Eerste huis kopen

22-05-2016 10:23 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen forummers...



Ontzettend spannende tijd de komende maanden, want mijn vriend en ik hebben besloten samen een huis te kopen!



Op dit moment wonen we in zijn koophuis (appartement). In verband met een kinderwens willen we groter gaan wonen. We zijn bij twee hypotheekadviseurs geweest en weten al bij welke bank we onze hypotheek willen afsluiten in geval van koop.



We moeten nu eerst ons appartement verkopen, want we hebben niet genoeg spaargeld om 2 jaar hypotheek te kunnen betalen (voorwaarde). Waar moeten we op letten? Hebben jullie tips? We nemen sowieso een verkoopmakelaar en verwachten een leuke overwaarde om mee te nemen.



Daarnaast zijn we natuurlijk druk bezig met zoeken naar een nieuwe woning, alleen hebben we al gemerkt dat de huizen als warme broodjes gaan. Een aankoopmakelaar willen we daarom niet. Wij kijken zelf al meerdere keren per dag en onder de vraagprijs bieden heeft gewoon geen zin meer in deze regio. We willen NHG dus de grens is ongeveer €231.000. Hoe werkt dat dan met kosten koper? Kun je dan bijv. €230.000 bieden op een huis (onder grens NHG) en vervolgens meer lenen van de hypotheek voor de kosten koper (ons maximum ligt hoger dan de grens)?



En wie kan mij wat meer vertellen over het bieden? Nog tips?



Zoals je merkt zijn we heel oriënterend bezig en zijn we erg benieuwd naar hoe het werkt op de huidige markt. Heel anders dan paar jaar geleden.



Alle tips en tricks zijn welkom!!
Alle reacties Link kopieren
De woningen gaan als warme broodjes dus een aankoopmakelaar wil je niet?! Dat volg ik even niet. Lijkt me dat je juist dan een makelaar goed kunt gebruiken...



Ik zou gewoon de verkoopmakelaar vragen een mooie offerte voor verkoop en aankoop te maken
"..hebben we al gemerkt dat de huizen als warme broodjes gaan. Een aankoopmakelaar willen we daarom niet."



In een overspannen markt wil je juist wel een aankoopmakelaar want die weet welke huizen op de markt komen. Geen aankoopmakelaar = achter het net vissen.



Tenminste zo wekt het hier in Amsterdam.
De NHG financieert waarschijnlijk een lening ter hoogte van maximaal het bedrag dat je noemt. Dat is dus de lening incl eventuele meegefinancierde kosten.



Je mag max 102% lenen van de waarde van een woning. (Dus bij een woning van 200.000 euro, kun je max 204.000 euro lenen). De rest van de kosten koper moet je dus uit eigen spaargeld financieren.
Kijk eens op de site van de NHG, staat voldoende duidelijke informatie op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog eens bij een andere adviseur langs, als deze jullie niet heeft uitgelegd hoe het zit met meefinancieren van kosten koper, de maximale koopprijs en NHG.



En juist wanneer huizen heel snel verkocht worden, is een aankoopmakelaar handig. Die weten wat er op de markt komt voordat het op Funda verschijnt. Zie jij het online, ben je al te laat.

Daarnaast lijken jullie me niet enorm handig in het hele huizen kopen, dus dan is het ook verstandig om iemand te hebben die er verstand van heeft en met wie je kunt overleggen en die ook de onderhandelingen voor jullie kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Aha.. bedankt voor de tip. Ik ging ervan uit dat een aankoopmakelaar alleen goed is voor het opsporen van woningen en het onderhandelen.



Ik las dat je tegenwoordig maar 1 keer een bod mag doen. Klopt dit? Is onderhandelen dan van de oude tijd?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist wel gaan voor een aankoopmakelaar. Vorig jaar bij de aankoop van ons nieuwe huis ook veel profijt van gehad.



In welke regio zoek je een nieuwe woning?



Allereerst veel succes met de verkoop van jullie appartement, zijn jullie al in gesprek geweest met een verkoopmakelaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:raindance schreef op 22 mei 2016 @ 10:49:

Ik las dat je tegenwoordig maar 1 keer een bod mag doen. Klopt dit? Is onderhandelen dan van de oude tijd?Waar las je dat?
quote:raindance schreef op 22 mei 2016 @ 10:49:

Aha.. bedankt voor de tip. Ik ging ervan uit dat een aankoopmakelaar alleen goed is voor het opsporen van woningen en het onderhandelen.



Ik las dat je tegenwoordig maar 1 keer een bod mag doen. Klopt dit? Is onderhandelen dan van de oude tijd?Lijkt me grote onzin, nooit van gehoord. Is nog steeds een onderhandelingsspel. Echter, in een overspannen markt zal het bod sneller worden afgewezen en is soms verder onderhandelen niet meer mogelijk wat verkopers betreft, tenzij je weer dichter bij de vraagprijs biedt.
Alle reacties Link kopieren
quote:raindance schreef op 22 mei 2016 @ 10:49:





Ik las dat je tegenwoordig maar 1 keer een bod mag doen. Klopt dit? Is onderhandelen dan van de oude tijd?



Waar heb je dat gelezen?

Is mij niets van bekend. Vorig jaar gewoon nog over en weer geboden. Zowel bij verkoop als aankoop.
Alle reacties Link kopieren
Internet vond het al zo raar. Naja ik steek nu al veel op van dit topic, heel blij mee!



Wij hebben binnenkort een gesprek met zowel een aankoop- als een verkoopmakelaar. Twee verschillende. Even kijken wat ze te bieden hebben. Hopelijk kunnen we een mooi prijsje maken als we kiezen om te kopen en te verkopen via 1 makelaar. Hoe kan ik daar het beste onderhandelen trouwens? Zijn daar nog tips voor?
Alle reacties Link kopieren
quote:raindance schreef op 22 mei 2016 @ 10:49:

Aha.. bedankt voor de tip. Ik ging ervan uit dat een aankoopmakelaar alleen goed is voor het opsporen van woningen en het onderhandelen.



Ik las dat je tegenwoordig maar 1 keer een bod mag doen. Klopt dit? Is onderhandelen dan van de oude tijd?



In een overspannen markt (delen van de randstad) komt het vaak voor om te 'bieden op inschrijving'. Alle geïnteresseerden doen dan eenmalig een bod, en de verkoper mag kiezen aan wie hij het huis verkoopt. Kan degene zijn met het hoogste bod, of degene met de meest gunstige voorwaarden.



Op die manier vindt er dus geen onderhandeling plaats.
anoniem_203371 wijzigde dit bericht op 22-05-2016 10:58
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oke! Dan was dat het waarschijnlijk waarover ik gelezen heb. We zoeken in de randstad overigens.



Ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer, omdat we zoveel tegelijk moeten doen: kopen, verkopen en tussenperiode overbruggen.. ik denk dat ons appartement retesnel wordt verkocht en ben bang dat de aankoop langer gaat duren met de huidige markt. Daar moeten we ook een oplossing voor vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hebben jullie dat gedaan, die tussenperiode? Gehuurd of bij kennissen/vrienden/familie? Beide gevallen zijn voor ons erg lastig...
Alle reacties Link kopieren
quote:raindance schreef op 22 mei 2016 @ 10:56:

Wij hebben binnenkort een gesprek met zowel een aankoop- als een verkoopmakelaar. Twee verschillende. Even kijken wat ze te bieden hebben. Hopelijk kunnen we een mooi prijsje maken als we kiezen om te kopen en te verkopen via 1 makelaar. Hoe kan ik daar het beste onderhandelen trouwens? Zijn daar nog tips voor?



Als je naar 2 verschillende makelaars gaat kun je de prijzen vergelijken, en dan een afweging maken waar je voor gaat, prijs en wat ze daarvoor bieden afwegen.



Je moet er wel rekening mee houden dat je geen huizen kunt kopen van het makelaarsbedrijf waar de aankoopmakelaar zelf werkt. Hij kan niet én jullie belangen én die van de verkoper behartigen. Tenminste, dat dacht ik...
Alle reacties Link kopieren
Eenmalig bieden komt wel voor. Als er al iemand een bod gedaan heeft mag je zelf ook 1 keer een bod uitbrengen zonder dat je weet wat de ander heeft geboden. De verkoper gaat daarna in onderhandeling met de hoogste bieder. Dit is bij ons ook gebeurt recentelijk.



De woning was bewust zeer laag geprijsd, daardoor kwamen er snel veel mensen op af. Dit was niet in een regio waar boven de vraagprijs geboden wordt. Dit kwam door de lage prijs. Er is uiteindelijk ook flink boven die prijs betaald. Gewoon een truc van makelaars.
Alle reacties Link kopieren
quote:raindance schreef op 22 mei 2016 @ 11:02:

Hoe hebben jullie dat gedaan, die tussenperiode? Gehuurd of bij kennissen/vrienden/familie? Beide gevallen zijn voor ons erg lastig...



Wij hadden 4 weken om te overbruggen.

Vriend is bij zijn ouders gaan logeren, ik bij mijn ouders (50 km uit elkaar). We gingen dus weer latten .

En voor een maandje was dat prima. Alle inboedel stond in een opslag die we hadden gehuurd.

Er staat genoeg particulier te huur, maar het blijft onhandig vond ik dat je je oude huis al uit bent voordat je iets nieuws hebt. Zo ben je dus altijd 2x aan het verhuizen.

En je moet ook rekening houden dat je je adres op tijd wijzigt bij instanties/bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
Soms kan je tussendoor een huis huren dat te koop staat onder de leegstandswet. Je huurt dan voor minimaal 6 maanden (kan misschien onderling iets minder afspreken maar weet niet of dat mag) en hebt zelf een opzegtermijn van 1 maand. De verhuurder heeft een opzegtermijn van 3 maanden.



Je kan bij jouw eigen makelaar en bij jouw aankoopmakelaar vragen of ze huizen weten die onder de leegstandswet te huur staan of of ze mensen kennen die hiervoor evt interesse hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zorg ook dat als je een rechtbijstandsverzekering afsluit het ook de verborgen gebreken dekt. Bij ons ging die de dag van overdracht in en dat zorgde ervoor dat alle verborgen gebreken niet gedekt zijn. Als we heb eerder hadden afgesloten hadden we die ellende niet gehad.
..
Bij overbruggingsperiode : spullen in de opslag en zelf ergens gaan logeren of tijdelijk huren, op bv een vakantiepark.
Je vriend heeft een koophuis, dus hij heeft al eens een huis gekocht toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 22 mei 2016 @ 11:57:

Bij overbruggingsperiode : spullen in de opslag en zelf ergens gaan logeren of tijdelijk huren, op bv een vakantiepark.En die spullen in opslag: ieder verhuurbedrijf biedt die service dus ik zou dat ook combineren: we verhuizen met jullie maar met tussenopslag. Dat moet dus je offerte aanvraag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Weinig budget trouwens, voor de randstad.
quote:-Suze- schreef op 22 mei 2016 @ 13:27:

Weinig budget trouwens, voor de randstad.Huh? Ik woon in de randstad en super dicht bij de hoofdstad en je kan echt hele goede normale huizen kopen voor 230.000 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven