emigreren naar Duitsland do or don't?

13-08-2007 19:57 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ons aan het orienteren op een ander huis, we wonen in de grensstreek en onze makelaar wees ons op de mogelijkheid in Duitsland een huis te kopen. Dit heeft veel voordelen, de huizen zijn een stuk goedkoper, er is veel meer ruimte, er is financieel wat voordeel.



Maar......... er zijn ook nadelen. Een ervan is dat we, hoewel we nog geen 10 km van onze huidige woonplaats willen gaan wonen, we officieel zouden moeten emigreren, met alle rompslomp van dien.



Heb jij misschien de stap genomen, en kun je meer vertellen over de voor- en nadelen? Of zijn jullie misschien ook aan het dubben? Wellicht kunnen we ervarigen uitwisselen.



(wat zijn die nieuwe lettertjes onmogelijk klein zeg.......)



Groetjes, Sjafi
Ik woon in Duitsland. Wat wil je weten?
Wij wonen ook in de grensstreek en hebben er bewust niet voor gekozen om in duitsland te gaan wonen. We vonden de stap te groot. Heeft je makelaar geen infogids over wonen in Duitsland? De onze wel en hier stonden heel wat dingen in. Mijn broer woont wel in Duitsland.

Je moet er o.a. rekening mee houden dat je zelf verantwoordelijk bent voor het afdragen van AOW-premie. Je betaalt dus niet langer automatisch mee en als je niet betaalt heb je later geen recht (of gedeeltelijk geen recht) op AOW. Als je kinderen hebt/wilt moet je er rekening mee houden dat je voor het kindergeld niet beide werkzaam mag zijn in Nederland. 1 van jullie moet dan niet werken of in Duitsland werken. Ook de regels wat betreft bouwen etc. zijn anders. Je mag bovendien geen Nederlandse auto meer op je naam hebben. Je zal dus je auto moeten verkopen en een duitse auto weer moeten kopen of je kenteken over laten zetten. En dan komen er nog allerlei kleine dingetjes die je niet vaak tegen zal komen maar toch.... mijn broer ging bijvoorbeeld trouwen en moest voor de duitse (of de nederlands, ineens weet ik het niet meer) wet bewijzen dat hij in het andere land niet al getrouwd was. En met stemmen moet je ook e.e.a. regelen.

Wij vonden bovendien dat je, als je in het buitenland gaat wonen, ook helemaal moet integreren. Dat betekent dus boodschappen doen in het dorp/de stad, eventuele kinderen daar naar school etc. etc. Ik zie dat hier vlak over de grens de dorpen op sociaal vlak "verarmen" omdat er meer en meer Nederlanders gaan wonen. Wij zouden aan deze verarming niet willen bijdragen maar aan de andere kant zagen we het hele integreren ook niet zo zitten. (mede) daarom hebben wij de keus gemaakt om in NL te blijven wonen.
Inderdaad moet je aardig wat dingen regelen. Echter, het is nog wel te overzien vind ik zelf. Voordeel voor ons is dat we echt tussen de duitsers wonen en daar dus ook het meeste contact mee hebben. Er zijn wel nederlanders in ons dorp, maar die ken ik eigenlijk niet. Onze dochter gaat ook in het dorp naar school (moet er niet aan denken haar 2 x per dag naar NL te brengen ;-)). Als je alles in NL blijft doen dan wordt het wel wat lastiger denk ik. Boodschappen enzo doe ik gewoon hier in Duitsland (winkels op loopafstand). We werken al beiden in NL en dan is het wel goed om de andere dingen in Duitsland te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties alvast.



Wij vinden het idd voor- en nadelen hebben. Kaetje, onze plannen zijn nog zo vaag dat we het nog niet goed met de makelaar hebben besproken, maar zo'n gids is wel een goeie. Zullen ze vast hebben, eens navragen.



Wat het integreren betreft ben ik het wel met jullie eens, maar het zal toch een Nederlandse enclave worden waar we dan zullen wonen. Idd belachelijk, wel wonen in DL maar kinderen naar school, clubjes, boodschappen doen etc in NL.



Ik begreep ook dat er qua financiering van het huis veel strengere regels geleden dan in NL. Kortom, we moeten er nog eens héél goed over nadenken, maar ik ben heel blij met jullie ervaringen.



Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven