Een hond aan het overwegen...

28-09-2014 14:20 138 berichten
Ik overweeg een hond. Maar ik zit nog helemaal in het begin stadium, dus ik heb nogal wat vragen.

Situatie: gezin met kinderen en een kat. Beiden werkend, op dit moment is er drie dagen tussen 8.30 en 17.00 niemand thuis, al kan ik op dit moment thuis gaan lunchen als ik dat zou willen en kan ik daarvoor een uur vrijmaken. De overige dagen is er altijd iemand thuis.



Tuin is aanwezig maar niet enorm, gewoon doorsnee. Achtervang mogelijkheden zijn beperkt, vrienden in dezelfde wijk hebben een hond en kat en we vangen elkaars dieren wel vaker op. Weekenden zijn we vaak thuis of doen we uitstapjes als een dagje ergens heen of naar het bos.

Wonen in een rustige wijk, genoeg uitlaatplekken in de buurt en bos op fietsafstand.



Ik ben geen enorme schoonmaker, kat is veel buiten, die houdt overigens niet heel erg van andere volwassen beesten. Enorm veel verharing of enorm veel onderhoud qua vacht zou ik niet echt tof vinden. Dagelijks een paar keer uitlaten is geen probleem, dagelijks een langere periode wandelen ook niet, 3x per dag een uur zit er niet in. Dieren zijn hier wel onderdeel van het gezin en krijgen een goede verzorging en als medische zorg nodig is is dat geen probleem.



Liever een vuilnisbakkenras dat gezond is dan een rashond met veel mankementen. Niet al te groot, dus geen herder, maar ook niet formaat chihuahua. Liever niet al te waaks, sociaal zijn is een must.

Cursus is uiteraard gewoon de planning mochten we een pup willen.





Wat is handig? Is een hond in deze situatie te doen? Hebben we genoeg tijd? Ook omdat man het wel goed zou vinden als er een hond zou komen, maar niet echt staat te springen. Hij zou uit zichzelf geen huisdieren nemen zeg maar, als ze er zijn zorgt hij er wel voldoende voor. Hoeveel tijd/geld ben je kwijt? En welke 'merken' passen goed in onze situatie? En dan liever een pup of toch een volwassen hond uit het asiel?



Het is puur nog overwegen, het is een beslissing voor 15 jaar, dus ik wil er wel zeker van zijn. Tips?
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees kan het prima. Je kunt de hond medische zorg geven, je wilt elke dag een lange wandeling maken en je kunt daarnaast ook nog 3 x een kortere Wandeling maken, je kunt in je pauze naar huis om de hond uit te laten (zoals je zelf omschrijft je kunt een uur pauze nemen, dan heb je ook geen uitlaatservice nodig in mijn ogen). Maar wat je zelf al zei, me moet het goed overwegen want je zit er heeeel wat jaren aanvast. Maar het geeft ook zoveel moois ervoor terug! Altijd die blije koppies al je binnen komt, na een vermoeiende dag even lekker met de honden erop uit en je kop leeg maken, de onvoorwaardelijke liefde die ze je geven. Nee ik zou nooit meer zonder honden kunnen!



Alleen las ik wel dat je de kinderen ook met de hond kan laten wandelen. Hoe oud zijn de kinderen? Persoonlijk vindt ik het niet verantwoord om kinderen een hond uit te laten. Het hoeft niet altijd aan eigen kind of hond te liggen dat er wat gebeurt.



Qua ras zou ik dan sowieso kiezen voor kortharig als ik je verhaal zo lees. Eentje met niet teveel energie, Franse bulldog misschien? Ben niet zo heel bekend met alle rassen. Ik heb als meisje van 10 toen die tijd mijn ras al "gevonden", liefde op het eerste gezicht en toen ik het huis uit ging gelijk een hond van dat ras aangeschaft en nooit meer naar andere rassen gekeken haha.
Ik denk dat je het best voor een kleine poedel kunt gaan. Die verharen niet, kwijlen niet, zijn zeer goed opvoedbaar, sociaal. Ze hebben misschien alleen niet zo'n hippe uitstraling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 28 september 2014 @ 15:16:

[...]





Vet gedrukt: zo zie je een hond dus nooit in thuissituatie, thuis zijn ze bijna nooit perfect schoon, geborsteld, opgedirkt. Op een tentoonstelling zie je een showhond, die nauwelijks hond meer is. Geen goede manier om te beoordelen wat voor ras geschikt voor je is!!Bezoek tentoonstellingen EN praat met fokkers. Of te wel leer het ras kennen. Een beter advies kan ik niet geven. En ik heb een hond, ik werk bijna hele dagen en op tentoonstellingen ziet mijn hond er het zelfde uit dan na een dag alleen thuis buiten zijn.
Alle reacties Link kopieren
O ja ik heb een werkhond waar mee wordt gewerkt. Borstelen doe ik maar in twee periodes in het jaar als ze in de rui is. En nee dat is niet zielig en ook niet slecht, sterker nog wolven worden nooit geborsteld. Lang niet alle honden worden voor een tentoonstelling/clubmatch opgedirkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 28 september 2014 @ 16:00:

O ja ik heb een werkhond waar mee wordt gewerkt. Borstelen doe ik maar in twee periodes in het jaar als ze in de rui is. En nee dat is niet zielig en ook niet slecht, sterker nog wolven worden nooit geborsteld. Lang niet alle honden worden voor een tentoonstelling/clubmatch opgedirkt.Hier 2 honden waarvan 1 sporthond en idd ook alleen geborsteld als ze in de rui zijn. Gaan niet naar shows oid. Niet mijn ding en vindt dat veel showrassen kapot gefokt worden voor het uiterlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 28 september 2014 @ 15:41:

Ik zat overigens ook in de richting van een Franse of Engelse bulldog te denken. Volgens mij zijn dat sociale honden die wel beweging nodig hebben, maar geen úren, en die niet extreem veel onderhoud vergen. Maar hebben die niet heel veel gezondheidsproblemen? Ik zou het zo sneu vinden om zo'n hondje te nemen met ademhalingsproblemen ivm te korte neus bijvoorbeeld. Ik wil daar liever niet aan meewerken.

ja dat zijn toch wel rassen met nogal gezondheidsproblemen. sterker nog dat zijn rassen die eigenlijk dusdanige raskenmerken hebben dat je ze niet zou willen hebben. Wist je dat er binnen dat ras nauwelijks natuurlijke bevallingen plaats vinden. Bijna altijd moet je preventief ingrijpen omdat het risico om een normale bevalling af te wachten in ene heel hoog percentage gewoon te groot is.



Voor mij zou dat persoonlijk een reden zijn om een dergelijk ras niet te nemen. Hoe leuk en enthousiast de honden wat betreft karakter ook zijn.



ja en verder heel veel oog en ademhalings problemen. Zijn ook honden waar je blij moet zijn als ze acht worden ipv 15.
Alle reacties Link kopieren
quote:mdy schreef op 28 september 2014 @ 16:04:

[...]





Hier 2 honden waarvan 1 sporthond en idd ook alleen geborsteld als ze in de rui zijn. Gaan niet naar shows oid. Niet mijn ding en vindt dat veel showrassen kapot gefokt worden voor het uiterlijk.

Ook voor werkhonden moet je een kwalificatie op een tentoonstelling hebben gehaald om naar een fokgeschiktheidskeuring te kunnen.

Shows is ook niet mijn ding, maar ja ik woon nu eenmaal onder een dat met een exterieur keurmeester. Dus ja ik ben wel eens de klos.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus mijn excuses als dit bericht al eens gestuurd is of in die trend.



Als ik de omstandigheden bij u thuis zo lees is het een prima moment voor u om een hond te nemen.

Ik heb zelf een hond, en ik ben er erg blij mee.

Het vergt tijd, uitlaten, puppytraining, eten geven.... enzovoort

Maar dat weegt zeker op tegen het plezier dat je beleefd met een hond.

Afijn, u zult de voor en nadelen van een hond vast al bedacht hebben.



Ik zou u graag een tip willen geven;

neem een Barbet, labradoedel, of poedel

Ik zelf heb een barbet en het is een geweldig beest.

Ze verhaart niet, ze is speels, vriendelijk en rustig, makkelijk op te voeden en goed met kinderen, ze is lekker zacht en hypoalergeen.

Kortom, een droomhond voor mij



Als u echt overweegt een hond te nemen zou ik zeker even googlen op de barbet ;)



heel erg veel succes met het overwegen en zo ja het kiezen van een hond!!
far from what i once was, but not yet what i am going to be
Nee, daarom had ik dat ras ook alweer zo'n beetje afgeschreven Baukje. Al lijken ze me heel leuk.



Oh en scheten? Ooit een kat op schoot gehad die een scheet liet?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de scheetjes van mijn Franse wel meevallen, hangt ook erg af van de voeding. En natuurlijk of 1 van de meiden hem niet iets toegestopt hebben haha.



Franse zijn wel eigenwijs, soms heb ik het idee dat ik Frans tegen hem moet lullen wil hij luisteren. Met bijv in je mand dan loopt hij rustig nog 2 rondjes door de kamer voordat hij denkt ok.



Ze kunnen ook erg druk zijn en in hun enthousiasme kunnen ze kids omver lopen, maarrrr wij heb dochter van 1 jaar oud en 3,5 jaar oud en het gebeurd zelden. Hij is wel heel beschermend over de kinderen.



Maar is een mopshondje niet iets voor jullie of een Schotse terriër. Die heeft mijn tante en is zo lief voor kinderen, en een rustig type.
Oh en mijn kinderen: die laten soms buurhonden uit. Maar het zijn ook geen kleuters meer, en de oudste is zeker oud genoeg om goed op te letten. Ze zijn de leeftijd van het omver gelopen worden wel voorbij, halverwege de basisschool zijn ze.



Ik zou ze niet een uur laten wandelen tussen allerlei andere honden, maar een blokje om hier in de buurt kan prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 28 september 2014 @ 16:10:

Nee, daarom had ik dat ras ook alweer zo'n beetje afgeschreven Baukje. Al lijken ze me heel leuk.



Oh en scheten? Ooit een kat op schoot gehad die een scheet liet?



Haha neen. Zoek een ras dat bij je past en dat komt inorde !

1 tip nog :p Kijk NIET op van die hondenforums !

Toen wij net onze Engelse Bulldog hadden poste ik soms iets om informatie te vragen. (Bijv kan je ze trainen om de trap te lopen,hoe lang mag je een pup alleen laten,...)

Die mensen zijn niet op hun mond gevallen ! Gaven me een schuldgevoel als je een hond 1 uur alleen laat. Dierenmishandeling en van die toestanden :o
Labradoodle vind ik ook hele leuke honden inderdaad, goed formaat, niet te groot en niet te klein. En in mijn omgeving ken ik er 1 en die is echt leuk. En na googelen is een barbet ook wel echt een leuke hond.
Alle reacties Link kopieren
Middenslag Schnauzer? Leuk, gezond ras en echt wel een gezinshond.
Alle reacties Link kopieren
quote:dikkie1 schreef op 28 september 2014 @ 16:12:

Ik vind de scheetjes van mijn Franse wel meevallen, hangt ook erg af van de voeding. En natuurlijk of 1 van de meiden hem niet iets toegestopt hebben haha.



Franse zijn wel eigenwijs, soms heb ik het idee dat ik Frans tegen hem moet lullen wil hij luisteren. Met bijv in je mand dan loopt hij rustig nog 2 rondjes door de kamer voordat hij denkt ok.



Ze kunnen ook erg druk zijn en in hun enthousiasme kunnen ze kids omver lopen, maarrrr wij heb dochter van 1 jaar oud en 3,5 jaar oud en het gebeurd zelden. Hij is wel heel beschermend over de kinderen.



Maar is een mopshondje niet iets voor jullie of een Schotse terriër. Die heeft mijn tante en is zo lief voor kinderen, en een rustig type.





Haha classic Bulldog he doen wat hun willen doen op hun tijd! Wij hebben geen kinderen dus elke keer als er kinderen komen walst hij ze omver engelse zijn ook iets groter dus wat meer kracht ook.

Hij heeft mij zelfs een keer in de ochtend omver gewalst.

Ik stond in de vroege ochtend even in de keuken net wakker en ons monster loopt langsachter en springt in mijn knieholtes. Auw !
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik jou topic lees, zou ik denken; neem dan nog een kat. De manier waarop je je voorkeuren van ras enzo omschrijft, lijkt meer op een schootkat die niet te veel verzorging nodig heeft. Er zijn maar heel weinig rassen die echt geen haar verliezen en de meeste hiervan vallen niet onder jou gewenste 'formaat'.



Ik heb 2 honden en ze kunnen best overdags alleen zijn, maar je zult nog verbaasd zijn hoeveel aandacht ze echt nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een kat is toch niet te vergelijken met een hond.



En wat hondenforums aangaat, er zijn er ook die het gewoon gezellig hebben, waar leden elkaar helpen.

Denk dus niet dat ze allemaal slecht zijn of zo.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt prima, je plannen. Ik zou voor een poedel kiezen, klinkt truttig, is het niet. Slimste hondensoort en erg sociaal. Zeker geen buldog, dat vind ík nou dierenmishanding, ook van goeie fokkers. Ook leuke niet-te-grote rassen: kooiker, stabij of spaniel.



Maar in jouw situatie zou ik naar een asiel gaan en een leuk karakter uitzoeken. Deden wij ook steeds, en fantastisch leuke honden gehad (ook voor de kat trouwens, zal wel wennen zijn).
Go green, fuck a vegetarian
Asiel spreekt mij ook meer aan. Ook omdat ik vind dat er al genoeg dieren gefokt worden en ik liever een al bestaande hond een goed thuis biedt ipv te zorgen dat er nog meer geboren worden.



Maar voor kat en kinderen is dat wel lastiger lijkt me dan een pup.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 28 september 2014 @ 18:11:

Asiel spreekt mij ook meer aan. Ook omdat ik vind dat er al genoeg dieren gefokt worden en ik liever een al bestaande hond een goed thuis biedt ipv te zorgen dat er nog meer geboren worden.



Maar voor kat en kinderen is dat wel lastiger lijkt me dan een pup.Niet als de hond kinderen en katten gewend is.
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. Ik lees je oproep, bekijk de reacties en voel de behoefte om onze situatie aan je voor te leggen. Ik vind namelijk dat het prima kan, mits je de juiste hond neemt en de tijd dat je niet werkt volop aan je hond besteed.



Wij hebben vorig jaar een pup in huis genomen, werken beide 4 dagen (ook 3 dagen niet thuis dus) Onze oplossing hiervoor: 1 dag naar oppas en 2 dagen naar de Hondenopvang. Op de Hondenopvang speelt de hond de hele dag met andere honden, vind het super leuk en wordt er lekker sociaal van. Wel hebben we 4 weken vrij genomen toen de pup kwam. Dit hadden we ook echt nodig!



Hou er rekening mee dat je de hond smorgens en avonds wel alle aandacht geeft. Onze ervaring is ook dat de hond thuis veel slaapt. Alleen als we met hem aan het spelen zijn en wandelen is hij wakker. Ligt ongetwijfeld aan het type hond, dit is een bulldog. Super sociaal en kan prima een uur of 4-5 alleen blijven.



Daarbij is mijn ervaring. Als je een pup van jongs af aan leert dat hij een aantal dagen een paar uur alleen is dan gaat dit prima. Smorgens lekker moe maken zodat hij al die tijd slaapt.



We hebben er ook wel eens een camera bij gezet. Hij ligt echt gewoon lekker te slapen.



Waar je wel rekening mee moet houden is dat een hond niet meteen 2-3-4 uur zijn plas op kan houden. Dit kan wel een half jaar duren is mijn ervaring.



Veel plezier met je zoektocht. Vragen? Stel ze gerust!
Klinkt alsof een hond prima kan in jullie situatie. Ik zou inderdaad voor een herplaatser gaan, of misschien een hond uit een buitenlands asiel. Vaak hebben die organisaties al een paar honden in gastgezinnen in Nederland zitten, dan kun je kijken hoe ze het in een huiselijke omgeving doen.



Zelf hebben we ook een buitenlandse hond, uit een Grieks asiel. Was door de Nederlandse organisatie al getest op gedrag, omgang met honden, katten, kinderen enzovoort. Ook Nederlandse asiels kunnen meestal wel aangeven hoe een hond zich bij andere honden en katten gedraagt, en of het een rustig of juist een actief dier is. Dan kun je kijken of dat bij jullie situatie past.
Qua tijd gaat dat prima hoor, zeker als je op die drie dagen naar huis kunt. Je wilt er ook tijd en aandacht instoppen, dat zit wel goed als ik je zo lees.



Wij hebben tot een paar jaar geleden een hond gehad, kruising Rottweiler, die is overleden toen hij zeven was aan een tumor. Onze dochter was toen net 1. Ik herken wel wat er geschreven werd als een "opluchting" dat je niets steeds rekening meer moet houden met de hond en minstens een keer per dag moest stofzuigen. Dochter was een huilbaby en onze energielevels waren zo goed als nul, in die zin kregen we het wel net wat rustiger. Maar we misten en missen nog steeds het gezelschap van onze lobbes, het wandelen in het bos (heel anders, zonder hond). Wel hebben we bewust gewacht, zijn sinds kort pas langzaam aan het kijken voor een opvolger (dochter is bijna vier).



Wij gaan sowieso voor een herplaatser via een vereniging of een asielhond, om dezelfde reden die jij noemde. Er zijn er al genoeg. Wij zijn nu twee dagen niet thuis, straks drie. Buurvrouw neemt de hond dan met de hare mee tussen de middag. Ideaal. Wij passen op haar hond als ze op vakantie gaat. En dan nog, onze hond lag het liefst de hele dag voor pampus, die wilde soms niet eens uit halverwege de dag, luiwammes :-)
Heb het niet helemaal gelezen dus misschien mosterd...



Waarom ga je niet eens gewoon een kijkje nemen in het asiel. Met je kat weet ik niet maar kinderen kunnen met een volwassen hond net zo'n goede klik hebben als een pup.

Een volwassen hond is misschien iets praktischer in jullie situatie.



Hoe dan ook succes met de zoektocht!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist niet voor zo'n hond uit een asiel. Ik heb net een pup aangeschaft die nog moet groeien en ik pas krijg over een paar weken.

Ik heb ook op die sites gekeken, hondjes uit het asiel etc, maarja, 90% van die honden zijn pitbull achtig, of grote herders, staffies, en dan die andere 10% zijn kleine hondjes, achtergebleven bij een sterfgeval, en vaak al 9 of 10 jaar oud.



Sorry, het is zielig ik weet het, maar ik wil een hond die nog een paar jaar meekan.



Dan heb je ook nog de honden die uit Roemenië, Spanje en weet ik veel waar vandaan komen....(zie rijdende rechter van afgelopen dinsdag) dat ging dus over zo'n soort hond die een operatie nodig had vanwege HD (3200 euro!)



Dus nee, ik zag genoeg ellende. De fokkers zijn op het ogenblik juist meer bewust van goede foklijnen, na al die slechte publiciteit, dus ze mogen niet meer zoon met moeder, of vader met dochter kruisen.



En wat is er nou leuker voor een gezin met kinderen, dan een puppy? Een hond, die je nog naar jouw hand kan zetten, niet een beest wat al verpest is door een ander.

Als ik jou was ging ik lekker voor een labrador, niet te groot en best rustig.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven