Ervaringen met de Parken in Apeldoorn

30-03-2015 23:05 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We hebben twee kleine kinderen en denken eraan om te verhuizen van Utrecht naar Apeldoorn.

Wie heeft ervaring met het wonen in de Parken in Apeldoorn? Is het kindvriendelijk?
Alle reacties Link kopieren
Berg en bos bedoel je?



http://www.dagjeweg.nl/tip/2204/Natuurpark-Berg-%26-Bos



http://www.uitinapeldoorn.nl/te-doen-en ... -apeldoorn



Ik vind Apeldoorn kindvriendelijk. Heb er jaren op school gezeten, en had er toen best wel willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Berg en bos is wat anders dan de Parken. De Parken zijn mooi, luxe en groen, maar er lopen een aantal wegen door waar auto's redelijk hard rijden. Ik zie daar ook geen kids op straat spelen. Maar misschien verschilt het per straat?

Kindvriendelijk(er) is bijvoorbeeld de Maten.
Alle reacties Link kopieren
In de Parken kunnen kinderen inderdaad niet echt buiten spelen, iedereen is ook wat meer op zichzelf.

Ik kom zelf uit de Sprengen, dat is ook een wat duurdere wijk (minder duur dan de Parken), maar iets vriendelijker en minder verkeer.
Er zijn weinig wijken in het westen van Apeldoorn die echt kindvriendelijk zijn. De auto's rijden er hard, de stoepen zijn smal en er zijn nagenoeg nergens speeltuintjes. Spelen doen kinderen in de eigen tuin, want die is doorgaans ruim en wèl veilig, of op het schoolplein. Als je een buitenspeelcultuur zoekt is Apeldoorn niet de goede plek.



Apeldoorn oost is kindvriendelijke nieuwbouw, maar daarvoor hoef je niet naar Apeldoorn. Het lijkt zo'n rustig dorpje, en dat is het ook, maar kindvriendelijk is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de Parken een prachtige wijk qua uitstraling met mooie huizen (ik zou willen dat ik daar kon wonen), maar het is inderdaad niet de meest kindvriendelijke buurt. Dan is Sprengen (iets) beter.

Of De Maten-Gaarden, daar staan echt prachtige moderne villa's en dat wijkje is wel heel kindvriendelijk - staat hoog op mijn verlanglijst voor na het winnen van de loterij :-)
Alle reacties Link kopieren
In De Maten kan je weldegelijk in een kindvriendelijke omgeving wonen! De enorme wijk bestaat uit woonerfachtige wijkjes, gelegen rond de Matenring met daarbinnen het Matenpark (met oa wandel en fietspaden, speeltoestellen, een openbare waterspeeltuin en kinderboerderij). Onze kinderen liepen op peuterleeftijd vanuit de achtertuin zó een speeltuintje in en voor andere speeltuintjes, trapveldjes en de basisschool hoefden ze de erop volgende jaren ook geen drukke weg over. Vanaf een jaar of zes kon ik ze zelfs veilig om een pak melk sturen.



De reistijd naar werk in Utrecht vond ik prima te doen.
Ik zou dan met kinderen wel weer direct in de Parken gaan wonen, maar echt niet in de Maten.



De Parken vind ik kindvriendelijk genoeg eigenlijk. En niet overal rijden de auto's hard, het ligt eraan waar je zit. Mensen zijn daar wel wat meer op zichzelf, maar ook dat ligt weer aan de straat. De Maten vind ik op de meeste stukken oud, dorps en een hel met de auto. Alhoewel dat een grote wijk is.
Ik zou de parken verkiezen boven de Maten. Totaal verschillende wijken. Er zijn goede scholen in de Parken. Ik fiets er wel eens door heen en het komt op mij (zonder kinderen) rustig over. Op de doorgaande wegen na dan.

Heb wel eens gehoord van vandalisme en vernielingen door jeugd die is uit geweest.

Vast te vinden op de site van de wijkraad.
Alle reacties Link kopieren
En Berg en bos is misschien ook een idee? Ruimtelijk, groen, weinig doorgaand verkeer, maar mensen zijn wel meer op zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
De Maten is inderdaad enigszins gedateert en nu veel gezinnen twee auto's hebben, is er in sommige wijken weinig parkeerruimte.



Ben je eigenlijk al wezen kijken, Sonja?



Apeldoorn is groot en divers. Van oude villawijken tot nieuwbouwwijken. Je komt er pas achter of het bij jullie past, door er eens rond te gaan lopen of fietsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 31 maart 2015 @ 08:45:

... Apeldoorn oost is kindvriendelijke nieuwbouw ... Bedoel je Osseveld Oost? Best leuk opgezet, maar is daar niet teveel water?
Alle reacties Link kopieren
met het risico half-Apeldoorn over me heen te krijgen (sorry) , maar... hoe vast zit je aan Apeldoorn?

Tien minuten verder en je zit in Deventer, veel mooier. Half uurtje zuidelijker en je zit in Arnhem, veel meer stad. Apeldoorn is veel meer een slaapstad (eeuh slaapDorp)
quote:lilalinda schreef op 31 maart 2015 @ 12:25:

met het risico half-Apeldoorn over me heen te krijgen (sorry) , maar... hoe vast zit je aan Apeldoorn?

Tien minuten verder en je zit in Deventer, veel mooier. Half uurtje zuidelijker en je zit in Arnhem, veel meer stad. Apeldoorn is veel meer een slaapstad (eeuh slaapDorp)En dat.
Alle reacties Link kopieren
Deventer is geen 10, maar ongeveer 20 minuten reizen vanaf Apeldoorn. Waarom willen jullie naar Apeldoorn Sonja? Ga je er werken of zoek je een andere stad en moet je vanaf daar voor je werk naar Utrecht?



In dat laatste geval maakt het niks uit of je nou in Deventer, Apeldoorn of Arnhem woont, da's allemaal ongeveer 50 minuten met de auto.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit Deventer naar Apeldoorn wil het in de ochtendspits nog wel eens behoorlijk vaststaan. Dus dan komt er al gauw een half uur extra reistijd bij als je richting Utrecht gaat.

Ik ben het ermee eens dat Arnhem en Deventer veel meer een stads karakter hebben, met alle positieve en negatieve aspecten die dat met zich meebrengt. Het is maar net wat je zoekt natuurlijk. In Apeldoorn is het voor mijn gevoel wat rustiger, veiliger en schoner (en saaier).
Alle reacties Link kopieren
quote:ijstaart schreef op 31 maart 2015 @ 13:14:

Vanuit Deventer naar Apeldoorn wil het in de ochtendspits nog wel eens behoorlijk vaststaan. Dus dan komt er al gauw een half uur extra reistijd bij als je richting Utrecht gaat.

Ik ben het ermee eens dat Arnhem en Deventer veel meer een stads karakter hebben, met alle positieve en negatieve aspecten die dat met zich meebrengt. Het is maar net wat je zoekt natuurlijk. In Apeldoorn is het voor mijn gevoel wat rustiger, veiliger en schoner (en saaier).Goed excuus om uit te slapen tot na de spits
quote:yette schreef op 31 maart 2015 @ 10:34:

[...]



Bedoel je Osseveld Oost? Best leuk opgezet, maar is daar niet teveel water?Ik bedoel alles aan de oostkant van Apeldoorn, de weilandkant. Dat is redelijk kindvriendelijk. En lelijk. Maar alles aan de andere kant met de mooiere en vooral oudere huizen, de bossige westkant, is niet kindvriendelijk. De auto's rijden er hard, er zijn geen openbare speeltuinen (dat heeft me echt verbaast) en er is geen buitenspeelcultuur; niet zoals ik uit mijn jeugd ken. Uiteindelijk was dat voor ons de reden om niet naar Apeldoorn te gaan; we schoten er niets mee op.
Alle reacties Link kopieren
Deventer is qua criminaliteit niet aan te bevelen.

Apeldoorn is heerlijk om te wonen,staat alleen wel onder curatele,gemeente gooide teveel geld over de balk en bezuinigt nu als een gek.De parken is heerlijk wonen,maar inderdaad Berg en Bos is nog beter.De Maten vind ik persoonlijk niks,dan zou ik eerder kiezen voor Het Kasteel.
Alle reacties Link kopieren
quote:ijstaart schreef op 31 maart 2015 @ 13:14:

Vanuit Deventer naar Apeldoorn wil het in de ochtendspits nog wel eens behoorlijk vaststaan. Dus dan komt er al gauw een half uur extra reistijd bij als je richting Utrecht gaat.

kan het me alleen met trein herinneren, als je in Apeldoorn bent, bent je met tien minuten in Deventer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er wel wezen kijken en het lijkt rustig maar ik zie geen speeltuinen, dat verbaasde mij ook. En omdat het duurdere huizen zijn vroeg ik me af hoeveel kinderen er wonen en hoe open en toegankelijk het er is. Werk is inderdaad de reden om te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 31 maart 2015 @ 13:52:

Deventer is qua criminaliteit niet aan te bevelen.

.ah, dat soort beweringen, check ik graag even en Deventer scoort een stuk veiliger dan Apeldoorn (volgens de misdaadmeter v AD)
Alle reacties Link kopieren
We twijfelen tussen verbouwen van ons kleine maar gezellige en goedkope huis in gezellige straat of verhuizen naar groter en duurder huis. We hebben een gezin met twee kinderen. Wat zouden jullie doen?
Wij hebben in dezelfde situatie gekozen voor het laatste. In de stad waar we al woonden, vlak bij de straat waar we al woonden, en op een plek waar mijn kinderen gewoon zelfstandig buiten kunnen spelen. Ik ben er iedere dag nog blij mee
Ik heb trouwens vooral voor een groter huis gekozen omdat het huis waar we woonden echt te klein was, ook na verbouwing. In ons huidige huis hebben wij en onze kinderen ruimte tot ze het huis uit gaan. Zelfs met een eigen badkamer op termijn, lijkt me heerlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven