Een hond aan het overwegen...

28-09-2014 14:20 138 berichten
Ik overweeg een hond. Maar ik zit nog helemaal in het begin stadium, dus ik heb nogal wat vragen.

Situatie: gezin met kinderen en een kat. Beiden werkend, op dit moment is er drie dagen tussen 8.30 en 17.00 niemand thuis, al kan ik op dit moment thuis gaan lunchen als ik dat zou willen en kan ik daarvoor een uur vrijmaken. De overige dagen is er altijd iemand thuis.



Tuin is aanwezig maar niet enorm, gewoon doorsnee. Achtervang mogelijkheden zijn beperkt, vrienden in dezelfde wijk hebben een hond en kat en we vangen elkaars dieren wel vaker op. Weekenden zijn we vaak thuis of doen we uitstapjes als een dagje ergens heen of naar het bos.

Wonen in een rustige wijk, genoeg uitlaatplekken in de buurt en bos op fietsafstand.



Ik ben geen enorme schoonmaker, kat is veel buiten, die houdt overigens niet heel erg van andere volwassen beesten. Enorm veel verharing of enorm veel onderhoud qua vacht zou ik niet echt tof vinden. Dagelijks een paar keer uitlaten is geen probleem, dagelijks een langere periode wandelen ook niet, 3x per dag een uur zit er niet in. Dieren zijn hier wel onderdeel van het gezin en krijgen een goede verzorging en als medische zorg nodig is is dat geen probleem.



Liever een vuilnisbakkenras dat gezond is dan een rashond met veel mankementen. Niet al te groot, dus geen herder, maar ook niet formaat chihuahua. Liever niet al te waaks, sociaal zijn is een must.

Cursus is uiteraard gewoon de planning mochten we een pup willen.





Wat is handig? Is een hond in deze situatie te doen? Hebben we genoeg tijd? Ook omdat man het wel goed zou vinden als er een hond zou komen, maar niet echt staat te springen. Hij zou uit zichzelf geen huisdieren nemen zeg maar, als ze er zijn zorgt hij er wel voldoende voor. Hoeveel tijd/geld ben je kwijt? En welke 'merken' passen goed in onze situatie? En dan liever een pup of toch een volwassen hond uit het asiel?



Het is puur nog overwegen, het is een beslissing voor 15 jaar, dus ik wil er wel zeker van zijn. Tips?
Alle reacties Link kopieren
bij twijfel niet oversteken! Wat heb jij/hebben jullie dit beestje te bieden?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Al eens gedacht aan een herplaatser? Dan weet je wat je krijgt en een pup zal je nog helemaal zelf op moeten voeden. Als er al drie dagen niemand thuis is, lijkt me dat niet aan te raden.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Wat kort door de bocht. Voordat je een beslissing neemt moet je toch overwegen wat de goede beslissing is? Dus dat is in jouw ogen dan altijd twijfel, en dan moet je het dus niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Een pup wordt moeilijk als er 3 dagen niemand thuis is.. een volwassen hond zou kunnen als je een uitlaatservice neemt.



Als de hond in een bench moet dan is drie dagen van 8.30 tot 1700 veel te lang ook met uitlaatservice..
quote:koffieprut schreef op 28 september 2014 @ 14:29:

Al eens gedacht aan een herplaatser? Dan weet je wat je krijgt en een pup zal je nog helemaal zelf op moeten voeden. Als er al drie dagen niemand thuis is, lijkt me dat niet aan te raden.

De eerste tijd zou ik wat meer thuis kunnen zijn, en sowieso kan ik altijd tussen de middag naar huis, niet alleen de eerste tijd, en misschien dat we een pup pas in de vakantie zouden aanschaffen zodat we eerst wat intensiever de tijd hebben.



Ik zie om mij heen genoeg mensen die werken en een hond hebben, dus ik vraag me af hoe die dat doen. En of dat goed genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Een pup is na drie weken vakantie nog steeds pup, en kan niet 6 uur in een bench met een uurtje eruit een pup is pas met 3-4 maanden zindelijk..
Ik heb het 1,5 jaar overwogen, oppashonden in huis genomen, hier een topic geopend over de kosten enz enz. Ik heb vooral mijn eigen beweegredenen onder de loep genomen en een kosten-baten plaatje gemaakt. Uiteindelijk heb ik besloten het niét te doen. Absoluut geen spijt van die beslissing.



Succes!
Thordis, je moet idd wel nagaan wat je de hond te bieden heb. Als je wilt kan ik via de mail wat zaken doorsturen om een hond te kunnen begrijpen.
quote:Mariah75 schreef op 28 september 2014 @ 14:35:

Een pup is na drie weken vakantie nog steeds pup, en kan niet 6 uur in een bench met een uurtje eruit een pup is pas met 3-4 maanden zindelijk..Dat snap ik. En ik zou een hond nooit 6 uur in een bench laten zitten. En dat zal ook niet nodig zijn, zelfs buiten vakanties om.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 28 september 2014 @ 14:42:

[...]



Dat snap ik. En ik zou een hond nooit 6 uur in een bench laten zitten. En dat zal ook niet nodig zijn, zelfs buiten vakanties om.Maar er is toch niemand thuis 3 dagen, wil je de hond loslaten in de kamer dan?
En wat ik een hond te bieden heb: een liefdevol thuis, met goede verzorging en aandacht, ik denk ook voldoende beweging (tenzij het een extreem actieve hond is, maar die zou ik dan ook niet aanschaffen). Mocht ik een hond gaan aanschaffen dan doe ik dat pas nadat ik me uiteraard voldoende ingelezen heb.



Onze kat is komen aanlopen, dat was geen echt bewuste keus, het was een zwerfkat die we niet naar het asiel wilden brengen. En dat gaat al jaren goed, als ze iets nodig heeft dan krijgt ze dat, als ze ziek is gaan we naar de dierenarts, als we weg gaan regelen we oppas, enz. We gaan niet te lang weg omdat ze dan van slag raakt.



Een hond is nog een stuk afbeidsintensiever, daar ben ik me van bewust. Maar als ik twee kinderen en een kat weet te managen en op weet te voeden dan kan ik dat ook met een hond wel lijkt me



Maar misschien besluit ik idd wel dat het niets voor ons is. Ik ben alleen aan het kijken wat voor soort hond (leeftijd/merk/formaat) geschikt zou kunnen zijn en of we dat zouden kunnen handelen qua verzorging. Er staat nog niets vast en binnen nu en een half jaar zie ik dat sowieso niet gebeuren. Het is geen kwestie van ik wil per se een hond en wel nu. Ik zie teveel om me heen dat mensen toe zijn aan hun derde huisdier en elk huisdier na een half jaar weer weg doen. Iemand in mijn nabije omgeving heeft zo al twee honden en een kat versleten, telkens omdat het toch te lastig is. En zo ga ik niet met dieren om, dus ik wil een overwogen keus maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je er goed over na denkt. In principe moet het in jullie situatie goed mogelijk zijn. Als zal bij de aanschaf van een pup die drie dagen overdag alleen wel een uitdaging zijn. Maar met een pauze moment thuis is dat best wel te overbruggen. Zeker als je voor de eerste weken nog wat extra's kunt regelen in de vorm van een paar halve vrije dagen.



Bij een eenmaal volwassen hond is het niet eens zo belangrijk van hoe vaak en hoe lang die alleen is. (ja wel binnen bepaalde marges natuurlijk). Maar gaat het er veel meer om over hoeveel tijd wil je daadwerkelijk in je hond investeren als je wel thuis bent. Er mensen die de hele dag thuis zijn bij hun hond maar nog te beroerd zijn met het beestje verder dan 200m te lopen. Terwijl er mensen met een volledige werkweek uren per dag met hun huisdier in de weer zijn.



Wat betreft ras, ja dat is zo persoonlijk. Ga er niet van uit dat een kruising gezonder is dan een rashond. Voordeel van een rashond is dat je ongeveer weet wat je kunt verwachten wat betreft omvang, gedrag vacht. Bij kruisingen kun je voor vreemde verassingen te staan.



Lees je goed in, bezoek tentoonstellingen en praat met verschillende fokkers. Als je voor een rashond gaat ga dan alleen in zee met fokkers die zijn aangesloten bij de rasvereniging EN volgens de richtlijnen van de rasvereniging fokken.



Bedank van te voren wat je van een hond verwacht. Wil je lange wandelingen kunnen maken, wil je een hond met pit of wil je juist een hond die zich gemakkelijk in een gezin voegt. Wil je een hond die tegen weer en wind bestand is of vind je dat niet belangrijk. Wil je eventueel ook wat gaan doen met je hond (behendigheid, fly ball , ipo etc ) of is dat niet van belang. Want dat zijn dingen die je raskeuze kan beïnvloeden.



heb je al goed nagedacht over de kosten. En dan heb ik het niet over de aanschaf kosten maar de jaarlijks terugkerende kosten en de eventuele onverwachte extra kosten.

Zomaar een aantal punten er overweging.



Succes me je beslissing.
quote:Mariah75 schreef op 28 september 2014 @ 14:43:

[...]





Maar er is toch niemand thuis 3 dagen, wil je de hond loslaten in de kamer dan?

Er wordt consequent overheen gelezen dat ik tussen de middag de mogelijkheid heb om thuis te lunchen. Dat doe ik nu niet wegens geen noodzaak, maar dat zou ik in geval van hond wel doen.



Daarnaast heb ik de mogelijkheid om wat meer uren thuis te werken. Wat ik nu af en toe doe, maar in geval van hond uiteraard vaker. Dus waar ik nu vooral overdag en buiten de deur werk kan ik dat in geval van een hond wat meer spreiden en thuis doen. In ieder geval zeker de eerste tijd.



Ik kan alleen niet zeggen of dat altijd zo blijft. Dus hoe dat er over 2 jaar uitziet kan ik niet zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mariah75 schreef op 28 september 2014 @ 14:43:

[...]





Maar er is toch niemand thuis 3 dagen, wil je de hond loslaten in de kamer dan?Wat dacht je van een ruime ren met nachthok buiten, fijner kan een hond niet zitten als je toch zelf de hort op bent.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen, drie dagen niemand thuis te veel... Veel honden in Nederland zijn depressief, ze wachten de hele dag op hun baas en gaan dan even een plasje doen en klaar..



De enige oplossing is drie dagen uitlaatservice maar dat kost geld!



Wat denk je dat een hond van half negen tot vijf doet in zijn eentje? Niks.. vervelen, wachten, zijn plas ophouden, slopen, janken..
Maar er is toch niemand thuis 3 dagen, wil je de hond loslaten in de kamer dan?



Waarom niet, of in de gang.

Wij hebben vroeger altijd honden gehad en een bench bestond toen echt niet.

Hond mocht over de hele beneden verdieping en als pup in de serre en bijkeuken.



mensen die veel werken, kinderen hebben en de weekenden ook het nodige doen moeten geen hond nemen. Een hond is geen kat. Een hond vind alleen zijn helemaal niet leuk. Het is een roedeldier.
quote:Mariah75 schreef op 28 september 2014 @ 14:43:

[...]





Maar er is toch niemand thuis 3 dagen, wil je de hond loslaten in de kamer dan?

Euh, onze hond bleef altijd los in de kamer? Waarom zou je in vredesnaam een brave goed opgevoede hond opsluiten als dat niet nodig is?



TO, ik vind een herplaatser in jullie situatie goed kunnen, mits je inderdaad altijd naar huis komt en/of een uitlaatservice regelt. Maar realiseer je wel wat de impact is (groot!) en heb het er nog eens goed met je man over. Een pup zou ik niet doen, tenzij je 2 maanden vakantie kan regelen voor de opvoeding.
quote:Mariah75 schreef op 28 september 2014 @ 14:43:

[...]





Maar er is toch niemand thuis 3 dagen, wil je de hond loslaten in de kamer dan?Waarom niet?
Hoi,



De tip om als jullie er niet zijn de hele dag een uitlaatservice in te schakelen is een goede. De hond is er dan een tijdje uit en heeft gezelschap. Honden kunnen niet zo goed alleen zijn, dus een hele dag alleen zou ik niet doen.



Als je wil weten wat voor soort hond voor jullie geschikt is kun je op internet ook sites vinden waarop soorten uitgebreid beschreven staan, bijv. of ze veel beweging nodig hebben, goed zijn met kinderen, makkelijk op te voeden etc.



Overigens hebben wij thuis nooit een hond in een bench gedaan en dat vind ik ook een beetje zielig. Als een hond alleen is kan hij/zij best een tijdje alleen in de gang of keuken liggen.
Neem een logeer hond! Niet een paar dagen maar drie weken als het lukt. Ervaar wat het is, en is het niks kun je het achter je laten.



Óf leef je leven met een 'net-als-of-hond' dus ga vier keer per dag een ommetje maken. Net of je een hond uitlaat! Sta op zondag ook vroeg op, om je denkbeeldige hond uit te laten. Laat de kinderen ook een beurt op zich nemen. Houd je het een twee maanden vol? Dan kun je best een hond nemen, komt de klad er na een week al in, dan is het niks voor je!
quote:Louise70 schreef op 28 september 2014 @ 14:52:

Niet doen, drie dagen niemand thuis te veel... Veel honden in Nederland zijn depressief, ze wachten de hele dag op hun baas en gaan dan even een plasje doen en klaar..



De enige oplossing is drie dagen uitlaatservice maar dat kost geld!



Wat denk je dat een hond van half negen tot vijf doet in zijn eentje? Niks.. vervelen, wachten, zijn plas ophouden, slopen, janken..Helemaal waar. Eigenlijk is het dierenmishandeling.
Alle reacties Link kopieren
Je red het niet om 3 X per dag 1 uur en hond uit te laten? Wat denk je wat een pup en sommige honden zelfs tot 2/3 jaar voor energie hebben? Die redden dat niet hoor een uurtje een rondje wandelen (aan de lijn of hoe zie je dat?) die moet je afmatten, los laten rennen en vooral buiten zijn energie kwijt kunnen, anders raken ze hun energie binnen in huis wel kwijt, nou daar zit jij en je gezin echt niet op te wachten.



Een kort harige hond vind je OVERAL haren, tot in je wasmachine en schone kleding aan toe, blijft overal tussen zitten en opplakken. Een lang harige hond heb je een soort wolken haar. Maar op zeker dat je dagelijks moet stofzuigen en vaak moet dweilen.



Hier sinds 2 jaar een kind en hond is 3 weken geleden overleden, sorry dat ik het zeg, maar ivm het geen hondenharen meer in huis is het echt een opluchting. Ook in de ochtend voor mijn werk en in de avond niet meer de hond uit te hoeven laten en als we een dagje weggaan, niemand meer te vragen voor uit te laten, ik vind het heerlijk. Daarnaast vond ik een hond al met al toch duur. Op jaarbasis Voeding dierenarts ed, nou daar konden wij met gezin toch wel een leuke vakantie van weg per jaar. Hier ook nooit geen hond meer igg.



En hou me ten goede, natuurlijk heb ik ook veel van het beestje gehouden en met liefde verzorgt. Ik denk dat het je tegen gaat vallen vooral met een jong gezin. Is het geen idee om in de vakantie 3 weken voor een hond van iemand te zorgen, om te kijken of het wat is? En een oudere hond zou ik nooit doen, meestal is er aan het gedrag toch iets verknipt wat je er niet meer uit krijgt.



En als je man er niet 100% achter staat dan zeker niet aan een hond beginnen.
Een opgevoede hond hoeft toch niet opgesloten in een bench te zitten bij afwezigheid?



Ik kan niet zoveel met enkel 'niet aan beginnen' of 'dat is dierenmishandeling'. Ik wil gewoon graag voors en tegens horen, en factoren die ik over het hoofd zie en dan ben ik prima in staat om zelf een beslissing te nemen waarmee ik niemand te kort doe. Ik neem geen hond als ik denk dat ik er niet goed voor kan zorgen.



Maar net zoals er mensen zijn die vinden dat je geen kind mag nemen als je blijft werken omdat 'je geen kinderen neemt om ze naar de opvang te brengen' zijn er ook fanatiekelingen die zo denken over honden. Terwijl ik echt meer van de gulden middenweg ben, niet kinderen en/of hond 5 dagen uitbesteden, maar ook niet alles opgeven voor kind of hond. En dat lijkt me best werkbaar. Is die middenweg nog niet goed genoeg voor een hond, dan begin ik er niet aan uiteraard.



Wat zijn de kosten van een uitlaatservice?
Beetje haren schrik ik niet van hoor, met een kat heb je dat ook. Maar hele plukken haar door je hele huis is wat anders. Of zo'n huis wat al naar hond ruikt als je binnenkomt, en dan zo'n kwijlende lobbes met modderpoten, dat is misschien wat minder geschikt schattig, maar niet zo handig voor in een huis van gemiddeld formaat.



Maar idd, dat áltijd rekening moeten houden met, dat vind ik een factor. Al hoeft volgens mij niet elke soort hond 3x per dag een uur uit. Daarin zit mogelijk verschil tussen een herder en een Malteser?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven