Dorp of lintdorp

17-01-2017 21:14 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Mogelijk komt mijn vraag wat verwend over, zeker voor mensen in gebieden waar woningen heel duur zijn....

Zouden jullie toch eens met me van gedachten willen wisselen?



Met mijn man en hond woon ik in de stad Groningen. We weten dat we meer rust willen en naar een dorp willen maar de stad op fiets en ov afstand willen houden ( we houden van de stad om te bezoeken maar niet continu in de drukte te moeten wonen).



Na heel wat funda speuren en naar dorpjes rijden en fietsen hebben vinden we dorp X ten zuiden van de stad het mooiste, het heeft prachtig bos om met de hond te wandelen en zon 5000 inwoners en daarmee ook alle voorzieningen. Het is zon 10-15 km naar werk en stad fietsen en het heeft een prima busverbinding. Het dorp is vrij geliefd en prijzig.



Dorp y is een lintdorp en ligt ten oosten van de stad en heeft zo'n 500 inwoners, een kroegje en school. Vlakbij dat dorp wordt een enorme woonwijk gerealiseerd en daarmee ook de voorzieningen en er wordt natuur aangelegd. Het ligt dichter bij de stad, zon 7-10 km naar werk en stad en heeft ook een kortere bustijd. In dit dorp kan ik voor hetzelfde geld als in dorp X een vrijstaande (droom)woning kopen met een mooi stukje land.



In dorp X is het gevoelsmatiger mooier, prachtige bomen...Lintdorp Y heeft meer akkers......lijkt me vreselijk wandelen langs de weg met de hond en een snijdende wind....maar de huizen zijn prachtig ( en de locatie ansich goed gesitueerd)



Ik vraag me af hoeveel waarde ik moet hechten aan dit gevoel..... moet ik het serieus nemen en voor het waarschijnlijk kleinere huis in het mooiere dorp gaan waar ik veel verrtrouwen in heb dat het bij ons past ? Of zal ik een gokje wagen en voor een droomhuis in een lintdorp kiezen waar ik enige aarzeling bij voel ( maar niet weer of dat waarheid wordt).



Man geeft zojuist aan dat bovenstaande ook voor hem van toepassing is.



Ik hoor graag van jullie, groetjes, Stormarjootje
Bedenk dat de mentaliteit tussen de twee dorpen verschillend zal zijn. Het lintdorp zal richting Veenkoloniaal gaan, mensen zullen er nog dialect spreken, een beetje ruig is het er wel (als ik het juiste vermoeden heb). Het zuidelijke dorp is chique, dus er zijn leuke winkeltjes en veel nette mensen.



Wat je je moet afvragen is, of dat vrijstaande huis het je waard is dat je concessies doet aan de locatie waar je woont. Ik kom zelf uit de diepe Oost-Groningse provincie, maar ik kan me heel best voorstellen dat dat niet voor iedereen een geschikte plek is. En eerlijk gezegd, die plaatsen ten zuiden van Stad zijn gewoon heel erg mooi.
Mag ik kiezen? Dan zou ik gaan voor dorp X. Maar ik gruwel dan ook van nieuwbouw en de weinige saamhorigheid van een lintdorp trekt me ook al niet. Liever een klein huis in een fijne omgeving dan een groot huis in een deprimerend stuk. Maar misschien geldt dit voor jullie helemaal niet zo natuurlijk
Ik ken de plaatsen waar het om gaat niet, maar zou denk ik meer neigen naar dorp X op basis van wat ik lees.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor X gaan. Zeker in jullie geval, waarin je meerdere keren per dag gaat wandelen met de hond, is het heerlijk als je zo in het bos bent. Houdt regen en wind wat tegen. Als je nu bij voorbaat al tegen wandelen langs akkers opkijkt, dan kan het in het echt bijna alleen maar tegenvallen.

Je woongenot wordt niet alleen door het huis bepaald, maar zeker ook door je omgeving!
Er zijn 3 dingen belangrijk bij een huis: lokatie, lokatie en lokatie.
Alle reacties Link kopieren
X
Alle reacties Link kopieren
X, absoluut.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook voor dorp X gaan. Zo te lezen is je gevoel daarbij veel beter. Een groot huis is ineens niet meer zo leuk als de locatie niet prettig is. Maar goed, ik hecht sowieso niet zoveel waarde aan een groot huis
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook uit de provincie Groningen, maar woonde een stuk verder (30 minuten rijden, 40 minuten treinen) uit de stad. Ik kan me een beetje voorstellen waar je naar kijkt, maar ik zou voor het gevoel gaan. Je moet je direct thuisvoelen bij iets vind ik en dat is belangrijker dan misschien dat mooie huis en dorp.



Ik vond het prima waar ik altijd woonde, ook erg bosrijk. Mocht ik kiezen, ga ik voor dat gezellige dorpje ipv het lintdorp. Volgens mij is het bij het gezellige dorpje beter met de sociale contacten en zijn ze in een lintdorp met een volledig nieuwe wijk, veel meer op zichzelf.



Werken jullie ook in de stad? Zo niet, zou ik iets verder uit de stad gaan rondkijken, zeker wanneer je een treinverbinding hebt is het heel gemakkelijk om de stad te bereiken.

Verder ben ik het helemaal met Barbaracartland eens.
Alle reacties Link kopieren
Wow! Heb nog nooit iets op een forum gezet, wat fantastisch om zo persoonlijk hulp te krijgen :-). Het gaat trouwens om Eelde/ Paterswolde versus Engelbert/Middelbert. Ik snap dat locatie belangrijk is, het zijn beide geweldige locaties; de ene vanwege de bosrijke omgeving en charme vh dorp en het andere vanwege de stad heeel dichtbij....Tis inderdaad net wat je wilt qua sfeer. Dialect geen probleem hoor, we komen beide uit een groot dorp (30.000) in zuidoost Groningen :-)
Alle reacties Link kopieren
als je daartussen wilt kiezen, zou ik absoluut voor Eelde/Paterswolde gaan, Engelbert vind ik meer de stad Groningen dan Eelde/Paterswolde. Voor mijn gevoel woon je dan toch echt in de stad, ook al ligt het eraan vast.

Ik denk dat het in Eelde/Paterswolde veel rustiger is en meer het dorpsgevoel geeft, gecombineerd met de omgeving, lijkt me dat een fijne plek. En vlakbij het Paterswoldse meer is ook niet verkeerd. Als je dat zoekt, zou ik daarvoor gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij Eelde denk ik wel direct aan het vliegveld waar sinds de baanverlenging meer en grotere toestellen op vliegen. Ik heb het idee dat de toekomst van dat vliegveld onzeker is maar als het drukker wordt, kan het overlast geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook meteen aan het vliegveld: dat zou ik wel even uitzoeken want ook in dorpen in het verlengde van de landingsbaan is de overlast de laatste jaren behoorlijk toegenomen.
Alle reacties Link kopieren
als je je eigen verhaal leest ... kies je voor X



Het verschil in afstand tot de stad is de moeite niet waard om voor Y te kiezen.

Tenzij dat andere huis echt 3x groter is, home is where the heart is. Hoeveel huisruimte heb je nodig met 2 volwassen en een hond?

Lekker kiezen voor gezellige mooiheid om je heen!
_aphia_ wijzigde dit bericht op 17-01-2017 22:20
Reden: typefout
% gewijzigd
Dorrrrrppppp.

Punt.

Ik woon in een lintdorp.

Niks aan.
Ik maak uit jouw OP uit dat je x wilt. Ga ervoor!
Ik ken de dorpen niet, maar ik houd niet van lintdorpen. Dus ik zou ook voor X gaan.

En ik denk dat jij je gevoel moet volgen en je liefst ook voor X gaat.
Wat is een lintdorp?
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 18 januari 2017 @ 01:28:

Wat is een lintdorp?Dit! Klinkt vies...
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Paterswolde is mooi.
Alle reacties Link kopieren
In een dorp heb ie veel meer contact met je buren in je wijkje, in een lintdorp alleen met de naaste buren. Mocht je straks kinderen hebben: in een lintdorp moeten ze vaak hele stukken fietsen voordat ze op school zijn, of je moet ze veel brengen. In het donker over straat enzo. Lastiger buitenspelen. Enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:nbk schreef op 18 januari 2017 @ 02:30:

[...]



Dit! Klinkt vies...Ik denk dan aan een lange weg met aan weerskanten huizen, boerderijen enz. Dus erg langgerekt.




Het woord zegt het al he eigenlijk.

Zelf woon ik in een 'lintbebouwd veendorp' en dat is precies zo opwindend als het klinkt.
Grappig, echt nog nooit van deze term gehoord.

Maar zoals ik het begrijp is het iets van een nieuwbouwwijk op een weiland tussen twee bestaande dorpen in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven