Extra verdieping huis

21-02-2017 10:50 19 berichten
Hi allemaal,



Wij zitten na te denken over een dakopbouw. We willen een hele extra verdieping erbij. We hebben nu de begane grond met woonkamer en keuken en op de eerste etage 3 slaapkamers en een badkamer.

Op de extra verdieping zou 2 ruime slaapkamers willen en 1 kleine.



Nu mijn vraag; heeft iemand ervaring met iets soort gelijks? Wat zijn (grof geschat) de kosten? Waar moet ik beginnen?
Ten eerste zul je na moeten gaan of dit überhaupt wel mag. Wat staat er in het bestemmingsplan? Zijn er buren in de straat die dit ook hebben?
Alle reacties Link kopieren
Met een offerte aanvragen van een aannemer. En kijk bij je gemeente welke vergunningen je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Kosten zijn heel erg afhankelijk van allerlei factoren. Hier in de straat mogen opbouwen ook. Maar wel alleen als ze aan bepaalde eisen van de welstand voldoen. Dat maakt ze vrij prijzig hier, tegen de 50.000 euro.

Dus ik zou zeggen: begin bij kijken wat de eisen zijn. Toevallig buren in de straat die een opbouw hebben? Misschien daar eens informeren.
Het mag, de vorige eigenaren hebben dit al achterhaald. Bij mij in het rijtje heeft niemand t, maar in het blok achter mij wel
Alle reacties Link kopieren
kosten: niets zinnigs over te zeggen.

Hangt af van je constructie van je huis, bouwjaar en het type opbouw dat jullie voor ogen hebben en dat passend is bij de huidige constructie.



Ik zou eerst eens informeren bij de gemeente of je eventueel een omgevingsvergunning krijgt voor het bouwen van een extra verdieping. Als het antwoord hierop positief is, zou ik twee of drie aannemingsbedrijven uitnodigen om een en ander met jullie door te spreken en offertes uit te laten brengen.
Als je weet of het überhaupt mag, dan kun je een paar aannemers langs laten komen en offerte op laten stellen.



Hou ook rekening met de vergunning die je nodig hebt en de leges die je daarvoor moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens informeren bij de buren die het wel hebben? De prijs is afhankelijk van een hoop dingen oa de grote maar ook hoe moeilijk of makkelijk het is qua constructie. Vraag bij de gemeente na aan welke eisen het moet voldoen en laat dan meerdere offertes maken. Voor dit soort klussen zou ik trouwens wat dieper in de buidel tasten en het echt goed laten doen door een fatsoenlijk bedrijf in plaats van vijfduizend euro besparen en het door een of andere Bulgaar laten doen die met de noorderzon vertrokken is als de boel gaat lekken bij de eerste herfststorm.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet alleen een geval aannemer maar ook architect. Je gaat namelijk de gehele dakbelasting aan passen en daar wil je geen fouten maken.

Ik schat de kosten vanaf 50.000 maar wat de rest al aan geeft, zoooo afhankelijk van de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat het kost, maar ik zou wel een toilet met wastafel plannen op die tweede verdieping.
...
Als je het gaat doen, wees brutaal. Ga vragen bij mensen met een soortgelijke opbouw of je binnen mag kijken. Kijk hoe zij de ruimte hebben verdeeld, hoe de trap is gemaakt. Hoe en waar de ramen zitten. Kijk naar de mogelijkheden voor een 'balkon' of stukje dakterras. Kijk, kijk, kijk en vergelijk.



Succes ermee.



Mensen vinden dat trouwens niet allemaal gek hoor. Wij hebben een stuk aangebouwd en ook bij drie mensen mogen kijken hoe ze dat gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:ukkie87 schreef op 21 februari 2017 @ 10:55:

Het mag, de vorige eigenaren hebben dit al achterhaald. Bij mij in het rijtje heeft niemand t, maar in het blok achter mij wel

Persoonlijk zou ik dat toch even zwart op wit willen hebben

Ook zo lullig als je de opbouw weer af moet breken omdat er buren toch ineens gaan klagen.



Verder, gewoon offertes laten maken
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dank jullie wel!
Kosten voor de vergunning zijn bestaan uit verschillende onderdelen een er van zijn leges en dat is 2% van de aanneemsom met een minimum bedrag. Daarnaast bestaat er een grote kans dat de welstandscommissie er ook wat over moet zeggen wat ook geld kost.

Voor de vergunning zijn er constructie tekeningen en berekeningen nodig wat vaak ook begint bij 1000.



Daarnaast heb je dus een architect nodig als het goed is kan hij regelen dat die constructie tekeningen en berekeningen gedaan wordt soms incl en soms excl in het bedrag. Als laatste de aannemer.



Je zou eens contact kunnen opnemen met een aannemer die ook een architect in huis heeft of omgekeerd. Dat krijg je een meer totaal beeld.
quote:leoni schreef op 21 februari 2017 @ 19:28:

Kosten voor de vergunning zijn bestaan uit verschillende onderdelen een er van zijn leges en dat is 2% van de aanneemsom met een minimum bedrag. Daarnaast bestaat er een grote kans dat de welstandscommissie er ook wat over moet zeggen wat ook geld kost.

Voor de vergunning zijn er constructie tekeningen en berekeningen nodig wat vaak ook begint bij 1000.



Daarnaast heb je dus een architect nodig als het goed is kan hij regelen dat die constructie tekeningen en berekeningen gedaan wordt soms incl en soms excl in het bedrag. Als laatste de aannemer.



Je zou eens contact kunnen opnemen met een aannemer die ook een architect in huis heeft of omgekeerd. Dat krijg je een meer totaal beeld.Om kosten te besparen kun je een offerte vragen voor casco oplevering. Dan kun je de binnenkant zelf afwerken of middels een tweede offerte dat ook laten doen. Dat is geen fraude maar een slimmigheidje. Onze aannemer bedacht dat zelf voor ons. Over de keuken, de leidingen het tegelwerk het schilderen hoefden we zo geen 2% legeskosten te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook even nagaan of de fundering er op berekend is, meestal wordt die gemaakt naar het gewicht van de woning.
Niet geschoten is altijd mis
quote:sssssst schreef op 21 februari 2017 @ 19:33:

[...]



Om kosten te besparen kun je een offerte vragen voor casco oplevering. Dan kun je de binnenkant zelf afwerken of middels een tweede offerte dat ook laten doen. Dat is geen fraude maar een slimmigheidje. Onze aannemer bedacht dat zelf voor ons. Over de keuken, de leidingen het tegelwerk het schilderen hoefden we zo geen 2% legeskosten te betalen. De leges mogen uitsluitend worden geheven over de vergunningplichtige activiteiten. Het is dus geeneens een slimmigheidje, maar gewoon de nationale regelgeving. Je hoeft dus alleen maar de bouwkosten op te geven die relevant zijn voor de betreffende vergunning.
Ons oude jaren-50 huis had ook een opbouw (van houten casco ivm gewicht en fundering etc) en daar wonnen we heel veel ruimte mee. Was gedaan door de vorige eigenaren en we kregen regelmatig buren over de vloer om even te komen kijken; gezellig! Wij hadden geen papieren (tekeningen, offertes etc) van de vorige eigenaren gekregen, maar toen eenmaal buren ook begonnen te bouwen, gingen veel mensen elkaars tekeningen en offertes gebruiken. Gewoon even rondvragen en dat was nooit een probleem. Scheelt je wellicht al (teken)kosten en je hebt een idee van offertes/kosten. Als anderen al een opbouw hebben, krijg je die vergunning vast ook wel als je iets soortgelijks gaat bouwen. Meeste buren bij ons waren rond de 50k-60k kwijt afhankelijk van indeling van de ruimte (veel kamers of niet, badkamer erbij of niet) en afwerking (gewoon tot luxe).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in 2009 een verdieping laten plaatsen. In onze straat hadden al 3 andere huizen dat gedaan. Er was door de gemeente heel moeilijk gedaan over hun vergunning, vandaar dat wij direct dezelfde, zeer onpraktische en vooral hele dure, indeling hebben aangevraagd. We kregen wel de vergunning, maar nog heel veel gedoe met een bezwaarprocedure van onze directe buren gehad.



Het heeft ons in totaal ca 75000 Euro gekost. We hebben 2 grote maar onhandig ingedeelde kamers en een washok erbij. Achteraf hadden we beter kunnen verhuizen denk ik. Ons huis is nu minder waard dan waar we het 12 jaar geleden voor gekocht hebben toen die extra verdieping er nog niet op zat..... Ik zou het dus niet gauw meer doen, denk ik.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven