een poef breien

02-11-2009 14:25 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een poef breien! Die van Christien Meindertsma http://www.christienmeind ... hp?/projects/urchin-pouf/ vind ik helemaal geweldig! Maar helaas iets boven mijn budget . De Hema had een paar weken geleden een gebreide poef in de collectie, maar die was een beetje klein. Nu zou ik het zelf graag willen proberen. Op deze site kwam ik een patroon voor een mooie poef tegen: http://www.pickles.no/puff-daddy-knitted-stool/ (zie patroon onderaan) Ik heb alleen niet zo veel brei ervaring, zeg maar gewoon zero. Is er misschien een creatieve forummer aanwezig die mij de werkwijze in 'jip en janneke' taal uit zou willen leggen? En misschien kan inschatten of dit te doen is voor een beginnende breier?



Alvast super bedankt! Groetjes bloem9



De uitleg van de site:

What we used:

Eskimo, 18 balls (Or yarn suitable for US #13 needles)

Acrylic yarn would probably be a really good alternative, as it´s a piece of furniture

US #19 circular needles

2 cheap duves (feather and down



How we did it:

Cast on 35 stitches using three threads.

Knit the garter stitch until you´ve knitted all the balls, and there is just enough yarn left to asseble the stool.



You now have ONE rectangular piece.

Cast off loosely.



Assemble the short sides (35 stitch side) as neatly as you can.



Assemble the first long side. This is supposed to be the top or the bottom of the stool. Put the needle through the end stitch of every second row and tighten, tighten, tighten! Repeat on the rows in between and tighten until there is no whole in the middle.



Stuff the duves into the stool. We tried to make a ball of the duves before we stuffed it.



Assemble the other end in the same manner as the first.

And there you go! Your first knitted furniture perhaps?
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben een poef aan het breien.



Nu heb ik nog wat vragen:



Hoe breed en lang is de lap die jullie breien?



Wat gebruiken jullie als vulling? Je moet er namelijk wel lekker op kunnen zitten.
Alle reacties Link kopieren
hey, ik ben ook aan het breien geslagen, alleen weet ik niet of ik voor deze poef nou wel of niet rondbreinaalden nodig heb. weet namelijk niet of ik weet hoe dat moet... Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je er geen rondbrei naalden voor nodig. Het is gewoon rechttoe rechtaan breien tot een grote lap en dan op het laatst moet je iets doen waardoor de bolvorm ontstaat. (Dat laatste stukje weet ik niet zo goed )

Heb me er even in verdiept, maar zou niet weten waar ik z'n poef kwijt moet!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je gewoon een rechte lap hebt, die je aan de uiteinden vastmaakt, zodat je een cilinder hebt. En dat je dan de boven en onderkant dichttrekt. Maar bij dat dichttrekken krijg je toch een soort van grote openingen in het motief? Dat je er doorheen kan kijken? Of valt dat mee? Ik denk meteen: ze raadden niet voor niks rondbreinaalden aan, maar ik heb geen idee hoe ik met die dingen moet werken!
Alle reacties Link kopieren
Met rondbrei-naaleden krijg je ook een koker. Je blijft dan eigenlijk in cirkels breien. Omdat je dikke wol met veel draden gebruikt zijn de openingen volgens mij niet zo heel groot. Maar ik zou wel een overeenkomstige kleur onder je breihoes om je poef heen doen, dan zie je niets als de gaten toch wat groot zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jahoeoeoe mijn poef is ook af en ik ben er ZO trots op!

Heb hem gemaakt voor mijn schoonzusje, en die viert het zaterdag dus als het zou mislukken moest ik nog snel een ander cadeautje bedenken en was alle moeite voor niks...maar moet zeggen dat ik er zwaar trots op ben. En hij zit nog heerlijk ook.



Ik heb gebreid met pennen 20, met 6 draden tegelijk van zeeman wol 50gram (dacht ik, het was best dikke wol). Als ik het nog een keer zou doen zou ik denk ik nog meer draden nemen want de gaatjes zijn best groot er tussen....Ik heb 30 steken opgezet.

Mijn lap was uiteindelijk 58 cm breed, en iets van 1.20m lang (niet uitgerekt).



Een binnenzak heb ik zelf gemaakt. Heb een hoeslaken voor om een matras gekocht bij de zeeman lekker goedkoop, de goede kleur en het rekt een beetje mee. Hier heb ik een lap uit geknipt ongeveer 60cm bij 1.50m. Heb de korte kanten aan elkaar genaaid, aan allebei de lange kanten een tunneltje genaaid met elastiek er in. Onderkant samengetrokken en een cirkeltje van stof er overheen genaaid aan de binnenkant zodat hij niet zou gaan 'lekken'. Heb de zak gevuld met piepschuimbolletjes (bij de karwei gekocht), denk dat er ongeveer 75 liter in gegaan is en mn poef is best groot, eigenlijk precies goed .

Ik was te eigenwijs om hulp te vragen dus heb de binnenzak aan mijn wasrek gehangen :op en hem zo alleen kunnen vullen.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-AVQXN7AB.jpg



hele woonkamer vol met bolletjes , maar ach.

Heb met veel moeite de bovenkant ook dicht getrokken en daar ook weer een cirkeltje van stof op het gat genaaid.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-JWJ7WKHG.jpg



vervolgens de binnenzak in mn breisel gestopt en breisel gesloten.

Het resultaat:



http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZHBGO8G.jpg



http://www.mijnalbum.nl/Foto-DPGRIVK3.jpg



Ik heb de foto's in een online album gezet dus hoop dat jullie ze kunnen zien!
Alle reacties Link kopieren
Lalies, wat een mooie poef zeg! Wat zou ik graag willen dat ik je schoonzusje was, wat een geweldig kado!



Ben jaloers op je poefenbrei-talent!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Laika!

Ik ben er ook zo blij mee, had niet gedacht dat het zo goed zou lukken!

Christien Meindertsma eat your heart out

Mn schoonzusje en ik waren helemaal lyrisch over die dingen van haar, maar ze zijn echt onbetaalbaar....

Zo toch weer een paar honderd euro bespaard!
Alle reacties Link kopieren
Lalies, wat is jouw poef mooi geworden! Wat vond je schoonzus ervan?
Alle reacties Link kopieren
Hihi ja die is heel blij! Hij staat ook heel leuk in dr huisje! En hij zit super lekker met die bolletjes.

Nu zelf nog een groter huisje zoeken dan maak ik er ook een voor mezelf!
Alle reacties Link kopieren
Wow wat mooi geworden. Dan moet ik het project ook maar weer eens oppakken ;)
Alle reacties Link kopieren
O nog vergeten te vragen LaLies: waar koop je zulke bolletjes, die als vulling dienen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de bouwmarkten afgegaan, en heb ze bij de Karwei gevonden.

Maar misschien hebben ze ze ook nog wel bij andere bouwmarkten. Ik had 3 zakken gekocht maar heb er van een nog 3/4 over. Ze waren iets van 6 euro per zak.

Je kun ook zakken bestellen via internet, dat is goedkoper (zelfs incl verzendkosten), maar daar had ik geen tijd meer voor omdat ik hem cadeau ging doen en hij dus af moest zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: Ga naar het dichtstbijzijnde bejaardentehuis, daar hebben ze vaak van die breikransjes die ook dingen verkopen op de fancy fair van het tehuis. Er zullen vast dames zijn die het erg leuk vinden om een poef voor je te breien. En volgens mij zijn goede breisters aan het uitsterven en kan je ze enkel nog op hoge leeftijd tegen komen waaronder in een bejaardentehuis. Ik laat daar altijd Noorse sokken van echte Noorse wol breien op bestelling.
Alle reacties Link kopieren
LaLies, wat een superleuke poef is dat geworden zeg!
...
Alle reacties Link kopieren
Help



het is al een tijdje terug aan de reactie`s te zien, maar ik heb de poef gebreid, maar ik krijg de bovenkant niet mooi. Als ik het volgens de beschrijving doe heb ik allemaal bobbels, krijg hem niet mooi vlak, hebben jullie het op een andere manier gedaan?



hoop dat nog iemand dit leest
Alle reacties Link kopieren
Hee!

Ik dacht toevallig vandaag: laat ik eens op het poevenforum kijken of er nog nieuwe tips en ideetjes zijn. Een vriendinnetje heeft gevraagd of ik er ook een voor haar wil maken. Wist zelf ook niet meer precies wat ik toen gedaan had en dat heb ik hier mooi beschreven dus dacht: even kijken!

Ik heb het dus wel volgens de beschrijving gedaan, je hebt inderdaad wel wat bobbeltjes maar die vond ik niet lelijk of storend (en degene die hem heeft gekregen ook niet). Het album waar ik mijn foto's in had staan is inmiddels opgeheven ;) ik ben nu niet thuis maar ik zal van de week wel even proberen de foto's er weer op te zetten, dan kun je het zien. Je moest geloof ik om en om door de gaatjes een draad rijgen, en dan een andere draad door de gaatjes die je eerst over had geslagen. En dan moet je beide draden gelijkmatig aantrekken.



Groetjes, Lies
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi



maar ik heb echt grote brede bobbels,echt niet mooi.



ga het nog een keer proberen, hoop dat ik vd week je foto`s

nog effie`s kan zien



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,



ik ben op zoek naar een patroon voor een gehaakte poef. Net zoiets als joepie3. Wie heeft er een patroon voor mij?

Ik heb nu twee kussens gehaakt van Zpaghetti en wil nu graag een poef gaan haken.



Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Haii allemaal,



Jaja...toen ik de poef van ontwerpster Christien zag, dacht ik ook "die wil ik ooook!" dus ben aan de slag nu met breien...

Ik snap alleen niet helemaal hoe je met meerdere draden kunt breien? Hoe doe je dat?
Alle reacties Link kopieren
Haii allemaal,



Jaja...toen ik de poef van ontwerpster Christien zag, dacht ik ook "die wil ik ooook!" dus ben aan de slag nu met breien...

Ik snap alleen niet helemaal hoe je met meerdere draden kunt breien? Hoe doe je dat?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon hetzelfde als met een enkele draad. Het is het handigst als je van tevoren de bollen uithaalt en dan samenvoegt, anders raakt het nog wel 's in de knoop.
Alle reacties Link kopieren
@ Gazelle BEDANKT! Het is me gelukt en ben nu flink aan de slag.

Vind het zo leuk om te lezen dat er meer mensen toch ook lekker een poef aan 't breien zijn Ziet er nu al super leuk uit! heb dikke wol gehaald uit een breiwinkeltje bij mij op de hoek met naalden 12 brei nu met 2 draden tegelijk...

Zodra die af is zet ik ook even een fotootje op 't forum!



Nou ik ga weer verder!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



ik was een beetje vergeten de fotootjes te plaatsen.

Heb net een nieuw album aangemaakt dus ze moeten nu weer te zien zijn.



Dit is de binnenzak (gemaakt van een hoeslaken voor om een matras en bouwmarktbolletjes):

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B4RJJHYU.jpg



En dit de poef:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HUICFKIS.jpg



http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IDORKOKR.jpg



Voor de uitgebreide beschrijving van draden en pennen etc zie mijn eerdere hele lange uitgebreide bericht, daar heb ik het allemaal in beschreven...



Succes allemaal! Ik wil er heel graag nog een maken maar heb voorlopig geen tijd :( misschien in de kerstvakantie :op



Groetjes, Annelies
Alle reacties Link kopieren
@ Hoooked



Ik heb een haakworkshop gedaan bij echtstudio.

Ik weet dat zij ook poeven haken van Zpaghetti en daar pakketten voor verkopen. Misschien verkopen ze het patroon ook los? Ze hebben kortgeleden de site veranderd dus ik weet het allemaal niet zo goed meer te vinden :p maar misschien als je even speurt:



http://www.echtstudio.nl/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven