: Doen die aan 3 koningen?



Even een aanpassing: Ik dacht dat het in heel Nederland een traditie was maar blijkbaar kent een bepaald deel het maar dus voor de mensen die het niet kennen: Het is een hele oude traditie waar kinderen op 6 januari langs de deuren gaan om liedjes te zingen en daarvoor krijgt men snoep of geld. meer info
Alle reacties Link kopieren
wíe?
3 koningen??

we hebben al sint maarten en halloween..



nu ook weer snoep met 3 Koningen? nog nooit van gehoord
Alle reacties Link kopieren
Hier in de omgeving hebben we geen driekoningen. Wel sintmaarten, maar de kinderen komen de trappen van de flats niet meer op, da's te veel moeite
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nooit van gehoord...
Alle reacties Link kopieren
k heb er ook nog noooit van gehoord dat mensen met 3 koningen komen zingen...wat zingen jullie dan? Welk deel van NL kom je vandaan?
Ik hoef niet open te doen, wij wonen kilometers buiten het dichtstbijzijnde dorp dus hier komen ze niet. In de stad waar we vandaan komen ook nooit mensen aan de deur gehad met 3 koningen. Is dat net zoiets als Sint Maarten? Zingen voor snoep?
Ehhh, dat is toch alleen met Sint Maarten..?



Zo nee, dan doen ze er hier niet aan. Ik heb er ook nog nooit van gehoord (wel in die zin dat je elkaar vanaf Driekoningen geen gelukkig nieuwjaar meer mag wensen en dat de Kerstboom de deur uit moet).
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je beter iets van die drie koningen krijgen. Kinderen hebben nu al 2 keer iets opgehaald, is het nu tijd om weer wat terug te geven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat tegenwoordig iedere feestdag wordt aangegrepen (zowel Nederlands als buitenlands) om kinderen de straat op te sturen om om snoep te vragen, en ondertussen zeggen tandartsen dat de kindergebitjes nog nooit zo slecht zijn geweest. Vraag me af hoe dat kan....



Nee ik heb niks in huis, denk er ook niet aan om het te halen. En datzelfde geldt ook met st maarten en halloween.



Overigens kende ik drie koningen wel op deze manier. (niet van zelf doen maar van horen zeggen)
huh?

Heb er nog nooit van gehoord.



En sowieso doe ik de deur niet open als ik niemand verwacht, zeker 's avonds niet.
Alle reacties Link kopieren
Regio Zeeland, hier wordt er niet echt iets mee gedaan geloof ik. Ze koenkelen hier met oudjaarsdag. Da's weer heel wat anders.

Verder komt mijn vriend uit Italië en is het vandaag La Befana, dus een ouwe heks bracht een cadeautje voor de kinderen.
Jammer genoeg komen ze hier niet aan de deur, anders zou ik wel open doen. En ja, natuurlijk heb ik daarvan gehoord! Woon onder de rivieren.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Marahbloem schreef op 06 januari 2012 @ 20:12:

Jammer genoeg komen ze hier niet aan de deur, anders zou ik wel open doen. En ja, natuurlijk heb ik daarvan gehoord! Woon onder de rivieren.[/quote]

dat verklaard een hoop
Volgens Wiki vieren wij het wel.



Bewijst maar weer dat Wiki ook niet altijd gelijk heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ken ik niet. (Gaat nu alle lichten uitdoen want heeft geen snoep in huis....) Of is het al te laat?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik deed nietsvermoedend de deur open (woon voor het eerst in 10 jaar in een echte woonwijk) en er stonden 9 koningen voor de deur te zingen:-)

Gelukkig had ik toevallig snoep in huis, want ik had er echt niet bij stilgestaan dat het vandaag was. Ik geloof dat ik ze wel heel blij gemaakt heb met mijn zwangerschapssnaaivoer, want verder zaten en alleen nog maar mandarijntjes in hun tasje.
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde vroeger ook onder de rivieren (nu er praktisch in) en heb vroeger ook liedjes geleerd. Die stonden op de kerst lp voor kinderen (van mijn ouders nog), maar wij deden er nooit wat aan.
quote:gelukkigmeisje schreef op 06 januari 2012 @ 20:09:

k heb er ook nog noooit van gehoord dat mensen met 3 koningen komen zingen...wat zingen jullie dan? Welk deel van NL kom je vandaan?





Brabant. In mijn jeugd was het echt iets om naar uit te kijken (lees: snoep, snoep, snoep). Maar hier kennen we weer geen Sint Maarten. Dat zegt mij werkelijk helemaal niets.

De drie koningen waren de wijzen uit het oosten...op 6 januari is ook de officiele dag dat de Kerstboom de deur uitgaat. Zal wel samenhangen.



'drie koningen, drie koningen geef mij een nieuwe hoed...'
Alle reacties Link kopieren
Onzin, driekoningen bestaat al heel erg lang. Is van oudsher meer iets van onder de rivieren waar sint maarten meer voor boven de rivieren is. Ik heb het als kind jarenlang gedaan en dan zongen we liedjes als



Wij komen van Oosten, wij komen van ver

A la beline postiljon

Wij zijn er drie koningen met een ster

A la beline postiljon, van cher ami tot in de knie

Wij zijn drie koningskinderen

Sa pater trok naar Vendelo, van cher ami

Gij sterre gij moet er zo stille niet staan

A la beline postiljon

Gij moet er met ons naar Bethlehem gaan

A la beline postiljon, van cher ami tot in de knie

Wij zijn drie koningskinderen

Sa pater trok naar Vendelo, van cher ami



Te Bethlehem in die kleine stad

A la beline postiljon

Maria met haar klein kindeke zat

A la beline postiljon, van cher ami tot in de knie

Wij zijn drie koningskinderen

Sa pater trok naar Vendelo, van cher ami



En ‘t kindeke heeft al zo lange geleefd

A la beline postiljon

Dat ‘t hemel en aarde geschapen heeft

A la beline postiljon, van cher ami tot in de knie

Wij zijn drie koningskinderen

Sa pater trok naar Vendelo, van cher ami



Ja, hemel en aarde en dan nog meer

A la beline postiljon

Dat is er een teken van God de Heer

A la beline postiljon, van cher ami tot in de knie

Wij zijn drie koningskinderen

Sa pater trok naar Vendelo, van cher ami



Wij hebben gezongen al voor dit huis

A la beline postiljon

Geeft ons een penning dan gaan we weer naar huis

A la beline postiljon, van cher ami tot in de knie

Wij zijn drie koningskinderen

Sa pater trok naar Vendelo, van cher ami



of



Drie Koningen, drie koningen geef mij een nieuwe hoed



Mijn oude is versleten, mijn moeder mag 't niet weten

Drie Koningen, drie Koningen geef mij een nieuwe hoed



Drie Koningen, drie koningen geef mij een nieuwe hoed

Mijn oude is versleten, mijn moeder mag 't niet weten

Drie Koningen, drie koningen geef mij een nieuwe hoed





En dan ging je verkleed over straat. Ik haalde vroeger echt kilo's snoep op hier..
Joh, wij hebben hier niet eens Sint Maarten, laat staan driekoningen. Kinderen hier houden niet van snoep en zingen (en het sneuste? Ik heb 3 jaar klaargezeten met snoep voor ik ontdekte dat SM hier niet bestaat )
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 06 januari 2012 @ 20:14:

Ken ik niet. (Gaat nu alle lichten uitdoen want heeft geen snoep in huis....) Of is het al te laat?ik sta bij jou voor de deur, jij stiekemerd!
Alle reacties Link kopieren
Ik had het er laatst met mijn vriend over, daar deden ze het vroeger ook en ik had er geen idee van dat je met drie koningen langs de deuren zou kunnen gaan voor snoep... Dacht dat dat alleen met sint maarten was. Is dat dan echt al een traditie van decennia of iets van de laatste jaren?



Als iemand aanbelt zou ik wel open doen maar ik zou alsnog vrij verbaasd zijn om een stel kinderen voor de deur te zien staan en heb ook geen snoep. Ja bonbons, maar die eet ik zelf op. Als ze geduld hebben kunnen ze een van de muffins uit de oven krijgen.
quote:Marahbloem schreef op 06 januari 2012 @ 20:12:

Jammer genoeg komen ze hier niet aan de deur, anders zou ik wel open doen. En ja, natuurlijk heb ik daarvan gehoord! Woon onder de rivieren.



Als je dus onder de rivieren woont zou je ervan gehoord kunnen hebben of heb je het enkel over Brabant ofzo.

Want ik heb er echt nog nooit van gehoord en heb ruim 20 jaar in Limburg gewoond.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook uit brabant en ken het idd nog van vroeger. Zo schattig, al die kleintjes met hun kroontjes en cape die stonden te zingen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven