Eerste huis kopen, wie ook?

07-12-2016 20:35 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een paar weken geleden gehoord dat we onze huurwoning moeten verlaten. Dat kwam rauw op ons dak vallen, maar inmiddels hebben we besloten dat we op zoek gaan naar onze eerste koopwoning.



Een spannend maar superleuk proces! Gisteren zijn we bij de hypotheekadviseur geweest en dat gesprek was positief dus we gaan nu echt op huizenjacht.



Vandaag heb ik gebeld om een paar verschillende huizen te bezichtigen en dat bleek lastiger dan gedacht: 3 van de 4 woningen die ik op het oog had, zijn al (zo goed als) verkocht! Een andere woning is alleen te bezichtigen tijdens kantoortijden, wat voor mijn man echt onmogelijk is. De eerste bezichtiging is dus gepland zonder mijn man.



Ik ben benieuwd of er nog meer mensen bezig zijn met de aankoop van een eerste huis. Misschien is het leuk om hier een kletstopic van te maken.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net de sleutel gehad van ons tweede huis, maar ik herken dat "verkocht nog voor je kon bezichtigen" wel van de eerste keer. Het gaat momenteel heel hard. Ons huis was in 4 weken verkocht en onze buren hebben hem net in 2 weken verkocht.

Waarom kan je man niet onder kantoortijden bezichtigen trouwens? Vaak is het wel onder werktijd, dus dat is wel onhandig dan bij hem.
Zie dit topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anoniem_29 schreef op 07 december 2016 @ 20:50:

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, wat wij gedaan hebben na een paar teleurstellingen is aanbellen bij de vorige bewoners.

Gelukkig vonden zij het geen probleem en hebben wij diezelfde avond nog een bod gedaan.



Daardoor hebben wij nu wel ons droomhuis, aangezien er 5 andere belangstellenden waren voor dit huis en de bezichtiging anders pas 1 week later plaats zou vinden.



Succes!Daar heb je dan inderdaad geluk mee gehad Ik zou er zelf niet op zitten te wachten eigenlijk. Je neemt niet voor niets een makelaar in de arm natuurlijk. Die kost nogal wat en die neemt daarvoor het werk uit handen. Als er dan ineens mensen aan zouden bellen zou ik ze gewoon doorverwijzen naar de makelaar.
Waarom moeten jullie vertrekken uit de huurwoning?



Bij mij ook dezelfde ervaring. Ik belde vaak direct of een dag na plaatsing op Funda naar de makelaar. Maar heel vaak was ik toen al te laat en was het biedingsproces al begonnen!
Alle reacties Link kopieren
quote:-Belle- schreef op 07 december 2016 @ 20:50:

Wij hebben net de sleutel gehad van ons tweede huis, maar ik herken dat "verkocht nog voor je kon bezichtigen" wel van de eerste keer. Het gaat momenteel heel hard. Ons huis was in 4 weken verkocht en onze buren hebben hem net in 2 weken verkocht.

Waarom kan je man niet onder kantoortijden bezichtigen trouwens? Vaak is het wel onder werktijd, dus dat is wel onhandig dan bij hem.



Mijn man is net vorige week begonnen bij een nieuwe baan. Hij werkt op dit moment door heel Nederland (Eindhoven, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam). Hij moet 40 uur per week werken bij klanten en alle uren die hij niet maakt moet hij inhalen. Naast die 40 uur zijn er nog cursussen, vergaderingen etc. dus er is amper tijd om die uren in te halen en dan steeds weg moeten voor bezichtigingen (ik weet natuurlijk niet hoe vaak dat gaat zijn), maakt het behoorlijk onmogelijk om aan zijn uren te komen. Vooral dus omdat hij ook veel reistijd heeft en het dus al bijna een hele ochtend of middag kost, één zo'n bezichtiging. En dat in de tweede week van z'n nieuwe baan.



Hij zal toch wel niet de enige zijn waarbij doordeweeks overdag niet mogelijk is? Hoe doen anderen dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf een aankoopmakelaar?

Dit is wel erg aan te raden als je in de gewilde regio wilt gaan wonen ivm de drukte op de huizenmarkt. Makelaars weten vaak van elkaar wanneer er nieuwe huizen op de markt komen en kunnen voor hun klanten snel een bezichtiging en biedingskans regelen. Veel huizen halen Funda tegenwoordig niet eens meer...

Je man zal er rekening mee moeten gaan houden om uren op te nemen om huizen te gaan bekijken want voor jullie 10 anderen
Alle reacties Link kopieren
quote:canvas schreef op 07 december 2016 @ 20:51:

Zie dit topic.Oh dank! Had ik niet gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Drackie schreef op 07 december 2016 @ 21:07:

[...]





Mijn man is net vorige week begonnen bij een nieuwe baan. Hij werkt op dit moment door heel Nederland (Eindhoven, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam). Hij moet 40 uur per week werken bij klanten en alle uren die hij niet maakt moet hij inhalen. Naast die 40 uur zijn er nog cursussen, vergaderingen etc. dus er is amper tijd om die uren in te halen en dan steeds weg moeten voor bezichtigingen (ik weet natuurlijk niet hoe vaak dat gaat zijn), maakt het behoorlijk onmogelijk om aan zijn uren te komen. Vooral dus omdat hij ook veel reistijd heeft en het dus al bijna een hele ochtend of middag kost, één zo'n bezichtiging. En dat in de tweede week van z'n nieuwe baan.



Hij zal toch wel niet de enige zijn waarbij doordeweeks overdag niet mogelijk is? Hoe doen anderen dat dan?

Mijn man nam dus wel gewoon vrij ervoor. Wat iemand hierboven ook al zegt, voor jullie 10 anderen. Een verkoper heeft er geen boodschap aan dat hij niet zo flexibel is natuurlijk. Die wil het verkopen en maakt niet uit aan wie.

Bij onze makelaar was er bij uitzondering wel een bezichtiging op zaterdag mogelijk. Maar dat moet bij de verkopers dan ook maar net lukken en je hebt ook dan weer kans dat het alweer verkocht is voor jullie bezichtiging.

Aankoopmakelaar is wel heel handig. Zeker in een gewilde regio.
Alle reacties Link kopieren
Het is gekkenhuis momenteel op de huizenmarkt, zodra er iets online staat dus gelijk bellen voor een afspraak op zeeeeer korte termijn en eventueel overwegen om een aankoopmakelaar in dienst te nemen (deze krijgen eerder dan funda het aanbod te zien en kunnen dus als eerst een afspraak maken). Ik weet er alles van, wij hebben net een huis gekocht en we hebben veel bezichtigingen moeten doen voordat we überhaupt tot het uitbrengen van een bod kwamen. Veel was al verkocht, zelfs bezichtigingen werden afgebeld, of het huis viel gewoon tegen.. Een tweede bezichtiging om eens rustig te kunnen kijken? Wat is dat?



Maar 1 tip: laat je NIET opjagen. Wij hebben meerdere keren het gevoel gehad dat het hét huis was, maar achteraf blij dat we ons niet hebben laten opjagen en teveel hebben betaald door een woning. Pas vooral op met inschrijvingen, mensen zijn bereid om veel over de vraagprijs heen te bieden. Vraag je altijd af of een woning het geld wel waard is. Maar, wees ook niet te bang. Deze markt vraagt wel om actie ondernemen.



Met andere woorden; kijk eens rond op funda, bekijk het aanbod, zie wat er elke week een beetje online komt, wat je krijgt voor wat je ongeveer kunt betalen etc. Kijk ook zeker in andere (misschien minder populaire) wijken/dorpen/plekken in de omgevingen en laat je niet opnaaien!
Alle reacties Link kopieren
Spannend hè! Mijn vriend en ik hebben vorige maand getekend voor onze eerste nieuwbouwhuis!

Het was een heel zoektocht, de huizen vliegen als warme broodjes over de toonbank.

Regelmatig gehad dat de bezichtiging werd geannuleerd omdat anderen al een bod hadden uitgebracht, soms binnen een dag!



Wij hebben uiteindelijk ons ingeschreven voor 2 nieuwbouw projecten, 1e keer uitgeloot en 2e keer hadden we geluk.



Zoals al eerder genoemd is, is een aankoopmakelaar een aanrader!

Willen jullie in dezelfde regio blijven wonen als dat jullie nu wonen?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Belle- schreef op 07 december 2016 @ 21:28:

[...]



Mijn man nam dus wel gewoon vrij ervoor. Wat iemand hierboven ook al zegt, voor jullie 10 anderen. Een verkoper heeft er geen boodschap aan dat hij niet zo flexibel is natuurlijk. Die wil het verkopen en maakt niet uit aan wie.

Bij onze makelaar was er bij uitzondering wel een bezichtiging op zaterdag mogelijk. Maar dat moet bij de verkopers dan ook maar net lukken en je hebt ook dan weer kans dat het alweer verkocht is voor jullie bezichtiging.

Aankoopmakelaar is wel heel handig. Zeker in een gewilde regio.Ja dat is wel ingewikkeld. We wonen in een gewilde regio, vlakbij Amsterdam. Hij kan niet voor iedere bezichtiging vrij krijgen, dat kost veel teveel tijd. We kunnen wel een vaste dag prikken en op die dag zoveel mogelijk bezichtigingen plannen. Heeft dat zin of niet in een markt als deze? En volgende week ga ik dus met mijn schoonvader ipv met mijn man, maar dat duurt nog ruim een week dus is misschien ook alweer te laat voor dit huis. Ik vind het aanbod trouwens best traag gaan, veel trager dan dat er huizen worden verkocht.
Alle reacties Link kopieren
We willen in dezelfde plaats blijven ja. Een aankoopmakelaar ben ik zeker aan het overwegen, en dan eentje die betaald wordt naar wat hij van de prijs van het huis af kan krijgen. Dat is, denk ik, het meest gunstige voor ons als koper.



Dank voor de tips! We hebben een half jaar en willen niet hoeven verbouwen, dus we hebben wel eventjes om om ons heen te kijken gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
2 weken geleden getekend voor mijn eerste huisje. Helemaal blij, maar toch ook wel erg spannend! Er hoeft eigenlijk zo goed als niks te gebeuren en als ik eind maart de sleutel krijg, kan ik er waarschijnlijk half april al in.



Nu taxatie regelen (die niet meewerken, want ik had het rapport allang moeten hebben), meubels uitzoeken en daarna vooral lekker genieten van het idee straks op mijn zelf te wonen.
Waarom moeten jullie het huurhuis uit en per welke datum?
Wij! Zijn vorige week een prijs overeengekomen en gaan morgen tekenen. Alle documentatie ligt bij de Hypotheker, huis is al gekeurd en getaxeerd en er ligt al een offerte voor de verbouwing.



Hebben ook een aankoopmakelaar gebruikt en gekocht in een lastig gebied. Uiteindelijk een huis gevonden dat al langer te koop stond. Daardoor moeten we er nu wel nog het eea aan laten doen, maar hebben we wel voor een mooie prijs kunnen kopen.



Heb je al een zoekopdracht aangemaakt op funda? En reken erop dat je er veel tijd aan kwijt bent, maar stel bijvoorbeeld de limiet op 1 ochtend/middag per week bezichtigen. Ben bang dat vrijnemen wel nodig is in deze markt.
Alle reacties Link kopieren
quote:neerlandicus schreef op 07 december 2016 @ 22:19:

Waarom moeten jullie het huurhuis uit en per welke datum?Ons huis was oorspronkelijk al tijdelijk: het is een koopwoning en de eigenaar hoefde het voorlopig niet te verkopen dus verhuurde hij het. Door problemen met zijn vrouw wil hij er echter zelf weer gaan wonen. We hebben een half jaar om een nieuw huis te zoeken, dus ongeveer tot begin juni.
quote:Drackie schreef op 07 december 2016 @ 22:36:

[...]





Ons huis was oorspronkelijk al tijdelijk: het is een koopwoning en de eigenaar hoefde het voorlopig niet te verkopen dus verhuurde hij het. Door problemen met zijn vrouw wil hij er echter zelf weer gaan wonen. We hebben een half jaar om een nieuw huis te zoeken, dus ongeveer tot begin juni.En wat als het vinden van een nieuwe woning niet lukt binnen een half jaar? Ik zou ook onderzoeken of je huurdersbescherming hebt:

https://www.rijksoverheid ... het-huurcontract-opzeggen
Alle reacties Link kopieren
quote:Daenerys1994 schreef op 07 december 2016 @ 22:19:

2 weken geleden getekend voor mijn eerste huisje. Helemaal blij, maar toch ook wel erg spannend! Er hoeft eigenlijk zo goed als niks te gebeuren en als ik eind maart de sleutel krijg, kan ik er waarschijnlijk half april al in.



Nu taxatie regelen (die niet meewerken, want ik had het rapport allang moeten hebben), meubels uitzoeken en daarna vooral lekker genieten van het idee straks op mijn zelf te wonen.Heb je het huis ook helemaal leeg gezien? Of heb je schilderen enzo wel meegerekend in "bijna niets hoeven doen"? Wij gingen ook uit van weinig werk, maar toen het eenmaal leeg was zagen we toch wel vieze muren enzo. Hebben de woonkamer en slaapkamers dus toch maar geschilderd hou daar dus wel rekening mee qua werk. Meestal is het toch wel nodig.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Zeker in de randstad denk ik niet dat je het gaat redden met een vaste ochtend per week. De markt is zo dat je meteen moet handelen en bereidt moet zijn per direct te kijken en beslissingen te nemen. Als je belt voor bezichtiging week van tevoren heb je grote kans dat je vooraf al afgebeld wordt. Ik denk dat je man toch vrij moet regelen. Of blind moet vertrouwen op jouw expertise. Zeker woningen waar je niks aan hoeft te doen zijn gewild kluswoningen zit iets meer rek op maar instapklaar zijn gewoon warme broodjes.



Je spreekt overigens over een half jaar alsof jullie tijd genoeg hebben maar bedenk dat je voor aankoop van een woning met hypotheken en overdracht met beetje pech al 4 maanden zoet bent. Dus kijk ook naar alternatieve mogelijkheden voor juni.
Alle reacties Link kopieren
Hier een jaar of anderhalf bezig geweest met bezichtigen, bieden, achter het net vissen... Nu eindelijk een huis gekocht! We hadden de makelaar gebeld voor een bezichtiging en die zei (echt!) bel maar terug als u serieuze interesse hebt, rijd er eerst maar eens langs ofzo... Nou ja zeg! Dus op de open huizen dag langsgegaan, zonder makelaar erbij dus. En een week later lieten we het huis aan mijn ouders zien, gewoon vanaf de straat, toen kwam de eigenaresse naar buiten of we nog even binnen wilden kijken. Weer zonder makelaar dus. De makelaar was hoogst verbaasd toen we belden om een bod uit te brengen :D
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
quote:Drackie schreef op 07 december 2016 @ 22:08:

Een aankoopmakelaar ben ik zeker aan het overwegen, en dan eentje die betaald wordt naar wat hij van de prijs van het huis af kan krijgen. Dat is, denk ik, het meest gunstige voor ons als koper.



Je zoekt een woning in een populair gebied waar doorgaans heel snel en (ver) boven de vraagprijs geboden en verkocht wordt. Lijkt me niet dat je een makelaar gaat vinden die met je bovenstaande akkoord gaat.



Wat anderen ook al zeggen: meteen bellen als je wat op Funda ziet en meteen kijken, want volgende week is het huis waarschijnlijk al verkocht.



Succes, hoop dat je snel wat leuks vindt!
Alle reacties Link kopieren
quote:ShaunTheSheep schreef op 08 december 2016 @ 11:05:

[...]





Je zoekt een woning in een populair gebied waar doorgaans heel snel en (ver) boven de vraagprijs geboden en verkocht wordt. Lijkt me niet dat je een makelaar gaat vinden die met je bovenstaande akkoord gaat.



Wat anderen ook al zeggen: meteen bellen als je wat op Funda ziet en meteen kijken, want volgende week is het huis waarschijnlijk al verkocht.



Succes, hoop dat je snel wat leuks vindt!Er zijn gewoon makelaars die op die manier werken. Uiteraard betaal je een basisprijs, maar als ze niks van de prijs af kunnen krijgen, betaal je alleen die basisprijs. Daarin zit dan wel ook een taxatie en bouwkundige keuring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven