Etenslucht in huis in winter

10-12-2014 10:59 37 berichten
Woon bijna 3 jaar in dit huis en het stoort me regelmatig dat de etensluchten zo lang blijven hangen. Ik heb een open keuken met een niet mechanische afzuigkap die op het ventilatiesysteem is aangesloten. Als ik eten ga koken moet ik dus in de woonkamer de ventilatie op maximaal zetten. De etenslucht van gisteravond van kruiden en kip hangt nog steeds beneden in kamer en keuken. Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
afzuigkap aan en raam open
Ik woon sinds een week in een huis met een open keuken. De afzuigkap is echt fantastisch, ik ruik niets hier; niet tijdens het koken en niet daarna. Misschien tijd voor een nieuwe?
Alle reacties Link kopieren
Sowieso gooi ik 's ochtends even de ramen (en bij mij: keukendeur) even 10 minuten/een kwartiertje tegen elkaar open om alles door te luchten. Ook als het vriest. Dat is wel zo gezond, krijg je ook weer droge verse lucht die makkelijker te verwarmen is en dan zijn je kookgeuren ook echt wel weg.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Dat stoort mij ook. Ik zet na het eten het raam helemaal open. Is even fris, maar 10 min later zijn de geuren verdwenen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Je systeem schoonmaken is een goede zet, kan zomaar een heleboel schelen.



En gewoon even luchten werkt ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Nooit last van, zelfs niet als ik de afzuigkap vergeet aan te zetten, de ventilatie werkt hier goed, best kans dat er bij jou iets mis mee is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
tip van Roy Donders: pannetje wasverzachter paar minuutjes op het vuur. Het werkt!
Elke dag doortochten.
Kun je de afzuigkap niet met een uitgang naar buiten maken? Dat scheelt enorm.

En luchtjes blijven in de winter langer hanger omdat de lucht in je huis veel vochtiger is. Meer ventileren dus. Roosters open, mv systeem constant aanhouden, was in de droger of buiten ipv aan een waslijn binnen drogen.
Ik zet 's nachts de bovenlichtjes open. Dan is het 's ochtends weer helemaal fris.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 10 december 2014 @ 11:12:

Je systeem schoonmaken is een goede zet, kan zomaar een heleboel schelen.



En gewoon even luchten werkt ook goed.Het is al vanaf begin zo toen ik hier kwam wonen. Nieuwbouwwoning. Dit huis heeft geen bovenraampjes, wel roosters. In woonkamer kan ik alleen achterdeur openzetten en roosters. In keuken alleen 2 grote ramen die open kunnen. Ik mis die bovenraampjes echt.
Alle reacties Link kopieren
Bakje met spiritus in de huiskamer zetten. Op een kast oid.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
k brand een lekkere wax. ruikt het hele huis zalig
quote:netniet schreef op 10 december 2014 @ 11:52:

[...]



Het is al vanaf begin zo toen ik hier kwam wonen. Nieuwbouwwoning. Dit huis heeft geen bovenraampjes, wel roosters. In woonkamer kan ik alleen achterdeur openzetten en roosters. In keuken alleen 2 grote ramen die open kunnen. Ik mis die bovenraampjes echt.



Is het wel droog genoeg in jouw huis? Met een hygrometer van een paar euro kun je dat controleren. Als je een heel nieuw huis hebt, heb je dan misschien balans-ventilatie? Omdat je zegt dat de afzuigkap op het mv systeem zit, bedoel ik.



Vocht stinkt en verwarmt slecht. Zeker een nieuwbouwhuis moet je het eerste jaar droogstoken. Eigenlijk gewoon een week een bouwdroger huren en neerzetten.



Maar ik zou echt eens kijken of je geen afzuigkap met uitgang naar buiten kunt maken. Dan ben je de lucht en het vocht direct kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe meestal even het raam open, mijn afzuigkap werkt prima maar maakt zo'n lawaai.

Dan hoor ik de tv niet .......... LOL!

Nee maar dan ben ik ook gelijk de condens kwijt en ja frisse lucht lost een hoop op!



Wat ik ook wel doe is direct na het eten, alles opruimen in de keuken en schoonmaken.

Dat scheelt ook een hoop '' nare '' etensluchtjes!
Misschien schoon maken of is het filter aan vervanging toe?

Bij een vriend zo'n ding een keer open gemaakt en er zat zoveel vet in dat het brandgevaarlijk was.

Het rook een stuk frisser in huis daarna.

Het ding zat verstopt. Alle gaatjes waren dicht geslipt met vet.
quote:Katherina schreef op 10 december 2014 @ 12:15:

[...]





Is het wel droog genoeg in jouw huis? Met een hygrometer van een paar euro kun je dat controleren. Als je een heel nieuw huis hebt, heb je dan misschien balans-ventilatie? Omdat je zegt dat de afzuigkap op het mv systeem zit, bedoel ik.



Vocht stinkt en verwarmt slecht. Zeker een nieuwbouwhuis moet je het eerste jaar droogstoken. Eigenlijk gewoon een week een bouwdroger huren en neerzetten.



Maar ik zou echt eens kijken of je geen afzuigkap met uitgang naar buiten kunt maken. Dan ben je de lucht en het vocht direct kwijt.Volgens mij is het niet vochtig in huis maar zal eens zo'n hygrometer halen Heb ook nog nooit hier schimmel in badkamer gehad bijvoorbeeld en boven ruikt het wel fris. Was drogen doe ik alleen in de condensdroger.
Ik had ook een open keuken(tje) en een vochtig tot zeer vochtig huis, slecht te ventileren (bouwprobleem, bekend bij wbv).



Wat ik deed was na het koken de afwas in gloeiend heet water zetten, met een scheut afwasmiddel. Dat scheelde vaak al aardig wat. Verder had ik heel vaak geurolie of een soy wax melt aan, en ook dat scheelt flink in de lucht. Sowieso helpen kaarsjes tegen de nare luchtjes in huis, is mijn ervaring .
quote:Pumps_italiaans schreef op 10 december 2014 @ 12:25:

Misschien schoon maken of is het filter aan vervanging toe?

Bij een vriend zo'n ding een keer open gemaakt en er zat zoveel vet in dat het brandgevaarlijk was.

Het rook een stuk frisser in huis daarna.

Het ding zat verstopt. Alle gaatjes waren dicht geslipt met vet.Ik heb er 1 zonder vervangbaar filter, er zitten van die metalen plaatjes in die ik regelmatig in de vaatwasser doe. Van binnen ziet die er ook nog als nieuw uit en nergens vet of zo.
quote:blueeyes*3 schreef op 10 december 2014 @ 12:27:

Ik had ook een open keuken(tje) en een vochtig tot zeer vochtig huis, slecht te ventileren (bouwprobleem, bekend bij wbv).



Wat ik deed was na het koken de afwas in gloeiend heet water zetten, met een scheut afwasmiddel. Dat scheelde vaak al aardig wat. Verder had ik heel vaak geurolie of een soy wax melt aan, en ook dat scheelt flink in de lucht. Sowieso helpen kaarsjes tegen de nare luchtjes in huis, is mijn ervaring .Ik laat geen eten en etensresten liggen en afwasmachine gaat iedere avond aan na het eten.
quote:netniet schreef op 10 december 2014 @ 12:30:

[...]



Ik laat geen eten en etensresten liggen en afwasmachine gaat iedere avond aan na het eten.

Ik ook niet, maar de lege pannen bevatten ook restjes die je kunt ruiken. En je hoeft niet zo aangebrand te reageren, ik zat ooit in dezelfde situatie en gaf aan hoe ik dat toen deed. Precies wat je vroeg, dus.



Daarbij kun je nog steeds eens proberen of die soy wax melts (ik was niet de enige die daar mee kwam) of geurolie zou kunnen helpen.
Aangebrand??!!! Helemaal niet, dat zit in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 10 december 2014 @ 12:27:

[...]



Ik heb er 1 zonder vervangbaar filter, er zitten van die metalen plaatjes in die ik regelmatig in de vaatwasser doe. Van binnen ziet die er ook nog als nieuw uit en nergens vet of zo.Zo eentje heb ik dus ook en ik heb de indruk dat die niet zo goed werken als eentje met vervangbare filter. Het enige dat helpt bij mij is het raam helemaal openzetten.
Life is short. Eat dessert first.
quote:blueeyes*3 schreef op 10 december 2014 @ 12:35:

[...]



Ik ook niet, maar de lege pannen bevatten ook restjes die je kunt ruiken. En je hoeft niet zo aangebrand te reageren, Net wat Cateautje zegt, ik reageer niet aangebrand, ik zeg alleen maar dat het niet kan komen doordat de afwas blijft staan. Ik kan het niet anders maken dan het is. Wat pannen betreft, die gaan ook in de vaatwasser. Er blijft geen eten of etensresten staan op het aanrecht, daar heb ik een ontzettende hekel aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven