Een wijn hoort erbij ...

29-06-2013 21:13 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik lust dus helemaal geen alcohol. Ik heb in het verleden alles wel een keer geprobeerd maar ik krijg van alles kokhalsneigingen.

Dus ik laat het lekker staan. Ik heb liever wat fris of gewoon een glas water.



Toch krijg ik het vaak te horen:

- Joh, doe eens gezellig ...

- Ben je zwanger ofzo?

- Je moet het leren drinken

- Je moet wel een beetje meedoen

- Hier hoor je een wijntje bij te drinken (bij een chique diner) ...



Vandaag had ik een etentje bij een vriendin die zich beledigd voelde toen ik i.p.v. wijn om een glaasje fris bij het eten vroeg. Ze vond dat dit niet hoorde en een gebrek aan mijn opvoeding dat ik nooit wijn heb leren drinken. De wijn complimenteerde haar eten ...



Mensen, die ik ken, lijken er geen begrip voor te hebben dat ik geen wijn of alcohol hoef.



Ik ben benieuwd hoe jullie het zien. Is het beledigend dat ik bij het eten geen wijn drink? En om een glaasje fris vraag? Water mag kennelijk weer wel?
Als de wijn het eten moet complimenteren, zou ik mijn wenkbrauwen optrekken. Onzin, geen drank drinken tegen je zin in.



Ik drink nauwelijks alcohol. Ik word daar trouwens nooit op aangesproken. Ik drink trouwens geen frisdrank tijdens nette etentjes. Een glas cola bij een chique diner vind ik not-done.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind cola ontzettend lekker. Maar vanwege de cafeïne drink ik het 's avonds niet meer, en thuis trouwens sowieso niet vanwege het suikergehalte.



Als je geen alcohol lust, dan lust je het niet klaar. Niets aan te doen. Moeten mensen maar gewoon respecteren. Ze mogen niet van jou verwachten dat je iets tot je neemt waarvan je gruwt.
Alle reacties Link kopieren
Cola drink ik ook niet echt. Maar ik drink wel graag ijsthee bijvoorbeeld, limonade (ik heb zelf thuis altijd zelfgemaakte vlierbesbloesem siroop - heerlijk) of gewoon water.



Ik heb er echter geen problemen mee als anderen cola drinken bij een chique diner. Of het kan dat moet een ieder zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geen drinker, (nu helemaal niet vanwege zwangerschap en daarna de borstvoeding), dronk twee à drie keer per jaar een klein glaasje. Nooit iemand die dat raar vond.



Ik drink ook nooit koffie, lust ik niet.
Ik vind dat je zelf moet weten wat je drinkt. Soms stoort het mij ook dat je "afwijkt" wanneer je geen alcohol drink. Ik drink verder wel, maar niet altijd. Een aantal jaren geleden dronk ik 3-4 avonden in de week redelijk wat, maar ik vind het niet gezond, werd er ook echt steviger van en ik wil me niet afhankelijk voelen van alcohol. Dus sindsdien drink ik niet altijd meer, wanneer ik dat eerder wel deed. Voel me fitter, prettiger en slanker. Andere mensen vinden het soms gek, maar daar trek ik me niks van aan!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook niet van de alcohol.

Het heeft niet perse met de naam wijn te maken, maar meer met alcoholische dranken.

In al die dranken zit een smaakje wat ik niet echt lekker vind.



Ik vind het zeer ongepast als een gastvrouw geen rekening houdt met gasten die geen alcohol drinken. Ik vind je dan niet echt gastvrij.



Ik heb nog nooit een rotopmerking gehad over het feit dat ik geen alcohol drink.

Thuis probeer ik wel eens wat uit, maar ik blijf het niet lekker vinden. Buiten de deur zal ik dan dus ook geen alcohol drinken. Zet iemand het mij voor zal ik het ook niet opdrinken.
Ik vind het vreemd dat je vriendin beledigd is dat je geen wijntje wil bij haar diner. Ze kent je, neem ik aan, langer dan vandaag en weet dus dat je nooit wat drinkt. Daar kan ze dan toch gewoon rekening mee houden?
@ Very Cherry: ?

Ja, ik vind het raar / niet nodig dat er tijdens een tv programma overdag zo veel word gedronken.

Open dag huis; glas drank

Overleg na bezichting huis: glas drank

Huis gekocht: glas drank

Eerste keer huis betreden na sleuteloverdacht: glas drank.



Dat is al 4x een glas alcohol in een programma van misschien en half uur.



Ik zie eigenlijk nooit rokende mensen voorbij komen in dat soort programma's - is me in ieder geval nog nooit opgevallen, dus ja, dat zou ik ook raar vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het persoonlijk wel een pietsje jammer vinden als je specifiek frisdrank zou willen bij eten waar ik enorm mijn best op heb gedaan. Elke keer een hap suiker tussendoor verpest namelijk wel echt de smaak van het eten waar ik zo bewust mee bezig ben geweest. Maar dat zou ik niet laten merken. Met thee of water bij de maaltijd: geen enkel probleem. Mijn buren komen hier regelmatig over de vloer en zij drinkt niet. Prima, zorg ik dat ik ook fris in huis heb (wat ik zelf nooit drink)
Alle reacties Link kopieren
quote:Yraatje schreef op 29 juni 2013 @ 22:36:

Ik ben ook niet van de alcohol.

Het heeft niet perse met de naam wijn te maken, maar meer met alcoholische dranken.

In al die dranken zit een smaakje wat ik niet echt lekker vind.Dat is dus de alcohol.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt completeren en niet complimenteren.



Dat terzijde... ik begrijp wel dat als er echt goed gekookt is, dat het voor de kok niet echt leuk is als er zoete troep bij geschonken moet worden. Dan smaakt het eten echt minder goed; sterker nog, je proeft dan echt minder van het gerecht. Dat is de reden dat 'water dan weer wel kan' , zoals je in de OP stelt. Dat is neutraal van smaak.



En inderdaad als je van wijn houdt, dan kunnen wijn en voedsel elkaar prachtig aanvullen. Houd je daar niet van, drink dan, als iemand echt zijn best heeft gedaan om een mooie maaltijd op tafel te zetten, liever water dan fris...
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 29 juni 2013 @ 23:00:

Je bedoelt completeren en niet complimenteren.Goh nooit zo over nagedacht / bij stil gestaan. Ik gebruik het woord zo sinds ik me kan heugen. Ik ging net even googlen en zie dat heel veel websites, die voor professioneel moeten doorgaan, dezelfde fout maken.
Ik vind het niet raar dat mensen geen alcohol drinken, begrijpen doe ik het niet helemaal want ik hou gewoon heel erg van een lekker glaasje wijn of bubbels. Overigens drink ik bijna nooit frisdrank



Maar frisdrank is zoet en past kwa smaak gewoon niet bij het avondeten vind ik. Dan neem je een hap van het lekker gekookte eten en dan werk je het weg met een glas cola, dus ik begrijp ook best wel dat mensen het niet leuk vinden dat gasten dan cola erbij willen.
Alle reacties Link kopieren
Smaken zijn subjectief... Zo zie je maar, want ik kan me slecht voorstellen dat mensen alcohol lekker kunnen vinden.



Overigens zo lekker vond ik haar eten niet (hartige taart met geitenkaas) dus was ik blij dat ik het af en toe 'weg kon spoelen' met een verfrissend glaasje fris
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikje86 schreef op 29 juni 2013 @ 23:08:

(...) Dan neem je een hap van het lekker gekookte eten en dan werk je het weg met een glas cola, (...)

Maar dit vind ik ook raar wat je zegt: je spoelt je eten als het goed is niet weg met je drinken. Dan eet je m.i. niet 'goed'.

Er zijn ook veel mensen die zeggen dat het beter is om niets bij het eten te drinken (beter voor de opname van voedingsstoffen). Of ze daar expliciet ook wijn onder verstaan weet ik niet.

Ik vind alcohol drinken absoluut niet vanzelfsprekend overigens.

Maar krijg er nooit commentaar op.

Het idee dat zoete drankjes je eetplezier bederven heb ik me nooit zo gerealiseerd. Dat vind ik dan wel weer een aardige.
Ik drink geen alcohol en ben daar altijd vrij stellig in. Bijna iedereen accepteert het meteen. Als mensen vragen waarom (wat ik trouwens een hele vreemde vraag vind) dan leg ik uit dat ik het niet lekker vind. Als ze doorzeuren zeg ik dat ik het niet mag in combinatie met medicijnen. Dat laatste is waar, maar dat hoeft niet iedereen te weten.



Ik vind ook de vanzelfsprekendheid van alcohol vreemd. Ik kijk weleens die programma's over jachten en boten. Steevast wordt daar drank geschonken (gezellig met z'n allen in een sloepje en daar hoort blijkbaar drank bij). Dat vind ik zo raar! Je gaat toch ook niet drinken als je een toertochtje met de auto maakt.
quote:Ikje86 schreef op 29 juni 2013 @ 21:50:

Ja ik snap het ook niet helemaal dat iemand frisdrank bij z'n eten wilt, voor mij beetje het zelfde als tijdens het eten af en toe aan een lolly sabbelen.



Maar goed als vriendinnen bij mij cola willen bij het eten krijgen ze dat, denk ik alleen maar nou mooi heb ik meer lekkere wijn :D



Precies.

Ik snap niet dat iemand gegist fruit lekker vindt.

Het ziet er prachtig uit maar ik vind de smaak afschuwelijk.

Doe mij die lolly dan maar. Of beter nog; gewoon water.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij, hoort een glaasje wijn wel bij een lekker etentje, maar als iemand niet wil, ook prima. Ik schenk gewoon iets anders in voor die persoon, zonder allerlei adviezen om "het eens te proberen"

Zolang zij mij geen vis door de strot duwen "om te proberen " tenminste
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik drink wel regelmatig een wijntje, maar heb er soms ook gewoon geen zin in, zeker als ik die dag erna allerlei plannen heb en vroeg op moet. Helaas krijg ik dan ook "Wat ongezellig...." te horen. Tja, ik bepaal zelf wat ik drink toch?

Waar het misschien wel vandaan kan komen is dat mensen zich dan zelf bezwaard voelen om wel een wijntje te nemen. Daar had ik vroeger nog weleens last van, het idee dat "alleen drinken" zielig was.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 29 juni 2013 @ 22:48:

[...]





Dat is dus de alcohol. Ja, dat weet ik... maar als ik dat zeg zeggen de 'kenners' dat je alcohol niet proeft... dus daarom omschrijf ik het maar even zo
Alle reacties Link kopieren
Ha! Dat ongezellig heb ik ook wel ooit te horen gekregen.

Een vroegere collega vertelde dat ze mensen die geen alcohol dronken zo ongezellig vond.

We hadden vlak ervoor een feest gehad dat erg gezellig was.



Ik vroeg haar dan ook: Dus je vindt mij ook ongezellig??

Euh, nee... dat was niet zo...

Maar ja... ik drink ook geen alcohol.



Ik kan overigens erg genieten van een lekkere maaltijd. En ik houd van allerlei soorten frisdrank.

Meestal neem ik alleen een slok tijdens een gerecht als ik me verslik. Anders wacht ik netjes tot ik mijn gerecht op heb.

Mijn frisdrankgebruik doet dus echt geen afbreuk aan de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk ja ik krijg dat ook zo vaak te horen, ik houd gewoon niet van drank. En drinken opzich ook niet veel, gezelligheid maak je ook zonder een glas drinken in je handen
quote:Yraatje schreef op 29 juni 2013 @ 23:55:

Ha! Dat ongezellig heb ik ook wel ooit te horen gekregen.

Een vroegere collega vertelde dat ze mensen die geen alcohol dronken zo ongezellig vond.

We hadden vlak ervoor een feest gehad dat erg gezellig was.



Ik vroeg haar dan ook: Dus je vindt mij ook ongezellig??

Euh, nee... dat was niet zo...

Maar ja... ik drink ook geen alcohol.



Ik kan overigens erg genieten van een lekkere maaltijd. En ik houd van allerlei soorten frisdrank.

Meestal neem ik alleen een slok tijdens een gerecht als ik me verslik. Anders wacht ik netjes tot ik mijn gerecht op heb.

Mijn frisdrankgebruik doet dus echt geen afbreuk aan de maaltijd.



Mensen die zeggen dat het ongezellig is zonder drank vind ik vaak zélf vooral ongezellig zonder drank. Zij hebben er 'last' van als er niet gedronken wordt, ik niet.

Ik ben zonder drank heel gezellig. Voor gezelligheid heb ik nog nooit een druppel alcohol nodig gehad.

Dat hele 'ongezellig' als een ander niet drinkt zit tussen de oren van degene die wél drinkt. Niet tussen die van de alcoholloze.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 29 juni 2013 @ 23:00:

Je bedoelt completeren en niet complimenteren.



Ook bijna goed. Ze bedoelt naar ik aanneem complementeren.



Maar goed, ontopic: rare vriendin. Ik heb ook wel eens "last" van mensen die mij alcohol proberen op te dringen onder het mom van niet gezellig of verpesten van de smaak van het eten. Normaal ben ik neutraal over mijn principes (ik ben geheelonthouder uit principe), maar in dat geval trakteer ik met liefde op de hele preek. Zij mij hun overtuiging opdringen? Dan ik hen de mijne. Gewoon omdat dat zo lekker complementeert.
quote:Celtic schreef op 29 juni 2013 @ 21:13:

En ik lust dus helemaal geen alcohol. Ik heb in het verleden alles wel een keer geprobeerd maar ik krijg van alles kokhalsneigingen.

Dus ik laat het lekker staan. Ik heb liever wat fris of gewoon een glas water.



Toch krijg ik het vaak te horen:

- Joh, doe eens gezellig ...

- Ben je zwanger ofzo?

- Je moet het leren drinken

- Je moet wel een beetje meedoen

- Hier hoor je een wijntje bij te drinken (bij een chique diner) ...



Vandaag had ik een etentje bij een vriendin die zich beledigd voelde toen ik i.p.v. wijn om een glaasje fris bij het eten vroeg. Ze vond dat dit niet hoorde en een gebrek aan mijn opvoeding dat ik nooit wijn heb leren drinken. De wijn complimenteerde haar eten ...



Mensen, die ik ken, lijken er geen begrip voor te hebben dat ik geen wijn of alcohol hoef.



Ik ben benieuwd hoe jullie het zien. Is het beledigend dat ik bij het eten geen wijn drink? En om een glaasje fris vraag? Water mag kennelijk weer wel?



Ik heb echt heeeeeel veel meegemaakt, maar dit??? NOOIT!



Wat een onzin dat jij per se aan de drank moet



Ik vind het juist andersom, als jij dan fris neemt doe ik dat ook.

Bij wijze van.



Ik vind het juist goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven