een poef breien

02-11-2009 14:25 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een poef breien! Die van Christien Meindertsma http://www.christienmeind ... hp?/projects/urchin-pouf/ vind ik helemaal geweldig! Maar helaas iets boven mijn budget . De Hema had een paar weken geleden een gebreide poef in de collectie, maar die was een beetje klein. Nu zou ik het zelf graag willen proberen. Op deze site kwam ik een patroon voor een mooie poef tegen: http://www.pickles.no/puff-daddy-knitted-stool/ (zie patroon onderaan) Ik heb alleen niet zo veel brei ervaring, zeg maar gewoon zero. Is er misschien een creatieve forummer aanwezig die mij de werkwijze in 'jip en janneke' taal uit zou willen leggen? En misschien kan inschatten of dit te doen is voor een beginnende breier?



Alvast super bedankt! Groetjes bloem9



De uitleg van de site:

What we used:

Eskimo, 18 balls (Or yarn suitable for US #13 needles)

Acrylic yarn would probably be a really good alternative, as it´s a piece of furniture

US #19 circular needles

2 cheap duves (feather and down



How we did it:

Cast on 35 stitches using three threads.

Knit the garter stitch until you´ve knitted all the balls, and there is just enough yarn left to asseble the stool.



You now have ONE rectangular piece.

Cast off loosely.



Assemble the short sides (35 stitch side) as neatly as you can.



Assemble the first long side. This is supposed to be the top or the bottom of the stool. Put the needle through the end stitch of every second row and tighten, tighten, tighten! Repeat on the rows in between and tighten until there is no whole in the middle.



Stuff the duves into the stool. We tried to make a ball of the duves before we stuffed it.



Assemble the other end in the same manner as the first.

And there you go! Your first knitted furniture perhaps?
Alle reacties Link kopieren
het kan nog dikker:

http://www.designboom.com/tools/WPro/im ... /wool1.jpg



Alle reacties Link kopieren
quote:mo1971 schreef op 02 november 2009 @ 15:52:

[...]





Ik heb nog even gezocht en volgens mij moet je breinaalden van 16 mm dik hebben.

Da's behoorlijk dik hoor, ik hoop dat je ze kunt vinden want ik heb nog nooit iets gemaakt met zulke dikke naalden.



Er zijn genoeg webwinkels waar je zulke dikke naalden kan halen, ik heb zelfs een set naalden van 20 mm dik (op de markt gehaald).



Al raad ik to aan om eens naar een wolwinkel te gaan of naar een wolkraampje op de markt, dan kunnen ze je ook een goede wolsoort aanraden. Ik brei ook wel eens amerikaanse patronen, maar gebruik andere wolsoorten dan aangeraden.



Als ik het patroon lees, is het echt een beginnersproject, dus makkelijk te doen. Voor de wol kan je waarschijnlijk het beste een wolsoort gebruiken die normaal op een naald 5 of 6 gebreid moet worden, omdat je met 3 strengen tegelijk breit.
Semper ubi sub ubi
Alle reacties Link kopieren
quote:Idreamofgenie schreef op 02 november 2009 @ 16:00:

[...]





Als ik het patroon lees, is het echt een beginnersproject, dus makkelijk te doen. Voor de wol kan je waarschijnlijk het beste een wolsoort gebruiken die normaal op een naald 5 of 6 gebreid moet worden, omdat je met 3 strengen tegelijk breit.Wat ik kan vinden is dat US #13 needles naalden zijn van 9 mm, dus de wol zou dan voor naalden 9 mm moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:mo1971 schreef op 02 november 2009 @ 16:09:

[...]





Wat ik kan vinden is dat US #13 needles naalden zijn van 9 mm, dus de wol zou dan voor naalden 9 mm moeten zijn?



(vergeet maar wat hier eerst stond, ik moet ook eerst goed lezen)

Klopt qua wol, dit houdt trouwens in dat het best een hele dikke draad is. Op deze manier kan je ook makkelijker zoeken. Maar ik zal eens kijken of ik meer informatie over de Eskimo wol kan vinden.
Semper ubi sub ubi
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook even gegoogled en verschillende webshops gevonden waar je het kunt bestellen:



Eskimo

100% wol

Prijs: ¤ 2,40



Vergeet de oude wol die jeukt! Eskimo is een heerlijke gesponnen superzachte 100% wolkwaliteit met een licht pluizig uiterlijk perfect voor de winter en de herfst. Een heel licht garen, die aangenaam en warm breiwerk geeft.
Wat grappig dit topic, ik wil ook al langer een poef maken.



Dacht eerder aan haken omdat je dan, door te meerderen, lekker steeds ronder kan gaan tot gewenste diameter. Dan

verder voor de gewenste hoogte waarna het minderen kan beginnen. Echter zit je uiteindelijk met een heel werk op je schoot en kan je het niet meer over zien. "Haakte daarop af"!



Een lange lap breien, waarna je de korte kanten aan elkaar zet en dan beiden lange kanten insnoert tot een poef lijkt mij een veel eenvoudigere manier.



Vraag mij wel af of wol stevigheid geeft en of de vulling er uiteindelijk niet uit gaat puilen.

Steviger materiaal, bv dik katoen met 3 draden gebruiken?

Een binnenvoering naaien voor vulling?



Denk zelf aan breien van 3 dunne stroken katoen maar geen idee of dat met 35 steken op de pennen past. Heb via marktplaats pennen van 20 mm dik gekocht. Als ik ze binnen heb, ga ik dat eerst maar uit proberen.

Zit ook aan repen suede/ leer/ kunst leer te denken.

Moet daarvoor wel eerst 2e hands jassen of broeken scoren......



Kortom leuk projectje!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ben die superpoef aan het breien :-) Zag jullie berichten staan, dus ik reageer maar ff.

Het is supersimpel. Ik lees elke keer weer de beschrijving of ik het echt wel goed heb gelezen. Het lijkt gewoon té simpel!!



Ik gebruik acrylgaren van de zeeman (lekker goedkoop 1 euro per bol) en 10 mm breipennen(ook bij Zeeman). Waar ik 16 mm pennen vandaan moet halen weet ik niet, maar bij 10 mm word de breisteek ook mooi groot/grof.



Veel plezier en succes. Roep maar als je vragen hebt. Via google kun je erachter komen hoe je precies moet breien. Type bijvoorbeeld ribbelsteek (die moet je namelijk gebruiken) in en je hebt verschillende sites die met foto's uitleggen hoe dat werkt.



p.s ik brei altijd mijn stress van mij af. Heerlijk ontspannen :-)
Alle reacties Link kopieren
Als je echte mooie wol neemt, vermoed ik dat je haast net zo duur uit bent als die poefs (flogs) in de winkel kosten. Zeker als je met driedubbel draad werkt.



Is het niet gewoon gebreid van ongesponnen wol?





Link naar de uitleg
quote:MamaJudith schreef op 15 november 2009 @ 22:21:

Hoi allemaal,



Ben die superpoef aan het breien :-) Zag jullie berichten staan, dus ik reageer maar ff.

Het is supersimpel. Ik lees elke keer weer de beschrijving of ik het echt wel goed heb gelezen. Het lijkt gewoon té simpel!!



Ik gebruik acrylgaren van de zeeman (lekker goedkoop 1 euro per bol) en 10 mm breipennen(ook bij Zeeman). Waar ik 16 mm pennen vandaan moet halen weet ik niet, maar bij 10 mm word de breisteek ook mooi groot/grof.



Veel plezier en succes. Roep maar als je vragen hebt. Via google kun je erachter komen hoe je precies moet breien. Type bijvoorbeeld ribbelsteek (die moet je namelijk gebruiken) in en je hebt verschillende sites die met foto's uitleggen hoe dat werkt.



p.s ik brei altijd mijn stress van mij af. Heerlijk ontspannen :-)



Bij hobbyzaken kan je pennen vinden tot sowieso 20 mm (zijn een soort van bezemstelen ), maar wat ik begreep van het patroon is dat je rondbreinaalden moet hebben op die grootte? Die heb ik nog n ooit gezien. verder ziet het er heel simpel uit



en leuk
Als je handig bent kun je er ook wel een binnen-kussen in maken, zodat je de stevigheid beter behoudt (van stevige stof, in bijpassende kleur, het bereiwerk schijnt natuurlijk altijd iets door).

Gewoon 2 cirkels met daartussen een strook stof gezet, stukje openlaten, vullen en met de hand dicht naaien.

Of je koop een oude poef bij de kringloop, die de bekleed met de gebreide hoes.
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 15 november 2009 @ 23:52:

[...]





Bij hobbyzaken kan je pennen vinden tot sowieso 20 mm (zijn een soort van bezemstelen ), maar wat ik begreep van het patroon is dat je rondbreinaalden moet hebben op die grootte? Die heb ik nog n ooit gezien. verder ziet het er heel simpel uit



en leuk



Oh ik gebruik geen rondbreinaalden, maar gewone. Ik hoop dat ik het goed doe.

Ik denk dat wanneer ik 20 mm. breipennen zou gebruiken de breigaten veel te groot worden. Het ziet er nu net zo uit als op de foto van de site http://www.pickles.no/puff-daddy-knitted-stool/
Alle reacties Link kopieren
als goedkoper alternatief voor de breipennen, kun je ook bij de doe-het-zelver ronde houten roedes kopen..(kosten echt 1-2 euro ofzo en dan kun je er een aantal uithalen) en er dan een ronde punt aan maken, met een beetje schuurpapier....heb ik vroeger ook wel gedaan en is misschien een kwartiertje/halfuurtje werk....kun je ze zo dik maken als nodig...



zorg idd voor een redelijk zachte wol, anders zit je niet lekker op je poef!
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Wat een goed topic dit, ik vind die zelfgebreide poef mooier dan die van Hema en vond het zo jammer dat ik die was misgelopen. Heb alleen geen brei-ervaring, op 1 lesje van de basisschool na dan... Ik ga het gewoon proberen want het lijkt me hardstikke leuk om te doen! Kan ook nog de oma van mijn vriend even om hulp vragen gelukkig. Heeft iemand die zelfgebreide al af? Misschien leuk om het hier te delen =D

Ga volgende week dan even langs Zeeman voor de materialen, denk dat ik dan ook maar voor de 10 mm ga.
Alle reacties Link kopieren
Ow.. die poef is het ontzettend leuk! Ik zit al jaaren te kwijlen op de poef van Meindertsma maar ik heb er nooit aan gedacht dat ik dat zelf kan maken.. Morgen vrij dus ik ga meteen de stad in om opzoek te gaan naar de grote breipennen.. Leuk!



Het zou leuk zijn om de poefs te showen op dit topic als ze af zijn! :D
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg, ik vind breien ook zo leuk. Heb het eigenlijk sinds een maand of 2 weer herontdekt en heb nu een sjaal en een muts gebreid voor dochter met breinaalden nummer 8 en dat ging heerlijk vlot en ziet er leuk uit. Op youtube heb ik breiles gevolgd. Zo had ik weer vlot de belangrijkste steken onder de knie. Het beste is om engelse of amerikaanse breilessen op youtube te bekijken, die vond ik toch wel het duidelijkste.

Ik ga ook me ook 'ns in die poef verdiepen. Heerlijk, weer een nieuw project!
Alle reacties Link kopieren
Wil ook nog altijd eens zelf een poef breien. Welke vulling doen jullie er eigenlijk in?
Alle reacties Link kopieren
Op die site die aangegeven staat zeggen ze dat ze er (dons)dekbedden in doen en deze vooraf iets hebben voorgevormd tot een bol. Ik heb nog een poef van de kringloop die ik ga gebruiken als vulling en ga deze nog iets aanvullen met een Ikea dekbed.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik in mijn poef een binnenzak naai en 'm dan stevig opvul met van die balletjes die in zitzakken zitten. We hebben hier nog een ouwe zitzak staan, dus dat spul heb ik al.

Zou zo'n poef ook te breien zijn van bandgaren? Dat is vrij breed en lijkt een beetje op schoenveters. In de wolwinkel heb ik het zien liggen in hele mooie gemeleerde kleuren. Maar om dat met 3 draden te breien lijkt me wel moeilijk. Misschien ga ik maar 'ns een proeflapje proberen, 'ns kijken of het er 'poefwaardig' uitziet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,



Leuk dat er hier ook gebreid wordt Zelf brei ik al bijna mijn hele leven. Mijn oma's hebben het me geleerd en ben er nooit mee opgehouden. Zelf ben ik lid van een aantal breiforums en het super om te zien dat ook jonge mensen dit leuk vinden en doen!



Die poef.... die wil ik ook breien



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel breien, maar snap het patroon niet zo goed eigenlijk...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt bloem9! Die bollen bij de vera moda, of hoe heet t, vond ik ook zo leuk trouwens! Maar die poefs zijn inderdaad schandalig duur. Dit weekend heb ik me dus even laten bijspijkeren door mijn moeder. Gelukkig is het gewoon recht toe recht aan breien, dus ik ben enthousiast begonnen. Ik heb bij de zeeman drie bollen donkerpaarse wol gekocht. Als ik die op heb, koop ik wel weer bij; eerst zien of ik zover kom
Alle reacties Link kopieren
Oeh die zijn mooi he Webs! Ik heb die ook gekocht alleen niet voor een poef maar voor een konijn in een jurkie .

Bij de kwantum hebben ze ook gebreide poefen maar dan met kabels en tricot ipv recht. Wel voor normalere pennen, ik denk nr. 6. Wel gaaf in paars
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een russische familie geholpen met meubelen en gordijnen en kleren. Die mevrouw breide als dank voor de hele familie sloffen. Echte leuke russische sloffen, van heel dikke wol.

Die mevrouw breide met fietsspaken, omdat dikke pennen te duur waren

Is dat niet inventief ?
Alle reacties Link kopieren
@Prideke, ja ik vind het een hele mooie kleur alleen soms lijkt het bijna zwart.... maar ach, dan maak ik wel een licht gekleurde binnenhoes

En idd slim die spaken, gelukkig heb een moeder met ongekende voorraad
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand me het laatste stukje uitleggen? Dus hoe je m dicht moet maken zegmaar? Het breien kom ik wel uit maar ik snap de uitleg niet van hoe je 'm dan dicht moet trekken zegmaar... iemand? Ik vind m echt mooi namelijk!



En je breidt met 3 draden tegelijk?



Aahh sorry hoor ik wil m erg graag maken!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven