Filosofen topic

10-02-2016 02:18 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers



Ik filosofeer veel, er gaat elke dag wel iets door mijn hoofd, vaak iets onbenulligs waar ik dan over ga filosoferen.

Net bedacht ik me: dat mijn filosofische ideeën niet altijd op zijn plek zijn in elk topic.

Dus waarom geen topic waarin iedereen haar/zijn filosofietje van de dag kan vertellen? ook wel leuk als je uitlegt hoe je daarop bent gekomen. Dus hierbij een podium voor nieuwe inzichten en discussie =)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit niet bepaald een filosofische bespiegeling, maar meer jouw persoonlijke ervaring met een man.

Verder vind ik het vaag en abstract en ik herken het niet voor mezelf.

O en je spreekt jezelf tegen in je betoog.
Alle reacties Link kopieren
De trap af
Goh pisa, wat makkelijk scoren zeg, jouw reactie. Beetje flauw.
Gwenlian, ik denk dat iedereen wel dit soort bespiegelingen heeft over allerlei onderwerpen. Mijn ervaring is dat die het fijnst te delen zijn in een gesprek face-to-face, als zo'n onderwerp spontaan ter sprake komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:iemand_anders schreef op 10 februari 2016 @ 04:33:

Verder vind ik het vaag en abstract en ik herken het niet voor mezelf.

Dan is het juist filosofisch toch? Filosofie is niet concreet en praktisch, maar juist abstract.



Ik filosofeer ook veel, maar na de aftrap van TO denk ik dat mijn filosofische verhandelingen misschien wat te "zwaar" worden.....
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gwenlian schreef op 10 februari 2016 @ 02:39:

De trap af is:

Ik bedacht mij laatst: waarom het zo is dat als je als vrouw een man langer kent, jij je niet meer tot hem voelt aangetrokken.

Jij brengt dit als een feit, het heeft volgens mij weinig met filosofie te maken maar is meer de de ervaring(en) en mening die jij als persoon met mannen hebt gehad.

Want om te stellen dat vrouwen een man niet meer aantrekkelijk zouden vinden na langere tijd (relatief gegeven) is natuurlijk onzin.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:SweetFirefly schreef op 10 februari 2016 @ 08:32:

[...]



Jij brengt dit als een feit, het heeft volgens mij weinig met filosofie te maken maar is meer de de ervaring(en) en mening die jij als persoon met mannen hebt gehad.

Want om te stellen dat vrouwen een man niet meer aantrekkelijk zouden vinden na langere tijd (relatief gegeven) is natuurlijk onzin.

juist

en dat onderwerp kun je hier gewoon als topic onder 'relaties' inbrengen en lekker doorfilosoferen met de rest.

TO, wat zoek jij nou precies anders dan?

(ik heb ooit extra vakken gevolgd in Filosofie, das ben wel geinteresseerd in wat jij zoekt/bedoelt)
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft weinig tot niks te maken met filosofie en ik snap ook niet wat dit op thuis doet. Ik denk dat je je topic beter kunt laten verplaatsen naar relaties.

Volgens mij moet je de reden voor jouw ervaring zoeken in scoringsdrang.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu je andere topic en bij nader inzien kun je je beter daarop concentreren. Daarin staat ook het antwoord op jouw vraag: Waarom word je opeens verliefd op een oude vriend? Omdat je relatie uit is en je behoefte hebt aan aandacht.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap, denk ik, wel wat je bedoeld TO. Ik mijmer ook vaak over dit soort dingen. Zo vraag ik mij wel eens af waarom bijna iedereen monogamie nastreeft terwijl er enorm wordt vreemdgegaan (en ja dit presenteer ik ook als feiten, terwijl ik het niet heb onderzocht en er geen bronnen bij heb).
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie reacties niet, dit was gewoon bedoeld als topic waarin iedereen zijn filosofietjes van de dag kon plaatsen. Ik heb expres gekozen voor iets makkelijkst als trap af, waarom zou filosofie iets moeilijks en doorbrekens moeten zijn? Het gaat hier gewoon om de "waarom" achter dagelijkse dingen. Jullie doen net alsof de trap af de topic opener is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gwenlian schreef op 10 februari 2016 @ 10:05:

Ik snap jullie reacties niet, dit was gewoon bedoeld als topic waarin iedereen zijn filosofietjes van de dag kon plaatsen. Ik heb expres gekozen voor iets makkelijkst als trap af, waarom zou filosofie iets moeilijks en doorbrekens moeten zijn?

wat verschilt het dan, met de andere topics op dit forum??

Misschien moet je dan met een serieus onderwerp komen, waar je over wil filosoferen?
Als dit filosoferen is dan ben ik Napoleon, en ik ben niet Napoleon. Aanstellerij met grote A, that's what it is. Next.
17 topics in een maand tijd. Tijd voor een zinvolle dagbesteding lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gwenlian schreef op 10 februari 2016 @ 10:05:

Ik snap jullie reacties niet, dit was gewoon bedoeld als topic waarin iedereen zijn filosofietjes van de dag kon plaatsen. Ik heb expres gekozen voor iets makkelijkst als trap af, waarom zou filosofie iets moeilijks en doorbrekens moeten zijn? Het gaat hier gewoon om de "waarom" achter dagelijkse dingen. Jullie doen net alsof de trap af de topic opener is.

De waarom vraag is meer een onderzoeksvraag. Filosoferen gaat m.i. meer om de betekenis vraag. Vanuit het voorbeeld wat je helaas hebt weggehaald, zou je kunnen onderzoeken wat 'aantrekkingskracht' voor jou is. Of de betekenis van aantrekkingskracht voor jou in relaties. In het onderzoeken hiervan kun je ook wel waarom vragen stellen, maar gericht op het verduidelijken van de betekenis en niet als causaal waarom-daarom/ oorzaak-gevolg.

Dit is ook maar een filosofietje op basis van dit topic hoor.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:Gwenlian schreef op 10 februari 2016 @ 10:05:

Ik snap jullie reacties niet, dit was gewoon bedoeld als topic waarin iedereen zijn filosofietjes van de dag kon plaatsen....... Het gaat hier gewoon om de "waarom" achter dagelijkse dingen. Jullie doen net alsof de trap af de topic opener is.

Je geeft ook aan dat er hier ruimte is voor nieuwe inzichten en adviezen.

Of wil je alleen maar een lijstje met wat ons bezig houdt en mag daar vervolgens niet op gereageerd worden?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 10 februari 2016 @ 10:34:

[...]



De waarom vraag is meer een onderzoeksvraag. Filosoferen gaat m.i. meer om de betekenis vraag. Vanuit het voorbeeld wat je helaas hebt weggehaald, zou je kunnen onderzoeken wat 'aantrekkingskracht' voor jou is. Of de betekenis van aantrekkingskracht voor jou in relaties. In het onderzoeken hiervan kun je ook wel waarom vragen stellen, maar gericht op het verduidelijken van de betekenis en niet als causaal waarom-daarom/ oorzaak-gevolg.

Dit is ook maar een filosofietje op basis van dit topic hoor.Nou is Wikipedia niet perfect, maar ik denk dat het "probleem" goed inzichtelijk gemaakt wordt door het begin van het lemma over filosofie:

In het dagelijks spraakgebruik wordt de term filosofie gebruikt om elke vorm van wijsheid of levensbeschouwing aan te duiden (zoals in "iemands filosofie") of iemands uitgangspunten (zoals in "het sluit niet aan op de filosofie achter dit plan"). Dit verschilt van het begrip filosofie in een academische context



Ik denk dat je dit topic niet moet zien in het kader van de academische opvatting van filosofie, maar gewoon dagelijkse filosofieën die we allemaal wel hebben.........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 10 februari 2016 @ 11:10:

[...]



Ik denk dat je dit topic niet moet zien in het kader van de academische opvatting van filosofie, maar gewoon dagelijkse filosofieën die we allemaal wel hebben.........blijft mijn vraag staan: en hoe verschilt dat zich met de rest vd topics op dit forum??
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 10 februari 2016 @ 11:17:

[...]



blijft mijn vraag staan: en hoe verschilt dat zich met de rest vd topics op dit forum??

Amper.....



Dit is denk ik meer een "waar liep jij vandaag over te filosoferen?" topic, i.t.t. topics met één vastomlijnd onderwerp........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 10 februari 2016 @ 11:10:

[...]



Ik denk dat je dit topic niet moet zien in het kader van de academische opvatting van filosofie, maar gewoon dagelijkse filosofieën die we allemaal wel hebben.........

Ik dacht dat zoiets 'tegelwijsheid' heette. Maar vooruit, filosofie kan natuurlijk ook.

Zodra me iets te binnenschiet zal ik me melden.



Wacht ff... : Als je heel hard over iets nadenkt kom je er nooit op, maar als het niet meer nodig is schiet het je ineens te binnen!



Maar dit heeft iedereen wel eens gedacht. Moet het origineel zijn?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 10 februari 2016 @ 13:18:

[...]



Ik dacht dat zoiets 'tegelwijsheid' heette. Maar vooruit, filosofie kan natuurlijk ook.

Zodra me iets te binnenschiet zal ik me melden.



Wacht ff... : Als je heel hard over iets nadenkt kom je er nooit op, maar als het niet meer nodig is schiet het je ineens te binnen!



Maar dit heeft iedereen wel eens gedacht. Moet het origineel zijn?Volgens mij is daar iets van een neurologische verklaring voor ofzo. Als ik me niet vergis, heeft dat ermee te maken dat je dan het "verkeerde" gebied van je hersenen gebruikt......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
.
retrostar wijzigde dit bericht op 10-02-2016 21:03
Reden: verlaten topic
% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
.
retrostar wijzigde dit bericht op 10-02-2016 21:02
Reden: verlaten topic
% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven