Een wijn hoort erbij ...

29-06-2013 21:13 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik lust dus helemaal geen alcohol. Ik heb in het verleden alles wel een keer geprobeerd maar ik krijg van alles kokhalsneigingen.

Dus ik laat het lekker staan. Ik heb liever wat fris of gewoon een glas water.



Toch krijg ik het vaak te horen:

- Joh, doe eens gezellig ...

- Ben je zwanger ofzo?

- Je moet het leren drinken

- Je moet wel een beetje meedoen

- Hier hoor je een wijntje bij te drinken (bij een chique diner) ...



Vandaag had ik een etentje bij een vriendin die zich beledigd voelde toen ik i.p.v. wijn om een glaasje fris bij het eten vroeg. Ze vond dat dit niet hoorde en een gebrek aan mijn opvoeding dat ik nooit wijn heb leren drinken. De wijn complimenteerde haar eten ...



Mensen, die ik ken, lijken er geen begrip voor te hebben dat ik geen wijn of alcohol hoef.



Ik ben benieuwd hoe jullie het zien. Is het beledigend dat ik bij het eten geen wijn drink? En om een glaasje fris vraag? Water mag kennelijk weer wel?
quote:vosje78 schreef op 29 juni 2013 @ 22:05:

Niet drinken (alcohol) is veel beter en gezonder dan wel drinken.Of je alcohol lust of niet moet iedereen zelf weten, maar als je het over "beter en gezonder" hebt dan is geen alcohol nuttigen minder gezond dan wel alcohol nuttigen, en dan hebben we het over 2 à 3 eenheden per dag, niet-cumuleerbaar.



Overigens begrijp ik het wijn-complementeert-het-gerecht argument wel: er bestaan zóveel verschillende smaken in wijn dat er altijd wel 1 of meerdere zijn die harmoniëren met de smaken van het gerecht. Die harmonie zoeken en vooral vinden is vaak al een prettige culinaire ontdekkingsreis op zich. Bier in al zijn smaken en hoedanigheden gaat trouwens tegenwoordig hetzelfde culinair pad op, voorlopig nog met minder succes dan wijn. Maar daar wordt aan gewerkt.



De smaken in een glaasje fris zijn vaak zó kunstmatig en chemisch dat ik me ook wel eens afvraag wat de lol ervan is in combinatie met gerechten, maar verder dan dàt gaan mijn bedenkingen niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:factor15 schreef op 01 juli 2013 @ 14:39:

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die geen enkele wijn lusten. Er zijn zoveel verschillende soorten en ik kan er zo van genieten! Zeker in combinatie met eten. Nu ben ik zwanger en mag en wil ik niet drinken, eten is lang zo leuk niet.

Maar dat is mijn beleving. Als andere mensen om wat voor reden niet willen drinken is dat hun keus.Er zijn vast wel mensen, die van iets anders enorm kunnen genieten, waar jij dan weer niets aan vindt. Zo raar is dat toch niet?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mijn colaatje light (of glas melk of water) complimenteert mijn patatje pinda met kaassouffle trouwens prima. En mijn wokschotel. En mijn heerlijke selfmade lasagne. En alle pasta's die ik in elkaar flans.

Waarvan ik alle ingedrienten gewoon ordinair bij de AH haal, bij voorkeur een budgetversie.



En gerechten die het moeten hebben van het feit dat een wijn hen complimenteert, lust ik waarschijnlijk niet eens. Ik ben niet van de culinaire hoogstandjes.

Ik hou van simpel eten met een simpel drankje.
Wat me na het doorspitten van het topic opvalt is dat geen alcohol drinken vaak samen lijkt te gaan met geen koffie drinken. Dat is raar als het alleen tot alleen die twee zou beperkt blijven want er is geen enkel verband, maar volgens mij blijft het daartoe niet beperkt en zijn er een hele resem zaken die dan niet lekker bevonden worden. Nee? Ja?
Alle reacties Link kopieren
Geve, ik lust alleen geen koffie. Voor de rest lust ik wel heel veel, ook wijn. Dus bij mij gaat die vlieger niet op.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan veel soorten wijn, maar ze smaken wel allemaal naar wijn. Als je juist die specifieke wijnsmaak niet lekker vindt dan lust je gewoon geen wijn, lijkt me.



Net als er 300 soorten bier bestaan, maar als je juist bier niet lekker vindt dan lust je ze alle 300 niet.



Overigens lust ik zelf wel wijn en bier maar ik kan me wel voorstellen dat mensen het gewoon niet lekker vinden.



Vind het zelf wel lastig als mensen dingen niet lusten die IN het eten zitten, als het een hele lijst is. Maar gewoon een ander drankje serveren is zo'n kleine moeite.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:geve schreef op 01 juli 2013 @ 16:29:

[...]

Of je alcohol lust of niet moet iedereen zelf weten, maar als je het over "beter en gezonder" hebt dan is geen alcohol nuttigen minder gezond dan wel alcohol nuttigen, en dan hebben we het over 2 à 3 eenheden per dag, niet-cumuleerbaar.

Kun je dat aantonen, dat het gezonder is om elke dag 2-3 glazen alcohol te drinken?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:vanlippebiesterveld schreef op 01 juli 2013 @ 16:13:

[...]

Ter verduidelijking, ik heb een relatie met een alcoholist gehad en in zijn kringen verkeer ik niet meer. Daar liepen er talloze rond. Maar ik ga nog wel steeds naar feestjes toe en eet regelmatig in goede restaurants in goed gezelschap. Het wordt overal normaal gevonden dat je drinkt, zeker wanneer het om een goed glas wijn gaat. En er wordt zeker gevraagd waarom je niet drinkt.

Aha, dat verklaart een hoop, je had een alcoholist als partner en verkeerde in kringen waar stevig zuipen de norm was. Maar of dat nou een steeds groter wordende groep is in de samenleving, die compleet disfunctioneert? Ik weet het niet...

Ik kom ook regelmatig in restaurants waarbij een wijnarrangement gebruikelijk is. Als ik niet drink, zit ik alleen regelmatig met de vraag: ben je soms zwanger? Maar daar blijft het wel bij, ik ga er ook niet echt op in. Het ligt ook denk ik aan het soort gezelschap. Drinken is sociaal geaccepteerd, maar buiten het oh oh cherso publiek is niet-drinken ook geaccepteerd.

quote:

De reden dat ik niet drink omdat ik in de voorbije relatie altijd een heldere kop wilde hebben. Het werd te gevaarlijk voor mij als ik ook 'gezellig' een glaasje meedronk. Er moest er een verstandig blijven.

Ik heb na een tijdje nog wel eens een glaasje gepakt, maar dacht gelijk waarom eigenlijk? Zo gezellig wordt het er niet van, maar in ieder geval wel probleemlozer.Bovenstaand verhaal begrijp ik beter nu je uitlegt waar je mee te maken hebt gehad. Want als je niet hoeft te rijden, en je vindt een glaasje wijn daadwerkelijk lekker, dan is er niets mis mee. Maar als je het nodig hebt om het gezelliger te hebben, dan moet je er vraagtekens bij zetten. En dat is een terecht punt uit jouw verhaal, mensen die het nodig hebben en naar verloop van tijd steeds meer nodig hebben om 'het gezellig te hebben'.
Ik lust helemaal geen wijn, en ik word er ook niet gezellig van. Of je moet iemand die na één glaasje op de bank ligt te snurken het toppunt vinden van gezelligheid natuurlijk.



Bepaalde soorten bier vind ik wel lekker, dus daarmee kun je me wel een plezier doen bij het eten. Als men vindt dat dat niet heurt drink ik wel water, of niks. Maar geen wijn.
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 juli 2013 @ 19:01:

Ik lust helemaal geen wijn, en ik word er ook niet gezellig van. Of je moet iemand die na één glaasje op de bank ligt te snurken het toppunt vinden van gezelligheid natuurlijk.



Bepaalde soorten bier vind ik wel lekker, dus daarmee kun je me wel een plezier doen bij het eten. Als men vindt dat dat niet heurt drink ik wel water, of niks. Maar geen wijn.Juist al die verschillende soorten bieren kunnen bij verschillende soorten maaltijden. Er past altijd wel iets bij vlees, stoof, groenten, salade, aziatisch. Ik vind het nadeel van bier bij het eten het koolzuur, daar ga ik van boeren
Ik vind trouwens die hele gezelligheidsclaim die op alcohol ligt onzinnig, hoe graag ik zelf ook een biertje lust. Mijn niet-drinkende vrienden zijn geen haar ongezelliger dan mijn drinkende vrienden. Erger nog: ik heb ook vrienden die juist heel erg ongezellig worden van drank, en ik zou het dan ook toejuichen als die wat vaker thee dronken.
quote:Moonlight82 schreef op 01 juli 2013 @ 17:22:

Er bestaan veel soorten wijn, maar ze smaken wel allemaal naar wijn. Als je juist die specifieke wijnsmaak niet lekker vindt dan lust je gewoon geen wijn, lijkt me.





Nou... Een hele lichte enigszins zure nieuwe beaujolais lijkt in de verste verte niet op een stevige bordeaux. De rode meuk die in kroegen en goedkope restaurants als huiswijn wordt geschonken (en die in de ¤2,49 flessen bij de AH staan) smaakt wél allemaal hetzelfde.



Sommige anti-alcoholisten steken hier wel behoorlijk van wal over de effecten van een biertje/wijntje. Ik hou zelf echt van een wijntje, of twee, en zeker op feestjes. Ik denk dat ik in de definitie "alcoholist" zou vallen van de niet-drinkers hier: ik drink namelijk met liefde elke avond 2 glaasjes (of drie).

Nu met zwanger worden bezig, dus de alcoholconsumptie even fors lager gezet



Cola bij een met-zorg-bereid diner is gewoon vloeken in de kerk. Maar tuurlijk moet je ondanks dat het "niet heurt" zelf weten wat je drinkt. Alleen kan ik me voorstellen dat iemand die zorg heeft besteedt aan het bereiden van een lekkere maaltijd, en daar een mooie wijn bij heeft uitgekozen, daar even op moppert.



Nou, dan mopper je even terug, en drink je je cola op. Klaar toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 juli 2013 @ 19:13:

Erger nog: ik heb ook vrienden die juist heel erg ongezellig worden van drank, en ik zou het dan ook toejuichen als die wat vaker thee dronken.Die ken ik helaas ook ja. Mensen die heel overemotioneel worden, of uitermate vervelende grapjes gaan maken. Heel irritant (én ongezellig!). Deze mensen zijn leuker zonder drank op.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:luiwammes schreef op 01 juli 2013 @ 14:05:

@ iones: comazuipen een normaal verschijnsel? ik weet niet waar jij vandaan komt, maar ik zie er nooit wat van. Het bestaat wel, maar het is vooral de ernst ervan dat het nieuwswaardig maakt, niet de schaal.

In de jongeren cultuur staat het nuttigen van drank aangeschreven als een must. Zoals ze in sommige kringen ook allemaal gaan roken.
Ik had een vriend die alle decorum verloor als er bier in zat. Op een goeie dag, na een kroegbezoek, kleedde hij zich spiernaakt voor me uit en sprak: "Neem me, je mag me hebben!". Gezellig hoor.
quote:geve schreef op 01 juli 2013 @ 16:29:

[...]

Of je alcohol lust of niet moet iedereen zelf weten, maar als je het over "beter en gezonder" hebt dan is geen alcohol nuttigen minder gezond dan wel alcohol nuttigen, en dan hebben we het over 2 à 3 eenheden per dag, niet-cumuleerbaar.



Overigens begrijp ik het wijn-complementeert-het-gerecht argument wel: er bestaan zóveel verschillende smaken in wijn dat er altijd wel 1 of meerdere zijn die harmoniëren met de smaken van het gerecht. Die harmonie zoeken en vooral vinden is vaak al een prettige culinaire ontdekkingsreis op zich. Bier in al zijn smaken en hoedanigheden gaat trouwens tegenwoordig hetzelfde culinair pad op, voorlopig nog met minder succes dan wijn. Maar daar wordt aan gewerkt.



De smaken in een glaasje fris zijn vaak zó kunstmatig en chemisch dat ik me ook wel eens afvraag wat de lol ervan is in combinatie met gerechten, maar verder dan dàt gaan mijn bedenkingen niet.Er is een tijdje gedacht dat 2 glazen rode wijn per dag zou beschermen tegen hart en vaatziekten, maar dat is uiteindelijk nooit bewezen en weegt al helemaal niet op tegen de nadelen (hoeveel hersencellen gaan er ook al weer stuk per eenheid?)
quote:Maleficent schreef op 01 juli 2013 @ 17:22:

Kun je dat aantonen, dat het gezonder is om elke dag 2-3 glazen alcohol te drinken?De meeste studies, ook zeer recente, tonen aan dat een bescheiden dagelijkse dosis alcohol gezonder is dan niks. Dat is, rekening houdend met voor- én nadelen, een statistische realiteit. Over het waarom, daarover blijven de meningen verdeeld. Het gunstig effect werd in eerste instantie enkel toegeschreven aan rode wijn, maar dat bleek niet geheel correct: àlle vormen van alcoholinname hebben in meerdere of mindere mate hetzelfde effect.
Alle reacties Link kopieren
quote:geve schreef op 01 juli 2013 @ 17:00:

Wat me na het doorspitten van het topic opvalt is dat geen alcohol drinken vaak samen lijkt te gaan met geen koffie drinken. Dat is raar als het alleen tot alleen die twee zou beperkt blijven want er is geen enkel verband, maar volgens mij blijft het daartoe niet beperkt en zijn er een hele resem zaken die dan niet lekker bevonden worden. Nee? Ja?



Ik heb de rest van het topic helemaal niet gelezen, maar ik bedacht me ook zoiets:

Mijn vriend lust nl. geen alcohol, geen koffie, maar ook geen spannende kazen en olijven vindt hij ook niet lekker. Ik vind hem eigenlijk nog een beetje een kinderlijke smaak hebben



Maar dat vind ik nog geen reden om hem dan onopgevoed of ongezellig te vinden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 02 juli 2013 @ 09:05:

[...]



Mijn vriend lust nl. geen alcohol, geen koffie, maar ook geen spannende kazen en olijven vindt hij ook niet lekker. Ik vind hem eigenlijk nog een beetje een kinderlijke smaak hebben

Alsof je mijn man omschrijft! Ik hoop niet dat hij een affaire heeft met jou, haha O wacht, hij lust wel alcohol, maar dan alleen maar Baco.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Damn Geve, denk je als mens een beetje gezond te leven, door alles met mate te doen, ben ik weer slecht bezig.



Ik drink gemiddeld zo'n 2 glazen wijn per week ofzo.
Stressed is just desserts spelled backwards
Bizar dit, een "vind ik niet lekker" zou toch kunnen volstaan. Waarom vragen ze dat elke keer opnieuw?

Ik vind wijn lekker maar heb er niet altijd zin in.



Dat ze zich beledigd zouden voelen vind ik ook echt achterlijk, kan er eigenlijk gewoon niet bij. ;)
Ik heb overigens een oma van 92 die elke dag bij de lunch (12 uur!) een broodje kroket met twee glaasjes witte wijn neemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sonane schreef op 01 juli 2013 @ 19:30:

[...]





Nou... Een hele lichte enigszins zure nieuwe beaujolais lijkt in de verste verte niet op een stevige bordeaux. De rode meuk die in kroegen en goedkope restaurants als huiswijn wordt geschonken (en die in de ¤2,49 flessen bij de AH staan) smaakt wél allemaal hetzelfde.



Sommige anti-alcoholisten steken hier wel behoorlijk van wal over de effecten van een biertje/wijntje. Ik hou zelf echt van een wijntje, of twee, en zeker op feestjes. Ik denk dat ik in de definitie "alcoholist" zou vallen van de niet-drinkers hier: ik drink namelijk met liefde elke avond 2 glaasjes (of drie).

Nu met zwanger worden bezig, dus de alcoholconsumptie even fors lager gezet



Cola bij een met-zorg-bereid diner is gewoon vloeken in de kerk. Maar tuurlijk moet je ondanks dat het "niet heurt" zelf weten wat je drinkt. Alleen kan ik me voorstellen dat iemand die zorg heeft besteedt aan het bereiden van een lekkere maaltijd, en daar een mooie wijn bij heeft uitgekozen, daar even op moppert.



Nou, dan mopper je even terug, en drink je je cola op. Klaar toch?



Nee, dat kan ik me dus NIET voorstellen. Want naast niet lusten zijn er nog meer redenen, waarom je geen wijn of andere alcohol zou willen drinken. En daar heb je als gastvrouw/heer ook maar rekening mee te houden. Belachelijk om daarover te mopperen.



Echt. Ik geloof niet dat ik dan nog bij je zou komen eten. In elk geval niet met m'n man, die zéker geen wijn drinkt én geen koffie en naar alle waarschijnlijkheid je met zorg bereide saus ook afslaat. (en geen kazen en/of olijven lust)



Die koppeling geen koffie en geen wijn viel me hier trouwens ook al op
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:geve schreef op 02 juli 2013 @ 08:49:

[...]

De meeste studies, ook zeer recente, tonen aan dat een bescheiden dagelijkse dosis alcohol gezonder is dan niks. Dat is, rekening houdend met voor- én nadelen, een statistische realiteit. Over het waarom, daarover blijven de meningen verdeeld. Het gunstig effect werd in eerste instantie enkel toegeschreven aan rode wijn, maar dat bleek niet geheel correct: àlle vormen van alcoholinname hebben in meerdere of mindere mate hetzelfde effect.Waarin volgens mij 3 glazen in de meeste gevallen teveel is. En is aangetoond dat het voor het ene gezonder kan zijn, voor je lever in elk geval niet. Voor je lever is géén wijn drinken, of welke alcohol dan ook, véél gezonder.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 02 juli 2013 @ 09:42:

Waarin volgens mij 3 glazen in de meeste gevallen teveel is. En is aangetoond dat het voor het ene gezonder kan zijn, voor je lever in elk geval niet. Voor je lever is géén wijn drinken, of welke alcohol dan ook, véél gezonder.Het gaat ook niet over glazen alcohol maar over eenheden: 3 eenheden alcohol per dag is teveel... voor de "gemiddelde" vrouw, voor de "gemiddelde" man niet. Had je trouwens mijn "rekening houdend met voor- én nadelen" gelezen... én begrepen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven