Droger repareren of nieuwe kopen?

21-07-2016 19:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Toen ik een paar dagen terug de droger aan wilde zetten maakte hij een hele hoop herrie. Zoveel herrie, dat ik hem niet aan durfde te laten en dus sindsdien niet meer gebruikt heb. De keer daarvoor maakte hij ook al wat vreemde geluidjes, maar toen nog zo zacht dat ik er weinig achter zocht.

Het is een whirlpool van 6 jaar oud, al die tijd redelijk veel gebruikt (4 jaar 5-7x p/w, 2 jaar 3x p/w). Ik heb de klantenservice gebeld om te kijken of zij een idee hadden wat dit zou kunnen zijn, en gevraagd of ze denken dat het rendabel is om hem te laten maken of beter een nieuwe te kopen, maar daar konden ze niks over zeggen. Een monteur langs sturen gaat sowieso minstens 120 euro kosten, en dat zijn dan puur de voorrij kosten, dan heeft hij nog niks gemaakt. Dat is dan wel een monteur van whirlpool zelf. Stel die man kan de droger maken voor 200 euro en dan gaat de droger nog een paar jaar mee: prima. Maar is 6 jaar niet een beetje de max? Straks is hij niet meer te maken, of wel te maken maar binnen een paar maanden alsnog kapot. Dan zou ik het toch wel erg zonde vinden en koop ik liever gelijk een nieuwe.

Met google word ik niet veel wijzer over wat de gemiddelde levensduur van een droger is, en dit is mijn eerste, dus ik heb er ook geen ervaring mee.

Wat denken jullie? Kan hij nog prima een paar jaar mee met wat hulp, of beter een nieuwe kopen? Ik zou het ook stom vinden als ik een nieuwe koop à +/- 500 euro en dat dan blijkt dat er enkel een schroefje los zat oid





Edit: Oke, ik heb dus uiteindelijk een nieuwe droger gekocht, echter zit ik nu met het volgende probleem: de was stinkt! Niet altijd, maar soms als ik een lading uit de droger haal ruikt het wasgoed hartstikke muf. Alsof het heel lang nat in de wasmachine heeft gelegen voor het de droger in ging oid (wat dus niet het geval is). Ik heb niet het idee dat het met de instellingen van de wasmachine te maken heeft, want ik heb nog geen verband kunnen leggen tussen het stinken en bijvoorbeeld een hoge of lage wastemperatuur. Kleding die ik op het wasrek hang stinkt ook nooit, het komt echt uit de droger. Het is vrij dure Bosch. Iemand enig idee waar dit door kan komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een nieuwe kopen. Het is vast geen los schroefje. Whirlpool en Bauknecht komen hier niet meer binnen.
Waarom iemand van Whirlpool laten komen? Je kan gewoon een (goedkopere) witgoedmonteur laten komen. Die ziet wat er kapot is, doet een prijsopgave en kan je vertellen of hij dat nog waard is.



Natuurlijk weten ze bij de klantenservice niet wat er aan mankeert, dat lijkt me nogal logisch
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook al een keer gezocht op het merk, typenummer en storingen?
Alle reacties Link kopieren
"Mijn" monteur komt voor 40 euro langs om een diagnose te geven met prijsopgaaf. Is hij te maken, dan zijn dat de voorrijkosten, is hij niet te maken, krijg je dat bedrag korting als je via hem een andere machine koopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 21 juli 2016 @ 20:00:

Heb je ook al een keer gezocht op het merk, typenummer en storingen?Ja maar daar kan ik niks op vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 21 juli 2016 @ 20:23:

"Mijn" monteur komt voor 40 euro langs om een diagnose te geven met prijsopgaaf. Is hij te maken, dan zijn dat de voorrijkosten, is hij niet te maken, krijg je dat bedrag korting als je via hem een andere machine koopt.



Kijk, zoiets zou mooi zijn! Toevallig ook werkzaam in regio Utrecht?



Heb wel gekeken naar een monteur of klusjesman, maar waar ik vroeger nog weleens mensen vond via Werkspot, lijkt het nu of die website niet meer gebruikt wordt. Heb er de laatste tijd een paar dingen op gezet, allemaal zonder reactie. Via marktplaats kan ik door de bomen amper het bos nog zien, en wat ik zie, is allemaal vergelijkbaar met de whirlpool monteur. Als het nou 'no cure no pay' zou zijn... maar dat is het vaak niet.
Alle reacties Link kopieren
Lokale witgoedzaak al geprobeerd? En dan niet van zo'n keten, maar een 'losse'?
Toevallig vandaag een zelfde probleem gehad maar dan met de wasmachine. Ik kwam erachter dat er een brancheorganisatie is en via die website kon ik zoeken naar monteurs in de buurt met zo bleek schappelijke prijzen. Voorrijkosten 40 euro met eerste half uur gratis.



https://www.uneto-vni.nl/zoekinstallateur
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een Whirlpool die het opeens niet meer deed. Ik had hem toen naar een service center gebracht en een (gratis) reparatie offerte aangevraagd. Maar de reparatie was te duur en viel (natuurlijk) net buiten de garantie.

Ik heb toen een nieuwe, goedkope aangeschaft. Als die ook snel kapot gaat, doet het wat minder pijn aan de portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
goedkoopste oplossing, koop een droogrek en hang het op , zeker in dit weer binnen 3 uurtjes droog, duurdere oplossing koop voor 300 euro een nieuwe, 6 jaar is best lang voor een whirlpool en intensief gebruik
Alle reacties Link kopieren
quote:mimarr schreef op 21 juli 2016 @ 20:41:

[...]





Kijk, zoiets zou mooi zijn! Toevallig ook werkzaam in regio Utrecht?



Heb wel gekeken naar een monteur of klusjesman, maar waar ik vroeger nog weleens mensen vond via Werkspot, lijkt het nu of die website niet meer gebruikt wordt. Heb er de laatste tijd een paar dingen op gezet, allemaal zonder reactie. Via marktplaats kan ik door de bomen amper het bos nog zien, en wat ik zie, is allemaal vergelijkbaar met de whirlpool monteur. Als het nou 'no cure no pay' zou zijn... maar dat is het vaak niet.Helaas niet, maar ik heb hem gevonden door "reparatie witgoed" en dan mijn stad te googelen. Het lijkt me dat er in NL toch nog wel meer onafhankelijke witgoedreparatiemannen moeten zijn? Of zou niemand zijn machines nog laten repareren?
Alle reacties Link kopieren
@swaentje71 Het enige wat hier in de omgeving zit is de mediamarkt, geen losse kleine winkels.



@suusje3378 Heb ik nu ook, maar dat is bijna geen doen met de hoeveelheid wassen die ik draai. 2x in de week het beddengoed en 3/4x in de week alle kussenhoezen en dekentjes van de huisdieren. Het hele huis hangt nu continue vol met wasgoed (in de tuin gaat helaas niet) en dat vind ik niet zo prettig.



Ik ga nog maar eens kijken voor een monteur, oa via de link van baukelien.

Ik ben niet zo handig met google enzo, maar ga mijn best doen
Alle reacties Link kopieren
Als uw wasdroger bijzonder veel geluid produceert - zeg maar gerust: herrie maakt - dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Sommige moeten opgelost worden door een onderdeel te vervangen, maar soms kunt u met een simpele schoonmaakhandeling het probleem ook oplossen. We zetten hieronder even de meest voorkomende oorzaken op een rij van lawaai in uw wasdroger:



Geleidewielen



Veel wasdrogers maken gebruik van rollers of wielen om de achterzijde van de trommel te geleiden, als deze versleten zijn kunnen ze veel lawaai veroorzaken. Bij vervanging dient de complete set vervangen te worden.



Poelie



De spanning op de aandrijfriem wordt door een poelie geregeld, deze kan versleten zijn. Ga deze niet bijstellen, maar vervang het onderdeel om herhaling te voorkomen.



Geleiding



Veel wasdrogers gebruiken plastic of nylon geleiding aan de voorzijde van de trommel, deze kan versleten zijn. Indien versleten vervang deze geleiding totaal om on-balans te voorkomen.



Trommel as



Er zijn wasdrogers waarbij de trommel wordt ondersteund door een centrale as in plaats van geleide rollen. Deze as kan versleten zijn, reparatie is geen optie, vervanging is dus noodzakelijk.



Ventilator



De ventilator beweegt de lucht langs het verwarmingselement door de trommel naar de uitlaat. De bladen van deze ventilator zijn meestentijds van plastic en kunnen versleten raken. Alvorens de ventilator te vervangen controleer deze op eventuele vervuiling, ook dit kan een oorzaak zijn van bovenmatig geluid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
•Mijn droger maakt een schurend geluid.





Probeer te achterhalen of dit geluid aan de voor of achterzijde van de machine vandaan komt. Achter is de machine vaak gelagerd en het kan zijn dat deze lagers versleten zijn. Vervang ze als u denkt dat dit nog de moeite waard is.

Vaak is het wel een teken dat de machine z'n beste tijd heeft gehad. Kijk voor informatie hierover in het menu onder "levensduur".



Komt het voor vandaan dan is de kans groot dat je machine aan de voorzijde een viltlager heeft en dat deze versleten is. Hierdoor draait het metaal van de trommel op het metaal van het chassis.

Deze kan tevens vervangen worden, maar hiervoor geldt hetzelfde als voor het achterste lager: vraag jezelf af of het nog de moeite waard is.



In beide gevallen moet de droger volledig uit elkaar gehaald worden en dit is een flinke klus, waar best veel tijd in gaat steken en niet als een standaard klusje kan worden gezien. En waneer u het door een vakkundig iemand laat doen, kost het vaak weer veel geld.



Heeft u de oplossing gevonden en heeft u onderdelen nodig? Ga naar

wat is het typenummer om te kijken welk nummer u nodig heeft om de

onderdelen te bestellen





http://witgoedreparatietips.nl/droger.php
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://witgoedreparatietips.nl/levensduur.php





Levensduur van mijn machine



Merk bepaalt levensduur.



Het merk van uw machine bepaalt voor het grootste gedeelte hoelang hij ongeveer mee zal gaan. Er zit uiteraard een verschil tussen een machine van €300,- en een machine die meer dan €1000,- kost. Dit heeft te maken met het materiaalgebruik in de machines. Miele bijvoorbeeld maakt zijn machines van hoogwaardige materialen waardoor deze machines zeer lang mee gaan. Kijk in de onderstaande tabel wat de gemiddelde verwachte levensduur is van uw machine. Let hier goed op wanneer u een nieuwe wasmachine gaat kopen. Een goedkope wasmachine kopen betekent niet altijd dat u het goedkoopst uit bent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb dus uiteindelijk een nieuwe droger gekocht, echter zit ik nu met het volgende probleem: de was stinkt! Niet altijd, maar soms als ik een lading uit de droger haal ruikt het wasgoed hartstikke muf. Alsof het heel lang nat in de wasmachine heeft gelegen voor het de droger in ging oid (wat dus niet het geval is). Ik heb niet het idee dat het met de instellingen van de wasmachine te maken heeft, want ik heb nog geen verband kunnen leggen tussen het stinken en bijvoorbeeld een hoge of lage wastemperatuur. Kleding die ik op het wasrek hang stinkt ook nooit, het komt echt uit de droger. Het is vrij dure Bosch. Iemand enig idee waar dit door kan komen?
Misschien is het gewoon nog de nieuwigheid die er uit moet?

Staat er misschien iets over in de gebruiksaanwijzing?



Anders ff de Bosch mailen/bellen/twitteren/appen/facebooken
Uhhh, paar opties die ik zo bedenk



- te zwaar beladen (natte was weegt meer dan droge was)

- niet alle transport beveiligingen verwijderd. (is de trommel op alle punten los?) Dit kun je testen door met je hand de trommel proberen te draaien, als hij dat zeer slecht doet zitten daar nog transport beveiligingen op, waardoor hij slechter droogt en muffig gaat ruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven