Eten kat afwegen?

21-09-2016 21:24 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik mag volgens de zak 56 gram per dag geven per kat( premium voer van Discus)

Maar als ik er meer eten neerleg, komt het ook op.

Ander voer krijgen ze niet.

Wat is wijsheid?
Afmeten. Anders kunnen ze over een paar jaar op dieet.
Alle reacties Link kopieren
Afmeten. Anders dikke kat.
Als jouw kat zoals de mijne is dan kun je het beter afwegen want anders schrokt hij net zolang door tot het op is. Dan zit je straks met een kat met overgewicht en dat is echt niet gezond.



Daar zijn wel maatbekertjes voor te krijgen. Het hoeft niet heel precies maar ongeveer de aanbevolen hoeveelheid is wel aan te raden.
Alle reacties Link kopieren
Valt de kat af? Mauwt ze van de honger? Of is het een gelukkig beestje dat gewoon al haar brokjes op eet?



Ik weeg niks af, maar hier worden ze niet dik dus dan hoeft het ook niet. Bij genoeg andere mensen diere eten ze zich ro d en moet het wel gewogen worden. Op de verpakking staat een richtlijn die je aanmoedigen passen naar behoefte, valt je kat af/heeft die meer jonge dan geef je meer en andersom komt de kat aan of laat die staan dan geef je minder.
Alle reacties Link kopieren
Maar weinig katten eten echt te veel, dik worden ze meestal alleen met de verkeerde voeding. Hier meerdere katten, hele dag brokken beschikbaar (royal canine) en geen enkele kat te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt toch vaak zo'n bekertje mee bij de dierenwinkel. Daar kun je het in "afwegen".



Maar waarvoor is het afwegen belangrijk? Zijn ze te zwaar? Mochten ze niet te zwaar zijn zal ik het gewoon even aankijken.



Ik weeg het nooit af. Maar vul de bakjes bij, mijn katten zijn kalme eters. Die snacken de hele dag door en eten best weinig vind ik zelf altijd. De ene periode eten ze wel wat meer dan de andere, gaat een beetje met de seizoenen mee. Dan krijgen ze vaak ook een keertje extra brokken.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik meet het eten ook af en geef dat verspreid over de dag. Vraagt jouw kat(ten) om meer? Je zou het dan in een speeltje kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
is het een binnenkat?

dan MINDER geven dan de hoeveelheid op het pak.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan.



Mijne heeft van kleins af aan altijd brokken ter beschikking gehad en weet niet beter. Het schijnt dat katten zich van nature niet over-eten, maar dat heb ik maar van horen zeggen.

Hier iig een prima gezonde kat die niet schrokt en gewoon af en toe een paar brokken komt eten. Eet niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid.



Ik weeg nooit af. Gooi gewoon een handje brokken in de bak als ie bijna leeg is. Of twee handjes, sinds ik twee katten heb. Beter zorgen dat de bak goed vol zit dan als je een hele dag weg gaat
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
De kat (bij de dierenarts) wegen en kijken of het gewicht waar hij nu op zit goed is en aan de hand daarvan bekijken hoeveel voer jouw kat nodig heeft. Als je het niet zeker weet gewoon even aan de dierenarts vragen.

Na een tijdje weer je kat wegen en kijken of er verandering in zit.



Zelf laat ik mijn katten altijd wegen als ze toch al bij de dierenarts zijn, zodat ik bij kan houden of ze nog mooi op gewicht zijn.

Mijn katten hebben altijd al neiging tot overgewicht, dus ik weeg het voer altijd af, omdat ze anders te dik worden.



Heb nu het eten ook in denkspeelgoed gedaan ipv een voerbak. Dan schrokken de katten niet zo en doen ze langer met hun voer. Merk nu ook beter wanneer ze écht honger hebben, want de moeilijke denkspeeltjes gaan als laatst.
Ik heb een schepje waarvan ik weet dat het afgestreken exact de helft van het aantal gram is wat kat per dag mag. Hij krijgt 's ochtends en 's avonds een schepje en dat gaat al jaren goed.

In de vakanties wordt hij door de oppas altijd verwend en krijgt hij te veel. Gelukkig gaan we niet lang, anders zou hij flink op dieet moeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 21 september 2016 @ 21:32:

Ligt er aan.



Mijne heeft van kleins af aan altijd brokken ter beschikking gehad en weet niet beter. Het schijnt dat katten zich van nature niet over-eten, maar dat heb ik maar van horen zeggen.

Hier iig een prima gezonde kat die niet schrokt en gewoon af en toe een paar brokken komt eten. Eet niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid.



Ik weeg nooit af. Gooi gewoon een handje brokken in de bak als ie bijna leeg is. Of twee handjes, sinds ik twee katten heb. Beter zorgen dat de bak goed vol zit dan als je een hele dag weg gaat Dat heb ik dus ook. Ik weet nog dat de da het advies gaf om eens per dag te geven. Nou prima vonden ze het. Ze bleven netjes de hele dag door eten . Iedere paar uur een brokje of 5 en dan gaan ze weer verder met hun katten activiteiten. Heel bijzonder want meer geven heeft echt geen nut. En mijn katjes zijn echt sprietjes .
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Afwegen is trouwens lastig als je meerdere katten hebt en ze eten van elkaars voer. Dan kan het maar zo dat de een veel meer binnenkrijgt dan de ander. Of als er een heel dominant is krijgt de ander zelfs niets.



Dus vooral ook het gewicht in de gaten houden dan weet je gauw genoeg of je meer of minder moet geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 1 keer afgewogen in zo'n plastic maatbeker en daar vervolgens een streep op gezet met een markeerstift. Nu heb ik een asielkat die voorheen zwerfkat was, dus wat er in zijn bakje zit gaat direct op. In rap tempo .



Wanneer ik er teveel in doe zal hij dat ook opeten, dus om aankomen te voorkomen doe ik het maar zo.
Ik heb het voer in het begin afgewogen, maar had het idee dat kat honger hield. Nu vul ik gewoon bakje als het leeg is, tenminste met brokjes. Kat stopt met eten, als zij geen trek meer heeft. Natvoer gaat wel altijd in 1 keer op, maar krijgt ze niet dagelijks.



Beest is veel buiten, en net op gewicht denk ik. Mooie ranke poes.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook MN.



Natvoer vreten ze of ze nooit te eten krijgen, maar dat is hier een extraatje, voor in het weekend
668, the neighbour of the Beast
Hier staat er 24/7 een bakje met brokken. Ze kunnen dus eten wat ze willen en zijn goed op gewicht. Zijn een tijdje dikker geweest, moesten zelfs speciaal voer en afmeten van de DA. Maar had een tijd Whiskas gekocht ipv Felix. Dus terug naar het oude merk en katten waren snel weer op goed gewicht. Als je kat verder niks mankeert, zou ik niet weten waarom je zou afmeten. Ze kunnen dan heel goed zelf inschatten hoeveel ze nodig hebben.
Ik weeg af. Maar kat is iets te zwaar (halve kilo).

Als ik hele dag brokken beschikbaar heb gaat het net zo hard op als ik het afgemeten 2 keer per dag geef.

Mijn kat schrokt, kan niet rustig eten. Helaas heeft dat altijd overgeven tot gevolg

Ze krijgt gewoon altijd afgemeten sinds ik die link heb gelegd.
Ik woog het eerst ook af, maar madame schrokt ook met braken tot gevolg. Nu eet ze al een jaar of 2 uit een northmate voerbak (paars, met punten), waardoor ze maar 1 brokje tegelijk kan eten, die ze er uit moet vissen, en sindsdien eet ze waar ze trek in heeft en heeft ze de hele dag brokken tot haar beschikking. En ze is prima op gewicht.
quote:Holloway schreef op 21 september 2016 @ 21:43:

Ik heb het 1 keer afgewogen in zo'n plastic maatbeker en daar vervolgens een streep op gezet met een markeerstift. +1
Mijn katten krijgen onbeperkt brokjes en eenmaal per dag een zakje natvoer (85 gr met zijn tweeën). Ze zijn allebei slank, er zou nog wel een halve kilo bij mogen. Grote kater was wel wat dikker toen kleine kater kitten was, het kittenvoer viel goed in de smaak en is calorierijker. Ik geef nu expres voer voor buitenkatten zodat ze wat meer binnenkrijgen.
Gelukkig dat wij mensen geen verplichte afgewogen voeding voorgeschoteld krijgen.
quote:Holloway schreef op 21 september 2016 @ 21:43:

Ik heb het 1 keer afgewogen in zo'n plastic maatbeker en daar vervolgens een streep op gezet met een markeerstift. Nu heb ik een asielkat die voorheen zwerfkat was, dus wat er in zijn bakje zit gaat direct op. In rap tempo .



Wanneer ik er teveel in doe zal hij dat ook opeten, dus om aankomen te voorkomen doe ik het maar zo.Doe je dat ook bij jezelf?
quote:Moemoe64 schreef op 21 september 2016 @ 23:23:

Gelukkig dat wij mensen geen verplichte afgewogen voeding voorgeschoteld krijgen.

Zou voor sommige mensen niet verkeerd zijn.



Hier een kat die door blijft eten als eer onbeperkt brokjes staan. Dus voor hem weeg ik het voer af. Gewoon met de keukenweegschaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven