Een hond aan het overwegen...

28-09-2014 14:20 138 berichten
Ik overweeg een hond. Maar ik zit nog helemaal in het begin stadium, dus ik heb nogal wat vragen.

Situatie: gezin met kinderen en een kat. Beiden werkend, op dit moment is er drie dagen tussen 8.30 en 17.00 niemand thuis, al kan ik op dit moment thuis gaan lunchen als ik dat zou willen en kan ik daarvoor een uur vrijmaken. De overige dagen is er altijd iemand thuis.



Tuin is aanwezig maar niet enorm, gewoon doorsnee. Achtervang mogelijkheden zijn beperkt, vrienden in dezelfde wijk hebben een hond en kat en we vangen elkaars dieren wel vaker op. Weekenden zijn we vaak thuis of doen we uitstapjes als een dagje ergens heen of naar het bos.

Wonen in een rustige wijk, genoeg uitlaatplekken in de buurt en bos op fietsafstand.



Ik ben geen enorme schoonmaker, kat is veel buiten, die houdt overigens niet heel erg van andere volwassen beesten. Enorm veel verharing of enorm veel onderhoud qua vacht zou ik niet echt tof vinden. Dagelijks een paar keer uitlaten is geen probleem, dagelijks een langere periode wandelen ook niet, 3x per dag een uur zit er niet in. Dieren zijn hier wel onderdeel van het gezin en krijgen een goede verzorging en als medische zorg nodig is is dat geen probleem.



Liever een vuilnisbakkenras dat gezond is dan een rashond met veel mankementen. Niet al te groot, dus geen herder, maar ook niet formaat chihuahua. Liever niet al te waaks, sociaal zijn is een must.

Cursus is uiteraard gewoon de planning mochten we een pup willen.





Wat is handig? Is een hond in deze situatie te doen? Hebben we genoeg tijd? Ook omdat man het wel goed zou vinden als er een hond zou komen, maar niet echt staat te springen. Hij zou uit zichzelf geen huisdieren nemen zeg maar, als ze er zijn zorgt hij er wel voldoende voor. Hoeveel tijd/geld ben je kwijt? En welke 'merken' passen goed in onze situatie? En dan liever een pup of toch een volwassen hond uit het asiel?



Het is puur nog overwegen, het is een beslissing voor 15 jaar, dus ik wil er wel zeker van zijn. Tips?
Goeie tip Sandt!
Tarief uitlaatservice:



10-strippenkaart: 15,50 per wandeling (155 euro voor de hele strippenkaart)
Ik hoor hier altijd mensen die uren met hun hond wandelen, maar in de praktijk kom ik die weinig tot niet tegen.

Als ik je verhaal lees denk ik dat je een prima baas zult zijn. Je bent bereid om de hond de nodige zorg te geven, om tussen de middag naar huis te gaan voor een uitlaatronde en eventueel nog meer thuis te gaan werken, en je wilt op puppy cursus.

Wij hebben een Cairn terrier sinds 2,5 jaar en man wat ben ik gek met dat beest. Van te voren had ik ook mijn twijfels, breekt het me niet op, dat verplichte uitlaten, gaat hij niet in de tuin spitten, heb ik zin in het gedoe, de haren enz. enz.

Ik lees hier tips over gaan wandelen met een denkbeeldige hond en dat zal best goed bedoelt zijn, maar ik kan me er niks bij voorstellen. Tijdens mijn wandeling met mijn hond geniet ik van zijn geluk, zijn gesnuffel, zijn poot die eigenwijs bij elke boom omhoog gaat, zijn blijdschap als hij een andere hond ziet.. dat is een beetje lastig met een denkbeeldige hond.

Onze hond vindt het prima om alleen thuis te zijn. Ik vind het vaak zielig als ik weer moet werken maar ja, ik kan slecht niet meer werken omdat ik een hond heb.. Hij ligt meestal lui op de vensterbank en slaapt wat, dit doet hij ook als ik thuis ben. Tussen de middag komt pa hem uitlaten als wij er niet zijn, dat gaat allemaal heel goed. Ik zou hem voor geen goud willen missen maar mijn man is minstens zo gek op hem dus de taken zijn wel goed verdeeld qua uitlaten enz. Er liggen hier wel geregeld wat haren van hem maar goed, je moppert ook niet over de vuile sokken van je man, omdat je nou eenmaal van hem houd. Onze hond word eens per drie, vier maanden geplukt en dat kost 40 euro. Als we op vakantie gaan nemen we hem mee, ik kan me niet voorstellen dat we hem thuis zouden moeten laten. Als ik hem in het bos zie lopen kan ik tranen in mijn ogen krijgen, want ik hou zo enorm van dat beestje, ik had me dat van te voren niet voor kunnen stellen.
De "je werkt, dus dierenmishandeling brigade" is al langs geweest zie ik. Laat je daar in ieder geval niet door van de wijs brengen. Je geeft zelf al aan dat je 's middags thuis kunt lunchen, wandelen en iets meer vanuit thuis kunt werken. Je bent dus meer dan genoeg thuis.



Hoe ziet de rest van het gezin een hond? Zijn jullie allemaal bereid om aandacht aan het diertje te geven (stel dat je ziek bent of zo)?

Heb je al eens eerder een hond gehad?
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 28 september 2014 @ 15:06:

Beetje haren schrik ik niet van hoor, met een kat heb je dat ook. Maar hele plukken haar door je hele huis is wat anders. Of zo'n huis wat al naar hond ruikt als je binnenkomt, en dan zo'n kwijlende lobbes met modderpoten, dat is misschien wat minder geschikt schattig, maar niet zo handig voor in een huis van gemiddeld formaat.



Maar idd, dat áltijd rekening moeten houden met, dat vind ik een factor. Al hoeft volgens mij niet elke soort hond 3x per dag een uur uit. Daarin zit mogelijk verschil tussen een herder en een Malteser?Dat stinken van een hond heb je meestal niet op het begin, of je maakt niet goed schoon. Maar oudere honden ruik je gewoon en verharen NOG meer. Ik kan nu gewoon op mijn bank zitten in de ochtend zonder eerst te stofzuigen, hoe heerlijk is dat.
Ik heb nooit een bench gebruikt trouwens. Alles nog heel.



Tijdens de pauze naar huis al heel snel mee gestopt. Ik weet niet hoelang jij pauze hebt, maar ik had maar een half uur en hond werd er alleen maar onrustig van.
Een hondenuitlaatservice kost hier tussen de 11 en 12 per wandeling.
quote:baukje schreef op 28 september 2014 @ 14:49:

Wat goed dat je er goed over na denkt. In principe moet het in jullie situatie goed mogelijk zijn. Als zal bij de aanschaf van een pup die drie dagen overdag alleen wel een uitdaging zijn. Maar met een pauze moment thuis is dat best wel te overbruggen. Zeker als je voor de eerste weken nog wat extra's kunt regelen in de vorm van een paar halve vrije dagen.



Bij een eenmaal volwassen hond is het niet eens zo belangrijk van hoe vaak en hoe lang die alleen is. (ja wel binnen bepaalde marges natuurlijk). Maar gaat het er veel meer om over hoeveel tijd wil je daadwerkelijk in je hond investeren als je wel thuis bent. Er mensen die de hele dag thuis zijn bij hun hond maar nog te beroerd zijn met het beestje verder dan 200m te lopen. Terwijl er mensen met een volledige werkweek uren per dag met hun huisdier in de weer zijn.



Wat betreft ras, ja dat is zo persoonlijk. Ga er niet van uit dat een kruising gezonder is dan een rashond. Voordeel van een rashond is dat je ongeveer weet wat je kunt verwachten wat betreft omvang, gedrag vacht. Bij kruisingen kun je voor vreemde verassingen te staan.



Lees je goed in, bezoek tentoonstellingen en praat met verschillende fokkers. Als je voor een rashond gaat ga dan alleen in zee met fokkers die zijn aangesloten bij de rasvereniging EN volgens de richtlijnen van de rasvereniging fokken.



Bedank van te voren wat je van een hond verwacht. Wil je lange wandelingen kunnen maken, wil je een hond met pit of wil je juist een hond die zich gemakkelijk in een gezin voegt. Wil je een hond die tegen weer en wind bestand is of vind je dat niet belangrijk. Wil je eventueel ook wat gaan doen met je hond (behendigheid, fly ball , ipo etc ) of is dat niet van belang. Want dat zijn dingen die je raskeuze kan beïnvloeden.



heb je al goed nagedacht over de kosten. En dan heb ik het niet over de aanschaf kosten maar de jaarlijks terugkerende kosten en de eventuele onverwachte extra kosten.

Zomaar een aantal punten er overweging.



Succes me je beslissing.Vet gedrukt: zo zie je een hond dus nooit in thuissituatie, thuis zijn ze bijna nooit perfect schoon, geborsteld, opgedirkt. Op een tentoonstelling zie je een showhond, die nauwelijks hond meer is. Geen goede manier om te beoordelen wat voor ras geschikt voor je is!!
En inderdaad, die herder en maltezer is nogal een verschil. Op vakantie zag ik een grote, onvermoeibare hond, nooit geweten dat een hond zoveel energie heeft. Onze hond is lui. Die wil op tijd zijn eten, een keer een aai over zijn bol en naar buiten voor een plas en dan is het wel goed voor hem, laat hem maar lekker met rust.
Pauze kan ik zelf indelen, mijn werk is heel flexibel. Als ik een middag vrij wil dan doe ik dat, dan werk ik s avonds, als ik een uur pauze wil nemen moet ik dat zelf weten. Als ik mijn uren maar maak. Maar ik kan over 1,5 jaar opeens een andere baan hebben natuurlijk.



Taakverdeling: kinderen zijn bang voor onbekende honden, maar bekende honden laten ze rustig alleen uit, doen ze nu vaak voor de lol. Helpen ook mee met de verzorging van de kat. Man is niet per definitie gek op beesten, als ze er zijn draagt hij zijn steentje bij (en wordt hij stiekem ook nog heel gek op ze ook).
Vroeger had ik een bouvier, tot ik een jaar of 5 was. Daarna nooit meer zelf een hond gehad, maar ik ben altijd gek op honden gebleven, liet honden uit de buurt elke dag uit enzo.



Ik stel me ook echt niet voor dat ik altijd huppelend van blijdschap met zo'n hond door een bos kuier. Ik zal ook ongetwijfeld weleens vloeken als de hond nog uit moet en ik heb al haast of het is kutweer. Maar ik vind het wel een beslissing, 15 jaar ergens aan vast zitten.
Die gedachte had ik toen ook heel erg, dat het echt voor 15 jaar zou zijn. Maar dat is de klik die je nou nog niet met je hond hebt en als je die wel hebt dan kun je er al mee zitten dat je ooit afscheid moet nemen. En als je in het ritme zit van een hond in het gezin dan hoort dat er gewoon bij, dat je die hond uit moet laten. Zo moet ik er nou niet meer aan denken om de kinderen nog klein te hebben, maar toen ze dat wel waren draaide ik in dat ritme mee, wist niet beter.

Ik zag mijn hond en was verliefd. Misschien moet je gewoon eens gaan kijken bij een nest, wat het met je doet, of het je aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Wij maken gebruik van dagopvang. Dit was zeker handig toen hond nog pup was.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Franse bull, als pup bench gebruikt. Maar hij is nu 4 jaar en mag gewoon lekker los in de woonkamer als wij naar bed zijn/werken/ een dagje weg.

Hij kan ongeveer 8 uur alleen zijn, met plas ophouden. Maar is dat eigenlijk nooit.

Als het kan gaat hij mee met dagjes weg, vind autorijden helemaal het einde.



Maar ik hoef met hem geen 3 uur per dag met hem te wandelen hoor. Daar is hij zelf te lui voor en dan kan hij zeker met warm weer aan het zuurstof. Ook als het regent dan is het een poep en een plas en wil hij gelijk weer terug.
Alle reacties Link kopieren
zeker geen pup.

Ik zou eigenlijk zelfs zeggen géén hond.Als je er al geen eens een lange wandeling per dag mee kan doen.

Ik heb een engelse bulldog (dit zijn de rassen waarover men zegt dat ze niet veel moeten wandelen) en laat deze 3 keer per dag uit (30 minuten per wandeling minstens behalve bij warm weer) en 1 keer kort net voor het slapengaan.



Maar wil jij toch persé een hond ga dan al voor een volwassen hond (kijk in asielen!) en zoek dan voor een hond met een kalme energie.
quote:esther55 schreef op 28 september 2014 @ 15:15:

[...]

Ik kan nu gewoon op mijn bank zitten in de ochtend zonder eerst te stofzuigen, hoe heerlijk is dat.Was die hond van je man en heb je nooit zelf voor die hond gekozen?
Mijn god, mensen lezen wel echt heel slecht soms he? Ik kan bést een lange wandeling per dag doen. Maar niet 3x per dag een uur. 4x per dag eruit is geen punt, 1x van die keren wat langer is ook geen punt.
Ik zou het in jouw situatie wel aandurven hoor. De eerste 2 jaar was er praktisch altijd iemand thuis omdat ex en ik tegengestelde diensten draaiden, daarna kreeg ik een andere baan en weer een paar jaar later gingen we uit elkaar. Maar mijn hond heeft het altijd goed gehad, ik regelde uitlaatservice of oppas voor hem en zelf liep ik toch ook wel minstens 2 uur per dag met hem. Vantevoren was ik wel bang dat het me tegen zou gaan staan, verplicht naar buiten etc. Maar hij heeft nooit als een last gevoeld. Ik kan nu een uur langer in bed blijven liggen 's ochtends, maar mijn dag begint echt lang zo leuk niet.
Ik zat overigens ook in de richting van een Franse of Engelse bulldog te denken. Volgens mij zijn dat sociale honden die wel beweging nodig hebben, maar geen úren, en die niet extreem veel onderhoud vergen. Maar hebben die niet heel veel gezondheidsproblemen? Ik zou het zo sneu vinden om zo'n hondje te nemen met ademhalingsproblemen ivm te korte neus bijvoorbeeld. Ik wil daar liever niet aan meewerken.
Alle reacties Link kopieren
Thordis dan heb ik dat idd fout gelezen. (heb me bril niet op ;) )

Blijf er wel bij om dan geen pup te nemen en te kijken naar zijn energie. Vrienden van me hebben een herderachtige hond en daar zijn alle wandelingen minstens 1 uur.
quote:JoniJoni schreef op 28 september 2014 @ 15:33:

Die gedachte had ik toen ook heel erg, dat het echt voor 15 jaar zou zijn. Maar dat is de klik die je nou nog niet met je hond hebt en als je die wel hebt dan kun je er al mee zitten dat je ooit afscheid moet nemen. En als je in het ritme zit van een hond in het gezin dan hoort dat er gewoon bij, dat je die hond uit moet laten. Zo moet ik er nou niet meer aan denken om de kinderen nog klein te hebben, maar toen ze dat wel waren draaide ik in dat ritme mee, wist niet beter.

Ik zag mijn hond en was verliefd. Misschien moet je gewoon eens gaan kijken bij een nest, wat het met je doet, of het je aanspreekt.



Dat laatste ga ik pas doen als ik iets beslist heb, want anders ben ik verkocht.



En idd, de vergelijking met kinderen gaat wel op, voordat ik die had wist ik ook niet hoe ik dat in godsnaam ging doen met opvang en werken enzo. En in praktijk is dat soms best druk geweest, maar goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 28 september 2014 @ 15:41:

Ik zat overigens ook in de richting van een Franse of Engelse bulldog te denken. Volgens mij zijn dat sociale honden die wel beweging nodig hebben, maar geen úren, en die niet extreem veel onderhoud vergen. Maar hebben die niet heel veel gezondheidsproblemen? Ik zou het zo sneu vinden om zo'n hondje te nemen met ademhalingsproblemen ivm te korte neus bijvoorbeeld. Ik wil daar liever niet aan meewerken.





Sociaal goh hangt van opvoeding af maar over het algemeen zijn ze sociaal. (pas op met kleine kindjes bulldogs lopen ze gewoon omver het zijn niet de elegantste dieren :p )



Ik kuis dagelijks zijn oren én rimpels voor de rest doe ik er niet veel voor maar we hebben wel een gekocht met stamboom.

Er zijn veel broodfokbulldogs en daar kan jammer genoeg véél mee mislopen.

Levensverwachtingen zijn ook 10 jaar.

Trappen worden afgeraden en kunnen soms ook een probleem zijn (hangt van de ondergrond af)



En ZEER belangrijk! Kan je tegen kwijl en scheetjes (waarvan je soms de ramen moet open zetten :D )
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij laat elke hond wel scheetjes.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Buldoggen hebben inderdaad veel gezondheidsproblemen. Daar zou ik nog goed over nadenken en als je ervoor wil gaan veel onderzoek naar fokkers doen.



Dan nog zijn er genoeg rassen die qua energieniveau absoluut geen bordercollie zijn. Elke hond kost natuurlijk tijd maar het ras maakt zeker uit in de exacte behoeftes (fysiek/mentaal/etc).
Alle reacties Link kopieren
quote:koffieprut schreef op 28 september 2014 @ 15:49:

Volgens mij laat elke hond wel scheetjes.





Niet zoals de bulldogs en dit komt door de anatomie van het dier.

Leuke tips ivm hondenrassen op Youtube Dogs101 de +punten en -punten ivm rassen over kindvriendelijkheid, gezondheid, omgang met kinderen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven