Enorme burenoverlast, wat zou jij doen?

24-10-2014 04:06 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal jaren woon ik in een nieuwbouwhuis (huur), tot voor kort tot volle tevredenheid.



Circa 6 maanden na mijn intrek, verloor ik mijn baan door faillissement van het bedrijf waar ik jaren werkzaam was (en waar er met mijn chronische ziekte veel rekening werd gehouden) circa 1 jaar hierna 100% afgekeurd, ik zit dus vnl. thuis, en heb in het revalidatiecentrum geleerd om verplicht veel te rusten, overdag dus ook meerdere slaapmomenten in te lassen, zodat ik de rest van de dag beter kan handelen.



Sinds kort heb ik nieuwe buren, ze lijken een beetje op de familie Flodder, alleen dan nog een graadje erger.



Ze hebben veel huis dieren die voor overlast zorgen, die poepen en plassen in de tuin, hierdoor stank- en overlast van vliegen in mijn huis (nooit eerder gehad in de jaren dat ik hier woon) en de honden werden 's nachts buiten gelaten en blaften erg veel (nu niet meer nadat ik de politie heb gebeld).

Ze houden dagelijks een aantal schreeuw- en scheldpartijen, echt vreselijke scheldpartijen, mijn rust is verstoord.

Ze verzamelen een hoop troep (de tuin en de stoep voor het huis stond direct na hun intrek vol met stapels kranten, oude fietsen, brommers, autobanden enz..) de berg groeit. Op zich maakt dit mij niet zo veel uit, maar ben wel bang voor nog meer ongedierte en het lijkt me ook een goede brandhaard.

Maar…het allerergste vind ik de nachtelijke schreeuw- en scheldpartijen, het rennen op de trap, het slaan met deuren enz..waardoor ik uit mijn slaap word gerukt, soms meerdere keren per nacht. Dit gebeurd bijna dagelijks. Ik kom hierdoor niet meer aan mijn rust toe en merk een verslechtering van mijn gezondheid. Van de week zat ik te trillen van angst, ik was echt bang, ze waren zo aan het flippen 's nachts, ik vermoed dat ze "iets gebruiken", ik heb in ieder geval al vaak een hasj lucht geroken.



Ik heb de politie meerdere keren gesproken (die vertelde mij dat dit een bij hen zeer bekende familie is). De politie staat sowieso regelmatig bij hen voor de deur.

Heb een gesprek met de woningbouwvereniging gehad, die vertelde ook, dat deze familie bij hen bekend staat als probleemgezin en dat ze eigenlijk begeleid zouden moeten wonen (ze worden nu al jaren door meerdere instanties begeleid, maar blijkbaar helpt dat dus niet).



Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat ze deze familie in deze "nette" straat hebben geplaatst, ze kenden deze familie, hun problemen en ze wisten daarom wat ze konden verwachten, dit word mij nu door mijn strot geduwd.



Met de woningbouwvereniging afgesproken dat ik elke klacht aan hen mail (ik mail nu bijna dagelijks, min. 1 keer, soms 2 keer).



N.a.v. mijn klachten, is er een paar dagen terug een gesprek geweest met de familie en de begeleiders/ wijkagent. Hierna kreeg ik een brief waarin ik word gevraagd om de klachten te blijven melden zodat ze een dossier kunnen opbouwen (ik weet dat een uithuiszetting zeer lang kan duren, dus hier schiet ik helemaal niks mee op) en dat ze hopen dat ze inwonende kinderen snel het huis uitgaan. Ik heb dus niet het gevoel dat ik word geholpen en vrees dat ik hier de komende jaren/ maanden uit de hand zal lopen en met het risico dat mijn weerstand en gezondheid verslechterd.



Wat kan ik nu nog doen? Wat zouden jullie doen? Ik wil sowieso eerst reageren op de brief van de woningbouwvereniging, maar ben echt heel erg moe nu, want een paar uurtjes slaap per nacht trek ik niet meer.
Ik vrees dat de enige optie verhuizen is. Onterecht natuurlijk, maar voor jezelf zal dit beter zijn. Is dit een optie voor jou?




/flauw .)
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen klinkt logisch en is op korte termijn de enige oplossing. Maar wel absurd dat jij kosten moet maken om dit probleem wat jij niet veroorzaakt hebt op te lossen. Misschien kun je een advocaat raadplegen om te bekijken of er juridische stappen mogelijk zijn tegen de woningcorporatie? Per direct een andere woning plus verhuiskosten betalen eisen.
verhuis en kijk of je de ws kan laten opdraaien voor die kosten



hoe rot ook, dit is niet in een dag of week opgelost dus zal je je eigen oplossing moeten creëren



hou er wel rekening dat je ergens anders ook iets kan tegenkomen: een gezin met 5 ADHD-ers, een keurig stel dat elke middag 2 uur piano speelt.... wat dan ook
Blijf alles schriftelijk melden. Maak foto's van de troep in de tuin. Bel de politie en meldt dat ook weer bij de woningbouw.

Jij bent de enige directe buur, maar zijn er geen anderen die ze ook horen?

Een dossier op basis van 1 klager duurt vaak nog langer dan bij meerdere klagers, rechters zien liever meldingen van meerdere bewoners.



Ander huis vragen, kan, maar de wbv zal liever genoeg dossier hebben voor een uitzetting. Dikke kans dat zij deze mensen liever ook niet had geplaatst maar er niet onderuit kon.

Of, stel voor dat jij een andere woning krijgt en ze plaatsen iemand nieuw in jouw woning, die gaat ook klagen en dan kunnen ze met jouw klachten en die van de nieuwe naar de rechter. Dat levert zeker wel een vonnis op.
Alle reacties Link kopieren
quote:n (ik weet dat een uithuiszetting zeer lang kan duren, dus hier schiet ik helemaal niks mee op)

Natuurlijk schiet je wat op met de meldingen, maar niet op korte termijn. Er moet dossiervorming worden gemaakt en dan volgt een gang naar de rechter en daar gaat ook tijd in zitten.



Wil je echt verhuizen? Woon je, ook als je buren vertrekken, niet met plezier in je huis? Want je weet bij verhuizing nooit waar je dan weer terecht komt he, qua buren.



Het feit dat je de hele dag thuis zit maakt ook dat je alles hoort en daar keer op keer boos om wordt en vervolgens niet aan je rust toe komt.

Heb je al iets van yoga geprobeerd om wat meer te kunnen ontspannen, dingen wat los te laten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Imazigen schreef op 24 oktober 2014 @ 05:18:

Maar dat is toch absurd? Dat ik dit maar moet accepteren? Ik betaal een behoorlijke huur, en er is niks aan te doen?, ik moet er mee leren omgaan?



Hoe erg ook, ja dus. En uitzetting heeft een aantal procedures én een goed dossier nodig, dus blijf in elk geval melden.



Wat ik zelf zou doen;



De aardige mevrouw van de woningbouw vragen om een weekje in te trekken. En daarna vriendelijk verzoeken dat zij een andere woning voor jou regelen, inclusief verhuispremie. Zij wisten wat ze naast je duwden, dit huis is nu in principe onverhuurbaar, zeker als de huur vrij hoog is. Je merkt terecht op dat jij het nu door je strot geduwd krijgt. Heb je een rechtsbijstandverzekering?? Misschien kan een jurist of advocaat je bijstaan.
Wat exces zegt, en misschien contact opnemen met je huisarts? Misschien kan hij wat op papier zetten. Als je gezondheid aantoonbaar verslechtert heb je misschien (hopelijk) een sterkere zaak?

Vreselijk lijkt me dit
Weet uit ervaring hoe erg burenoverlast kan zijn, ook voor je gevoel van veiligheid, je niet thuis voelen en een opgejaagd gevoel, omdat je nergens rust kan vinden.

Hoe vaker jij belt, hoe eerder het dossier klaar is, lijkt me. Ik zou niet te snel verhuizen, ook al is dat makkelijk gezegd.

Is er een uitwijkmogelijkheid waar je wel tot rust kan komen en waar je even kan bivakkeren om een beetje bij te tanken. Zoals bijvoorbeeld het huis van een werkende vriendin?
quote:sushilala schreef op 24 oktober 2014 @ 08:06:

Wat exces zegt, en misschien contact opnemen met je huisarts? Misschien kan hij wat op papier zetten. Als je gezondheid aantoonbaar verslechtert heb je misschien (hopelijk) een sterkere zaak?

Vreselijk lijkt me dit



misschien eerder kans op een nieuwe woning idd

of je door jouw gezondheid, eerder van je buren afkomt weet ik niet, dat lijkt me niet heel logisch
Alle reacties Link kopieren
Ooit eens ergens gelezen (vivaforum meen ik) dat je de WV kunt laten weten dat jij geen huur meer betaalt zolang js last hebt van jouw buren, hun huurders. Jouw buren bederven jouw woongenot namelijk. Zo maak je er ook het probleem van de WV van en zullen ze wat meer hub best doen om jou te helpen.

Je moet dit geld dan wel ergens wegzetten meen ik me te herinneren.

Kan het artikel zo snel niet vinden, maar informeer eens bij de rechtswinkel, die kunnen je er vast alles over vertellen.
je kunt wel via de huurcommissie zoiets regelen, vermindering van huur wanneer er mankementen zijn



helaas werken die ook niet op hele korte termijn en weet ik niet of dat ook opgaat bij overlast



je zou ze allicht eens kunnen bellen
quote:007washere schreef op 24 oktober 2014 @ 06:09:

Vraag de woningbouw je een andere woning aan te bieden. Sterkte



Dit. En ze mogen je ook wel een verhuisvergoeding geven. Zij hebben jou willens en wetens met dit probleem opgezadeld. Het lijkt dubbel dat jij moet verhuizen terwijl zij voor de overlast zorgen, maar als ze echt al zo bekend zijn bij alle instanties, dan gaat er niets veranderen vrees ik. Dan kun je beter voor jezelf kiezen. Heb je niemand in je omgeving die jou kan helpen/steunen om dit uit te zoeken met de woningbouwvereniging?

Veel sterkte in ieder geval. het is een rotsituatie
Huurverlaging moet je via de huurcommissie doen anders krijg je er zelf gezeik mee straks.



Wbv is niet verplicht jou iets anders aan te bieden, al zeker niet met verhuisvergoeding, wel om zich in te spannen de overlast te stoppen. (Doen ze dat niet kun je hen via de rechter dwingen om dat wel te doen, dan nog niet, dan komt andere woning inbeeld. Strikt genomen, soms zijn ze soepeler. Meestal als ze er ook geen end meer aan zien. Maar voor het aanpakken, daar hebben ze jouw meldingen voor nodig. Blijf dat dus doen. Vraag ook eens schriftelijk wanneer zij voldoende hebben om verder te kunnen. Als je rechtsbijstand hebt kunnen die dat ook doen, is wat meer druk op de ketel.



Wbv zit ook echt niet te wachten op dit soort huurders, maar ja, iedereen moet een dak boven zijn hoofd en de asocontainers, daar krijg je iemand ook niet zomaar in. Je buren zijn wel goed op weg daarheen, dat wel...
En dat er hulpverlening op zit is in dit soort gevallen geen voordeel, in tegendeel. Dat vertraagt de boel enorm.
Alle reacties Link kopieren
Och 1 en al herkenning. Het lijkt wel alsof onze oude buren naast je wonen. Vooral alles blijven melden, logboek bijhouden, regelmatig de politie bellen en in de buurt vragen naar meer mensen die overlast ervaren.



Dan nog blijft het een heel lastige zaak. In ons oude flatje zijn 5 mensen verhuisd door die rotzakken en we waren net 4 klagers.. zo'n 3 jaar lang. Woningbouw volledig aan onze kant en ook de politie die alles kon bevestigen. Rechtszaak verloren en inmiddels zijn ook wij dankzij de buren verhuisd.. De beste beslissing die ik in lange tijd heb genomen, ondanks dat ik altijd zei dat ik me niet zou laten weg pesten. Ik sliep geen nacht door was heel vaak bang en werd ook bedreigd door de buurman. Geen fijne tijd.



Veel sterkte ermee!!
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
quote:zomermeiske schreef op 24 oktober 2014 @ 09:36:

Dan nog blijft het een heel lastige zaak. In ons oude flatje zijn 5 mensen verhuisd door die rotzakken en we waren net 4 klagers.. zo'n 3 jaar lang. Woningbouw volledig aan onze kant en ook de politie die alles kon bevestigen. Rechtszaak verloren en inmiddels zijn ook wij dankzij de buren verhuisd.. rechtszaak tegen de buren? op welke gronden heb je verloren ?
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 24 oktober 2014 @ 05:05:

Meld klachten, maar probeer je vooral met jezelf bezig te houden. Laat ze je zo min mogelijk 'raken'.

Het is in Nederland midden in de nacht nu. Waarom slaap je niet?wat een goeie vraag, zeg!
Alle reacties Link kopieren
Nog even na alles te hebben gelezen.

Ja het is absurd hoe dit werkt, omgekeerde wereld. De rechter plaatst probleem gezinnen niet zomaar uit huis want waar moeten ze dan naar toe.. dat is verplaatsen van het probleem. Ik weet wel dat onze woningbouw nu niemand in ons oude appartement krijgt.

Ik had kleine alarm systemen gekocht voor een paar euro en aan mijn bed gehangen.. dat gaf me een veilig gevoel, bol punt com dacht ik. Als ik daar een ruk aan zou geven dan ging er een enorm kabaal af.



Stuur de klachten niet alleen op maar hou ze ook zelf goed bij! Onze woningbouw is ook wel eens wat kwijt geraakt :(



Mocht je meer willen weten stuur gerust een privé bericht.
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 24 oktober 2014 @ 06:27:

verhuis, je zit huur dus je bent flexibel en kan je huis makkelijk opzeggen



jammer dat ze tokkies niet ergens op 'n containerpark wegzetten ipv in normale woonwijken trouwensGeheel mee eens maar dat zeggen ze zeker weer dat zulke asociale buren ook ergens moeten wonen. Naar dat er al zoveel aandacht en tijd door diverse instansies zijn ingestoken. En men blijft asociaal. Laatst iets over asocointainers gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:smulrol schreef op 24 oktober 2014 @ 09:45:

[...]



rechtszaak tegen de buren? op welke gronden heb je verloren ?



Wat ik begrepen heb (het was trouwens een zaak van woningbouw tegen hen) is dat zij gezegd hebben dat ze overlast van de andere buren te ervaren.. ook van ons dus op tijden dat we helemaal niet thuis waren echt absurd. Hij is alle flats langs gegaan en heeft mensen daarvoor laten tekenen, ook al was dat 2 flats verder.

Volgens woningbouw hebben we toen 'gewoon' de verkeerde rechter getroffen. En zoals ik al zei, dat is verplaatsen van het probleem en ze waren beken met psychische klachten (borderline oa) waardoor ze de hand boven het hoofd werd gehouden.
Erger je niet, verwonder je slechts.
Alle reacties Link kopieren
quote:*Ginger* schreef op 24 oktober 2014 @ 08:52:

Huurverlaging moet je via de huurcommissie doen anders krijg je er zelf gezeik mee straks.



Wbv is niet verplicht jou iets anders aan te bieden, al zeker niet met verhuisvergoeding, wel om zich in te spannen de overlast te stoppen. (Doen ze dat niet kun je hen via de rechter dwingen om dat wel te doen, dan nog niet, dan komt andere woning inbeeld. Strikt genomen, soms zijn ze soepeler. Meestal als ze er ook geen end meer aan zien. Maar voor het aanpakken, daar hebben ze jouw meldingen voor nodig. Blijf dat dus doen. Vraag ook eens schriftelijk wanneer zij voldoende hebben om verder te kunnen. Als je rechtsbijstand hebt kunnen die dat ook doen, is wat meer druk op de ketel.



Wbv zit ook echt niet te wachten op dit soort huurders, maar ja, iedereen moet een dak boven zijn hoofd en de asocontainers, daar krijg je iemand ook niet zomaar in. Je buren zijn wel goed op weg daarheen, dat wel...





Iedereen moet een dak boven het hoofd ook aan die gedachten komt een einde. Vaak is het moeilijk als er jonge kinderen in zon gezin wonen. Ik denk dat niks helpt ja een woning voor deze mensen in een cointainer. Verder niks in de buurt.



Mensen hebben hun eigen gedrag toch in de hand voor een groot gedeelte ?
Ik ken verschillende mensen die geluidsoverlast van buren ervoeren. Eén is het bureaucratisch gevecht aangegaan: dossier bijhouden, praten met wbv, praten met wijkagent, mediation, en heel veel geduld. Na 3 jaar is ze dan maar verhuisd.



De tweede heeft nadat klachten bij de buren nergens toe leidden, een advocaat ingeschakeld. Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder en lijkt het langzaam maar zeker beter te worden. Buren houden zich niet altijd aan de afspraak, maar het is wel vaker rustig.



De derde ben ik. Gepraat met de buren, met de wbv, zelfs met wijkagent na bedreigingen van de buren. Het leidde tot niks en een week na geschonden afspraken die ik met de buren en wbv had gemaakt, ben ik op zoek gegaan naar een andere woning. Ik had geen zin om er nog 2 tot 3 jaar tegen te blijven vechten. Waar ik nu woon is echt het andere uiterste, ik hoor alleen mezelf en af en toe een vogel buiten. Ben zo blij dat ik verhuisd ben.
Sja Mara, wat mij betreft proppen ze die gezinnen in een container maar in ons land van regeltjes is dat dramatisch om voor elkaar te krijgen.

Ik kan alleen met mijn probleemhuurders al een compleet containerdorp vullen...

Gedrag zelf in de hand, ja een deel wel een deel niet. En een deel boeit het geen reet. En wat ik al zei, als er hulpverleners tussen zitten schiet een oplossing al helemaaaaaal niet op.
Alle reacties Link kopieren
Het voelt ontzettend oneerlijk, maar als je verder fijn woont zou ik investeren in een kamertje geluidsdicht maken. Dan heb je tenminste een plek in huis waar je je terug kunt trekken en rust hebt.



Daarnaast doorgaan met klachten indienen, maar de weg voor ze uit huis gezet gaan worden is lang. In de tussentijd moet jij zelf zorgen dat je aan je rust kunt komen. Je buren gaan dat niet voor je doen, dat kan je maar beter accepteren, hoe moeilijk ook.



Als jij weet dat je een plekje hebt in huis waar je rust kunt hebben en goed kunt slapen is het misschien wat makkelijker vol te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven