eetgedrag + zindelijkheid pupje 8 weken

05-05-2015 14:13 68 berichten
Hoi



Wij hebben een pup van 8 weken in huis, ze is er sinds zondag en het is een absoluut schatje. Ze voelt zich comfortabel bij ons, is sociaal naar mensen en andere beestjes toe en wanneer ze slaapt gaat ze op haar rug liggen met de pootjes in de lucht



Ik weet dat het nog een baby'tje is, dat ze nog moet wennen en aan ons ritme en ik geen dingen van haar kan verwachten die niet eens fysiek mogelijk zijn (zoals blaascontrole ). Ik zou wel graag wat raad willen hoe ik het volgende kan aanpakken:



1. Ze eet in kleine beetjes, hier een hap, en dan later weer een hap, ik heb de indruk dat ze weinig binnen krijgt want er blijft altijd zo veel over (terwijl ik de hoeveelheden geef op het pak) maar ze is wel energiek wanneer ze wakker is en heeft vanochtend nog wel gewoon gepoept. Maak ik me nu zorgen om niks? Ik zou wel graag naar gezette maaltijden willen zodat ik ook kan afschatten wanneer ze moet poepen maar dan krijgt ze dus helemaal weinig eten binnen.

Toevoeging: Omdat ze buiten ook niet echt brokjes wil aannemen en de snoepjes niet lekker lijkt te vinden krijgt ze dan ook geen extra snoepjes waardoor ze minder honger zou hebben.



2. Als ze net geslapen, gegeten of gespeeld heeft dan laat ik haar uit, maar ze weigert soms zich buiten te ontlasten. Heb vanochtend een half uur op dezelfde plek staan wachten voor ze iets deed . Vanmiddag dacht ik dat ze dan toch niet hoefde en na 20 minuten wachten weer binnen gegaan en ze heeft binnen meteen geplast Ze is dan ook ontzettend snel afgeleid door de wind, dingen in de verte, stemmen (alles in feite) en 'vergeet' dan dat ze eigenlijk moet plassen en gaat dan wat liggen in de zon of rondkijken en luisteren (of spelen met dingen die ze vindt).

Ik weet dan niet wat ik het beste kan doen: blijven wachten op dezelfde plek tot ze uiteindelijk zich ontlast en haar dan prijzen en een rondje maken door de tuin (ook al gaat ze zitten spelen in de tussentijd) of na 5 minuten terug binnen gaan en hopen dat ik haar op tijd weer buiten heb?

Toevoeging: We hebben wel een bench en ze gaat er vanzelf in slapen maar deurtje kan alleen dicht als ze in slaap is, dus haar opsluiten in de bench om even later opnieuw te proberen lijkt me niet zo'n stressvrije optie voor haar :( Ze gaat er nu net vanzelf inliggen, ben bang dat als ze gaat janken in de bench de bench nietmeer leuk is voor haar



Alvast bedankt
Bij onze pup hebben we de bench wel gewoon gesloten overdag: de tip van onze trainster was om met je rug tegen de bench aan te gaan zitten als ze gaat piepen of janken, zodat ze weet dat je heel dicht in de buurt bent, maar er toch wel aan went dat ze soms in de bench moet zitten. Dat werkte bij ons heel goed: we hebben het een keer of wat gedaan, en daarna was ze er helemaal aan gewend om soms in de bench te moeten. Het helpt haar ook om rustig te worden als ze heel erg druk is
Oh, ik lees mijn bericht terug en het lijkt net alsof we dat vet lang doen. Dat is niet het geval. Meestal als ze heel druk is of we mensen over de vloer hebben die niet van honden houden, en dan is 't met drie kwartier wel gedaan
Alle reacties Link kopieren
je begrijpt natuurlijk wel dat we nu ook foto's willen van puppie he Fruitje
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
verder heb je niks aan mij, want geen verstand van honden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Leuk een puppy, nog speciaal ras of dat niet?



Heel veel geduld en ook consequent zijn is wat ik heb geleerd toen ik mijn pup kreeg. Dus als ze buiten haar behoefte doet goed prijzen, wij gingen veel naar buiten in de eerste weken om telkens klein rondje te lopen en meteen te prijzen/belonen als hij iets deed. Wij bleven juist niet op 1 plek stil staan. Was toen binnen twee weken redelijk zindelijk met af en toe nog een ongelukje.



Bench zou ik proberen wel zo snel mogelijk te trainen ook al slaapt ze niet, blijf er in het begin bijvoorbeeld naast zitten, zo hebben wij het gedaan en echt heel snel was het geen probleem om weg te gaan en hond in de bench te doen.



Ik zou ook aanraden puppycursus te doen, hebben wij ook gedaan. Super veel geleerd over gedrag van honden en daarnaast kan de hond ook lekker spelen met andere honden aan het eind van de les.



En vooral genieten van je beste maatje
Ik zou geen half uur op één plek blijven wachten, dat zet geen zoden aan de dijk.



Heb je geen hondenuitlaatplaats in de buurt, daar kan ze ruiken wat de bedoeling is.
Dank je wel Pampas! Dat heb ik vandaag ook gedaan, ze was na 5 minuten dan ook morrend gaan liggen . Ze mag bij mij ook pas uit de bench als ze rustig is, zolang ze piept blijft het deurtje gesloten. Maar die tijd dat je ervoor moet gaan zitten wordt dan steeds korter?



Ik zal zien wat ik kan doen qua plaatjes
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, een pup! Wat voor een ras is het?



Onze pup (Duitse Herder) is inmiddels al weer ruim zeven maanden.

Ik weet niet of het echt in te schatten valt wanneer ze moet ontlasten. Bij ons zat daar niet echt een patroon in. Wij merkten het vaak aan zijn gedrag (hij begon dan bijv. rond te lopen of te piepen). Wat denk ik het belangrijkst is, is dat je de hond nooit bestraft voor een ongelukje.



Op het moment dat je merkt dat de hond moet plassen of poepen, dan zou ik haar oppakken en naar buiten brengen. Als de hond buiten poept of plast, beloon haar dan uitbundig. Dit werkte bij ons erg goed en hij was dan ook vrij snel al zindelijk. Wat ook een handige tip is die wij hebben toegepast is om het plassen of poepen te benoemen. Dus op het moment dat ze plast "Plasje doen, goed zo, plasje doen!"



Ze gaat het plassen dan linken aan 'Plasje doen' en begrijpt op den duur wat je van haar verwacht wanneer je buiten bent om haar te laten ontlasten.



Geef haar de tijd om te laten wennen aan alle nieuwe indrukken :-) het komt vanzelf!
Alle reacties Link kopieren
Ze weigert zich te ontlasten?

Het is een pupje van 8 weken hoor

Die is daar nog niet zo mee bezig.



Ik zou haar gewoon vaker uitlaten

Of nou ja, uitlaten..

Op een veldje zetten, van de ene boom naar de andere boom lopen en dan weer naar huis

Toen ik nog een pup had deed ik dat ook veel meer dan alleen na het eten.



Heb je ander voer als dat ze in de kennel kreeg?

Dan kan ik me voorstellen dat ze niet laaiend enthousiast is

Nieuw huis, nieuwe mensen, nieuwe regels, nieuw voer

En dan moet ik eigenlijk van mijn nieuwe baasje al na2 dagen gewend zijn en op gezette tijden eten



Ik snap je goede bedoelingen hoor, maar ik denk dat je veel te snel te veel wilt

Ze is net weggerukt bij haar moeder...

Geef haar even de tijd om te acclimatiseren zou ik zeggen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik lees dan verschillende dingen op het internet, de ene raadt aan om te blijven wachten bij de uitlaatplek en hier om een rondje te lopen. Gaan ze het dan niet leren uitstellen?



Hondenuitlaatplaats is nog geen goed idee denk ik, ze moet haar tweede enting op 9 weken nog halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 05 mei 2015 @ 14:34:



Hondenuitlaatplaats is nog geen goed idee denk ik, ze moet haar tweede enting op 9 weken nog halen.

Dat wilde ik net zeggen

Dat een hondenuitlaatplaats zoals Cateautje suggereert echt een HEEL slecht plan is
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 05 mei 2015 @ 14:34:

Ik lees dan verschillende dingen op het internet, de ene raadt aan om te blijven wachten bij de uitlaatplek en hier om een rondje te lopen. Gaan ze het dan niet leren uitstellen?





Het is een heel klein babytje nog hè

Die is niet bezig met uitstellen nog hoor

Als ze moet plassen dan moet ze plassen

En anders niet



Daarom ook veel korte stukjes naar buiten en haar de hemel inprijzen als ze een plas doet

(verder sta je niet voor joker hoor op het veld)

En op een gegeven moment, en dat is best snel gaat ze denken...heyyyyyyyyyyyy als ik plas/poep is het baasje blij en krijg ik wat lekkers!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Het is trouwens een shih tzu'tje en echt een dotje Kijken of ik straks een foto kan posten .



Ik heb hetzelfde voer van de kennel, alleen weet ik niet of ze het eten lieten staan zodat ze doorheen de dag gingen 'grazen' of ook maaltijden kregen. Ik verwacht ook niet dat ze het nu al gewend is en de regels al kent en dat heb ik ook proberen aan te geven in mijn OP maar dat doe ik nu nog eens nadrukkelijk bij deze. Alleen wil ik weten hoe ik het het beste kan aanpakken zodat het wennen juist goed gaat . Ik wil het inderdaad wel graag heel erg goed doen.



Ze geeft trouwens niet aan wanneer ze moet. Ze gaat niet druk snuffelen of cirkeltjes lopen of piepen, opeens hurkt ze en dan ligt de plas er al voor je haar hebt opgepakt. Ik neem aan dat dat aangeven ook pas later komt?
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je dus wat vaker met haar naar buiten

Ik denk dat ik zo om de 2, 3 uur wel ging de eerste weken

Zodra ze haar oogjes opendoet en staat hup optillen en naar buiten.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 05 mei 2015 @ 14:39:

Het is trouwens een shih tzu'tje en echt een dotje Kijken of ik straks een foto kan posten .



Ik heb hetzelfde voer van de kennel, alleen weet ik niet of ze het eten lieten staan zodat ze doorheen de dag gingen 'grazen' of ook maaltijden kregen. Ik verwacht ook niet dat ze het nu al gewend is en de regels al kent en dat heb ik ook proberen aan te geven in mijn OP maar dat doe ik nu nog eens nadrukkelijk bij deze. Alleen wil ik weten hoe ik het het beste kan aanpakken zodat het wennen juist goed gaat . Ik wil het inderdaad wel graag heel erg goed doen.



Ze geeft trouwens niet aan wanneer ze moet. Ze gaat niet druk snuffelen of cirkeltjes lopen of piepen, opeens hurkt ze en dan ligt de plas er al voor je haar hebt opgepakt. Ik neem aan dat dat aangeven ook pas later komt?Ja, dat zal pas later komen.. Voor nu zou ik het gewoon negeren als ze in huis plast en het goed schoonmaken, dus niet boos worden en er niet op reageren. En vaak naar buiten gaan. Als ze dan buiten plast of poept, dan uitbundig belonen en benoemen wat ze doet, zodat ze later begrijpt wat je bedoelt met 'plasje doen'.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen in het begin inderdaad ook wel om de anderhalf á twee uur naar buiten met onze pup.
Alle reacties Link kopieren
quote:imaginary schreef op 05 mei 2015 @ 14:46:

Wij gingen in het begin inderdaad ook wel om de anderhalf á twee uur naar buiten met onze pup.

Ze moeten gaan snappen dat buiten = plassen = snoepje is

En dat is niet na 3 dgen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Het is alweer 14 jaar geleden maar toen onze hond een puppy was hebben we het volgende gedaan. Wel aardig intensief maar de pup was snel zindelijk.



We hadden een stukje in de tuin gemaakt, dat was z'n vaste plasplek. Elk uur ('s nachts elke 2-3 uur), en na het eten en slapen namen we de pup mee naar buiten, zetten hem op z'n plasplek en gaven het commando "plassen!' In het begon werkt dit natuurlijk niet maar als je dit zegt zodra hij plast wordt het wel gelinkt op den duur. Na het plassen werd hij uiteraard de hemel in geprezen en beloond (nooit met hondenkoekjes oid gewoon met knuffels) daarna gingen we even spelen buiten of als het tijd was voor z'n rondje aan de wandel.



Er was ons aangeraden nooit gelijk naar het plassen weer naar binnen te gaan want dan zou de pup z'n plas inhouden omdat hij buiten wil blijven.



Onze pup was binnen 4 maanden en een leeftijd van minder dan 6 maanden volledig zindelijk en deed zijn behoefte op commando. Zodra hij zindelijk was was zijn plasplek in de tuin ook iet meer nodig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 05 mei 2015 @ 14:52:

[...]



Ze moeten gaan snappen dat buiten = plassen = snoepje is

En dat is niet na 3 dgen



Ja precies :-) Dat heeft even tijd nodig.



Ons heeft het echt geholpen dat hij al snel begreep wat 'plasje doen' is, uiteraard door hem met stem en snoepje te belonen. Als we nu een keer even niet veel tijd hebben om hem uit te laten, dan lopen we naar het veldje en dan hoeven we alleen te zeggen 'plasje doen' en dan doet hij dat direct. :-)
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer zoals Hier beschreven wordt dus.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bladora- schreef op 05 mei 2015 @ 14:55:

Elk uur ('s nachts elke 2-3 uur), en na het eten en slapen namen we de pup mee naar buiten, zetten hem op z'n plasplek en gaven het commando "plassen!' In het begon werkt dit natuurlijk niet maar als je dit zegt zodra hij plast wordt het wel gelinkt op den duur.



Onze pup was binnen 4 maanden en een leeftijd van minder dan 6 maanden volledig zindelijk en deed zijn behoefte op commando. Zodra hij zindelijk was was zijn plasplek in de tuin ook iet meer nodig.Precies, onze was ook al na 3 en een halve maand zindelijk op deze manier. :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft eten, ondanks dat ze weinig eet zou ik me wel aan vaste eet momenten houden. Op een gegeven moment wennen ze wel aan dat ritme. Tot 3 maanden 4/5 keer per dag, tot 6 maanden 3 keer per dag en daarna 2 keer per dag.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
De tijd die je er voor moet zitten wordt steeds korter, en tegenwoordig hoef ik maar op het kussen te tikken of ze gaat in haar bench liggen. Ik kan dan het deurtje dicht doen en direct weglopen zonder dat ze piept , en we hebben haar pas sinds december, dus ik vind het prima gaan. Plassen was hier ook inderdaad een kwestie van vaak mee naar buiten, heel vaak maar een paar minuutjes en uitgebreid belonen als ze buiten plast. Binnen gewoon negeren als ze plast; vaak ging 1 van ons even met haar naar buiten als ze binnen begon te plassen, zodat de ander het op kon ruimen en we toch nog konden belonen als ze nog wat buiten deed. Ze is nu bijna volledig zindelijk (maar momenteel loops, dus wat minder... ). Puppy's zijn zo lief!
Alle reacties Link kopieren
Wel even wegen elke dag zodat je in een boekje kan bijhouden hoeveel ze aankomt.



(en voor even zou ik een "kattenbak" onderkant voor haar neerzetten bij de deur met houtkorrels of kranten zodat je wel kan laten wennen dat ze zindelijk wordt en dan is het makkelijker straks te leren dat ze het buiten moet doen. Dat zou ik tenminste doen.)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven