Ervaringen zelf huis verkopen

21-09-2015 22:00 20 berichten
Hoi.



Op dit moment zijn wij beetje aan het oriënteren om ons huis te verkopen.. Hebben iets anders op oog..



Alleen schrok nogal van de makelaars kosten.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf verkopen? Tips waar we aan moeten denken enz..



Ben benieuwd. Alvast bedankt
Wij hebben ons huis zelf verkocht,

zonder makelaar.



Ging prima. Ook zelf foto's gemaakt, ik heb gewoon niet zo'n hoge dunk op van makelaars.
Maar hoe heb je het gedaan.. met contracten enz?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn huis niet zonder makelaar verkopen. Een goede makelaar verdient zichzelf terug, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Staat je huis in Haarlem?
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn huis zelf verkocht, maar wel via een online makelaars website op funda laten zetten en ook hun het koopcontract laten opstellen. Dat kostte evengoed nog een paar honderd euro, maar wel allemaal prima geregeld.



Huis was in 3 weken verkocht
Alle reacties Link kopieren
Je hebt tegenwoordig van die makelaars die zorgen voor bekendheid op funda en die alle contracten leveren. Je doet dan zelf de bezichtigingen. Dat lijkt mij een mooie tussenweg.
Alle reacties Link kopieren
Wat Xinsia zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis met een budgetmakelaar verkocht, dan doe je feitelijk ook alles zelf alleen je krijgt hier en daar nog wat hulp en advies.



Wat een hel, dat zou ik niet nog een keer doen. Ons appartement heeft 8 maanden te koop gestaan, tientallen bezichtigingen gehad, wat een gedoe. Het appartement van de onderbuurman was binnen 2 weken verkocht (voor 5000 euro meer) door een lokale bekende makelaar.



Uiteindelijk bespaar je misschien 2000 euro op de makelaar, maar als je huis een paar maanden leeg komt te staan ben je veel meer geld kwijt. Om nog maar te zwijgen over de enorme hoeveelheid tijd en moeite die je zelf extra kwijt bent aan het maken van de foto's (die dan lang niet zo mooi zijn als die van een professionele interieurfotograaf) en het doen van de bezichtigingen (wat je zelf nooit zo goed kunt als een makelaar). En als je pech hebt geef je nog teveel toe tijdens de onderhandelingen ook.



Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis verkocht via een bekende plaatselijke makelaar en dat zou ik een volgende keer weer doen. Wij hebben echt geprofiteerd van zijn netwerk: hij kon zo een blik open trekken van mensen die op zoek waren. Met een budgetmakelaar of een andere manier van doehetzelven kom je misschien wel op Funda, maar mis je dat vaak vitale deel.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Tja ik heb het niet als hel ervaren.



Snel verkocht, via een advertentie in een huis aan huisblad.

Voor ruim meer dan waar wij het paar jaar daarvoor gekocht hadden.



Mijn ervaring met makelaars toen we ons huidige huis gingen kopen was eigenlijk ronduit negatief.

Te laat komen, niet komen. Onzin vertellen. Niets kunnen vertellen.

Blij dat ik daar mijn geld niet aan heb hoeven besteden.
Wij hebben het huis van mijn schoonvader in 3 weken tijd verkocht via een makelaar. Wij hebben het kunnen verkopen voor het bedrag wat we in ons hoofd hadden.
Veel hangt ook af of je huis bijvoorbeeld in een populaire buurt ligt.

En hoe snel vergelijkbare huizen van de hand gaan in jullie wijk.

Als dat vlot gaat, dan zou ik het wel zelf riskeren.



Toen wij het huis waar we nu woonden kwamen bezichtigen kon de makelaar echt niks zinnigs vertellen.

Het is dat wij helemaal weg waren van het huis ...

Bovendien heeft het huis nog geen week online gestaan voor ons bod aanvaard werd.

Ik vond het dus ergens zonde - voor het koppel van wie we kochten - dat het immo-kantoor er zulke provisie aan heeft overgehouden.



Je kan natuurlijk ook de stelregel hanteren om het eerst zelf te proberen.

Is het niet verkocht binnen bijvoorbeeld 3 of 6 maanden dan kan je nog altijd een makelaar inschakelen.





In onze zoektocht zijn we overigens ook een huis gaan bekijken dat al een jaar te koop stond.

Eerst veel te duur. Na 9 maanden de prijs laten zakken.

Daarna nogmaals gezakt en andere makelaar.

Het huis stond op dat moment 200 geprijsd.

Maar die makelaar beweerde dan nog dat ze ook 180 nog wel zouden aanvaarden.

Dat zeg je toch niet - als makelaar - tegen een potentiële koper???

Het huis kwam oorspronkelijk wel van 270!!!

Het is dat de foto's 10 keer mooier leken dan het huis uiteindelijk was ...
Alle reacties Link kopieren
Maar Mietrot, dat is natuurlijk wel een uitzondering, de meeste makelaars werken zo niet
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Mja let wel goed op met het contract en alle ontbindende voorwaarden....
Ik zou nooit mijn huis verkopen zonder verkopend makelaar. Mijn eerste flatje zette ik te koop ongeveer een maand of twee voordat de crisis losbarstte, en men, wat heb ik getwijfeld en een zorgen gehad. Dankzij mijn makelaar wist ik in ieder geval zeker dat ik er alles aan had gedaan om het goed te verkopen. Ook wordt je als verkopende partij geacht met een contract ed te komen, dat zou ik niet zelf aandurven.



Een huis kopen zonder makelaar vind ik dan weer geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren
De makelaar levert toch ook stukken aan voor de notaris.

Funda is essentieel als je wat wil verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht een goede optie is Huisportaal, daar kun je zelf je huis verkopen voor ¤195. Voor ¤295 staat je huis ook op Funda, geen extra kosten of courtage.
Wij hebben huis verkocht met Makelaarsland en gekocht zonder makelaar.

Ik zou verkopen niet snel zonder makelaar doen.
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-05-2016 16:29
Reden: verwijderd ivm spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven