een nieuwe keuken - do's and don'ts

08-04-2011 20:33 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



in een ander topic vroeg ik naar de ervaringen met een houten vloer in de keuken. Nu een vraag over de keuken zelf: waar ben je blij mee? denk aan kleur, materialen, ruimte, apparatuur...

En: wat zou je noooooit meer doen als je weer een keuken zou kopen?



ben benieuwd!

Ik persoonlijk hoef nooit meer een magnetron (gebruik ik niet).



Mimi
Alle reacties Link kopieren
Wel:

- natuurstenen aanrechtblad

- flink afdingen bij de keukenboer

- een kwalitatief goede keuken nemen die we evt. kunnen laten overspuiten als we er op uitgekeken zijn

- wasbak zoveel mogelijk tegen de kant aanzetten, en niet in het midden van je aanrecht zoals die keukenboeren vaak doen, zodat je zoveel mogelijk blad overhoudt



Niet:

- apparatuur kopen bij de keukenboer, dat zou ik los bestellen via internet
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oven op ooghoogte (op zich een prima hoogte) maar hij blaast in mijn nek als ik sta te koken. Staat links van me als ik voor het fornuis sta.



En ik had heel graag een apothekers kast willen hebben. Die mis ik erg.



Ik heb geen bovenkastjes maar rekken en die mis ik wel
Een draaicaroussel, erg handig voor je pannen!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben daar 2 van en ik vind het ondingen
Alle reacties Link kopieren
Absoluut een Quooker. Ik gebruikte ook nooit een magnetron dus die hebben we ook niet genomen. Geen spijt van. Wel een goede oven. En een 5-pits met losse wokbrander.
Alle reacties Link kopieren
een apothekerskast is ideaal!!

een 5-pits gasstel/ kookplaat
Alle reacties Link kopieren
Idd een 5 Pitter, maar niet een wokbrander in het midden maar aan de zijkant.

Als hij in het midden zit, kan je geen andere grote pan opzetten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nog een (halve) lade onder de vaatwasser, dus de vaatwasser is een beetje op hoogte, vind ik heel handig.

Daarboven zit dan de oven.



Een quooker heb ik nu niet, maar zou ik een volgende keer wel doen.



En ik heb geen tegels tegen de achterwand maar een speciale verf die je met een doekje kan schoonvegen. Gaat prima.

We hebben die muur nu 5 jaar en ik heb toevallig pas tegen mijn man gezegd dat ik deze zomer misschien 'm weer over ga texen. Hij is nog prima hoor, maar dan wordt ie vast weer helemaal 'strak' en misschien wil ik dan ook wel een andere kleur. Achter de kookplaat hebben wij een rvs-plaat. Ideaal, wel altijd met 'de nerf' mee schoonmaken, anders blijft ie niet zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Do:



90 cm





Oh en veel stopcontacten!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Een 5 pitter is inderdaad ook handig! En/of een breder fornuis, dus de pitten naast elkaar.



Barbarella, zo zie je maar weer, iedereen heeft een andere mening. Ik vind zo'n carrousel echt ideaal
Alle reacties Link kopieren
Op inductie koken; scheelt veel schoonmaakwerk!



Dit dus:





Edit: maar dan in een zwart granieten blad, want dit vind ik geen gezicht.



En een quooker is inderdaad handig; ik gebruik hem dagelijks!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
extra diep aanrecht blad en dus ook extra diepe lades eronder, scheelt veel in opbergruimte.

Ik zou absoluut een quooker nemen, spijt van dat ik die niet heb genomen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een enorm slim topic. Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
@lyt, het is Barbabella!!!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 jaar geleden een keuken laten plaatsen met butler sink, ben nog nooit zo blij geweest met een spoelbak.



"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg blij met mijn hoge kraan, hoge vazen en emmers zet ik er zonder gepruts onder.



Heb een combi-magnetron maar qua oven red die het niet bij de reguliere ovens.



Veeeeeel lades, heb geen enkel benedenkastje en ze nog geen seconde gemist.



Precies vanavond heb ik ontdekt dat het bovenste rek van mijn vaatwasser omhoog kon zodat mijn grote borden er wel blijken in te passen. (met het schaamrood op mijn kaken: ik eet al ruim een jaar van mijn ontbijtborden omdat de groten niet pasten... morgen ga ik dus als compensatie ontbijten van mijn dinerborden)
Alle reacties Link kopieren
Geen 1,5 spoelbak (het kleine bakje gebruik je alleen maar om schuursponsjes en vaatdoekjes in te leggen)

En eigenlijk ook niet twee spoelbakken naast elkaar, tenzij je geen vaatwasmachine neemt.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n pannen caroussel vreselijk!!! Wij hebben een Lemans kast onzettend handig..







Een quooker zeker een aanrader...verder heb ik een zes pitter...errug handig.

Ik heb een combi oven en onder die zespitter zit een grote oven...jij zegt geen magnetron te willen dus heb jij daar waarschijnlijk niks aan maar die combi oven is makkelijk als ik 3 croissantjes wil opwarmen en niet die hele mega oven hoef aan te zetten.

En wanneer ik 4 pizza's bak 3 in de grote oven en 1 in die combi.

Een amerikaanse koelkast zonder ijscruncher...ik geef zelf niet om koud water en zo'n water gebeuren neemt veel plek in je vriezer in.

Stouw ik liever mijn vriezer vol met van alles!!
Alle reacties Link kopieren
Wel: hoogglans, makkelijk schoon te maken

ladekasten, kan veel in

los fornuis met grote oven

Draaicarrousel die je geheel uit het kastje kunt draaien.

Niet: kan even niks verzinnen. Ben nog steeds erg blij met onze keuken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sun lover schreef op 08 april 2011 @ 21:19:

Wel: hoogglans, makkelijk schoon te maken

ladekasten, kan veel in

los fornuis met grote oven

wokbrander aan de zijkant ipv midden

Draaicarrousel die je geheel uit het kastje kunt draaien.

Niet: kan even niks verzinnen. Ben nog steeds erg blij met onze keuken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook allemaal laden als onderkastjes, dat vind ik echt ontzettend handig en dat zou ik volgende keer weer doen.

Ik zou volgende keer graag zo'n inbouw espresso/koffiemachine willen, dat mis ik nu nog.
Alle reacties Link kopieren
Betreffende kast-fronten: wij hebben kastjes zulk soort frontjes: en dan nog boven en onder op de frontjes 3 of 4 siersleuven. Wat daar voor een vet van spetterende pannen, koffievlekken, smurrie en smerigheid in gaat zitten... ik zou zeggen ga niet voor de meeste tierelantijnen. Zat al in de woning overigens, is dus geen eigen keus gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kraan die je uit kunt trekken (aan de buitenkant niet te zien). Heel handig voor het vullen van emmers, grote vazen en het schoonmaken van de wasbak.



Verder een grote apothekerskast Heel erg handig kan er alles in kwijt. Zorg wel dat je een kast met dichte lades neemt. Veel keukenzaken zetten er standaard roosters in. Erg onhandig alles valt om.



Een 5-pits is erg handig. Wij hebben de wokbrander aan de zijkant en ook dat is een aanrader. De rest van de pitten is nog gewoon te gebruiken. Kijk wel even naar de verhoudingen. Neem ook grote kookplaat zodat alle pitten (en pannen) ook de ruimte hebben.



Bij iemand anders heb ik een vaatwasser op kniehoogte gezien. Als het past in je keuken is dat erg handig (niet meer bukken).



Heel veel spijt dat ik geen Quooker heb
Alle reacties Link kopieren
Let heel goed op de hoogte van het werkblad! Wij zijn niet eens zo groot, maar de standaardmaat vond ik echt te laag. Mijn man heeft de keuken zelf geplaatst en we hebben 'm lekker hoog gezet (alleen de plinten passen dus niet daar moeten we na 5 jaar nog steeds iets aan doen. Ook heb ik de hoogte van de afzuigkap goed afgemeten, ik vind het zo irritant als dat ding te laag hangt. Houd dan wel rekening met de afstand tussen fornuis en afzuigkap, die mag niet boven een bepaalde maat komen omdat hij anders niet goed werkt.



Voor de rest is het heel persoonlijk. Wij houden van natuurlijk materiaal en strak. Dus wij hebben een breed fornuis met verzonken pitten en geen tegels, maar betonverf op de muur. We hebben ook niets op het aanrecht staan, dat vind ik zo rommelig, net zoals kastjes met matglazen deuren waardoor je ziet wat erin staat. Nu staat onze keuken in het midden van het huis en hou ik niet van tierelantijntjes, terwijl sommigen een heel rariteitenkabinet op het aanrecht hebben staan.



Wij hebben ook de gootsteen in de hoek geplaatst (keuken is niet zo groot) maar houd er dan wel rekening mee dat een houten aanrechtblad kan barsten in de hoek doordat het wel een vochtige hoek is. Ik vind een anderhalve bak juist heel fijn, ik gebruik het vaak. De magnetron staat bij ons in de bijkeuken. Ik gebruik deze zeker 1x per dag, maar wilde er geen kast aan opofferen en hem al helemaal niet op het aanrecht hebben staan.



Het enige wat ik over zou doen, is een natuurstenen aanrechtblad nemen wat je met chloor kunt schrobben. Daar kan een houten aanrechtblad niet goed tegen , wij hebben deze dus vervangen voor een kunststof omdat we een natuurstenen voor de rest van de levensduur van de keuken economisch neit meer verantwoord vonden (te krenterig voor zijn, dus)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven