douchen met onweer??

02-05-2012 22:06 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe gevaarlijk is dat?

Ik heb namelijk al door de regen en onweer net gefietst en ben bekaf. Wil lekker een douche pakken en mijn bed ingaan maar een vriendinnetje van me zegt dat douchen met onweer gevaarlijk is..

zo geen zin om nog lang op te blijven of zo verzopen naar bed te gaan, beetje verheugd op een lekkere warme douche na zo'n ratte rit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je rubberlaarzen aan doen
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, maar ik heb er nog nooit van gehoord.



De bliksem slaat toch niet in op je waterleiding?



Ik zou gewoon gaan douchen
Alle reacties Link kopieren
quote:FullHouse schreef op 02 mei 2012 @ 22:07:

Ik zou je rubberlaarzen aan doenJa, inderdaad, met rubber laarzen aan ben je veilig!
Alle reacties Link kopieren
quote:gemini2011 schreef op 02 mei 2012 @ 22:08:

Geen idee, maar ik heb eenogen nooit van gehoord.



De bliksem slaat toch niet in op je waterleiding?



Ik zou gewoon gaan douchen



Ik had er ook nog nooit van gehoord, het is dat zij thuis was anders was ik meteen onder de douche gedoken.

Achja, even op buienradar gekeken en als het goed is is het binnen en half uurtje over dat gedonder
Alle reacties Link kopieren
zoals ik al zei LIEVER NIET!



Electricien-info
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt wel oppassen hoor! Het kan echt levensgevaarlijk zijn!
Alle reacties Link kopieren
en ik ben je vriendinnetje niet of refereer je niet aan mijn opmerking in een ander topic.
Alle reacties Link kopieren
Let op he, dit is komende zaterdag, dus blijf vooral onder je dekbed!



http://us.cdn2.123rf.com/ ... zen-op-de-achtergrond.jpg



De vleermuizen vliegen al volop rond!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als de waterleiding door een erkend installateur is aangelegd dan is de waterleiding geaard. Aangezien stroom altijd de weg van de minste weerstand zoekt zal een eventuele blikseminslag via deze aarde wegvloeien en niet via het leidingwater dat over je heen loopt.



Er zijn mensen die de klem met het aarddraadje (zit meestal in de meterkast) loshalen om de leiding te verven, bij het terugplaatsen van de klem kan het zijn dat dat draadje geen goed contact meer maakt en dan kan de stroom dus niet goed weg. Die klem moet altijd om een onbewerkt stuk leiding zitten. Wel handig om daar even aan te denken bij creatieve uitspattingen.
Water geleid dus als de bliksem inslaat in bijv waterreservoir van waterleiding zou t eventueel kunnen, maar er staan altijd bliksemafleiders dus chill ga douche
Alle reacties Link kopieren
Nou weer wat geleerd...



Zo vaak onder de douche gestaan bij onweer.

Wat ben ik stiekem een thrillseeker
Alle reacties Link kopieren
Zolang je niet onder een boom douchet is er niks aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
quote:suusberg schreef op 02 mei 2012 @ 22:17:

Water geleid dus als de bliksem inslaat in bijv waterreservoir van waterleiding zou t eventueel kunnen, maar er staan altijd bliksemafleiders dus chill ga douche



Nou die bliksemafleiders zijn lang niet overal aangelegd hoor en zoals vlinder al zegt, vaak zijn ze er een keer afgeweest.

Maar nogmaals je kunt dus best douchen, zolang je maar rubberlaarzen aantrekt!
niet doen, de bliksem kan inslaan op een electriciteitsmast. het licht valt uit, jij glijdt uit over de zeep en hoppa, nek gebroken
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 mei 2012 @ 22:25:

niet doen, de bliksem kan inslaan op een electriciteitsmast. het licht valt uit, jij glijdt uit over de zeep en hoppa, nek gebrokenJa inderdaad, dat ook nog. Beter gebruik je dus geen zeep zodat je niet uitglijd!
Alle reacties Link kopieren
niet douchen of in bad met onweer!

even kijken of ik het onderbouwen kan (ik ben nl. harstikke bang voor onweer, en terecht)



uitleg onweer:



Bliksem en donder

zondag 27 augustus 2006



Op dit moment woeden er 2000 onweersbuien op aarde. Elke seconde zijn er 100 bliksems in de lucht te zien, de hele dag door! Bliksem en donder zijn verschijnselen die dus iedere dag overal ter wereld voorkomen, maar dat maakt ze niet minder gevaarlijk.

Elke onweersbui kan gevaarlijk zijn, zeggen weerdeskundigen. In Nederland slaat de bliksem ieder jaar maar liefst 100.000 keer in. Vaak zijn schuren of huizen met rieten daken de klos. Een bliksemstraal is super heet, maar liefst 25.000 graden Celsius. Schuren en rieten daken vliegen dus meteen in de brand als ze geraakt worden door de bliksem.



Ondanks dat de bliksem zo vaak inslaat gaan er niet veel mensen dood door bliksem. Gemiddeld overlijden in Nederland per jaar 2 mensen aan een blikseminslag.



Vroeger dachten mensen dat donder en bliksem het werk was van de goden die boos waren. Inmiddels weten we dat het meestal gebeurt bij grote temperatuurverschillen in de lucht. Wolken kunnen zich dan opladen als een soort batterij. Maar dan een hele sterke batterij.



Als de wolk helemaal opgeladen is, kan er een bliksemstraal van de wolk naar de aarde schieten. Vaak gebeurt dat via dingen die hoog uitsteken, zoals torens, masten, of bomen.



Waarom is er onweer?

Onweer is -vreemdgenoeg- belangrijk voor het leven op aarde. Om de aarde hangt een elektrisch veld. Dat veld zorgt (op een ingewikkelde manier) ervoor dat het regent op aarde. Planten en mensen hebben water nodig om te leven.



Het elektrisch veld om de aarde heeft een spanning van maar liefst 300.000 Volt. Het elektrisch veld heeft continu energie nodig om te blijven bestaan. De energie wordt aangevuld door de 2000 onweersbuien die er altijd zijn op aarde.



Kunstmest

Het elektrisch veld zorgt dus voor regen maar ook nog voor iets anders. Bij iedere bliksem komt er ook een stof vrij die goed is voor planten. Planten groeien er beter van. Eigenlijk is bliksem een soort kunstmestfabriek dus. Zonder onweer kan er eigenlijk ook geen leven op aarde zijn.



Wat te doen bij onweer



Je kan voorkomen dat je geraakt wordt door bliksem. Let op de volgende dingen:



- Ga nooit op open terrein staan. De bliksem gaat meestal naar het hoogste punt van de omgeving. Niet handig dus als jij het hoogste punt bent. Vooral onweer boven een sportveld kan gevaarlijk zijn. Op een sportveld staan veel ijzeren hekken of doelpalen waar de bliksem makkelijk in kan slaan. Ga dus snel naar binnen als er onweer dreigt.



Stel dat je toch op een open terrein staat, ga dan op je hurken zitten, met je voeten zo dicht mogelijk tegen elkaar aan. Maak je zo klein mogelijk. Maar ga niet op de grond liggen, want dan maak je veel contact met de aarde. Als onweer ergens inslaat heb je een grote kans dat je toch geraakt wordt.



- Ga nooit onder een boom staan. Of bij een hoge mast of een fiets! Onweer slaat graag in in iets hoogs of in iets van ijzer. Ook de omgeving van een boom of hoge mast kan geladen worden met energie van de bliksem. Iedereen die in de buurt staat, komt dan ook onder stroom te staan.



- Zoek een huis op waar je binnen kan. Dat is het veiligst. Maar hou je wel aan de volgende regels in huis. Telefoneren via de vaste lijn kan gevaarlijk zijn tijdens onweer. Dus doe dat niet. Met een mobieltje kan je wel veilig in huis bellen. Ga tijdens onweer niet douchen of in bad zitten. Raak kranen, radiatoren en wasmachines niet aan. Hoe mooi bliksem ook kan zijn, blijf weg van het raam als het onweer op zijn hoogtepunt is. Als bliksem inslaat kan het raam kapot gaan. Trek ook de stekkers uit het stopcontact van gevoelige apparatuur zoals de computer of televisie. Als de bliksem inslaat kunnen apparaten die in het stopcontact zitten, stuk gaan.



- Ook in de auto zitten (niet in een cabrio, maar gewoon een auto met een dak) is veilig. De auto moet niet onder een boom staan, want als de boom geraakt wordt kan 'ie op de auto vallen. Zorg ook dat je geen ijzeren delen van de auto aanraakt en stap ook niet uit als de bliksem in de auto is geslagen.



Zet de radio in de auto uit. De radio heeft vaak een antenne. In die antenne kan onweer inslaan.



- Ga zeker niet zwemmen, varen, surfen, waterskiën of iets anders doen op of in het water. Water geleidt energie enorm goed. Dus als bliksem inslaat raakt het jou ook. Ben je toch op het water tijdens onweer, probeer dan zo snel mogelijk aan de kant te komen.



dus NIET in bad of onder de douche daar water geleidt!





Is het onweer ver weg, maak dan foto's want bliksem kan er fantastisch uitzien!
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 mei 2012 @ 22:25:

niet doen, de bliksem kan inslaan op een electriciteitsmast. het licht valt uit, jij glijdt uit over de zeep en hoppa, nek gebrokenEn stel je voor dat je net ook nog eens een scheermes in je klauwen hebt. Helemaal drama.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Waarom vergelijk je zwemmen in de buitenlucht met binnen douchen? Wat een onzin...
Alle reacties Link kopieren
WTF waarom al die onweer topic s?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 mei 2012 @ 22:25:

niet doen, de bliksem kan inslaan op een electriciteitsmast. het licht valt uit, jij glijdt uit over de zeep en hoppa, nek gebroken
Alle reacties Link kopieren
Aaah saaaar! Gatver! Ik ben ontzettend visueel ingesteld en zie nu echt een scene ala final destination voor me. ( doorgesneden keel door scherrmes overal bloed, bah)
Alle reacties Link kopieren
O en jullie snappen wel dat ik nu niet meer durf te douchen :(.
Alle reacties Link kopieren
Er overlijden dus jaarlijks maar 2 mensen (op de 16,nogwat miljoen) door onweer.



Hoeveel zouden daarvan gedoucht hebben tijdens het onweer in hun badkamer?



0.1 misschien (als je het over meerdere jaren bekijkt en das nog ruim genomen)



Bereken nu eens de kans.



Ik gok maar zo dat ie ietsjes kleiner is dan dat je morgen in de auto stapt, of op de fiets, en een dodelijk ongeluk krijgt.

Ook maar niet meer doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:frivolia schreef op 02 mei 2012 @ 22:29:

Vroeger dachten mensen dat donder en bliksem het werk was van de goden die boos waren. Inmiddels weten we dat het meestal gebeurt bij grote temperatuurverschillen in de lucht. Wolken kunnen zich dan opladen als een soort batterij. Maar dan een hele sterke batterij.

Meestal komt het door temperatuur verschillen, maar soms zijn het gewoon nog steeds de goden.



Ik zou het risico gewoon nemen als ik koud en nat geregend was, als ik onder de douche doodgezapt word door Thor of Zeus haal ik misschien het nieuws nog wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven