een nieuwe keuken - do's and don'ts

08-04-2011 20:33 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



in een ander topic vroeg ik naar de ervaringen met een houten vloer in de keuken. Nu een vraag over de keuken zelf: waar ben je blij mee? denk aan kleur, materialen, ruimte, apparatuur...

En: wat zou je noooooit meer doen als je weer een keuken zou kopen?



ben benieuwd!

Ik persoonlijk hoef nooit meer een magnetron (gebruik ik niet).



Mimi
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, wij hebben ook laden ipv onderkastjes, ik vind het ideaal, je benut te ruimte veel beter!
Alle reacties Link kopieren
lades ipv onderkasten

combi-oven én gewone oven

extra diep aanrechtblad (70 cm)

stoomoven

uittrekbare kraan

verf in plaats van tegels (hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is)

vaatwasser direct links of rechts van de wasbak



geen inbouw-espresso-apparaat, die zijn qua druk vaak minder dan losstaande, belachelijk duur en als er wat mee is is het waardeloos omdat je het hele ding er uit moet halen.
Alle reacties Link kopieren
Oh bedenk me net: we hebben wel een heerlijk ruim werkgebied: keuken is in u-vorm opgesteld. We beginnen met een inbouwkoelkast, vervolgens 2 kasten, hoek om, 2 kasten, onder spoelbak kast, weer 2 kasten, hoek om, 1 kast, onder kookplaat (helaas 4-pits) de oven en vervolgens een losse "onderbouw"-vaatwasser. Veel werkruimte dus. Helaas staat die werkruimte wel vaak vol (zie ook mijn aanmelding bij het slechte-huisvrouwen-topic ).
Alle reacties Link kopieren
Ben eigenlijk wel blij met mijn keuken, ivm budget destijds gebonden aan een IKEA keuken maar kan niet zeggen dat ik iets mis, heb alleen geen vaatwasser, maar mis ik ook niet. Misschien bij nieuwe keuken wat leukere tegels ipv de wat saaie witte tegels maar dat is het eigenlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Zet je oven en koelkast niet naast elkaar. Als de oven openstaat en dan doe je je diepvriesdeur open, dan botsen ze en maak je kleine putjes in je diepvriesdeur. Ohja dit gaat dus enkel op, als je oven aan de kant staat van je deur



En koop geen gas op glas, een hel om schoon te maken (maar wel mooi en handig om te koken!!)

Alle reacties Link kopieren
Tegenvaller: Wij hadden massief eiken aanrechtblad. Moet regelmatig gelolied worden. We bleven schuren en olieën en dan nog kregen we vochtvlekken. Uiteindelijk halfjaar niet meer geolied, goed later uitdrogen, ontvettingsmiddel (peut) en geschuurd en gelakt met blanke lak. We schokken van de glans, maar.. geweldig... er kunnen weer druppels op het aanrecht komen zonder dat het vlekken geeft.



Tegenvaller: IKEA 5 pits gasfornuis met wokbrander in het midden.. Hopeloos, nooit genoeg ruimte voor onze pannen. Alleen als je hoge smalle pannen hebt. Bovendien werkte al vrij snel de automatische ontsteking van één van de pitten niet.



Al onze onderkasten zitten lade's in. Geweldig!



Tegenvaller: Keuken is paar jaar oud nu, maar toch al relatief veel beschadigingetjes, vooral rond ladefrontrandjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alex48 schreef op 08 april 2011 @ 22:15:

Tegenvaller: Keuken is paar jaar oud nu, maar toch al relatief veel beschadigingetjes, vooral rond ladefrontrandjes.Dat hebben bij ook, vooral bij de grepen, maar als ik dit afzet tegen de prijs.... en je kunt de frontjes makkelijk vervangen, het binnenwerk ziet er nog prima uit en alles sluit nog goed en loopt nog goed.
wel: apotherskast (tja, dat was echt meteen wat me te binnen schoot na de opening gelezen te hebben, dus ookal is het al erg vaak genoemd doe ik het ook nog eens!)

wel: van die heel diepe laden voor pannen, je kan ze helemaal uitschuiven en van bovenaf heel handig stapelen.



niet: een houten blad. We zitten tijdelijk in een onderhuur-apartement (ivm verblijf in het buitenland) en de keuken hier is net nieuw... maar het aanrechtblad wordt nu al lelijk, vooral het stukje bij de kraan, waar weleens druppels blijven liggen (na het wassen van je handen doe je de kraan uit en als je de knop pakt drup je wat).



eventueel: inductieplaat. Mijn ouders hebben er een en het kookt heel erg snel. Ik vind het wel lastig dat je speciale pannen nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ben zoooo blij met mijn keuken:

Wel: natuurstenen blad extra diep, bakoven met magnetronfunctie (das dus iets anders dan combi magnetron), combi stoomoven (wil NOOIT anders meer), domino systeem voor gaswokpit, grill, 2 inductiepitten.en de quooker, jee wat een feest! mijn 1,5 spoelbak gebruik ik wel maar ik koop geen voorgesneden groente.

Niet: houten aanrechtblad, veel onderhoud en altijd lelijke plekken, geen kasten meer zonder uittreklades, geen (mat)glas front daar ben ik te rommelig voor. Greeploos vind ik heel mooi maar ik vond dit pijnlijk met mijn nagels (die kort zijn)



Enkele merken van keukenapparatuur hebben advies of servicecenters. Daar verkopen ze niets maar demonstreren ze en adviseren ze. Is mij supergoed bevallen. De grill is een luxe (maar wel een hele leuke). Ik werd zo kriegel van de keukenmaffia dat ik bij siematic uitkwam. Prijs viel mee en ik werd in DH enorm goed geholpen. Omgeving is altijd verbaasd wanneer ze horen wat we kwijt zijn geweest. Verder heen wij apparatuur bij de keuken voor internetprojs gekocht. En wanneer je drie weken met een keuken zonder werkblad kan dan kan je via internet voor scherpe prijs natuursteen krijgen. Dat bedrijf kwam inmeten, had een koffer met stalen bij zich wat als voordeel had dat de kleur vh blad goed zichtbaar was tov vloer en kastjes.



Ik ben na twee jaar echt nog iedere dag superblij met deze keuken. Slim om dit topic te openen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb idd ook hoogglans en had een beschadidiging op 1 van mijn lades en dan is het lang leve ikea: daar geven ze garantie op!

Heb mijn blad, kookplaat en wasbak ergens anders gehaald.

Kookplaat komt van Belion vgk 151 ( te koop bij plan-it) 4pits incl. wokbrander, maar lekker veel ruimte en gewoon 60 cm.
quote:ednaloy schreef op 08 april 2011 @ 21:16:

Zo'n pannen caroussel vreselijk!!! Wij hebben een Lemans kast onzettend handig..



[afbeelding]





Ja, die hebben wij ook!

Is toch ook een caroussel. Op die manier doe je tenminste nog wat met je hoeken, anders is dat zo'n verloren ruimte...
Zit al een jaar of 12 tegen deze keuken aan te kijken. Heb een combi magnetron, bevalt prima.

Vaatwasser > kan niet meer zonder!

Inductiekookplaat > ideaal in gebruik en qua schoonmaken. Al vind ik 4 pitten eigenlijk te weinig.

Heb een koelkast zonder vriesgedeelte, en daar heb ik spijt van. Vriezer staat in de kelder.

Afzuigkap hangt te laag en daar erger ik me aan.



Verder wil ik in de evt. volgende keuken meer lades in de onderkastjes, en absoluut weer een apothekerskast!
Alle reacties Link kopieren
Wauw!

Ben enorm blij met alle reacties! Ben al een stuk wijzer geworden dankzij jullie, o.a.:

- vaatwasser op kniehoogte

- alleen maar lades

- afzuigkap op hoogte



Ben alleen nog benieuwd welke lak/verf of materiaal jullie gebruiken in plaats van tegels? Wij willen ook geen tegels maar wel een afwasbare muur.



En: de keukenverkoper was ook enthousiast over de Quooker maar het voordeel is mij niet duidelijk: wat is er dan zo geweldig aan? Welk voordeel heeft het tegenover een supersnelle waterkoker?



dank dank dank!

Mimi

uiteraard zijn andere reacties meer dan welkom!
Alle reacties Link kopieren
o ja, en een extra diep werkblad!
Alle reacties Link kopieren
kmjjhfggfzssgsgsgggggggggggggggggggggggggagagagagagagagagaggaggaaAFAASGSSSGSGSGSGSGSUSHSUSUSUDSUSUSUUSSSGSSJSJDJSJJSJJSJSJSKSKSSKKSKSKSKSKSSKSKSKKSSGHSHSHSHSHSHHSHSHSHSSHSHSHSSHSHHSSHSHSHSHSBSGSGSHSHHSSHSHHSJJSKEJWJWJWJJWJJWWJWJQJWJJWJJWJWWJWJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJWWWHWJJWJWEJWJWWJJWWJJWJWJWWJJWJWW
Alle reacties Link kopieren
Nog wat tips:

- keukenapparatuur niet bij keukenboer, maar zelf via internet kopen. Scheelt je enorm veel geld!

- koop dan meteen alle apparatuur van 1 en hetzelfde merk! Bij de meeste merken krijg je dan 5 jaar garantie in plaats van de standaard 2 jaar. Je moet dan geloof ik minimaal 4 apparaten kopen.

- wij hebben een pyrolitische oven, die een zelfreinigingsfunctie heeft waarmee ook alle vetspetters tot stof worden gereduceerd. Dat kun je er vervolgens gewoon uitvegen. Nooit meer handmatig de oven schoonmaken dus!

- 5-pits kookplaat, met wokbrander aan de zijkant

- lades/korven ipv onderkastjes

- carrouselkast en apotherskast zijn inderdaad erg handig

- kies een onderhoudsvrij, duurzaam blad. Wij hebben een composiet blad van 4cm dikte. Het kost je wel een flinke duit maar dan heb je een prachtige blikvanger. Composiet ziet er uit als graniet, maar is minder poreus, dus nog beter.
Alle reacties Link kopieren
dont:

-neem nooit een RVS achterwand, echt ik heb spierballen zo groot als die van Popeye... Dat schoonmaken is echt vreselijk en binnen 5 minuten heb je weer een vlek.

-let erop dat de greepjes, afzuigkap, kraan en wasbak allemaal van hetzelfde materiaal zijn. Ik heb nu een kraan van chroom, chromen greepjes en een afzuigkap en wasbak van inox. geen gezicht als je er op let



do:

-magnetron ingebouwd in bovenkastje, ideaal!

-indien vaatwasser ingebouwd: álle greepjes in het midden van het deurtje laten zetten. Oogt veel rustiger.

-hoge kraan, supermakkelijk

-veel stopcontacten op hoogte 1250 mm. Past alles mooi in.

-planken in het gootsteenkastje, anders wordt het zo rommelig en je kan er veel meer in kwijt!

-bredere afzuigkap dan kookplaat. Zo worden veel meer luchtjes afgezogen.
life ain't a perfect story, write it while you live it
x
Alle reacties Link kopieren
Goede kit bij de afwerking, door een prof. Dus niet spier witte kit bij een zwart blad gezet door iemand "die dat ook wel kan". Heb je een mooie keuken, ziet het er nog niet uit omdat de afwerking ruk is. Zonde.
Alle reacties Link kopieren
Denk goed na over het licht. Ik vind het heel handig om onder de bovenkastjes lampen te hebben, zodat je goed kan zien wat je doet op het aanrecht en niet telkens in je eigen schaduw staat.
Ik vind zelf een Quooker doodeng omdat hij hete druppels water spettert als je er iets ondieps onder zet bijv. een theeglas.



Verder kun je nooit genoeg stopcontacten hebben bij het aanrechtblad, anders ben je steeds stekkers aan het wisselen van je apparatuur.



Een zwart aanrechtblad vind ik ook een misser, omdat je er werkelijk alles op ziet en dus blijf je poetsen, hetzelfde geldt voor een chrome koelkast en andere chrome keukendingen, zoals een waterkoker.



En als je een koelkast/vriezercombinatie kiest zet de vriezer dan onder, want die gebruik je veel minder dan het koelkastgedeelte en ben je dus niet steeds aan het bukken als je iets uit de koelkast pakt.



Of maak een inbouwcombinatie van magnatron/oven beneden, dan de koelkast erboven en daarboven de viezer.
Alle reacties Link kopieren
quote:pop1980 schreef op 10 april 2011 @ 17:15:

Denk goed na over het licht. Ik vind het heel handig om onder de bovenkastjes lampen te hebben, zodat je goed kan zien wat je doet op het aanrecht en niet telkens in je eigen schaduw staat.Maar tegenwoordig hebben veel mensen geen bovenkastjes meer (maar schappen of zelfs niets): hoe zorg je dan voor goede verlichting? Iemand een lumineus ( ;) ) idee?
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je vaatwasser niet naast een muur komt te staan... Dat had ik bij mijn vorige keuken, ik lette zelf altijd goed op, maar als een ander de vaatwasser inruimde ging het mis. Heel veel vlekken op de muur...

Ik heb een anderhalve oven zoals ik het zelf noem. 6 pitten en daaronder een grote oven en een kleinere. Handig voor afbakbroodjes, of als je meerdere gerechten klaar wil maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:sarah50 schreef op 10 april 2011 @ 22:22:

Zorg dat je vaatwasser niet naast een muur komt te staan... Dat had ik bij mijn vorige keuken, ik lette zelf altijd goed op, maar als een ander de vaatwasser inruimde ging het mis. Heel veel vlekken op de muur...

Dat heeft een vriendin van mij ook, altijd koffievlekken op de witte muur... erg onhandig!
Alle reacties Link kopieren
quote:mimi7 schreef op 09 april 2011 @ 20:52:

Wauw!

Ben enorm blij met alle reacties! Ben al een stuk wijzer geworden dankzij jullie, o.a.:

- vaatwasser op kniehoogte

- alleen maar lades

- afzuigkap op hoogte



Ben alleen nog benieuwd welke lak/verf of materiaal jullie gebruiken in plaats van tegels? Wij willen ook geen tegels maar wel een afwasbare muur.



En: de keukenverkoper was ook enthousiast over de Quooker maar het voordeel is mij niet duidelijk: wat is er dan zo geweldig aan? Welk voordeel heeft het tegenover een supersnelle waterkoker?



dank dank dank!

Mimi

uiteraard zijn andere reacties meer dan welkom!Kookplaat en afzuigkap beide 90 cm breed, is zoveel makkelijker als je met meerder grote pannen kookt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven