Ervaring met vijvers? Wie geeft me tips voor vijverbak

18-10-2016 22:07 27 berichten
IN mijn voortuin zaten twee vijvers, die verwijderd zijn voor wij het huis kregen. Dit voorjaar heb ik als tijdelijke oplossing twee teiltjes ingegraven toen de kikkers/padden in de tuin op zoek gingen naar hun vertrouwde plek om eitjes te leggen. Er trok meteen van alles in; ook salamanders. Maar ik wilde een betere (fraaiere) oplossing, dus heb de teiltjes weggehaald omdat ik ergens gratis een vijver mocht uitgraven. Helaas bleek die veel groter te zijn dan vooraf was aangegeven, en dat wilde ik eigenlijk niet.



Nu heb ik de knoop doorgehakt, en besloten dat de beestjes in de tuin het maar moeten doen met een ondiepe ronde teil/vijverbak: c.a. 40 cm diep en doorsnee iets van 120m ofzo. Die teil heeft de hele zomer in de tuin gestaan als opslag voor de waterplanten die ik mee kreeg bij die te grote vijverbak, dus ik heb al 2 grote waterplanten in vijvermanden. Vandaag heb ik de bak netjes waterpas ingegraven. Ik ga hem nog vullen (planten zijn even naar een andere teil verhuisd), maar ik kom er maar niet achter of ik iets op de bodem moet doen voor de planten enzo. Het wordt gewoon een drink/schuilplaats voor de beestjes in de tuin en voor de paddentrek. Er komen geen vissen in. Kan ik de waterplanten gewoon op een kale bodem zetten in hun manden, of missen ze dan iets en moet er zand in? Wat zijn verder eenvoudige tips om aan te denken?



Ik heb allerlei keien waarmee ik de randen af ga dekken waar beestjes overheen/tussendoor kunnen. Ik heb ook grote lavastenen: is dat nodig in het water, of kan ik die verderop in de tuin laten liggen (als siermuurtje)? Ik heb ook een soort omgekeerde pot die over de rand uitsteekt als schuilplaats. In de teil heb ik nu een trap gemaakt van stenen omdat er binnen een paar uur een kikker op de bodem zat toen ik ging schuilen voor de regen. Om de teil heen komt weer beplanting en in de tuin zijn veel schuilhoekjes met keien, dorre stammetjes en groen blijvende struikjes.



Ik hoop dat iemand even mee kan denken; als ik google kom ik bij allemaal websites die gigantische projecten willen maken met allerlei hoogteniveaus, vijverfolie en allemaal door hun verkochten producten die "absoluut nodig zijn voor de waterkwaliteit'...
Alle reacties Link kopieren
Als de planten te groot zijn voor het mandje, de kluit in een pantybroekje doen, pijpen dichtknopen en afknippen. Bijvullen met substraat en aan de bovenkant dicht. Pompje zou mooi zijn voor de waterkwaliteit maar niet noodzakelijk als je geen visjes neemt. Houdt wel je water in beweging en dus meer zuurstof en minder troep
http://www.bbc.co.uk/programmes/p02nvvls



Wellicht kan je hier iets mee?



(Mocht de link niet werken google of youtube dan even op 'Gardners world pond')
Alle reacties Link kopieren
Klinkt prima averigens wat je hebt
Ik heb geen stroom in de tuin dus de poel moet zich maar op natuurlijke wijze redden zonder pomp .



Maar goed; moet er iets op de bodem van de plastic kuip zoals zand of steentjes ofzo, of is het gewoon prima om alleen maar water in de bak te doen (en de planten)?



En moet ik nog iets aan het water toevoegen waar de planten van groeien?
In mijn vijverbak zit alleen water en veel zuurstofplanten. Die zijn wel echt noodzakelijk voor de waterkwaliteit (volgens de vijverwinkel).



Oh, in de vijver staat ook een plant die ik gewoon in de mand erin heb gezet. Die doet het prima op die manier. Om de vijver wat platte stenen en oeverplanten, zodat de kikkers wat in de zon kunnen zitten en kunnen schuilen. Je lavastenen zou ik niet in de vijver doen. Zonde.
Let op dat je geen invasieve vijverplanten gebruikt. Die kunnen een natuurramp veroorzaken.



Wat een lief topic. Grind op de bodem is niet noodzakelijk maar zorgt wel voor een fijner leefgebiedje voor de amfibieën en voor meer waterbeestjes zoals libellen.



Let op: als je beschermde amfibieën in je vijver krijgt ben je verplicht deze te behouden (en is het weghalen van de vijver dus strafbaar). Maar laat je daar niet door tegen houden. Daarbij zitten salamanders alleen in de vijver tijdens het voortplanten. Ze overwinteren op het land dus zorg dat ze dAar niet geplet worden ofzo.



Mocht je nog meer vragen hebben dan stel ze maar, ik richt beroepsmatig poelen en vennen in:)
De planten overleven prima in hun mandje en voedingsstoffen zijn in zo'n bak genoeg aanwezig dus iets toevoegen is niet nodig:)
Dubbel
Gooilob, zijn alle kikkers en salamanders beschermd?
quote:-Isabella- schreef op 18 oktober 2016 @ 23:01:

Gooilob, zijn alle kikkers en salamanders beschermd?Nee de veel voorkomende soorten (bv bruine pad, gewone groene kikker, kleine watersalamander) niet. Zeldzamere (maar niet altijd afwezige) exemplaren zoals de alpenwater salamander en poelkikker wel
quote:Gooloib schreef op 18 oktober 2016 @ 23:04:

[...]



Nee de veel voorkomende soorten (bv bruine pad, gewone groene kikker, kleine watersalamander) niet. Zeldzamere (maar niet altijd afwezige) exemplaren zoals de alpenwater salamander en poelkikker welDan zal ik wel de gewone soorten hebben gok ik . Mijn hele vijver zit er vol mee, zo leuk vind ik dat.
Hier staan ze: http://www.regelink.net/k ... oor-de-flora-en-faunawet/



Waarbij voor tabel 1 alleen de zorgplicht geldt (wat inhoud dat je ze niet opzettelijk mag verstoren/verwonden ed). Tabel 2 en 3 zijn beschermingsstatussen waarbij aan 3 de hoogste verplichtingen (en dus ook boetes) worden gesteld
quote:-Isabella- schreef op 18 oktober 2016 @ 23:05:

[...]





Dan zal ik wel de gewone soorten hebben gok ik . Mijn hele vijver zit er vol mee, zo leuk vind ik dat.Alpenwater kun je heel makkelijk onderscheiden, die hebben een knaloranje buik:) en zo zijn er meer makkelijke kenmerken en zoekkaarten (zie www.ravon.nl) infotheek en dan soortinfo
Ha Gooloib wat fijn dat jij er nou echt verstand van hebt. Ik heb in het voorjaar nog wel met een of andere amfibiestichting gebeld voor wat advies maar daar hadden ze niet zoveel concrete tips.



Ik heb geen bijzondere beestjes maar wel hele leuke. De salamandertjes hebben een geel/oranje streep op hun buik. Ik zie ze regelmatig tussen stenen zitten als ik een muurtje stapel enzo. Ik heb de beestjes die in de teiltjes waren gaan zitten trouwens 2 tuinen verderop in een vijver gezet, dus er is niets verloren gegaan deze zomer.



Ik las iets dat lavasteen helpt om goede vijverbacterien aan te hechten ofzo. Vandaar dat ik me afvroeg ik ik een paar stenen in het water moest doen. Als ik alle geld en energie van de wereld had gehad, dan had ik het iets zorgvuldiger aangepakt met vijverfolie en leuke drassig/moerassige randen die ondiep starten. Maar ik ben allang blij dat ik het met deze bak heb opgelost, eerlijk gezegd.



Ik heb de indruk dat de vijver niet echt een vaste woonplek is: alle beestjes die er in zitten, leven ook soms buiten het water. Dus ik ga er van uit dat het niet nodig is dat er een laag modder onder water is om in te overwinteren, toch?



Wat doet grind op de bodem (of liever gezegd, wat hebben die beestjes daaraan), en vinden ze dat lekkerder dan zand?
Dank je Gooilob. Ik ga ze eens op mijn gemak bestuderen.

Altijd leuk om te weten wat er zoal allemaal in je tuin rondkruipt/loopt/vliegt.
Oh ja: omdat ik geen geleidelijk oplopende wanden heb, vroeg ik me af of het noodzakelijk blijft om een soort uitklim trap onder water te houden. Ik wilde eigenlijk ook al in het midden iets net boven water laten uitsteken waar ze op kunnen zonnen, dus zo komt die hele bak vol met stenen.



Ik vroeg me dus af of de trap eigenlijk wel nodig is als er water in de bak zit: alle waterbeestjes kunnen toch zwemmen, dus als het water tot aan de bovenrand staat, waarom zouden ze daar dan niet in een keer naartoe kunnen zwemmen en er uit kruipen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt geen verstand van vijvers dus ook geen adviezen maar wilde even zeggen dat ik je aandoenlijk schattig vind mevrouw .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 18 oktober 2016 @ 23:20:

Oh ja: omdat ik geen geleidelijk oplopende wanden heb, vroeg ik me af of het noodzakelijk blijft om een soort uitklim trap onder water te houden. Ik wilde eigenlijk ook al in het midden iets net boven water laten uitsteken waar ze op kunnen zonnen, dus zo komt die hele bak vol met stenen.



Ik vroeg me dus af of de trap eigenlijk wel nodig is als er water in de bak zit: alle waterbeestjes kunnen toch zwemmen, dus als het water tot aan de bovenrand staat, waarom zouden ze daar dan niet in een keer naartoe kunnen zwemmen en er uit kruipen?Wij hebben in de vijver (rechthoek) van de ene naar de andere kant een soort van hangbrug gemaakt van een soort zwarte vijver "netstof" die je ook om vijverplanten heen ziet. Als dan in de zomer het water lager staat gebruiken salamanders die hangbrug. Ze zwemmen/klimmen er in het midden (waar de brug in het water hangt) op en lopen dan naar de kant. Misschien ook een idee voor je teil? Kost weinig, is makkelijk te maken en neemt veel minder plek in dan een uitklimtrap.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
quote:schorpioentje28 schreef op 19 oktober 2016 @ 07:26:

[...]





Wij hebben in de vijver (rechthoek) van de ene naar de andere kant een soort van hangbrug gemaakt van een soort zwarte vijver "netstof" die je ook om vijverplanten heen ziet. Als dan in de zomer het water lager staat gebruiken salamanders die hangbrug. Ze zwemmen/klimmen er in het midden (waar de brug in het water hangt) op en lopen dan naar de kant. Misschien ook een idee voor je teil? Kost weinig, is makkelijk te maken en neemt veel minder plek in dan een uitklimtrap.goed idee!
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 18 oktober 2016 @ 23:15:

Ha Gooloib wat fijn dat jij er nou echt verstand van hebt. Ik heb in het voorjaar nog wel met een of andere amfibiestichting gebeld voor wat advies maar daar hadden ze niet zoveel concrete tips.



Ik heb geen bijzondere beestjes maar wel hele leuke. De salamandertjes hebben een geel/oranje streep op hun buik. Ik zie ze regelmatig tussen stenen zitten als ik een muurtje stapel enzo. Ik heb de beestjes die in de teiltjes waren gaan zitten trouwens 2 tuinen verderop in een vijver gezet, dus er is niets verloren gegaan deze zomer.



Ik las iets dat lavasteen helpt om goede vijverbacterien aan te hechten ofzo. Vandaar dat ik me afvroeg ik ik een paar stenen in het water moest doen. Als ik alle geld en energie van de wereld had gehad, dan had ik het iets zorgvuldiger aangepakt met vijverfolie en leuke drassig/moerassige randen die ondiep starten. Maar ik ben allang blij dat ik het met deze bak heb opgelost, eerlijk gezegd.



Ik heb de indruk dat de vijver niet echt een vaste woonplek is: alle beestjes die er in zitten, leven ook soms buiten het water. Dus ik ga er van uit dat het niet nodig is dat er een laag modder onder water is om in te overwinteren, toch?



Wat doet grind op de bodem (of liever gezegd, wat hebben die beestjes daaraan), en vinden ze dat lekkerder dan zand?Grind is niet persee lekkerder dan zand maar van zand krijg je heel troebel water. En grind is dan weer beter dan plastic omdat het natuurlijker is en de beestjes minder snel wegglijden en eieren beter afgezet kunnen worden:)
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 18 oktober 2016 @ 23:20:

Oh ja: omdat ik geen geleidelijk oplopende wanden heb, vroeg ik me af of het noodzakelijk blijft om een soort uitklim trap onder water te houden. Ik wilde eigenlijk ook al in het midden iets net boven water laten uitsteken waar ze op kunnen zonnen, dus zo komt die hele bak vol met stenen.



Ik vroeg me dus af of de trap eigenlijk wel nodig is als er water in de bak zit: alle waterbeestjes kunnen toch zwemmen, dus als het water tot aan de bovenrand staat, waarom zouden ze daar dan niet in een keer naartoe kunnen zwemmen en er uit kruipen?Ik zou wel voor een kleine uitklim zorgen, vooral als het waterpeil op warme dagen zakt is het voor de beestjes moeilijk om uit het water te klimmen door de plastic rand. Ik had laatst nog (andere catagorie) verdronken vleermuizen in een emmer:(
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 19 oktober 2016 @ 08:31:

[...]



goed idee!Idd een mooie oplossing. Overigens voldoet een stok al voldoende als uitklim mogelijkheid:)
Nou ik heb ontzettend hard gewerkt vandaag. Ik heb gepuzzeld met allerlei rotsen om de randen van de teil fraaier af te werken en allemaal zonne-terrasjes te maken voor de reptielen. Afgelopen voorjaar was het zo ontzettend leuk om ze een paar weken allemaal samen lol te zien maken in de teil: daarom heb ik het zo ingericht dat ik er vanaf mijn eettafel aan het raam goed zicht op heb :-). Misschien moet ik maar eens fotoplakrechten aanvragen ofzo. Ben best wel trots op het resultaat.



Het is trouwens nog niet af, maar ik heb al helemaal passend met allerlei stenen die ik nu nog op de juiste hoogte moet ingraven, dus het denkwerk is gedaan... Hopen dat ik het morgen af krijg. Ik heb trouwens 2 teilen ingegraven; deed er voor mijn vraag niet zo toe, maar het staat wel ontzettend mooi. Heb een grote en een kleine teil. In de kleine teil zet ik een grote waterplant die hoog wordt zodat hij toch nog wat zonlicht kan pakken achter wat lage struiken. In de grote teil, het dichtst bij ons raam, houd ik het water wat meer open.
Alle reacties Link kopieren
Die fotoplakrechten aanvragen lijkt me een goed idee :-) ben benieuwd naar het resultaat!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven