Enorme burenoverlast, wat zou jij doen?

24-10-2014 04:06 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal jaren woon ik in een nieuwbouwhuis (huur), tot voor kort tot volle tevredenheid.



Circa 6 maanden na mijn intrek, verloor ik mijn baan door faillissement van het bedrijf waar ik jaren werkzaam was (en waar er met mijn chronische ziekte veel rekening werd gehouden) circa 1 jaar hierna 100% afgekeurd, ik zit dus vnl. thuis, en heb in het revalidatiecentrum geleerd om verplicht veel te rusten, overdag dus ook meerdere slaapmomenten in te lassen, zodat ik de rest van de dag beter kan handelen.



Sinds kort heb ik nieuwe buren, ze lijken een beetje op de familie Flodder, alleen dan nog een graadje erger.



Ze hebben veel huis dieren die voor overlast zorgen, die poepen en plassen in de tuin, hierdoor stank- en overlast van vliegen in mijn huis (nooit eerder gehad in de jaren dat ik hier woon) en de honden werden 's nachts buiten gelaten en blaften erg veel (nu niet meer nadat ik de politie heb gebeld).

Ze houden dagelijks een aantal schreeuw- en scheldpartijen, echt vreselijke scheldpartijen, mijn rust is verstoord.

Ze verzamelen een hoop troep (de tuin en de stoep voor het huis stond direct na hun intrek vol met stapels kranten, oude fietsen, brommers, autobanden enz..) de berg groeit. Op zich maakt dit mij niet zo veel uit, maar ben wel bang voor nog meer ongedierte en het lijkt me ook een goede brandhaard.

Maar…het allerergste vind ik de nachtelijke schreeuw- en scheldpartijen, het rennen op de trap, het slaan met deuren enz..waardoor ik uit mijn slaap word gerukt, soms meerdere keren per nacht. Dit gebeurd bijna dagelijks. Ik kom hierdoor niet meer aan mijn rust toe en merk een verslechtering van mijn gezondheid. Van de week zat ik te trillen van angst, ik was echt bang, ze waren zo aan het flippen 's nachts, ik vermoed dat ze "iets gebruiken", ik heb in ieder geval al vaak een hasj lucht geroken.



Ik heb de politie meerdere keren gesproken (die vertelde mij dat dit een bij hen zeer bekende familie is). De politie staat sowieso regelmatig bij hen voor de deur.

Heb een gesprek met de woningbouwvereniging gehad, die vertelde ook, dat deze familie bij hen bekend staat als probleemgezin en dat ze eigenlijk begeleid zouden moeten wonen (ze worden nu al jaren door meerdere instanties begeleid, maar blijkbaar helpt dat dus niet).



Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat ze deze familie in deze "nette" straat hebben geplaatst, ze kenden deze familie, hun problemen en ze wisten daarom wat ze konden verwachten, dit word mij nu door mijn strot geduwd.



Met de woningbouwvereniging afgesproken dat ik elke klacht aan hen mail (ik mail nu bijna dagelijks, min. 1 keer, soms 2 keer).



N.a.v. mijn klachten, is er een paar dagen terug een gesprek geweest met de familie en de begeleiders/ wijkagent. Hierna kreeg ik een brief waarin ik word gevraagd om de klachten te blijven melden zodat ze een dossier kunnen opbouwen (ik weet dat een uithuiszetting zeer lang kan duren, dus hier schiet ik helemaal niks mee op) en dat ze hopen dat ze inwonende kinderen snel het huis uitgaan. Ik heb dus niet het gevoel dat ik word geholpen en vrees dat ik hier de komende jaren/ maanden uit de hand zal lopen en met het risico dat mijn weerstand en gezondheid verslechterd.



Wat kan ik nu nog doen? Wat zouden jullie doen? Ik wil sowieso eerst reageren op de brief van de woningbouwvereniging, maar ben echt heel erg moe nu, want een paar uurtjes slaap per nacht trek ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Woningbouw kan niet veel, juridisch gezien, en soms willen ze ook niet veel, is mijn ervaring. Eigenlijk is het enige argument dat woningcorporaties in kunnen zetten om aso's eruit te gooien, als deze hun huur niet betalen of het bezit van de corporatie, dus de woning, vernielen. Google maar eens op De Tokkies, die werden er niet uitgezet omdat ze hun buurvrouw met ik meen een bijl hadden bedreigd, maar omdat ze haar huis in de fik hadden gezet. Pas daarna konden er echte stappen worden ondernomen.
Alle reacties Link kopieren
Oplossing voor dit soort gevallen is ze allemaal bij elkaar in de straat zetten, lijkt me. Heb laatst een paar afleveringen van "Probleemwijken" gezien. Ik zou niet naast die mensen kunnen leven, maar met elkaar hebben ze een soort eigen subcultuurtje waar ze nog wel wat lol aan beleven ook.





Verder vind ik voor TO het idee om ergens een paar dagen te gaan logeren of overdag bij een vriendin even bij te slapen een goed plan. Als je nergens rust vindt draai je zelf door. Dat moet je zien te voorkomen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit straks of morgen even goed lezen allemaal. Ik voel me nu heel beroerd door slaapgebrek, toen ik vanochtend weer sliep.. werd ik wakker gebeld door de wijkagent .
Ik heb 2 tips:

De eerste is financieel. Iemand hierboven opperde om de huur niet te betalen. Daar op doorbordurend: ik zou een depot bij de notaris openen en de huur daarop storten. De wbv en jij worden allebei begunstigde van het depot en de notaris maakt het pas over als jullie daar beide toestemming voor geven.

De tweede tip is wat je nu zou kunnen doen. Je zou kunnen proberen om je huis geluidsisolerender te maken. Tapijten, vloerkleden, zware gordijnen, dat scheelt enorm in de herrie die je van buiten ervaart.



En wat ik erg belangrijk vind: bereid je voor op een langdurig gevecht, want dat is wel de tendens die ik meekrijg. Wees ondertussen niet te trots om het voor jezelf prettiger te maken. Maak een geluidgeisoleerde slaapkamer, ga op yogales om te leren loslaten, blijf van je huis genieten. Maak een vast moment op de dag waarop je de klachten doorgeeft, zodat je er niet constant mee bezig bent. Ga lekker op vakantie en heb niet het gevoel dat je buren dat noodzakelijk maken. Leef door!
Alle reacties Link kopieren
Lieve TS, ik heb maar 1 tip, verhuis! Schakel de woningbouw in en zeg dat dit niet meer leefbaar is! Voordat die lui het huis uit zijn ben je jaren verder en zit je in een inrichting omdat je compleet doorgedraaid bent!



Echt waar, dit vreet energie, helaas trek jij aan het kortste eind, omgekeerde wereld.. ik heb echt met je te doen, ik weet hoe erg burenoverlast kan zijn!
Alle reacties Link kopieren
Het is ook echt de omgekeerde wereld in Nederland. Ook met die Roma familie in Amsterdam, die werd na jaren van overlast, dreigementen, diefstal en geweld in een asocontainer gezet in the middle of nowhere, met dank aan een burgermeester die wél stappen ondernam. Daar ging het vervolgens ook niet goed, als in, ze betaalden geen huur, duh, en dan roepen die geitenwollensokken dat het uitzetbeleid niet werkt. Nee, niet voor de aso's nee. Maar wel voor de vorige omwonenden, voor hen werkt het wél want die hebben eindelijk rust. Ongelooflijk dat sommige beleidsmakers of hulpverleners het dan nog over het belang van de overlastgevers hebben. Nou én, als het niet werkt voor hen. als ze maar ergens zitten waar anderen dar geen last van hebben. Daar zou het toch om moeten gaan, om de slachtoffers en niet de daders?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.juridischloket.nl/wonen/bur ... soverlast/



Heb je een rechtsbijstand verzekering? Misschien kunnen zij je dan verder helpen. En anders even langs het juridisch loket.

Maak een soort "plan" en laat je niet gek maken (makkelijker gezegd dan gedaan).
Alle reacties Link kopieren
Dames bedankt voor alle reacties, ik had eerder willen reageren, maar was echt uitgeput de afgelopen dagen, ik werd vanochtend pas om 9.30 uur wakker!.



Ik woon hier nu dus een paar jaar, ben de eerste bewoner van dit huis en heb behoorlijk geïnvesteerd in huis en tuin, dit is mijn eerste plekje waar ik alleen woon nadat ik bij mijn ex ben weggegaan, heb er lang voor gespaard, en ik wilde alles perfect hebben (mooie vloer, mooie tuin, een bank die op maat is gemaakt, zodat hij precies past enz.). Nu ben ik dus afgekeurd, werk niet meer, en heb dus een laag inkomen, ik moet dus heel zuinig met mijn geld zijn.



Ik wil dus helemaal niet verhuizen, dit is een heel fijn huis (ik heb dus veel geïnvesteerd, de nieuwe buren hebben vuilniszakken voor het raam en zitten nog steeds op het beton), dit is een hele rustige straat met alleen maar jonge mensen en kinderen. Ik begrijp daarom niet dat de woningbouwvereniging dit probleemgezin hier heeft geplaatst. Het was een voor hen bekende familie, dus ze hebben mij gewoon met hun probleem opgezadeld. Ze zeiden dat ze het liever ook niet hadden gewild, maar ja…ze konden er niet onderuit, dat vind ik dus moeilijk te geloven.



Het bijna dagelijks melden van klachten vreet veel energie. En ik merk dat het effect heeft op mijn functioneren. Ik ben echter huiverig om naar een arts te gaan. Zodra geregistreerd staat dat mijn gezondheid is verslechterd, komt mijn aangepaste rijbewijs "in gevaar" ik moet nl. elke 2 jaar gekeurd worden voor mijn rijbewijs, en deze wil ik niet verliezen, want ik heb mijn auto echt nodig.



@Pip, het heeft geen zin om in een andere kamer te gaan slapen, de herrie is overal in huis te horen, de familie is heel actief 's nachts, dat betekent dat ze door het huis rennen en met deuren smijten, zelfs neefjes en nichtjes die bij mij komen logeren op de logeerkamer, worden er wakker van (kinderen slapen toch vaak 's nachts door).



De wbv zegt dat ze begrijpen dat het heel lastig voor mij is, en dat ik klachten moet blijven melden, maar dit vind ik niet acceptabel, zij hebben mij in deze vervelende situatie gebracht. Heeft iemand ervaring met het indienen van een klacht tegen hen? Bij de wbv? bij de Ombudsman? Ik zat er over te denken om juridisch advies in te winnen heb alleen niet zo'n hoge pet van het juridisch loket. Ik kijk wel, want deze week heb ik een aantal afspraken, en ik kan nooit zo veel tegelijk doen.



Een klein lichtpuntje, nadat ik de politie 3 dagen terug heb gebeld, is het nu wat rustiger geweest 's nachts, ze maken nog steeds wel lawaai nachts, maar minder luid.
Alle reacties Link kopieren
Klagen, klagen, klagen. En schakel de omringende buren in. Ervaren zij ook overlast? Laat hun dan ook melden. Samen sta je sterker.
Blijven melden zolang ze zich maar niet daardoor tegen jou gaan richten. Op een gegeven moment wordt er dan een punt bereikt dat ze weer verhuisd gaan worden en wordt het iemand anders zijn probleem. Maar ja, dat kan helaas wel een tijdje duren.



Voor de Woningbouwvereniging is er namelijk helemaal geen goede oplossing. Er zullen altijd andere huurders last van ze blijven houden en ze zullen ergens moeten wonen. En het lijkt erop alsof ze met opzet jou ermee hebben opgezadeld omdat je de enige directe buur bent. Netto dus minder overlast dan wanneer er twee directe buren zouden zijn of - nog erger - als ze in een flat geplaatst zouden worden.
Alle reacties Link kopieren
@Pimpampum. Dat ze zich tegen mij gaan richten…Tja, daar heb ik ook over nagedacht. Heb nu al een paar keer de politie gebeld, dat weten ze natuurlijk ook.



Enerzijds was ik daar wel een beetje bang voor, omdat ik vermoed dat ze iets van drugs gebruiken anderzijds, hebben ze allemaal een leerstoornis, waardoor ik me niet zo geïntimideerd voor door hen, ze moeten door allerlei instanties worden geholpen, zelfs met het lezen en opstellen van brieven. Maar door die beperkte intelligentie en misschien ook met de combinatie drugs zouden ze misschien ook heel onvoorspelbaar kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier een ervaringsdeskundige



Het is ons (ik en 6 overige buren) hier gelukt om er vanaf te komen, mede omdat we op Kerstavond 2001 door de brandweer uit ons huis werden gehaald i.v.m. brand bij de overlastgever; maar het is wel mogelijk om er iets aan te doen.



Ik adviseer je om eerst medestanders bij je overige buren te vinden; al je overlastmeldingen (bij WB, politie, gemeente etc) nauwkeurig bij te houden; kijk of je voor jezelf een maatschappelijk werkster kunt regelen (ivm niet kunnen slapen en gezondheid); juridische hulp is heel belangrijk. Als je dit niet alleen wilt doen roep dan de hulp van de Woonbond in; zij hebben juridische ervaring en contacten ivm dit soort zaken.

(je moet wel lid worden maar zal goedkoper zijn dan een advocaat uit het telefoonboek).



http://www.woonbond.nl/pages/contact/huurderslijn



Ook ik heb eerst alle smoezen van de WB om de oren gekregen maar vergeet niet dat de WB ook plichten naar de overige bestaande (en betalende) huurders heeft (het woongenot) en niet alleen naar de overlastgevers. Ook wij hebben gedreigd een deel van de huur in te houden totdat de WB hun verplichtingen gingen nakomen en dit leverde zeker meer actie van hun kant op!



Je moet klagen, klagen, bellen, schrijven en advocaten laten schrijven; laat ze jouw hete adem maar in de nek voelen. Blijf met ze in gesprek zodat je eventueel later in de situatie kunt gaan praten over een andere woning, mocht je dat willen. Heel veel sterkte en succes!
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
tjonge wat aso zeg van de woningbouwvereniging!!!!

Waarom zetten ze als die aso's niet bij elkaar in dezelfde straat of container.



Sterkte, en wat hipstercat zegt, probeer bij de woningbouwcorp zo veel mogelijk te laten doordringen tot hun hersens dat de andere huurders ook recht hebben op woongenot.En als het helemaal te gek wordt , zou ik toch maar kiezen voor verhuizen.Want je kunt je huis dan wel tiptop in orde hebben, maar daar heb je natuurlijk helemaal niks aan als je 'nachts niet gewoon rustig kunt slapen.
Alle reacties Link kopieren
wij zijn domweg verhuisd.. Na 8 jaar in constante overlast te hebben gezeten . Wij hadden de pech dat ons huis verhuurd wer door een investeringsmaatschappij, onze hele rij had diverse eigenaren. Het buurhuis was van de gemeente wat werd gebruikt door maatschappelijk werk (via de gemeente ofzo) en daar werden dus probleemgezinnen in gezet.. En er kwam er dus 1 naast ons.. Eerste gezin wat er zat had je geen last van.. de 2e dus wel.. Het was een hel..



Wij zijn verhuisd en wonen nu op het platteland in het Noorden (vanuit midden van het land naar hier).. heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
wij zijn domweg verhuisd.. Na 8 jaar in constante overlast te hebben gezeten . Wij hadden de pech dat ons huis verhuurd wer door een investeringsmaatschappij, onze hele rij had diverse eigenaren. Het buurhuis was van de gemeente wat werd gebruikt door maatschappelijk werk (via de gemeente ofzo) en daar werden dus probleemgezinnen in gezet.. En er kwam er dus 1 naast ons.. Eerste gezin wat er zat had je geen last van.. de 2e dus wel.. Het was een hel..



Wij zijn verhuisd en wonen nu op het platteland in het Noorden (vanuit midden van het land naar hier).. heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
wij zijn domweg verhuisd.. Na 8 jaar in constante overlast te hebben gezeten . Wij hadden de pech dat ons huis verhuurd wer door een investeringsmaatschappij, onze hele rij had diverse eigenaren. Het buurhuis was van de gemeente wat werd gebruikt door maatschappelijk werk (via de gemeente ofzo) en daar werden dus probleemgezinnen in gezet.. En er kwam er dus 1 naast ons.. Eerste gezin wat er zat had je geen last van.. de 2e dus wel.. Het was een hel..



Wij zijn verhuisd en wonen nu op het platteland in het Noorden (vanuit midden van het land naar hier).. heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dank dames voor jullie adviezen en delen van jullie ervaringen
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het wel. Helaas onderschatten mensen soms wat overlast kan doen met iemand, het kan je enorm gestrest en oververmoeid maken en dat is al enorm vervelend, laat staan als je al gezondheidsklachten hebt.



Maar ik heb wel het idee dat ze je helpen eerlijk gezegd. Politie komt regelmatig, woningbouw neemt je serieus en het is, hoe vervelend ook, afwachten op hoe het gaat aflopen.



Is is eigenlijk al een "voordeel" dat ze bekend staan bij politie en woningbouw, dat scheelt je vaak al een hoop en nemen ze je - mijn ervaring - al serieuzer.



Dat die mensen daar wonen zal wel een reden hebben, iedereen heeft recht op onderdak en als je al dit soort mensen in één straat/wijk gooit krijg je een soort van probleemwijken a la SBS6.



Ik denk dat je gewoon door moet gaan met hoe je het nu doet en proberen echt je rust te pakken en toch wel oordoppen te gebruiken als je gaat slapen. Heel vervelend, maar die mensen worden ook niet zomaar op straat gezet.



Ik ben uiteindelijk zelf verhuisd omdat mijn relatie stopte. Eigenlijk alleen maar mooi, had ik een legitieme reden om daar weg te gaan en heb die nacht erop als de hemel ervaren. God, wat een verschrikking was dat die drie jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden via de woningbouwvereniging trouwens een soort van stichting waar vrijwilligers werkten die problemen oplosten van huurders.Huurdersbelangen heette dat... daar kon je terecht met al je vragen/klachten enzovoorts. Ik heb geen idee of jullie die hebben, maar mij heeft het toen die tijd wel geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Dank Straaltjezon voor je positieve bericht. Ik ben nu ook iets positiever omdat ik de afgelopen 3 nachten minder herrie heb gehoord.



Ik heb vanmiddag ook met een overbuurvrouw gesproken, zij hebben er weinig last van (ze zei wel dat ze enorm was geschrokken dat ze deze tokkies in de straat hebben geplaatst) maar ik ben dus de enige directe buur.



Op dit moment is de politie bij hen (ze worden wekelijks bezocht door de politie) enerzijds fijn dat ze zo in de gaten worden gehouden, anderzijds ook wel jammer, ik krijg zo visite, vind het wel jammer dat er dan steeds politie voor de deur staat of dat er geschreeuwd wordt, maar ben al lang blij dat ze in de gaten worden gehouden. De wijkagent heeft trouwens niet meer terug gebeld, dat is wel weer jammer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik begrijp daarom niet dat de woningbouwvereniging dit probleemgezin hier heeft geplaatst. Het was een voor hen bekende familie, dus ze hebben mij gewoon met hun probleem opgezadeld. Ze zeiden dat ze het liever ook niet hadden gewild, maar ja…ze konden er niet onderuit, dat vind ik dus moeilijk te geloven.

Het klinkt lullig, maar als ze ze niet naast jou hadden geplaatst, dan hadden ze iemand anders overlast bezorgd.



Wat iemand anders ook zei: hier kun je buurtbemiddeling inschakelen. Die gaan dan een gesprek aan met beide partijen tegelijk.

Ook al heeft dat niet (direct) het gewenste resultaat, dan heb je wel weer iets voor je dossiervorming.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb zelfde probleem met nieuwe buren, ook meerdere malen per week wakker snachts door bovenburen. Je kunt idd huur verlaging proberen, google huurvermindering door gebrek. er bestaat wel kans dat de huur omhoog kan gaan als de huur al laag is voor die woning. Geen woongenot is vaak gebrek aan de woning door gehorigheid. Veelal oude woningen hebben slechte isolatie en geluids demping.
lifes what (u) make it
Alle reacties Link kopieren
Pest is dat een huurverlaging helemaal niets oplost.
Beste TO,



Uit ervaring weet ik hoe vervelend overlast kan zijn. Ik heb maar 1 tip: VERHUIS, serieus verhuis.



Verhuizen is niet leuk en voelt als falen of weggepest worden maar het geeft RUST. Rust in je hoofd, rust in je lichaam.



Overigens is de huur niet betalen een hele slechte tip. Dat is vragen om problemen. Een dossier opbouwen is leuk hoor maar je hebt er een dagtaak aan, het is negatieve energie en je bent er dag en nacht mee bezig. veel succes en sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven