Ervaring met Lampe Berger gezocht

31-08-2009 12:45 417 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik overweeg een Lampe Berger-lamp aan te schaffen. Voor wie het niet kent: een soort olielamp met speciale geuren voor in huis. Heeft iemand er eentje en zo ja: bevalt het of juist niet. Ik vind ze vrij duur dus vandaar dat ik eerst de ervaringen van een ander wil weten. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
ik heb hem binnen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Janna_ schreef op 04 januari 2011 @ 10:44:

Moet je nog ergens op letten (qua samenstelling) wanneer je andere geurolie koopt, denken jullie? Omdat die van Lampe Berger dus voornamelijk alcohol is, ipv olie?



Alle geuren bestaan voor het grootste deel uit alcohol, dat heeft met de verdamping te maken.

De rest is aroma.



Ik heb nu 3 verschillende merken gebruikt, en alle vloeistoffen bestaan minimaal uit 90% alcohol. Er komt geen olie aan te pas bij de lampeberger en aanverwanten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eentje, gekregen van het liefste meisje van het forum hier, en ik ben er zoooo blij mee! Werkt als een tiet!
quote:coeberghmetijs schreef op 04 januari 2011 @ 12:41:

Ik heb er 1 kado gedaan voor kerstmis aan mijn moeder.

Nu zegt ze dat die olie zo snel op is,2 keer en dan is het flesje leeg.Klopt dat wel of doet ze iets niet goed?Ik doe het zo: flesje voor 1/3e vullen, 2 minuten vlammetje branden, en dan een half uurtje open laten staan. Dan het dekseltje erop en je huis ruikt de hele avond heerlijk.
quote:coeberghmetijs schreef op 04 januari 2011 @ 12:41:

Ik heb er 1 kado gedaan voor kerstmis aan mijn moeder.

Nu zegt ze dat die olie zo snel op is,2 keer en dan is het flesje leeg.Klopt dat wel of doet ze iets niet goed?Ik doe het zo: flesje voor 1/3e vullen, 2 minuten vlammetje branden, en dan een half uurtje open laten staan. Dan het dekseltje erop en je huis ruikt de hele avond heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de LB nu al een tijdje, maar het lijkt wel of, sinds er een nieuwe steen in zit, de geur minder is. Ik had Pain d'Epice (kruidkoek) tijdens de feestdagen, maar rook 'm amper. Het valt me wel op dat de steen heel erg zwart is; zou het daar door kunnen komen? Kan me herinneren dat vorige stenen meer grijs waren, iig niet zwart.
quote:BobDeBouwer schreef op 05 januari 2011 @ 11:14:

Ik gebruik de LB nu al een tijdje, maar het lijkt wel of, sinds er een nieuwe steen in zit, de geur minder is. Ik had Pain d'Epice (kruidkoek) tijdens de feestdagen, maar rook 'm amper. Het valt me wel op dat de steen heel erg zwart is; zou het daar door kunnen komen? Kan me herinneren dat vorige stenen meer grijs waren, iig niet zwart.Misschien kun je je vraag eens mailen naar die mensen van mijnlampeberger.nl?
quote:Tickel schreef op 05 januari 2011 @ 11:10:

Alle geuren bestaan voor het grootste deel uit alcohol, dat heeft met de verdamping te maken.

De rest is aroma.



Ik heb nu 3 verschillende merken gebruikt, en alle vloeistoffen bestaan minimaal uit 90% alcohol. Er komt geen olie aan te pas bij de lampeberger en aanverwanten.Oke, dus het zou niet zoveel uit moeten maken, welke je neemt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Janna_ schreef op 06 januari 2011 @ 17:49:

[...]



Oke, dus het zou niet zoveel uit moeten maken, welke je neemt?





Ik heb nu al 3 merken in dezelfde brander gebruikt en alles doet het even goed.



De laatste geur die ik heb aangeschaft is Alexandria's parfum The Big Easy.

Ik vermeng het wel 50/50 met neutral, maar de geur is héérlijk!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Op zich zou ieder merk het even goed moeten doen, maar sommige merken maken gebruik van een goedkopere soort parfumolie, waardoor de steen eerder gaat verstoppen.

Mijn ervaring is ook dat het oude model steen beter werkt dan het nieuwe model, de air-pure. Op zich is het niet erg dat de steen helemaal zwart wordt, dat betekent dat hij helemaal verzadigd is met vloeistof, en dus goed brandt. Pas als je 'm niet meer aangestoken krijgt, zit ie verstopt. Je kunt 'm dan wel weer schoon krijgen door te laten soaken in neutrale vloeistof, maar daar gaat wel een paar dagen overheen. Daarna minstens 24 uur laten drogen en je kunt 'm weer gebruiken!

PS..De vloeistof bestaat overigens niet uit gewone alcohol hoor!!!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Babsjjj schreef op 07 januari 2011 @ 17:25:

Op zich zou ieder merk het even goed moeten doen, maar sommige merken maken gebruik van een goedkopere soort parfumolie, waardoor de steen eerder gaat verstoppen.

Mijn ervaring is ook dat het oude model steen beter werkt dan het nieuwe model, de air-pure. Op zich is het niet erg dat de steen helemaal zwart wordt, dat betekent dat hij helemaal verzadigd is met vloeistof, en dus goed brandt. Pas als je 'm niet meer aangestoken krijgt, zit ie verstopt. Je kunt 'm dan wel weer schoon krijgen door te laten soaken in neutrale vloeistof, maar daar gaat wel een paar dagen overheen. Daarna minstens 24 uur laten drogen en je kunt 'm weer gebruiken!

PS..De vloeistof bestaat overigens niet uit gewone alcohol hoor!!![/quote]





Dat klopt wel, maar iedereen heeft het over de olie, terwijl dat maar een fractie is van het totaal.





De gehele parfumcollectie van Lampe Berger bestaat uit 90% Isopropyl alcohol, een klein percentage natuurlijke essentiële olie en een klein percentage water. (Isopropyl Alcohol wordt gehaald uit de bieten verwerking en heeft de eigenschap dat het in water oplosbaar is). De juiste receptuur wordt geheim gehouden om namaak te voorkomen.



De meeste essentiële oliën worden gehaald uit botanische uittreksels en zijn rijk aan phytocidere. Phytocidere is bekend voor zijn desinfecterende werking en doet dienst als insektenwerend middel.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Hmmm, zou er ook een gebruiksaanwijzing voor mannen zijn?



Kwam gisteren thuis en toen was ie aan, met vlam wel te verstaan....
Alle reacties Link kopieren
quote:Misschien kun je je vraag eens mailen naar die mensen van mijnlampeberger.nl?



Heb ik gedaan, dit was het (uitgebreide) antwoord:



Het kan weleens voorkomen dat het steentje niet lang genoeg warm blijft en hierdoor niet goed werkt. Dit wordt meestal veroorzaakt door de olie die in de poriën van het steentje blijft zitten. Om dit te voorkomen moet u zich houden aan de richtlijnen van Lampe Berger:



Vul de Lampe Berger voor maximaal 2/3 met de vloeistof van Lampe Berger.

Steek het steentje aan en laat de vlam 2-3 minuten branden zodat het steentje weer grijs is.

Blaas daarna de vlam uit en gebruik de Lampe Berger ongeveer 30 minuten. Dit moet voldoende zijn voor een ruimte van 30 m3

Indien u bovenstaande heeft gehanteerd, dan kunt het volgende doen:



Haal het steentje met de lont er uit. Laat deze ongeveer een dag drogen op keukenpapier. Haal de oude vloeistof uit de lamp en vul deze met de neutrale vloeistof. Als de lont helemaal droog is kunt u deze weer terug stoppen in de lamp. Laat het lontje eerst 20 min inwerken en steek daarna het steentje weer aan en laat deze even goed doorbranden. Dit mag best 4-5 minuten zijn. Het steentje wordt eerst zwart en moet daarna weer helemaal grijs worden. U kunt de neutrale vloeistof weer uit de lamp halen en vullen met een parfum naar keuze. (i.p.v. de neutrale vloeistof kunt u ook uw huidige parfum gebruiken, echter werkt de reiniging dan minder goed).



U kunt de lont ook reinigen door deze in pure alcohol (verkrijgbaar bij drogist) in een afgesloten potje gedurende 24 uur te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb steen trouwens als volgt gereinigd: lont 24 uur in alcohol, daarna 24 uur laten drogen, vervolgens lont 20 minuten in neutrale vloeistof laten weken en daarna 4 minuten aangestoken. Je zag de steen van zwart naar grijs kleuren, en is nu helemaal schoon.
Ik heb met pijn in mijn hart mijn Lampe Berger hier op het prikbord gegooid. Mijn man kan er niet tegen. Doodzonde, want ik vind het zo'n fijn ding en lekkere geuren.
Alle reacties Link kopieren
Dat is balen Ikbenanoniem.

Welk model heb je. Een vriendin van mij wil er nog een aanschaffen.

En in welk opzicht kan hij er niet tegen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zo graag zo'n lamp hebben, vooral omdat ik kattenbakken heb en geurtjes graag vermijd.



Maar ik vind het verschrikkelijk duur. Even het geld er niet voor. Weet iemand of je die dingen ook goedkoper op De Zwarte Markt in Beverwijk kan kopen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Geen idee MV, wel soms op MP gezien. Of LB cadeaubonnen voor je verjaardag of zo vragen



Ik vind het een heerlijk ding maar gebruik 'm ook maar beperkt i.v.m. de prijs van de vloeistof.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mij sinds kort aan het orienteren qua LB, en overweeg om er eentje aan te schaffen.



Ik heb begrepen dat als een geurtje te sterk uitvalt, je deze kunt verdunnen met een neutrale vloeistof?



Ook zou ik graag willen weten welke geurtje ik moet nemen (aanbod is zooooo groot), ik ben dol op geurtjes van waspoeder, wasverzachters, Robijn geurbuiltjes. Is er een geurtje wat hierop lijkt?
ZwitsalMeisje, Caresse de Coton is misschien wel wat voor jou. Ik vind hem schoon, zepig. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor de tip, Soesah! Deze geur is ook van Lampe Berger zelf? Ik zie zoveel (goedkopere) andere varianten dat ik door de bomen het bos niet meer zie
quote:Ikbenanoniem schreef op 15 januari 2011 @ 21:36:

Ik heb met pijn in mijn hart mijn Lampe Berger hier op het prikbord gegooid. Mijn man kan er niet tegen. Doodzonde, want ik vind het zo'n fijn ding en lekkere geuren. En als je ze mengt met neutral?
quote:ZwitsalMeisje schreef op 16 januari 2011 @ 18:20:

Dank je wel voor de tip, Soesah! Deze geur is ook van Lampe Berger zelf? Ik zie zoveel (goedkopere) andere varianten dat ik door de bomen het bos niet meer zieJa!
quote:thee schreef op 16 januari 2011 @ 13:31: Welk model heb je. Een vriendin van mij wil er nog een aanschaffen.Prikbord
Alle reacties Link kopieren
Hoelang doe je eigenlijk met een flesje van 500 ml? Ik zit te twijfelen tussen 500 ml. en 1 liter.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven