Werk & Studie alle pijlers

(School-)ervaring gevraagd

24-04-2024 12:12 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag!

Dochter wil de opleiding verpleegkundige niveau 4 gaan doen.
We zijn woonachtig in Noord-Brabant.
Het liefst gaat ze BBL doen maar ze zou graag in het ziekenhuis willen werken/opleiding volgen.
Nu krijgen wij geen opleiding gevonden die dit biedt, enkel de BOL variant en dan stages in evt het ziekenhuis.
BBL is veelal in verpleeghuizen, iets wat haar niet trekt.

Naast dit krijgen wij het ook niet duidelijk of het KW1 college of het SUMMA college veel van elkaar schelen, of de ene beter onderwijs biedt dan de andere.

Dus we zijn nu opzoek naar ervaringsdeskundigen :-)


Wie kan ons iets meer vertellen over de opleiding / de scholen?

Alvast bedankt!

Mvgr
Alle reacties Link kopieren Quote
https://keuzegids.nl/keuzegids-mbo-2024/

Deze aanschaffen (of een examplaar van vorig jaar). Die beoordelen de opleidingsinstituten ook.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een arrogante randstedeling maar kw1 staat zelfs hier enorm goed bekend. Er is een jaarlijkse mbo competitie en kw1 levert daar steevast prijswinnende teams af op alle vakgebieden. Je kunt dus kijken of dat ook voor verpleegkunde zo is, volgens mij wel kan ik me zo herinneren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
24-04-2024 12:15
https://keuzegids.nl/keuzegids-mbo-2024/

Deze aanschaffen (of een examplaar van vorig jaar). Die beoordelen de opleidingsinstituten ook.
Bedankt voor de tip!
Wat gek dat dat niet gewoon openbaar inzichtelijk is zoals rijscholen bij het CBR
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
24-04-2024 12:35
Ik ben een arrogante randstedeling maar kw1 staat zelfs hier enorm goed bekend. Er is een jaarlijkse mbo competitie en kw1 levert daar steevast prijswinnende teams af op alle vakgebieden. Je kunt dus kijken of dat ook voor verpleegkunde zo is, volgens mij wel kan ik me zo herinneren.

Haha, arrogante randstedeling🤣
Dankjewel voor je reactie😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk zelf op een afdeling opleidingen van een ouderenzorgorganisatie in Brabant. Wij werken heel veel samen met het KW1C, minder met Summa. Het is inderdaad lastig om een plek in het ziekenhuis te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lente19251003- schreef:
24-04-2024 12:48
Ik werk zelf op een afdeling opleidingen van een ouderenzorgorganisatie in Brabant. Wij werken heel veel samen met het KW1C, minder met Summa. Het is inderdaad lastig om een plek in het ziekenhuis te vinden.
Oeh interessant!
Hoe zijn jouw ervaringen die je hebt met kw1 tov summa?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er geen ervaringen mee, maar mijn zusje heeft op het KW1 college verpleegkunde gedaan met veel plezier. Nu werkt ze wel in een ziekenhuis. Stages wel voornamelijk in verpleeghuizen gelopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
viamia schreef:
24-04-2024 13:23
Ik heb er geen ervaringen mee, maar mijn zusje heeft op het KW1 college verpleegkunde gedaan met veel plezier. Nu werkt ze wel in een ziekenhuis. Stages wel voornamelijk in verpleeghuizen gelopen.
Dankjewel voor je reactie 😊
Tot nu veel kw1 voorstanders
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon doet BOL verpleegkunde niv. 4 op het Koning Willem 1 college.
Ik kan dat natuurlijk niet vergelijken met het Summa college, maar hij is tevreden en gaat graag naar school.
School zoekt stage voor hm, tot op heden divers en dicht bij huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou haar willen adviseren niet te veel in te zoomen op alleen in een ziekenhuis opgeleid willen worden. Het is als starter geen makkelijke plek.

Werken in het ziekenhuis kan je nog heel lang als je eenmaal dat diploma op zak hebt.

Om de basis goed te leren (in het begin), is het ziekenhuis in mijn ogen zelfs minder geschikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
24-04-2024 13:10
Oeh interessant!
Hoe zijn jouw ervaringen die je hebt met kw1 tov summa?
Met Summa niet heel veel ervaring, en ook vanuit een andere kant natuurlijk. Maar we werken veel met KW1C ook op andere vlakken, inhuren van docenten, mede-ontwikkelen van trainingen etc. De leerlingen die bij ons werken via het KW1C zijn over het algemeen tevreden. Bij Summa lijkt het soms wat rommeliger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste, doet wel een andere richting dan verpleegkunde, stapt over van Summa naar KW1 volgend schooljaar. Wij hebben geen positieve ervaring met Summa. Qua lesgeven ging niet maar ook qua zaken er omheen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Over de keuze tussen BOL en BBL, ik weet niet hoe jong je dochter is? BBL is behoorlijk zelfstandig, en de leerlingen zijn vaak net iets ouder.

Als ze nog jong is, dan zou ik toch adviseren voor BOL te gaan, omdat je dan ook meer tjid doorbrengt met studiegenoten en ruimte krijgt om je op andere vlakken te ontwikkelen: activiteiten buiten opleiding om, of studentenraad.

Is ze wat ouder, en vooral een doener, dan kan BBL wel prettig zijn vanwege de combi met werk. Als je jong bent is het vaak een kwestie van ervaring op doen en meters maken. In het ziekenhuis heb je ook veel met ouderen te maken, dus een BBL starten in een verpleeghuis kan wel een goede basis bieden.

Succes met kiezen
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
summa komt trouwens behoorlijk goed uit de bus volgens de keuzegids, de gegevens van 2022 zijn online te vinden als je googled
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze kan ook starten bij een voltijd opleiding en dan na 2 jaar solliciteren naar een BBL plek in het ziekenhuis als ze dat nog steeds wil (dit doen de meeste ziekenhuizen misschien(?), want heel eerlijk heb je daar vaak nog niet zo veel aan iemand die nog helemaal geen basis heeft..)
Ik heb zelf nooit in het ziekenhuis gewerkt maar heb tijdens mijn opleiding wel stages gelopen in de ggz, ghz, thuiszorg en huisartsenpraktijk. Als je meteen met BBL start zie je maar 1 werkveld, dan weet je ook niet wat er nog meer is, en dat is denk ik heel zonde!
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch nog een kleine toevoeging. Een BBL plek krijg je door te solliciteren op een leer-werkplek. Die organisatie regelt dan de opleiding. Volgens mij meld je je nooit zelf aan voor de opleiding als je geen werkplek hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
MRLM schreef:
24-04-2024 20:30
Toch nog een kleine toevoeging. Een BBL plek krijg je door te solliciteren op een leer-werkplek. Die organisatie regelt dan de opleiding. Volgens mij meld je je nooit zelf aan voor de opleiding als je geen werkplek hebt.
dat is niet helemaal waar, het komt ook voor dat studenten zichzelf aanmelden en daarna een geschikte werkplek regelen. Wat gangbaar is kan het MBO waar je wil studeren je het beste vertellen
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gewerkt bij verpleegkunde niveau 4, wel bij een andere school.
BBL is gericht op volwassen studenten, zeker bij verpleegkunde zijn het vaak mensen met al ervaring in de zorg op bijv. niveau 3. Het zijn over het algemeen mensen tussen de 25 en de 55 jaar.

Een BBL plek in het ziekenhuis zonder ervaring is heel lastig te vinden. Over het algemeen zoek je eerst een baan, voor 24 uur in de week, en daarna volg je via de werkgever ergens een opleiding. Ligt er net aan waar de werkgever dat heeft ondergebracht.

Als je dochter jonger is, tussen 18 en 21, dan is een BOL opleiding denk ik geschikter. Je begint dan met stages in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg, om de basis te leren. Vanaf het derde jaar kan je stagelopen in o.a. het ziekenhuis en wordt je mogelijk een baan aangeboden.

Succes met de keuze!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet idd solliciteren op een leerwerkplek en dan nog nodigen ze de mensen uit wat op papier het beste zijn. Daarna volgt vaak selectie rondes.

Eerste jaars nodigen ziekenhuis nooit uit. Wat wel eens gebeurd is dat leerlingen 2 jaar bol volgen om het 3e jaar te solliciteren op een leerwerkplek in het ziekenhuis en dus over gaan naar de bbl traject.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,
Bedankt allen voor jullie reacties!
Dochter heeft zich inmiddels aangemeld voor de BOL4 😊

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven