Eerste huis kopen

30-03-2017 20:33 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een tijdje rondgekeken en heb wel leuke betaalbare huizen gezien. Maar wat is de juiste stap als je een huisje wilt kopen? Eerst een afspraak met je bank? Of met Jazeker de Hypotheker? En wat is dan het verschil er tussen? En hoe zit het met een makelaar?
Alle reacties Link kopieren
Eerst een afspraak met een hypotheekverstrekker. Dat kan je bank zijn, of een andere bank. Maar als je naar een onafhankelijke adviseur gaat, of naar de Hypotheker of de Hypotheekshop of zo, dan krijg je imo een beter advies, omdat zij meer keuze aan hypotheken hebben. Bij je bank ben je gebonden aan hun eigen pakket, wat niet perse het beste is voor jou.

Het eerste adviesgesprek is gratis. Neem je loonstrookje mee, en evt je schuldenoverzicht (studieschuld bijv) en je spaargeld etc en dan krijg je een inschatting van de hypotheek die je zou kunnen krijgen. Met dat bedrag in je hoofd ga je dan huizen kijken. Zaterdag is het open huizen route, zoek op funda huizen in jouw prijsklasse en fiets daar zaterdag langs, de beste kans om wat meer te zien, dan weet je ook beter wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende manieren. Het is handig als je van te voren weet wat je precies kan lenen, voordat je rond gaat kijken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld bij je bank terecht voor een oriëntatiegesprek, deze zijn veelal gratis. Als je dan weet wat je kan lenen, kun je je op de huizenmarkt bevinden. Je kunt bij veel banken ook wel een tool invullen die op basis van je inkomen berekent wat je kan lenen met jouw inkomen. Toch zal een oriëntatiegesprek bij de bank misschien wel handig zijn, want de bank kan je meteen wat meer informatie geven over het hoe en wat.



Een aankoopmakelaar hoeft niet. Deze kent de markt goed en er zitten wel wat voordelen aan, maar ze zijn ook duur. Je kunt gewoon op funda.nl reageren op een woning. De verkoopmakelaar van die partij neemt contact met je op om een bezichtiging in te plannen. Als je het bevalt kun je een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering. Dat betekent dat je een bod uitbrengt en als deze wordt geaccepteerd, krijg jij de kans om de financiering bij de bank rond te krijgen. Lukt dit niet dan hoef je het ook niet te kopen.
Klikkerdeklik.

Slotje?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in eerste instantie met een onafhankelijke hypotheekadviseur willen praten. Maar begrijp ik dus goed dat de stappen zijn:

1. Praten met een hypotheekverstrekker (is Jazeker de Hypotheker onafhankelijk daar één van?)

2. Met een makelaar praten óf zelf op een woning reageren (maar wie moet ik dan inschakelen als ik iemand mee wil nemen voor een bouwinspectie (of hoe dat ook heet).
Alle reacties Link kopieren
is er niet iemand in je omgeving die er meer verstand van heeft? we denken graag mee hoor, maar dat is misschien net allemaal iets makkelijker
Alle reacties Link kopieren
Nee niet echt. Ik denk dat belangrijk is dat ik ook vertrouwen kan geven aan een onafhankelijke makelaar of hypotheekverstrekker en geen kat in de zak krijg.
Dan ga je bij verschillende onafhankelijke hypotheekverstrekkers/makelaars langs voor een oriënterend gesprek en beslis je daarna.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 02 april 2017 @ 19:09:

Dan ga je bij verschillende onafhankelijke hypotheekverstrekkers/makelaars langs voor een oriënterend gesprek en beslis je daarna.Heb je misschien voorbeelden van onafhankelijke hypotheekverstrekkers/makelaars?
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn vaak bedrijven die alleen opereren, dus plaatselijk zijn. Google gewoon eens op hypotheekadviseur in jouw regio.
Het beste is om eerst zelf op internet de rentes even te vergelijken. Voor ons is ing op dit moment de beste keuze (ook ivm het meer kunnen aflossen zonder boete en verhuisregeling). Vervolgens maak je met een aantal verstrekkers een afspraak. Ga gewoon bij veel langs (Hypotheker, hypotheekshop, ing, etc.). Je hoort tijdens die gesprekken hoeveel je kan lenen en wat je nieuwe maandlasten zijn.

Als je dat weet ga je gericht op zoek. Als je iets hebt gevonden en na 2 bezichtigingen het wil hebben, bel je de makelaar en doe je een bod ovb van financiering en bij een oud huis ovb van een bouwkundige keuring. Deze kan je via een bedrijf regelen (Google even).



Als je zelf weinig wil regelen qua verzekeringen, rentes, etc. kan je het beste voor een hypotheekshop of Hypotheker gaan. Zij regelen alles voor je voor een vast bedrag. Het enige wat het is, is dat je daar meer advieskosten betaalt.

Houd rekening met de kosten koper en probeer te onderhandelen inclusief bepaalde roerende goederen (die staan op een lijst die je van de makelaar ontvangt). Die lijst moet je goed bekijken, want de meest vanzelfsprekende dingen zitten soms niet standaard in de woning, terwijl de verkopers er wel te koop lopen tijdens de bezichtiging.

Succes!!! En het is veel geregel, maar ook super leuk! Wij zijn ook druk bezig.
Alle reacties Link kopieren
Niet op internet rentes vergelijken en dan bij 1 bank uitkomen, dat is echt heel dom. Het gaat niet alleen om rentes, het gaat vooral om voorwaarden (zoals appeltje tussen haakjes ook al aangeeeft). Iedere situatie is uniek, je kunt niet zomaar googlen wat voor jou de beste oplossing is. Je kunt zes adressen bij langs gaan, je kunt ook gewoon een verzekeringskantoor of hypotheekverstrekker in je buurt bezoeken, gewoon iets als De Vries Assurantiën (of welke achternaam die persoon ook heeft). Die regelt ook alles voor een vast bedrag, net als de hypotheekshop.
Dat klopt inderdaad. Dat had ik even duidelijker moeten vermelden. Er zijn meer belangrijke dingen. Bedankt voor de aanvulling.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-04-2017 11:55
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven