Ervaring met plaatsen dakhuisje op dak terras?

24-03-2015 19:01 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Als je in een grote stad woont weet je vast wat ik bedoel, van die witte glazen huisjes op een dak terras. Als ik om me heen kijk zie ik ze overal, maar ik kan er niet zoveel informatie over vinden. Weet iemand wat de voorwaarden zijn om een vergunning te krijgen? De aanvraag is met bouwtekeningen alleen al 1600 euro, best veel geld voor iets wat ook afgekeurd kan worden!

Wij hebben momenteel een Luik als opgang naar ons dak terras maar we zouden ook graag een huisje hebben om onze tuinmeubelen op te bergen etc. De eerste offerte die we hebben opgevraagd is 13.000 euro, en omdat er niets op internet te vinden is qua prijzen heb ik geen idee of dit een reeële prijs is. Wij gaan sowieso meerdere offertes aanvragen maar stel dat iemand goede tips voor ons heeft dan zijn die uiteraard meer dan welkom! Alvast bedankt!
..
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dit?

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat bedoel ik!



Madredefamilia, bedankt voor de site maar de uitkomst is dat je een vergunning nodig heb. Dat wist ik al wel maar vraag me juist af op basis waarvan het afgekeurd kan worden. Bv of het niet zichtbaar mag zijn vanaf de straat oid.
Alle reacties Link kopieren
Het bestemmingsplan geeft aan hoe hoog je mag bouwen. Daar ben je vaak al mee in strijd.

En welstand of ze het "vinden kunnen". En over het algemeen vind welstand zoiets rommelig.

Grote kans dat het niet mag dus!



Bel anders je gemeente, die kunnen het vaak zo zeggen en dan hoef je geen kosten te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij simpel. Als jij vanaf jouw dak overal van die huisjes ziet staan, dan zal het vast wel mogen van die gemeente.

Bij de meeste gemeenten hebben ze gewoon een afdeling die hier over gaat. Bij mijn gemeente geven ze ook gewoon informatie over wat ongeveer mag en wat de beste manier is om daar te komen, voordat je hoeft te betalen voor een bouw vergunning.

Bel ze gewoon eens, zij kunnen je meer vertellen!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het inderdaad opzoeken via http://www.bestemmingsplannen.amsterdam.nl/

Even de straat opzoeken en dan kun je met de i het bestemmingsplan downloaden. In Oud West staat bijvoorbeeld het volgende:



Dakterrassen, mits de kapvorm wordt gerespecteerd, de terrashekken minimaal 1 m1 terugliggend worden aangebracht (gerekend vanuit de snijlijn met de gevel(s) of het schuine dakvlak), de dakopbouw minimaal 2 m1 terugliggend wordt aangebracht (bij voorkeur in het midden van het dak) en de dakopbouw het maximum oppervlakte van 6 m2 niet overschrijdt en met inachtneming van de welstandelijke aspecten;



Ik weet dat een dakopbouw in bijna ieder staddeel maximaal 2 bij 3 mag zijn, met uitzondering van Amsterdam Centrum, Daar worden dakhuisjes sowieso niet vergund.



Leges kun je inderdaad even navragen bij het stadsdeel en ik zou flink rondshoppen voor het dakhuisje. E 13.000 is echt belachelijk veel, daar heb je normaal gesproken een huisje en een dakterras voor! Good luck!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips! Ga morgen gelijk even de gemeente bellen, woon niet in het centrum en zie ze inderdaad overal op omringende daken staan. Maar overigens heb ik er ook een na twee weken weer verwijderd zien worden, vandaar de zorgen;)
Alle reacties Link kopieren
En vraag het anders eens na bij de andere 'huisjesbezitters'
Alle reacties Link kopieren
Woon je in een appartementengebouw? Zo ja, dan heb je ook toestemming nodig van de Vergadering van Eigenaars van de VvE.
Power to the people

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven