Een pup; wat moet ik weten?

01-10-2015 22:38 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week zondag mogen we onze boomerpup halen. Spannend en superveel zin in! We hebben alles al in huis (denk ik), dat is geen probleem maar: wat kunnen we verwachten vooral de eerste tijd? Hoe is een pup 's nachts? Moet de pup bij ons op de slaapkamer de eerste nachten? Hoe vaak laat je een pup uit? Moet dat ook 's nachts? Wat zijn jullie ervaringen? Wat moet ik écht nog weten? Wil me er graag goed op voorbereiden
Alle reacties Link kopieren
bench doen we wel. Hebben we al gekocht en ik wil dat ze die gebruikt als rust plek. Ook voor de kinderen duidelijk: ligt ze in haar bench mag je haar geen aandacht geven en heeft ze rust.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, wat heb je voorgesteld? En wil hij niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jouw man gewoon graag tussen twee teefjes slaapt
Alle reacties Link kopieren
quote:houten1983 schreef op 02 oktober 2015 @ 20:35:

Beetje overdreven lijkt me snachts elk uur eruit gaan...dan went de hond daaraan en denkt dat ie altijd snachts elk uur naar buiten mag en gaat. Lijkt me niet handig.

Nooit gedaan ook.Uitgeputte hond, ieder uur hele nacht door naar buiten
Alle reacties Link kopieren
Jup de eerste week elk uur, 2e week om de 1,5 uur en zo deden we het opbouwen.

Je kan mij voor gek verklaren maar met 6 weken zindelijk overdag, en s'nachts om de 3/4 uren.

Na 3 maanden hoefde we s'nachts er niet meer uit.

Laatste keer buiten om 23.00 en dan pas weer om 5.00 de volgende ochtend als vriend ging werken.

Tja heb er misschien teveel tijd ingestoken, maar ik vond het de moeite waard.

En laten we eerlijk zijn, iedereen doet het op z'n eigen manier.
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
Ja precies dat is het ook iedereen doet het op zijn eigen manier, en je kent je eigen hond het beste.

Ik heb het volgens mij echt getroffen met mijn hond, gaat doordeweeks voor het laatst om 21:00 uur naar buiten en dan smorgens pas weer om 07:00 uur. En in het weekend slaapt hij soms nog langer dan ik hahahaha
Alle reacties Link kopieren
quote:chick28 schreef op 02 oktober 2015 @ 20:46:

Jup de eerste week elk uur, 2e week om de 1,5 uur en zo deden we het opbouwen.

Je kan mij voor gek verklaren maar met 6 weken zindelijk overdag, en s'nachts om de 3/4 uren.

Na 3 maanden hoefde we s'nachts er niet meer uit.

Laatste keer buiten om 23.00 en dan pas weer om 5.00 de volgende ochtend als vriend ging werken.

Tja heb er misschien teveel tijd ingestoken, maar ik vond het de moeite waard.

En laten we eerlijk zijn, iedereen doet het op z'n eigen manier.Echt knap dat je dat vol gehouden hebt! Als jij het zo prettig vindt/vond dan is dat gewoon jouw manier. Ieder zijn ding. Maar wat vond je de moeite waard?
Alle reacties Link kopieren
pup is ruim 10 weken als ze bij ons komt.
Alle reacties Link kopieren
Ohh als de pup al 10 weken kan je echt wel volstaan met een keer opstaan, bv om 3 of 4 uur snachts. Wij hebben ook altijd maar een keer gedaan en dat ging prima.

Bench zou ik inderdaad sowieso doen, ook overdag nadat hij veel gespeeld / gewandeld heeft, om even te rusten. Zodra ie dan weer uit de bench komt meteen optillen en naar buiten, na het slapen moeten ze áltijd plassen (pups dan :P)



Gouden tip: voer je hond vers vlees ipv brokken, dan drinken ze veel minder water (omdat het vlees van nature veel vocht bevat) en krijgt de hond het vocht gelijkmatiger binnen. Met brokken schrokken ze vaak heel veel water in een keer weg, consequentie, als ie moet plassen is het meteen HEEEEEL nodig. Daarnaast hoeven ze ook véél minder te poepen als ze rauw vers vlees krijgen (max 2 keer per dag) met brokken poepen ze veel meer...
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Met 10 weken is idd 1 keer per nacht eruit wel voldoende. Zelf laat ik pups altijd uit direct nadat ze wakker worden en ongeveer 10 minuten nadat ze hebben gegeten of gedronken. Qua vers vlees zou ik dat nog niet aan een pup geven. De gevaren daarvan komen nu pas een beetje naar buiten. En misschien een handige tip...heb veel pups verzorgd in mijn leven en als je ze optilt met hun kont naar beneden en hun hoofd naar boven plassen ze je niet onder.
Alle reacties Link kopieren
Rauw vlees wordt afgeraden, zeker voor pups.

Mijn hond kreeg ook vrijwel dagelijks rauw vlees, nu mag ze het niet meer omdat ze nierproblemen heeft, ze krijgt speciaal voer en medicijnen. Een pup moet je sowieso geen rauw vlees geven.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn daarvan de gevaren dan precies?

Wat ik in ieder geval weet is dat 95% van alle brokken gewoon grotendeels rotzooi bevat, waar het lichaam van je hond verder niks mee doet, ergo de grote hoeveelheid poep...

Die van ons krijgt al sinds pup biologisch vers vlees van Darf en daar doet hij het supergoed op
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Friction: Bacterieepn die het vlees bevatten. Ik zal morgen even de precieze artikelen opzoeken voor je. Ver vlees wordt tegenwoordig afgeraden ook voor volwassen honden. Komt ook omdat vers vlees nog maar een aantal jaar echt veel gegeven wordt dus de meeste gevolgen zijn ook nu pas echt bekend.



Jammer dat je gelijk alweer zegt dat brokken rotzooi bevatten. Ook goede brokken bestaan, en als ik mijn hond vandaag vers vlees geef dan is hij morgenochtend dood. Niet voor elke hond is het goed.
Alle reacties Link kopieren
Hmm ja ook in vers vlees merken zitten grote verschillen natuurlijk.

Ben wel benieuwd naar de artikelen inderdaad. En vraag me natuurlijk ook af of deze bacterieen dan ook aanwezig zijn op biologisch vers vlees wat ik voer ;)
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
quote:MarianneDavids schreef op 02 oktober 2015 @ 22:32:

Rauw vlees wordt afgeraden, zeker voor pups.

Mijn hond kreeg ook vrijwel dagelijks rauw vlees, nu mag ze het niet meer omdat ze nierproblemen heeft, ze krijgt speciaal voer en medicijnen. Een pup moet je sowieso geen rauw vlees geven.Wat een flauwekul. De meeste fokkers voeren vers vlees aan hun pups. Mijn pups kreeg ik ook met vers vlees gevoerd binnen en dat is altijd zonder problemen gegaan.
Op biologisch vlees zijn natuurlijk ook bacteriën vindbaar. Zeker als je echt gaat uitzoeken wat biologisch vlees nu echt precies is. Ik ken stallen die biologisch zijn waarbij de koeien het hele jaar rond vaststaan en maandenlang een ontsteking hebben en uiteindelijk maar worden geslacht omdat ze vanwege de biologische status geen antibiotica mogen geven. Ik ken ook stallen waarbij de koeien het hele jaar rond buiten komen en medicijnen krijgen als ze ziek zijn. Biologisch betekend in mijn woordenboek " onzin" om eerlijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hmm ja ik geloof wel dat er honden zijn die geen vers vlees kunnen verdragen, maar volgens mij zijn dat toch de uitzonderingen. Ik ken eigenlijk ook alleen maar mensen die hun hond vers vlees voeren (en ook fokkers) en dat gaat overal altijd goed.

Echte goede brokken ben ik nog niet tegengekomen, ookal zijn ze graanvrij, dan zijn ze nog vaak voor het grootste deel met allerlei onzin volgestopt zoals zoete aardappel of groenten, daar heeft een hond niks aan... Volgens mij zijn enkel Orijen en Taste of the Wild wel prima, maar ik zou alsnog voor vlees gaan boven brok.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Ik heb ook een tijdje vers vlees geprobeerd en het was alleen maar drama. Vacht viel uit, constant vreselijke diarree waar maar geen einde aan kwam, een lusteloze hond. Toen ik over ging op brokken was het na een week voorbij. En ik geef nog supermarkt brokken ook en mijn hond is nu 15 en mankeert nog steeds niets op een stel ogen met staar en doofheid na.



Goed dat je echt biologisch wilt voeren maar je weet pas dat iets echt biologisch is als je het zelf hebt gezien en weet waar het vlees vandaan komt. Niet zomaar afgaan op een etiketje of de mooie blauwe oen van een verkoper.
quote:Friction-90 schreef op 02 oktober 2015 @ 22:50:

Hmm ja ik geloof wel dat er honden zijn die geen vers vlees kunnen verdragen, maar volgens mij zijn dat toch de uitzonderingen. Ik ken eigenlijk ook alleen maar mensen die hun hond vers vlees voeren (en ook fokkers) en dat gaat overal altijd goed.

Echte goede brokken ben ik nog niet tegengekomen, ookal zijn ze graanvrij, dan zijn ze nog vaak voor het grootste deel met allerlei onzin volgestopt zoals zoete aardappel of groenten, daar heeft een hond niks aan... Volgens mij zijn enkel Orijen en Taste of the Wild wel prima, maar ik zou alsnog voor vlees gaan boven brok.Je hebt nog wel meer goede brokken zoals Arcana, doglovers gold. Voor verdere merken zie hier http://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk weet je dat nooit zeker, maar das geen reden om dan maar niet-biologisch vlees te kopen want dan weet je voor 100% dat het niet biologisch is.

Overigens is Darf wel heel open over de herkomst van hun vlees (zie https://www.facebook.com/DarfHondenvoer).



Ook binnen vers vlees zit een heleboel variatie, en ook daar zitten er tussen waar je hond het slecht op kan doen.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Ik denk dat mijn post verkeerd begrepen werd ivm het uitlaten:

- Overdag is het de eerste weken wel zowat elk uur, maar 's nachts is het 1 a 2 keer. Als het goed is slaapt de pup dan langer en houdt het de urine langer op (maar op die leefijd nog geen 8 uur).



Wat betreft voer, daar is een hele discussie over gaande. We hebben de pup in het begin nog wat bijvoeding gegeven in de vorm van Energique en later wat Carnibest (puppy variant). Alleen werd ze nogal stevig (lees mollig :p) dus zijn we daarmee gestopt. Hoewel ik voorstander ben van rauw vlees, moet je je goed inlezen in de juiste samenstelling en ook er goed opletten dat je geen botten geeft die kunnen splinteren ed. Het is ook lastiger als je een lang weekend weggaat met de hond, niet elke plaats heeft rauwe dierenvoeding en het moet lang genoeg koel blijven in de koelbox zodat het nog goed blijft.



Wij zijn dus overgestapt op brokken en hebben een aantal geprobeerd:

- Proplan (zalm en rijst): was van de fokker, alleen at ze die brokken niet graag toen. Ze deden het er wel goed op.

- Royal Canin: NOOIT MEER Royal Canin. Het stinkt, haar ontlasting wordt er erg zacht van en ze moet er vaak van poepen. Bah.

- Orijen: hier zit ze nu op. Ik vind het prima voer, haar vacht en tanden zien er goed uit, geen problemen met de ontlasting zoals bij royal canin en ze eet ze graag. Het is wel prijzig voer, maar de samenstelling is 80% vlees en 20% groenten/fruit als vulmiddel in plaats van granen.

Linkje samenstelling Orijen Puppy
Alle reacties Link kopieren
Hmmmmmmm wij hebben ook een zak royal canin klaar liggen.... Niet goed dus?
Alle reacties Link kopieren
Rauw was ik niet van plan.
Met royal canin wordt je pup ook gewoon gezond groot hoor. De meningen qua voer zijn nogal verdeeld.
Ik vind royal canin gewoon verschrikkelijk om de redenen die ik heb opgegeven. Dus voor onze hond is het geen goed voer. Dat een andere hond er geen last van heeft kan ook



Jynta, probeer het gewoon uit en kijk of het bevalt. Als het prima gaat dan is het goed en als het niet gaat dan kan je je oriënteren op ander voer :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven