Geld & Recht alle pijlers

Samen lessen, allebei betalen?

28-03-2024 18:47 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond!

Dochter is bezig met haar rijbewijs en heeft tot nu toe 2 x per week 1,5 uur solo gereden.
Afspraak was/is; als ze ver genoeg is gaat ze blokken van 3 uur achtereen rijles volgen.
Ze is nu inmiddels zover dat ze mag gaan oefenen voor haar examenroute en vertelde dat ze dit samen met een andere leerlinge gaat doen.

Dus samen 3 uur rijden.
Neem aan allebei 1,5 uur.

Maar nou vroeg ik mij af;
Ik dacht dat het blok van 3 uur ook solo zou zijn, wrs dus niet... maar hoe zit dat dan met de kosten?

Wat vinden jullie?
Zou het fair zijn als dochter 3 uur moet betalen? Ondanks zelf maar 1,5 uur sturen?
Of tellen die 1,5 uur ernaast zitten en leren van de ander ook als 1,5 les(geld)

Ik wilde hier alvast peilen want wellicht zitten er hier ouders die mij voor zijn gegaan met kinderen en rijles.. (is mijn eerste kind die nu gaat autorijden) maar dochter gaat het nog navragen bij haar rijschool.

Alvast bedankt voor jullie input :)

3 uur betalen ondanks zelf maar 1,5 uur sturen?

Totaal aantal stemmen: 159

Ja (3%)
Nee (97%)
Alle reacties Link kopieren Quote
3 uur autorijden is veel te veel van het goede. Lessen is vreselijk intensief.

Ik mag dus hopen dat ze elk anderhalf uur rijden en door de 3 uur samen te nemen, ze op meer onbekend terrein kunnen komen om daar te leren en niet tussentijds te hoeven terugrijden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou geen cent betalen voor de tijd dat ik niet achter het stuur zit. Wat leer je daar nou van? Kan ze ook wel naast jou gaan zitten als je rijdt toch?
Drie uur rijden is overigens ook veel te lang. Gewoon die anderhalf uur voortzetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat is er simpeler dan dat je dochter dit gewoon aan de rijschool vraagt. wat ik ervan vind doet er toch niet toe.
Mijn 1e reactie naar dochter zou zijn: ga je dan 3 uur zelf rijden en wat kost dat? Haar (standaard) antwoord: kweetnie. Mijn reactie dan: dan ga je dat even informeren.....
zo makkelijk kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
3 uur zelf rijden lijkt mij te vermoeiend dus 1,5 uur rijden en voor de rest erbij zitten maar dan niet betalen voor die 1,5 uur dat ze niet rijdt. Rare regeling trouwens maar ik heb nog geen rijdende kinderen dus misschien is het wel normaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
28-03-2024 18:51
Ik zou geen cent betalen voor de tijd dat ik niet achter het stuur zit. Wat leer je daar nou van? Kan ze ook wel naast jou gaan zitten als je rijdt toch?
De examenroute met de lastige punten die ze dan beiden met de instructeur kunnen bespreken bijvoorbeeld. lijkt mij best leerzaam en handig
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie uur achter elkaar rijden is veel te veel. Zelfs als ervaren bestuurder wordt geadviseerd om na twee uur rijden een kwartier te rusten. Maar goed, je dochter mag er vanuit gaan dat zij alleen betaalt voor de uten dat zij daadwerkelijk achter het stuur zit. Je zal dus zelf moeten afwachten op hetgeen de rijschool aan haar uitlegt hierover. Neem aan dat je dochter ook mondig genoeg is om bezwaar aan te tekenen mocht het toch anders zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
ranonkelkabonkel schreef:
28-03-2024 18:53
wat is er simpeler dan dat je dochter dit gewoon aan de rijschool vraagt. wat ik ervan vind doet er toch niet toe.
Mijn 1e reactie naar dochter zou zijn: ga je dan 3 uur zelf rijden en wat kost dat? Haar (standaard) antwoord: kweetnie. Mijn reactie dan: dan ga je dat even informeren.....
zo makkelijk kan het zijn.
Heb ik gevraagd, kreeg inderdaad het antwoord ''Oeh, dat weet ik niet'' en dat ze zaterdag haar lesgever spreekt en het dan gaat navragen.

Dat ik mij nu vervolgens afvraag wat eigenlijk normaal is lijkt me niet zo gek?

Want zou jij 3 uur betalen als je dochter wel 3 uur weg is maar zelf maar 1,5 doet sturen.

Dat is mijn vraag hier :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel grappig dat je de vraag überhaupt stelt hier.
Zou nooit in mij op komen dat je moet betalen voor de tijd dat de ander lest. Ik zou dit ook niet na vragen.
Lijkt mij vanzelfsprekend dat iedere leerling gewoon 1,5 uur betaald.
Zou wat zijn dan de rijschool bij samen lessen dan voor 3 uur 6 uur betaald krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
ranonkelkabonkel schreef:
28-03-2024 18:55
De examenroute met de lastige punten die ze dan beiden met de instructeur kunnen bespreken bijvoorbeeld. lijkt mij best leerzaam en handig
Die leer je toch gewoon door het zelf te doen? Ik heb nog nooit praktijkles gevolgd door er anderhalf uur naar te praten en kijken. Daarom is het praktijkles; doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MeeKlets23 schreef:
28-03-2024 18:59
Heb ik gevraagd, kreeg inderdaad het antwoord ''Oeh, dat weet ik niet'' en dat ze zaterdag haar lesgever spreekt en het dan gaat navragen.

Dat ik mij nu vervolgens afvraag wat eigenlijk normaal is lijkt me niet zo gek?

Want zou jij 3 uur betalen als je dochter wel 3 uur weg is maar zelf maar 1,5 doet sturen.

Dat is mijn vraag hier :)

Nee is niet normaal. Dochter betaalt 1.5 uur en andere leerling betaalt 1.5 uur. Ze kunnen wel leren van elkaars fouten en meeluisteren naar de uitleg van de instructeur dus weggegooide tijd is het zeker niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
ranonkelkabonkel schreef:
28-03-2024 18:55
De examenroute met de lastige punten die ze dan beiden met de instructeur kunnen bespreken bijvoorbeeld. lijkt mij best leerzaam en handig
Je weet toch helemaal niet wat de examenroute gaat zijn? Dat bepaalt de examinator toch ter plekke?

Uiteraard kan het helpen om in de omgeving van cbr wat vaker gereden te hebben, maar uiteindelijk moet je overal kunnen rijden en zou het al dan niet halen van je rijbewijs nou niet moeten afhangen van de specifieke route die je op dat moment rijdt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Monica1973 schreef:
28-03-2024 18:56
Drie uur achter elkaar rijden is veel te veel. Zelfs als ervaren bestuurder wordt geadviseerd om na twee uur rijden een kwartier te rusten. Maar goed, je dochter mag er vanuit gaan dat zij alleen betaalt voor de uten dat zij daadwerkelijk achter het stuur zit. Je zal dus zelf moeten afwachten op hetgeen de rijschool aan haar uitlegt hierover. Neem aan dat je dochter ook mondig genoeg is om bezwaar aan te tekenen mocht het toch anders zijn.
Uiteraard. Ze is mondig genoeg.
Maar ik vraag me dan af wat normaal is, en of dat tijd dat je er naast zit en uitleg krijgt en meekijkt met de ander ook niet een betaalde les is/kan zijn/veelal is/het zo wordt gedaan.

Want nogmaals, ik heb er geen ervaring mee verder..

Maar ik lees dus uit jouw reactie:
Enkel de tijd dat je zelf stuurt betaal je.
Alle reacties Link kopieren Quote
..
meeklets23 wijzigde dit bericht op 28-03-2024 19:03
Reden: Te snel op de knop duwen..
99.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ineens snapt ik hem; het CBR zit ver weg? Dus ze rijden naar de omgeving van het examen en dat doen ze per twee leerlingen? Dat snap ik op zich dan weer wel. Dan heb je relatief ook wat meer tijd daar. Maar dan betaal je dus voor anderhalf uur.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO ligt de examenplaats verder van jullie woonplaats af dat ze kiezen voor deze constructie? Want dan kan ik wel begrijpen dat de rijschool ervoor kiest om 3 uur te rijden met 2 leerlingen. 1e leerling half uur rijden naar examenplaats en vervolgens een uur in examenplaats en 2e leerling andersom.
mrsmorrison wijzigde dit bericht op 28-03-2024 19:05
1.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
28-03-2024 18:53
3 uur zelf rijden lijkt mij te vermoeiend dus 1,5 uur rijden en voor de rest erbij zitten maar dan niet betalen voor die 1,5 uur dat ze niet rijdt. Rare regeling trouwens maar ik heb nog geen rijdende kinderen dus misschien is het wel normaal.
Precies dat, ik weet het ook niet zo goed, vandaar mijn vraag hier :cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
28-03-2024 18:59
Ik vind het wel grappig dat je de vraag überhaupt stelt hier.
Zou nooit in mij op komen dat je moet betalen voor de tijd dat de ander lest. Ik zou dit ook niet na vragen.
Lijkt mij vanzelfsprekend dat iedere leerling gewoon 1,5 uur betaald.
Zou wat zijn dan de rijschool bij samen lessen dan voor 3 uur 6 uur betaald krijgt.
Ja, als je het zo stelt dan klinkt het heel logisch en mijn vraag idd gek :wtf:
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
28-03-2024 19:01
Nee is niet normaal. Dochter betaalt 1.5 uur en andere leerling betaalt 1.5 uur. Ze kunnen wel leren van elkaars fouten en meeluisteren naar de uitleg van de instructeur dus weggegooide tijd is het zeker niet.
Eens, thanks :)
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
28-03-2024 19:05
TO ligt de examenplaats verder van jullie woonplaats af dat ze kiezen voor deze constructie? Want dan kan ik wel begrijpen dat de rijschool ervoor kiest om 3 uur te rijden met 2 leerlingen. 1e leerling half uur rijden naar examenplaats en vervolgens een uur in examenplaats en 2e leerling andersom.
Dat zou een goede reden kunnen zijn ja!
Maar dan nog, ondanks 3 uur weg zijn, 1,5 uur betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
28-03-2024 19:03
Ineens snapt ik hem; het CBR zit ver weg? Dus ze rijden naar de omgeving van het examen en dat doen ze per twee leerlingen? Dat snap ik op zich dan weer wel. Dan heb je relatief ook wat meer tijd daar. Maar dan betaal je dus voor anderhalf uur.
Misschien is het dit wel ja, kan goed zijn. CBR zit een half uur van ons af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had vroeger op die manier rijles. De een reed heen en een stuk in de stad van CBR en dan wisselen en de ander reed terug naar huis. Ik betaalde uiteraard alleen voor mijn eigen stuur-uren = 1 les.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
28-03-2024 18:59
Ik vind het wel grappig dat je de vraag überhaupt stelt hier.
Zou nooit in mij op komen dat je moet betalen voor de tijd dat de ander lest. Ik zou dit ook niet na vragen.
Lijkt mij vanzelfsprekend dat iedere leerling gewoon 1,5 uur betaald.
Zou wat zijn dan de rijschool bij samen lessen dan voor 3 uur 6 uur betaald krijgt.

Precies.
Alleen voor motor en bromfietslessen is dit gebruikelijk. Voor auto/vrachtauto/bus/tractor niet.
MeeKlets23 schreef:
28-03-2024 18:59
Heb ik gevraagd, kreeg inderdaad het antwoord ''Oeh, dat weet ik niet'' en dat ze zaterdag haar lesgever spreekt en het dan gaat navragen.

Dat ik mij nu vervolgens afvraag wat eigenlijk normaal is lijkt me niet zo gek?

Want zou jij 3 uur betalen als je dochter wel 3 uur weg is maar zelf maar 1,5 doet sturen.

Dat is mijn vraag hier :)
Het ding is dat je wel meer dan alleen doet sturen tijdens rijlessen. Dáár leer je van, niet van ernaast zitten. Bovendien heeft die andere leerling wel heel andere tips nodig dan je dochter. Iedereen rijdt toch op zijn/haar eigen manier, daar past de rijinstructeur ook de les op aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt mij logisch dat je alleen betaalt voor de 1,5 uur dat je zelf rijdt. Ze zijn 3 uur onderweg, dus de instructeur krijgt 3 uur betaald, van ieder de helft uiteraard. Sowieso zou ik niet vaker dan één keer doen als ik je dochter was. Wie wil er nou 3 uur achter elkaar in een auto zitten? Ik vind anderhalf uur per keer al veel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven